Mikä siima vapaan?

Started by kalapoikapaavo, April 15, 2003, 09:06:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kalapoikapaavo

Elikäs mitä siimaa kannattaisi laittaa vapaan, kun siinä lukee: Silver creek 9045 9´  line weight 4-5. Made in Sweden.

Kelana minulla on levyjarrullinen Dragonfly Cartridge 375.

Siimatoivomukset olisi tällaiset: pystyisi heittään niin pintureita kuin steamereita ja liitsejä hyvällä menestyksellä ja, että se olisi kohtuullisen edullinen, budjetti minulla on 0-50 euroo.

Onkos tuollaista monipuolista supersiimaa edes olemassa?

Älkää pitäkö minua ihan hölmönä, kun en tiedä näistä siima jutuista mitään.

edit. oikeinkirjoitus; puhekieltä kirjakieleksi, välimerkit, isot alkukirjaimet, tekstin muotoilua

Anonymous

Kyse on siima tyypistä ei merkistä. Laadukkaat dt siimat ovat loistavia rullausominaisuuksiltaan. Takaheittossa eivät ole kovinkaan pitkäheittoisia ja ampuminen on hiukan hankalaa. Siiman korjaus ja hallinta onnistuu huomattavasti paremmin kuin wf siimoilla. Cortland 444 on mielestäni oiva vaihtoehto jos puhutaan laadukkaista dt siimoista (444 wf:tkin ovat laatu kamaa) . Myös mastery sarjan xxd on suositeltava. Itse olen tykästynyt tätä nykyä tt siimoihin, joten jos dt siima ei kiinnosta, suosittelen tutustumaan lee wulff tt:seen tai vision presentationiin. Presentationia saa 40-45e, mutta lee wulff menee tuonne 65-75e pintaan.

PatilZ

Peesaan TeppoP:tä ja tarkennan Vissun osalta.

Uusi kataloogi mainostaa Presentationia hintaan 53 egee ja Extreme Distance Compund (jossa tt-kartointi. lyhyemmällä paino-osalla, jolloin vapa lataa lyhyemmällä siimalla voimakkaammin) myös hintaan 53 egee.  Jälkimmäisen takakartio on Presentationia lyhyempi ja muistuttaa erehdyttävästi samaisen firman uutuus ampumapäätä eli ACE Singleä.

Mielenkiintoisia uutuuksia. Eli jos joku pääsee kokeilemaan näitä uutuuksia niin voisi laittaa infoa tälle saitille.

Ja takaisin kalapoikapaavon ongelmaan. Kun tt-on paras vaihtoehto, jos pitää selvitä noista kaikista mainitsemistasi tilanteista jää vielä ongelmaksi siiman luokka. Mikäli vapasi on luokiteltu oikein (mistä ei siis ole takeita) niin se on suunniteltu käytettäväksi #4 dt ja #5 wf siimojen kanssa. Entäpä tt? Siiman profiili ja täten painojakauma on sen verran erikoinen, ettei se aina noudata samoja luonnonlakeja kuin muut siimat. #5 tt on #5 kun koko paino-osa on ilmassa. Lyhyemmällä se lataakin vapaa kuin #4.  Tämä taas johtaa ainakin itselläni siihen, että jos vapa on aliluokiteltu (eli vaatisi luokkaa painavamman siiman) onkin ilmoitetun luokan siima melkoisen ikävä lyhyellä siimalla. Ikävämpi kuin saman luokan wf.

Entäpä jos suosiolla ottaa luokkaa painavamman ja vapa onkin oikein luokiteltu? Lyhyellä siimalla heitto kulkee mukavasti, mutta pitemmillä taas vavasta loppuu puhti samalla tavalla kuin missä muussa tahansa liian painavassa siimassa.

Summa summarum. Itse ostaisin (jos mistään ei mitään referenssiä vavan luokitukseen saa) vapaan #6 luokan tt-siiman. Jos se onkin liian painava ei peli ole kokonaan menetetty.  Mitäpä Teppo.P tähän?

