Chat

Author Topic: Värikoukkusi ahvenelle: määrät, koot + "pakolliset" värit?  (Read 3149 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pjk

• Guest
Kiinnostaisi kuulla, minkä verran värikoukkuja porukka ottaa mukaan vesille ja mitä kokoja + värejä kukin käyttää. Tarkennukseksi vielä, että kyse on siis perinteisestä värikoukkupilkinnästä pienehköillä pystypilkeillä, ilman syöttiä.

Erilaisia värikoukkuja on maailmassa sen miljoona erilaista, mutta omalta osaltani olen rajannut värivalikoiman vain viiteen perusväriin:

- punainen
- keltainen
- papukaija (vihreä-kelta-punainen)
- sininen
- musta

Ottivärin uskon olevan ahvenellekin olosuhde- ja vesistökohtainen asia. Noista omista perusväreistäni sininen on ollut melko kirkkailla kotivesilläni yksi parhaita, samoin keltainen, mutta kaikilla viidellä värillä on ollut päivänsä. Useimmiten väriä vaihtamalla löytyy lopulta se varsinainen ottiväri, minkä huomaa siitä kun ahvenet alkavat ottaa johonkin väriin tökkimättä ja koukku imaistaan suuhun kokonaan.

Joka väri löytyy rasiasta kahtena kokona, 14 ja 12. Kokovalinta tapahtuu kalan koon ja ottihalujen perusteella, mutta pyrin aloittamaan isommalla koukulla, joka on pientä helpompi irroteltava kalan suusta.

Aika näyttää, tuleeko joskus paineita lisävärien ja -kokojen hankinnalle, samaan tapaan kuin minulla on jo käynyt kesäkalastuksessa haukivieheiden kanssa.

--pikeye
« Last Edit: January 15, 2011, 09:40:13 by pikeye »

Hooked

• View Profile
Vs: Värikoukkusi ahvenelle: määrät, koot + "pakolliset" värit?
« Reply #1 on: January 11, 2011, 22:09:52 »

Uploaded with ImageShack.us

Itsellä on tälläinen setti, joilla olen kalastellut lähinnä kirkkaissa vesissä ja kalaa on tullut ihan hyvin. Näistä tosin osa suoraan ruukista viellä odottelemassa ensiuittoa!

edit: Koukut ovat kokoa 14
« Last Edit: January 11, 2011, 22:51:01 by Hooked »

center>