Chat

Author Topic: Vaappujen hinnoista ja materiaalikuluista  (Read 8580 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
Vaappujen hinnoista ja materiaalikuluista
« on: October 19, 2011, 14:39:33 »
Hivenen ihmetyttää se, että ihmiset pitävät yhä vaappujen myyntihintoja n. 10e kohdilla, vaikka materiaalikulut nousevat aivan järjetöntä tahtia. Samfishingistä olen LV-1:stä ostellut. Aiemmin litra tätä ohenninta maksoi n. 10e. Viimeisin ostos maksoikin jo 13e. Melko monta prosenttia tuolle hinnalle nousua lyhyessä ajassa (oisko vuosi). Litran lakkapurkkikin maksoi jo 23e, ennen sen sai alle 20e:n. Kolmen litran tonkka oli aiemmin 54e, nyt se taisi kustantaa jo 59e. Maaleissa ja kaikessa muussakin kipitetään ihan tajutonta vauhtia ylöspäin. Kuopiolaisena tuolta tulee aina tarvikkeet osteltua, mutta pakko vissiin alkaa katsella muitakin vaihtoehtoja. Kohta alkaa nimittäin käsintehdyn vaapun materiaalikulutkin mennä yli kaupasta valmiina ostetusta vaapusta. Ei mitään järkeä.

...eniten siltikin ihmettelen sitä, miten vaapunvalmistajat myyvät omatekemiään kapuloitaan foorumeilla yleensä n. 10e hintaan. Jotkut hurjapäät polkevat vielä 5-7e hintoihinkin. Siinä ei jää itselle enää mitään! Työhön käytetty aika + materiaalikulut puoltaisivat käsintehdylle vaapulle jopa yli 50e hintaa (kun niitä tekisi "työksi asti"), eikä silloinkaan vielä pääsisi lähellekeään normaalia keskipalkkaa. Itse olen ilmoittanut jo muutama vuosi sitten, että materiaalikulut nousevat sellaista tahtia, ettei Procyon Luresit irtoa enää alle 14e:n. Nyt kun viimeisimmät hinnat näki hyllynreunasta, on pakko nostaa tuo rima jo 18e tasolle. Surunauhalla tehdyt (paljon aikaa ja enempi lakkaa + materiaali itsessään) menevät jo yli 20e:n.

...no, onneksi en enää tee juuri lainkaan vaappuja myyntiin. Lahjoiksi ja omaan käyttöön niitä menee, mutta nykyinen kauppiaiden ahneus ei kyllä auta pienpajoissa väkerteleviä harrastajia.

Tähän threadiin keskustelua aiheesta, hinnoittelusta, perusteluista ja vinkeistä mistä saa halvalla tavaraa. Ja en halua kuulla yhtään lausuntoa siitä, että "on pakko myydä kympillä ja että kuka hullu maksaa enemmän". Tällaiset voivat ostaa rapalansa marketista ja painua uistelemaan. Vaapunvalmistus on käsityötä ja parhaillaan puhutaan maailmanlaajuisesti huipputaidosta ja ehkä myöskin maailman parhaista kalastusvälineistä. Siinä on turha tulla naukumaan nikkarille, että sun hintatasos on liian kova.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

sambba

• Probi edellä puuhun
    • View Profile
    • Email
Vs: Vaappujen hinnoista ja materiaalikuluista
« Reply #1 on: October 19, 2011, 15:13:15 »
Tere samaa miettiny mutta esim gabia tilasin ni hinta oli yli 20 e ja createksit maksaa5.90 purkki mutta kun miettii niin paljonko se hinta vois olla jos vertaa esim tollasiin normi vesiväreihin siis tollasiin ympäry härpäkkeisii tai siis sivelin väreihin. Totakin miettiny että ei kai se niin kallista ole? Siis sen tekeminen ja sitten siitä revitään hirveetä ylihintaa?

köntsä

• View Profile
« Reply #2 on: October 19, 2011, 15:19:15 »
Hmm... Itse olen pyytänyt omatekeleistä sen 7-8e riippuen vaapun koosta. Olen nimittäin laskenut että joka kapulasta tulisi minimissään se 5e takaisin. Tosin nyt, kun luin tuon Mikon tekstin alkoi ihan tosissaan mietityttämään, että miksi ihmeessä en ole sitä aikaa siihen laskenut? Sillä nuita kun alkaa esim. 15 kipaleen satsin tekemään, niin siihenhän kuluu ihan helevatusti aikaa. Ja jos sen tosiaan myisi edelleen sinä 7e kpl hintana, niin ei siitä jää tekijällee käteen juuri mitään, kun ottaa nuo lakat, maalit, foliot, runkolangat, liimat, silmät, koukut, uistinrenkaat, aihiot, sekä nuiden kaikkien kokoamiseen menneen ajan huomioon. Joten kiitos Mikko kun avarsit vielä melko kokemattoman vaapuntekijän maailmaa.  :-)
Ei täältä mitään tuu... Ainakaan tänään.

