Chat

Author Topic: Syvyyskartat  (Read 24752 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fisumiäs

• oon oppinu tänä keväänä keulimaa
    • View Profile
Syvyyskartat
« on: January 04, 2011, 17:03:04 »
Miten pitää toimia jos haluaa jostain järvestä syvyyskartan. Haluaisin Yläsestä syvyyskartan.
<><   <><   <><    <><
  <><   <><   <><

Fisumees

• FISH
    • View Profile
Vs: Syvyyskartat
« Reply #1 on: January 04, 2011, 17:26:03 »
Siitä ei välttämättä ole syvyyskarttaa? Kaikkiin järviin ei ole kartotettu pohjan muotoja.
Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.
Minun blogini osoite: http://www.kalassa.net/fisumees/

Fisumiäs

• oon oppinu tänä keväänä keulimaa
    • View Profile
« Reply #2 on: January 04, 2011, 21:02:03 »
Tiedän. Mihin pitäisi ottaa yhteyttä jos haluan että se syvyyskartoitetaan?
<><   <><   <><    <><
  <><   <><   <><

Mr Ponu

• View Profile
« Reply #3 on: January 04, 2011, 21:32:33 »
 On firmoja ,jotka tekevät kartoituksia/karttoja , mutta kustannukset nousevat hurjiksi jos esim. aikoo hommata kalastuskarttaa itselle. Jos kyseessä on pieni lampi/ järvi , myös itse tekemällä saa hyvää jälkeä. Esim. GPS/ kaikuluotain yhdistelmällä kartoittaa muutamia satoja pisteitä ja piirtää itse kartan pisteiden perusteella. Jos vaikka kesällä yhden päivän viettää soutuveneellä GPS:n ja kaiun kanssa vesillä , saa pienehkön järven tiedot kerättyä. Kysy lisää , jos innostut itse tekemään karttaa, koska näkyy olevan aika pieni tuo lampi mihin tarvitset kartan. Oman kotikunnan tekniseltä virastolta/ mittausosastolta voit myös tiedustella , jos heillä olisi joskus ollut tarvetta luodata juuri ko. lampea. Syvyyskäyriä löytyy jonkin verran myös sellaisiin vesistöihin, joihin ei esim. Kansalaisen karttapaikasta löydy.

Fisherman1

• View Profile
« Reply #4 on: January 15, 2011, 18:17:57 »
Hankin oman syvyyskarttani maanmittaustoimistosta.  Nimi voi olla kyllä jokin muu, mutta paikka on sama mistä saa hankittua peruskarttoja ym. Oma syvyyskartta on käytännössä peruskartta johon on merkitty syvyyskäyrät. Voi kuitenkin olla, että ihan kaikista alueista tätä peruskarttapohjaiststa syvyyskarttaa ei ole saatavilla, mutta kysymäällä selviää.

Oma A0 tai A1 kokoinen kartta laminoituna taisi kustantaa jonkun kympin.

eza1992

• Mr. Harpoonman
    • View Profile
    • Sukelluskalastajan virtuaalimekka - Team Kampelan foorumi
« Reply #5 on: January 16, 2011, 17:22:40 »
Mikäli rahaa, aikaa ja viitseliäisyyttä riittää, niin yksi keino on hommata kannettava, Dr Depth -ohjelma, ohjelman kanssa yhteensopivat GPS ja kaikuluotain (tai karttaplotteri) ja tarvittavat kaapelit, muistaakseni toimii NMEA-tiedonvälitysstandardin välityksellä. Sitten vain nuo toisiinsa kiinni, veneeseen ja soutelemaan järvi/lampi systemaattisesti läpi. Tuloksena on 3D-kartta (myös normaalin kartan saa tehtyä) lammesta. Tuon menetelmän etuna on, että kun laitteisto on hankittu, voikin sitten luodata minkä vesistön tahansa, ja onhan 3D-karttaa varmasti mukavampi katsella, kuin syvyyskäyriä. Dr Depthissä on lisäksi jopa ominaisuus, joka analysoi pohjasta palannutta kaikua ja laskee kaiun laadun perusteella pohjan laadun!

Edit: kuvia ohjelmasta:

http://www.drdepth.se/images_cc/dlake_color.png

Lyhyen videon ohjelman toiminnasta voi katsoa tällä sivulla.
« Last Edit: January 16, 2011, 17:42:11 by eza1992 »

center>