Chat

Author Topic: Tapsi vs.Värikoukku keskitalvella.  (Read 17637 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pilkkijä 96

• Mopo-Jonne
    • View Profile
    • Email
Tapsi vs.Värikoukku keskitalvella.
« on: January 07, 2011, 18:12:52 »
Eli kumpi on mielestänne parempi keskitalvella?Omasta mielestäni tapsi koska se tuntuu omassa kädessä varmemmelta työkalulta ainakin huonommalla syönnillä kuin värikoukku.tapsin pituutena olen käyttäny n.10-23cm tapseja.
Laittakaa omia kokemuksia ja perustelkaa. :wink:
kalassa aina kun ehtii !

Himopilkkijä89

• Voittokalat on hauskin vetää muiden reijistä. :D
    • MSN Messenger - atte89@luukku.com
    • View Profile
    • kilpapilkintäblogi
Vs: Tapsi vs.Värikoukku keskitalvella.
« Reply #1 on: January 07, 2011, 23:30:15 »
Paksun lumen aikaan en toistaiseksi ole saanut värikoukkua kunnolla toimimaan vielä missään, eli tapsi.

pjk

• Guest
« Reply #2 on: January 08, 2011, 20:37:36 »
Paksun lumen aikaan en toistaiseksi ole saanut värikoukkua kunnolla toimimaan vielä missään, eli tapsi.

Oma kokemus on toisenlainen. Ainakin rantavesissä (jonnekin kolmeen metriin saakka) värikoukku pelaa läpi talven, kunhan vesi on kirkkaanpuoleista ja ahvenia on alla riittävästi siihen, että sen kilpailuhenkisen rähinän saa parvessa päälle. Jos taas reikä sattuu huonoon kohtaan ja pilkin vaikutuspiirissä on vain kala-pari, saattaa noiden haluttomien saaminen onnistua paremmin syöttipilkeillä, eikä se ole helppoa aina sittenkään. Eli kannattaa etsiä kalatihentymiä keskitalvellakin, jos vain kunto kestää.

--pikeye

joupe

• View Profile
    • Email
« Reply #3 on: March 24, 2011, 18:41:30 »
Minä en myöskään ole saanut värikoukkua pelaamaan tarpeeksi lumen aikaan.Siksi tapsilla.On kuitenkin päiviä,jolloin tapsilla ei pääse samaan nopeuteen,ku pystypilkillä jossa silmä syöttinä.Siksi olen yrittänyt opetella tuota silmäpilkintää.Tapsipilkki kuitenkin varmaan perusvarma kampe läpi talven.

Salone

• Vesirotta
    • View Profile
« Reply #4 on: March 25, 2011, 13:52:30 »
Minulla ei vielä pilkkihommista kovin paljon kokemusta ole, ja olen käyttänyt lähinnä värikoukkua helppouden takia. Varmaan johtuu paikastakin se, että kumpi toimii paremmin -  tapsi vai väripallero. Jollain keskiverto- järvellä/merenlahdella tapsi hyvällä syötillä varmaankin voittaisi värikoukun, mutta ilman syöttiä saattaisi tilanne olla toinen.

Jarskimo

• View Profile
    • Email
« Reply #5 on: March 25, 2011, 13:58:47 »
Kyllähän värikoukulla tlee aina kalaa jos osaa kalastaa jaetsiä kalat. Itse pilkkinyt koko talven vain värikoukulla ja sillä olen saanut paremmin kalaa kuin tapsilla. Tapsi vehkeet meni pikkuveljelle käyttöön, koska ne tulivat minulle turhaksi

joupe

• View Profile
    • Email
« Reply #6 on: March 25, 2011, 16:38:06 »
Itse katsastelen tätä asiaa kilpapilkkijän näkökulmasta,siksi mietin mikä on kulloiseenkin hetkeen se paras ja nopein vaihtoehto.Epäilemättä värikoukulla,tapsilla tai pystypilkillä silmän kanssa saa aina kalaa,ainakin jossain määrin,mutta joku näistä on välillä toistaan parempi ja nopeampi.
Ja,varmasti värikoukku pelaa hyvin kun alla on paljon aktiivista kalaa ja osaa valita sopivan koukun.Kuitenkin jos sattuu vähänkin tuntemattomampi kisajärvi,ja kala on hyvällä purulla niin itse turvaudun silmäpilkkiin.

Ruutti

• Neulepuikon vääntäjä
    • View Profile
    • Email
« Reply #7 on: March 25, 2011, 19:25:36 »
Jos kala on hyvällä syönnillä ja matalassa monesti värikoukku vie voiton. Syvemmällä sitte pystypilkki silmällä on nopeampi. Huonolla syönnillä taas monesti tapsi on vienyt voiton ja erittäin huonolla syönnillä sitten morri.

mäihkölä

• View Profile
    • Email
« Reply #8 on: April 13, 2011, 16:23:48 »
Tapsi koska se tuntuu paljon varmenmalta ja on hyvä tuntuma. Itse olen saanut ainakin tulosta enemmän tapsilla kuin värikoukulla?