UISTIN

• Pohjakalojen rapsuttaja
    • View Profile
« Reply #3 on: October 19, 2011, 16:25:08 »
Ylivieskan kärkkäisellä on purkki cab-lakkaa muistaakseni 19.90 ja 60 ml cab-maalit 6.90 kpl. Minä ainakaan en ole nähnyt missään halvempaa, joten Mikonkin ehkä kannattaisi suunnata seuraavalla kerralla Kärkkäiselle jos vaan läheltä löytyy. Ja ohenne 8 tais olla kans 10-11 euroa litran purkki,mutta siittä en osaa sanoa onko halpaa vai ei.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #4 on: October 19, 2011, 17:01:09 »
Kärkkäisen hinnat on sitä, mitä ne olivat täällä vuosi pari takaperin. Todennäköisesti nousevat sielläkin. Olen siellä Ylivieskan puljussa silloin tällöin käynyt, mutta inhoan kaikenmaailman sikapäiviä yms hulinoita, jolloin siellä hyllyvälissä tulee hulluus. Ja eikä ne ole enää sen jälkeen halpoja, kun on bensat maksanut...
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #5 on: October 19, 2011, 17:29:03 »
Lakkavalmisteella Cab tuotteiden hinnat tais nousta muistaakseni viime keväänä 10-15%.
Tämä nousu sitten luonnollisesti siirtyy myös kuluttaja hintoihin. Jossain saattaa tietysti olla vanhaa varastoa ja myyvät vielä vanhoilla hinnoilla.
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #6 on: October 19, 2011, 17:36:12 »
Eli tästä voidaan päätellä, että liike ei pidä katetta ennallaan, vaan hilaa sitäkin "neliöön" ylöspäin. Eli väliraha ei ole sama, vaan se nousee äksän toisena potenssina. Hienompi homma. Rikkaat ne vaan rikastuu ja köyhät sen kuin köyhtyy.

..ja tästä pitäisi tehdä matikalla johtopäätös, että käsityönä tehdyn vaapun kate tulisi myös nousta samalla suhteella, joten nuo 14e --> 18e on alakanttiin. Eli 25e halvimmaksi hinnaksi ja kalleimmat 38e (vrt. aiemmassa viestissä mainitsemani hinnat).

UISTIN

• Pohjakalojen rapsuttaja
    • View Profile
« Reply #7 on: October 19, 2011, 17:46:44 »
Itse kävin kysymässä Kärkkäiseltä joskus heinäkuussa lakkoja/maaleja, ja sanoivat, että on juuri tilattu. Joten jos hintoja on nostettu keväällä, pitäisi Kärkkäisellä olla jo uutta varastoa. Mutta tiedä sitten, voihan se olla että on tilattu jo kaksi vuotta sitten ja olivat vain hukanneet ne johonkin varastoihin :-D .

tkj

• View Profile
« Reply #8 on: October 19, 2011, 18:40:41 »
Lakkavalmisteella Cab tuotteiden hinnat tais nousta muistaakseni viime keväänä 10-15%.

Itseasiassa maalien hinta nousi about 60% ja mukaan tuli vielä uusi välikäsi tuontirengas minkä palvelussa ei ole muutenkaan kehumista. Ite olenkin ruvennut hommailemaan muita maaleja jotka myös olen todennut huomattavasti paremmiksi, mutta kuitenkaan olematta riistohinnoilla.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #9 on: October 19, 2011, 18:47:33 »
Mitäs maaleja käytät? Automaalaamoistakaan kun ei saa enää kuin vesiohenteisia...

Ja kyllä todellakin alkaa lakkavalmisteen tuotteet närästämään, jos tuollaiseksi rahastukseksi tuo menee.

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #10 on: October 19, 2011, 18:57:39 »

Itseasiassa maalien hinta nousi about 60% ja mukaan tuli vielä uusi välikäsi tuontirengas minkä palvelussa ei ole muutenkaan kehumista. Ite olenkin ruvennut hommailemaan muita maaleja jotka myös olen todennut huomattavasti paremmiksi, mutta kuitenkaan olematta riistohinnoilla.

Ennen oli normaali hinta 50ml coat maali purkille n. 5-6€ kun nyt uusi 60ml pullo maksaa sen 8€.
Toki hinta nousi mutta ei omasta mielestä ihan 60%.
Jokatapauksessa kallista alkaa olemaan.
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

tkj

• View Profile
« Reply #11 on: October 19, 2011, 19:12:44 »
No ei se korotus ihan niin suuri ollu kun se purkki on nyt isompi. Automaalaamot tosiaan eivät saa enää käyttää paikkamaalaukseen sitä liuotinmassaa, mutta maahantuojilta ja esikoisliikkeistä kannattaa kysellä.
« Last Edit: October 19, 2011, 19:19:55 by tkj »

Harkkis

• View Profile
« Reply #12 on: October 20, 2011, 17:41:41 »
Itse olen hinnoitellut vaaput yleisen hintatason ja tuotteideni laadun mukaan. Viimeksi, kun pidin vaappuja myynnissä (n.vuosi sitten) niin muut myivät n.10-13e kappalehinnalla ja itse sitten vähän halvemmalla (ja myyn vieläkin samaan hintaan :-D), koska laatu ei ollut yhtä hyvä kuin muilla. Tämän siksi, koska kun saa paljon vaappuja asiakkaille niin maine karttuu ja sitä myötä myös kysyntä. Sitten voi ehkä nostaa hintaa, kun vaapuilla on "nimeä". Loppupelissä se on vaapun nimi mikä määrää sen hinnan.

