Perhostelu & moraali

Started by Anonymous, February 18, 2003, 17:20:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Anonymous

Tässä vielä luettuani näitä vastauksia tähän palstaan, oli pakko vielä kirjoittaa jotain.
Miten perhokalastaja eroaa virvelikalastajasta?

Miten verkkokalastaja voi välttää kalojen tuntemasta tuskaa, koska kalahan voi rimpuilla verkossa monta tuntia, ja vielä kiduskannet verkon silmään kiilautuneena kuolla hapen puutteeseen?

Katiskakalastaja pyydystää kaloja metalliverkkoiseen pyydykseen jossa kalat raapivat itseään metalliverkkoon.

Iskukoukku kalastaja pyytää kaloja koukulla joka lyö kalan pään läpi koukun todella lujaa. Joskus koukku menee silmästä läpi ja kala ui vielä ylös nostamiseen saakka koukku silmästä läpi.

Atrain kalastaja lyö perkeleenmoisen haarukan kalan selkään/niskaan/mihin nyt sattuu osumaan. Joskus lyönti menee ohi ja kalasta vaan veri lentää kun se hädissään lähtee pakoon.

Madepilkkijät madeharojen ym. kanssa vetävät kalan kiinni siitä mihin se sattuu jäämään. Usein matikka putoaa kyydistä ylös vedettäessä ja lähtee jatkamaan uintiansa mahdollisesti mahassaan 1-5 reikää rikkaampana.

Aina kun tavoitellaan pyydyksillä tai pyydöilla jotain niin silloin huijataan kalaa joko ottamaan pyytö tai tulemaan sen lähelle/sisälle/läpi sen.
Ei tässä ole mitään tekemistä eläinrääkkäyksen kanssa. Vapaaehtoisesti se kala sen tekee tai on tekemättä.

Ihan kiva trolli yritys mallia JussiS, joka sai jo porttikiellon yhdelle foorumille.

Jatketaan tästä...

Anonymous

Nimim. Ukkonen otti esille myös muut kalastustavat ja niihin verrattuna voimme vain onnitella itseämme siitä, että olemme valinneet perhokalastuksen.
Ja sehän on todellakin niin, että kala itse nappaa sen perhon ja sen jälkeen me kalastajat voimme hyvin pitkälti vaikuttaa siihen, miten kala kärsii (jos kärsii). passiiviset pyydykset aiheuttavat enemmän ja pitkäaikaisempaa kärsimystä kuin aktiiviset pyydykset, joten tässäkin tulee hyvin esille aktiivisten "pyydysten" etu em. verrattuna. Kalastakaamme siis taidolla (ja tuurilla) aiheuttaen kaloille vain vähän kiusaa.

Anonymous

tämä T.P kirjoitti, että kalakannat pitää säilyttää.

Mitenkä monta prosentti nykyisistä kaloista on alkuperältään istareita? Onko istarilla arvoa? eikö kannattaisi kalastaa vaikka haukia? ethän sä makueroa huomaa

PS:snowbee vuotaa

Anonymous

"tämä T.P kirjoitti, että kalakannat pitää säilyttää

Mitenkä monta prosentti nykyisistä kaloista on alkuperältään istareita? Onko istarilla arvoa?"

Puhuin luontaisten kalakantojen säilyttämisestä ja kuinka c&r on tavallaan nivoitunut tähän ajattelu tapaan. c&r:n tärkein tehtävä on mielestäni saada säilytettyä luontaiset kalankannat(tässä tapauksessa takoitan lähinnä jalokaloja) niissä vesistöissä joista sellaiset vielä löytyy ja samalla kuitenkin mahdollistaa kalastus. Kalojen istutus  palvelee vain kalastajien etuja ja tarpeita. Istareita ei mielestäni tulisi missään tapauksessa hinata tankkiautolla virtavesiin joissa on jo oma vahva luontainen kalakanta, se vain järkyttä luontaisen kalakannan asemaa ja näin ollen ei palvele kuin pelkästään kalastajien etuja. Itse en ole mikään fanaatikko tässä c&r/kalankantojen säilytys touhussa, mutta näin perhokalastajana tulee kuitenkin pakollakin otettua hiukan vastuuta tästä asiasta, jotta tulevaisuudessakin olisi edes jonkinlaiset mahdollisuudet luonnonkaloihin eikä pelkästään istarilötköihin. Kyllähän niitä luonnonkalojakin tulee joissain paikoissa otettua, mutta muistetava, että rajansa kaikella. Istarien prosentuaalisesta määrästä en todellakaan osaa sanoa mitään, mutta paljon on näitä "bordellikoskia" joissa joka pirun viikko tankkiauto käy tyhjentämässä 100kg istari massaa koskeen, jotta kalastajat pysyisivät tyytyväisinä. On tosin koskia joissa on vahva luontainenkalankanta ja c&r on ainut tapa kalastaa (kaikille niille vesistönjen haltiolle hatun nosto). Sekin on mielestäni hieno "ilmentymä", että joillain virtavesillä on mahdollistettu halvempi c&r lupa.