Teppo.P

Patilzin kanssa samoilla linjoilla. Koska vavan toiminnasta ja luokituksesta (siis oikeasta) ei sen kummempaa tietoa ole, on riski lähteä suosittelemaan prikulleen sopivaa siimaluokkaa, varsinkin erikoisella kartiolla varustetujen siimojen kanssa pelatessa. Kuten Patilz jo sanoi #6:sta voisi tässä tilanteessa pitää optimi vaihtoehtona. #5:nenkaan ei mieletön riski ole, mutta jos vapa on niin sanotusti kanki tai aliluokitettu, ei #5 tt tule toimimaan (ei taatusti lataa vapaa riittävästi). Jos oletetaan taas, että vapa on oikein luokiteltu, on #5:lla edut puolellaan. Yleensä olen ostanut vapoihini "oikean"(siis vavan luokitukseen pohjaten) luokan tt:n koska en omista yhtään kärkitoimista/ jäykkää tai yliluokiteltua vapaa luokissa #3-5, joissa tt siimoja käytän. Toisekseen, koska käytän tt siimaa pienten luokkien vavoissa pienten perhojen viskelyyn suhteellisen lyhyillä siimapituuksilla (erityisesti pintaperhojen ja pupien) on pienemmän luokan siima hiukan helpompi saada laskeutumaan nätisti vedenpinnalle (johtunee halkaisiasta) , eli "oikean" luokan siima pelaa vavoissani ja minun käyttötarkoituksessa luokkaa raskaampaa paremmin. Enää en taida lähteä sekoittamaan pakkaa, vaikka vielä tätä jossittelu ketjua voisi jatkaakkin. Kysyisinkin Paavolta, että oletko heittänyt vavalla muita siimoja, minkälainen toiminta vavassa on, jos et tiedä takastele vavan taipumaa vedossa (siima kelalle ja vaparenkaiden läpi, jonka jälkeen kiinnität siiman painavaan objektiin, joka sijaitsee suorassa linjassa vetosuuntaan nähden, tämän jälkeen alat vetää vapaa itseäsi kohti ja tarkastelet vavan taipumaa, eli minne asti vapa taipuu inhimillisessä vedossa, ei mitään riuhdontaa). Edelleen päädytään näillä tiedoilla kuitenkin siihen johtopäätökseen, että #6 ostamalla on pienin riski tehdä aivan susi ostosta luokituksen suhteen.

Patilz tuota presentationin ovh:ta en varmaksi tiennytkään, mutta viime vierailulla rialinnassa oli hinta 45e (ilmeisesti alennuksessa, kuten wulff:itkin, perkules kun ei ollut  #4 wulff:ia, ainoastaan #5 ylöspäin, nyt olis lähtenyt wulff:it halvalla...)

Anonymous

Nyt en ole ollenkaan varma, mutta muistelen että kysessä ei ole "nykyaikainen" vapa. Eli, jos oikein muistan, kyseinen vapa on kokotoiminen, johon ei tt siima oikein sovi. Tällöin kannattaa kyllä harkita jotain perus simaa ilman mitään erikoiskartiointeja. Olikohan siinä Vissun katalookissa vielä niitä perus siimoja, mallin nimi oli viimevuodella Classik. DT on varmempi hankinta, mutta kyllä kokotoimella heittää myös wf:ää. Kannattanee soittaa erikoisyleis perhokauppoihin ja kysellä josko siellä tiedetään vavan toimita tarkemmin.