Ja eikös nyt muutenkin inflaatio kasva koko ajan? Eli hintojennousun ei pitäisi tulla mitenkään yllätyksenä.
Loistavia vaappuja ja muita kalastukseen liittyviä tarvikkeita! Saalisploki!
Tarvaaput: http://tarvaaput.nettisivu.org/
Klikkaa linkkiä ja hämmästy

Satunnaikalastaja

• ...asiantuntija tässä asiassa...
    • View Profile
« Reply #13 on: October 21, 2011, 16:33:24 »
Tästä aiheesta riittää varmaan näkökohtia pitkäänkin keskusteluun, mutta laitan vain lyhyesti muutaman rivin.

Pelikentällä lienee noin kolme joukkuetta. Teolliset valmistajat, kaupalliset pienvalmistaja ja harrastelijat. Teollisilla valmistajilla on keskenään hieman erilaisia strategioita, tuotantoa kuitenkin siirtyy hiljalleen yhä enemmän halpamaihin, joissa tusinavieheitä syntyy edullisesti. Bisneksessä katteet pyritään kuitenkin pitämään niin korkealla kuin kilpailu sallii. Niinpä näistä löytyy sekä halpiksia että reilun hintaisia vaappuja.

Kaupallinen pienvalmistaja ei mitenkään pysty kilpailemaan hinnoilla, vaan laatu on välttämätön kilpailutekijä. Ongelmana lienee riittävän maineen ja asiakaskunnan synnyttäminen.

Sitten on harrastelijoita, jotka eivät varsinaisesti tee tuotteita myyntiin, mutta tuovat oman lisänsä markkinoille.

Itse olen harrastelija, ja teen vaappuja omaksi ilokseni lähinnä omaan käyttöön. Mutta noita on jo ihan liikaa omavalmisteita, ja luultavasti alan kierrättää noita pois nurkista. Tällöin varmaan kyseeseen tulee kohtuullinen "poistohinta", koska tarkoistus ei olekaan tehdä voittoa, kunhan vain saa hieman harrastuskustannuksia katetuksi ja tilaa tuleville luomuksille.

Kesälomakalastaja sitten katselee marketin korissa samatapaisia vaappuja, joista toinen maksaa kolme, ja toinen kaksitoista euroa, miettien kumman ostaisi. Ehkä nykyään joku osaa näille huuto- ja kalastussaiteille, mutta suurin osa hankkinee vaappunsa kaupan hyllystä.

k3du

• Etulenkin säätäjä
    • View Profile
    • Email
« Reply #14 on: October 22, 2011, 14:03:14 »
Noista maalien ja cabin hinnasta.
Halvimpia cab tuotteita näin eilen keskisen kyläkaupassa litran cab regular tais olla 18.95 ja valkonen cab 22.95. Ohenne 8:n hintaa en muista ja maalit oli 5.90 pullo. En tiedä onko se halpaa mutta halvempaa kuin samfishngillä.
PS. yrittäkää ottaa selvää tuosta huonosta suomen kielestä  :-D
Fishing for the win

AJTSS

• View Profile
« Reply #15 on: May 20, 2012, 18:04:57 »
Nostellaas vähän.

En tiedä mistä ostatte CAB-regulaarinne, mutta SP-Automaalit hyvinkäältä, 27e litran pönikkä... Saakohan muualta kuin tuolta? Tyyristä etten sanoisi!

sambba

• Probi edellä puuhun
    • View Profile
    • Email
« Reply #16 on: May 20, 2012, 18:59:47 »
samfishingiltä saa kai vähän halvemmalla en hintoj muista , kaveri osti kärkkäiseltä 19.90 (voi itse tulla tähän kertomaan jos ei noin ollut)

k3du

• Etulenkin säätäjä
    • View Profile
    • Email
« Reply #17 on: May 20, 2012, 20:39:38 »
samfishingiltä saa kai vähän halvemmalla en hintoj muista , kaveri osti kärkkäiseltä 19.90 (voi itse tulla tähän kertomaan jos ei noin ollut)
Juu se oli 19.90 tai 21.90 halvempaa kun samfisulla jokantapauksessa mutta tuo 27 ekee on jo liikaa
Fishing for the win

center>