Harrastelija

• View Profile
« Reply #9 on: April 14, 2011, 09:48:06 »
Tapsia käytän enemmän. Jos matalasta löytyy syövää ahventa paljon, niin käytän värikoukkua, koska sillä on mukava kikkailla.
Mikään ei ole niin tärkeätä kuin kalastus,
eikä sekään ole kovin tärkeätä.

Menfish

• Huopanan huopaaja
  • KyKa Member
    • MSN Messenger - pyyleva@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #10 on: July 31, 2011, 23:22:32 »
Tapsia opiskelin viime talvena oikeen ahkeraan ja tulihan sitä jotain opittua ;) Olihan se mukava vaihtaa tuista normaalista pystypilkistä tuohon tapsiin :)
Kyllä se kala vielä nappaa.

kono96

• Porin Pilkkijät ry
    • View Profile
    • Email
« Reply #11 on: February 11, 2012, 21:00:00 »
Riippuu itseni kohdalla kalastussyvyydestä, jos syvää, käytän tapsia ja jos on "matalaa" (2-4m) käytän pystypilkkiä. Myös syönti vaikuttaa asiaan.

Jerekala

• View Profile
« Reply #12 on: February 11, 2012, 21:24:02 »
Tasapainon alla roikkuva värikoukku toimii, eikä syvyydelläkään ole väliä. Myös kuore tuppasi nappaamaan varsin hanakasti värikoukuilla varustettuihin tasureihin tänään ahlaisissa.

Salone

• Vesirotta
    • View Profile
« Reply #13 on: February 11, 2012, 21:57:30 »
Olen siirtynyt nykyään yksinomaan värikoukkuun siksi, että harvoin minulla on muuta syöttiä kuin Power baittia, eikä mitään, ettei se toimisi, mutta tapsissa se pelaa huonommin.

perho-poika

• View Profile
    • Email
« Reply #14 on: February 14, 2012, 21:07:23 »
Keskitalvella, kun ei ole paljoakaan valoa jään alla varsinkaan syvässä niin räikeitä/fluorivärisiä morreja, ainakin isommilla järvillä toimii useimmiten. Jokatapauksessa ihte oon vannoutunut tapsin käyttäjä ja toimii vähintäänkin hyvin lähes joka tilanteessa  :wink:

harrastelija86

• View Profile
« Reply #15 on: February 15, 2012, 14:47:03 »
Kyllä tapsi yleensä hakkaa värikoukun keskitalvella 100 0. On kylläkin muutamat maajoukkuekarsinnat kisoissa voitettu värikoulullakin, joten ei se ihan pois jätettäväkään ole, mutta kyllähän sillä on osattava pilkkiäkkin, jotta sillä kalaa saa. Kun pilkki tyyli on aivan erilainen kun tapsipilkinnässä. Ja jos kisoista puhutaan niin värikoukku pilkkijän on päästävä yksin kalalle, koska jos viereen tulee tapsipilkin heiluttaja niin kyllä ne kalat siirtyvät hänelle, jos ei pahasti hillu siinä avannolla. Ja kyllä tämä pätee tietysti ohan vapaa-ajan kalastuksessakin eikä vain kisoissa.

perho-poika

• View Profile
    • Email
« Reply #16 on: February 15, 2012, 16:28:51 »
Meilläpäin yks ukko onkii värikoukulla ja diagonaaliongella+jäykällä ongenkärellä. Hän voitti muunmuassa sarjansa suomenmestaruuden tässä hiljattain, joten eise ihan turha vehe se värikoukku osaavan kaverin käsissä ole.

Kalle 37

• Pikku-Kalle
  • Kyl kala syö kun vaan tietäs missä :)
    • View Profile
    • Email
« Reply #17 on: February 24, 2012, 14:23:07 »
Vähä riippuu syvyydestä ja mitä yrittää saada kyllä matalasta kun yrittää ahventa niin kyllä se värikoukku mutta muuten varmaan tapsilla pilkin
Erämaa-Kuusamon pilkkiviikot :)

perho-poika

• View Profile
    • Email
« Reply #18 on: February 24, 2012, 22:05:08 »
Täytyy sekin vielä sanoa, että tapsilla saa myös särkeä paremmin kuin ketjulla. Se särki on hyvä lisä nuissa kaikenkalankisoissa, mutta ahvenkisoissa taas luonnollisesti ei.

Pilkkipera04

• View Profile
« Reply #19 on: March 05, 2018, 22:32:36 »
Kyllä sitä tulee tapsilla enimmäkseen pilkittyä kun se vaan tuntuu paremmin käteen käypäseltä.

center>