"eikö kannattaisi kalastaa vaikka haukia?"

Kyllähän niitä haukiakin on tullut ajoittain perhokalastusvälineillä narrattua. Tuskin rupean haukea perhokalastamaan ihan asiakseni, mutta sinänsä ihan ok touhua sekin. Taimenta ja harjusta tulen jatkossakin enimmäkseen kalastamaan, mutta niinkuin olen maininnut pyrin pitämään rajat sen suhteen kuinka paljon luonnon kantaa kustakin vesistöstä verotan!!Eli c&r:ää tulee harrastettua jatkossakin...

Ps: Anna prkl vuotaa!!!

Mikko200

Siis se on ihan luonnollista, että kalastuksesta saa mielihyvää. Ruoan hankinnasta tulee yleensäkin mielihyvää johtuen varmaan jostain syystä, että vaikka kivikaudella kun joku sai metsästetyksi eläimen niin kyseinen henkilö tuli suosituksi ,koska näin hän takaa yhteisön ruoan saannin ja osoittaa ystävyttää antamalla muillekkin ruokaa ja takaa yhteisön säilyvyyden....  joo-oh  ota nyt tuostakin selvää mutta tuo tunne on peräisin aikojen alusta nii eihän sitä nyt muuttamaan mennä.
4,3 Kg Hauki
RAJYY :D

Anonymous

T.P mä itse olen oikeesti samaa mieltä kuin sinä, että kalakannat tulisi säilyttää... Mutta en pidä sitä relistisena ajatuksena. Kaikki harrit mielelläni päästän pois sillä ne ovat yleensä luonnon kasvatteja tai poikasistutuksista mutta taimenia en armahda.... (Vähä yks puolinen ajattelutapa).

Nykyisin vasta niinku alan ymmärtää C&R kalastusta. Ennen oli silleen, että kosken rantaan, kun auto saapu heti oli pakko päästä kalaan, mutta nykyisin aina istutaan tunti pari nuotiolla rupatellen ennen ku lähetään piiskaamaan ja yölläkin pitää nukkua väh. 10h jos parhaat otti ajat menne niin menkööt. ei se kalan saanti oo tärkeintä. ehkä kymmenen vuoden kuluttua meikäkin on ehdoton c&r kalastaja....

PS: Snowbee on jo vuotanu vuoden verran perseen kohalta.

Anonymous

"T.P mä itse olen oikeesti samaa mieltä kuin sinä, että kalakannat tulisi säilyttää... Mutta en pidä sitä relistisena ajatuksena"

Siinä olet oikeassa, että tällähetkellä tilanne Suomessa ei näytä kovinkaan hyvältä, varsinkaan verrattuna naapurimaihimme Ruotsiin ja Norjaan (prkl:een norskien vesistöistä löytyy yhtäpaljon taimenta kuin meiltä särkeä!!!). Mielestäni ajatus luontaistenkalakantojen säilymisestä Suomessa on mahdollinen, kaikkihan riippu vain meidän asenteista. Eikö?

Anonymous

T.P tarkoitat varmaan kaikkia kalastajia silla aikaisemmin tälläkin palstalla on jo todettu että perhokalastus on pieniosa kaikesta kalastuksesta,
tosin me päästään sotkemaan taimenten kutupaikkoja jos ei ole mitään rauhoitusta.

Vinki kaikille: keväälläkään ei kannata mennä kahlailemaan kutualueille koska vasta kuoriutuneet poikaset vilistävät vielä soranseassa. tätä käytäntöä on toteutettu esim. Nokisenkoskella hyviin tuloksin.

Anonymous

Tarkoitin lähinnä ihmisten asenteista yleensäkin (ei pelkästään kalastajien). Olihan tässä aikanaan semmoinenkin "yhdistys" kuin taimeninstituutti, jonka jäsenistä (ainakin puheista päätellen) suurin osa ei kalastusta harrastanut laisinkaan, mutta silti innolla ajoivat virtavesien hoito projekteja.