Teppo.P

Flyer kirjoitti: "Nyt en ole ollenkaan varma, mutta muistelen että kysessä ei ole "nykyaikainen" vapa. Eli, jos oikein muistan, kyseinen vapa on kokotoiminen, johon ei tt siima oikein sovi. Tällöin kannattaa kyllä harkita jotain perus simaa ilman mitään erikoiskartiointeja. Olikohan siinä Vissun katalookissa vielä niitä perus siimoja, mallin nimi oli viimevuodella Classik. DT on varmempi hankinta, mutta kyllä kokotoimella heittää myös wf:ää. Kannattanee soittaa erikoisyleis perhokauppoihin ja kysellä josko siellä tiedetään vavan toimita tarkemmin."

Wulffin tt on pelannut minulla myös vanhoilla kokotoimisilla lasikuituvavoillakin loistavasti (ne, ne vasta kokotoimisia on...). Käytännössä tt on dt:n ohella kokotoimisiin "vanhan" mallin vapoihin paljon suositeltavampi vaihtoehto kuin wf. Kyse ei ole siimasta, joka on suunniteltu nykyvavoille, päin vastoin. Rullausominaisuudet ovat loistavat ja silti ampuminen ja takaheittokin onnistuu rempseästi, samasta siimasta saa hakea näitä ominaisuuksia, eipä tule heti mieleen montaa kartiotyyppiä joka tt:n edelle menisi monipuolisuudellaan/-käyttöisyydellään. Dt on silti loistava vaihtoehto, kuhan raaski satsata laatuun.

Anonymous

Teppo, kyllähän se tt ja wf lentää millä kepillä tahansa. Olen heittänyt joskus tt siimaa soutuhommin tarkoitetulla kangellakin, eri asia on kuinka miellyttävää se on... Minä heitän vanhalla kepillä mielummin wf:ää kuin tt:tä. Soon mun mielipide, niitä on melkein yhtä monta kuin vavanvatkaajiakin.

Teppo.P

Tälle linjalle lähdettäessä voi mainita, että joidenkin mielestä jopa ampumapäät toimivat loistavasti luokan #3 lasikuituvavoilla (näitäkin tapauksia koskien varsilla tulee joskus vastaan). Mieltymyksiä on tottakai moneksi, mutta kolmoiskartio on yleisesti ottaen ja tuttava piirissäni pelannut kaikkien mieleen useiden eri valmistajien , niin kokotoimisilla kuin puoli ja 1/3 toimisilla vavoilla (bambu-,lasikuitu- ja hiilikuituvavoilla, kaikilla kokeiltu) . Kunnon nykyaikaisilla hiilari kangilla ei vielä ole tullut testailtua.  Mielenkiinnosta haluaisen kuulla mikä kolmoiskartio siimoissa saa aikaan sen, että ne eivät käytössäsi pelaa vanhanmallin kokotoimisilla vavoilla (kuinka vanhan mallin? Meinaatko lasikuituja vai hiilareita). "Kanget"/"seipäät" eivät ole mielestäni missään suhteessa miellyttäviä heitettäviä, on kyse sitten mistä siimasta tahansa (minun mielipiteeni). Onneksi tämä nopeatoimisten vapojen "trendimylly" on alkanut hiipua ja vanhat arvot alkavat pikkuhiljaa palailla takaisin (lasikuitu, bambu ja kokotoimiset hiilarit). Käytän minäkin wf siimoja kokotoimisissa lasikuituvavoissa (cortlan 444 on ihan ok vaihtoehto pehmeytensä ansiosta), mutta enemmän olen mieltynyt dt ja tt siimojen käyttöön lasikuitujen kohdalla.

kalapoikapaavo

Siis täh? Ota nyt noista selvää. Siis mitä siimaa suosittelette. Hiukan helpommalla tavalla. Muuten todella paljon kiitoksia vastauksista.

Anteeksi, kun oon vähän yksinkertainen enkä oikein tajuu teidän hirmu tarkoista selityksistä, siis yksinkertaisuus valttiin. ;)

edit. oikeinkirjoitus; isot alkukirjaimet, välimerkit, yhdyssanat

Jermoni

Orviksen Wonderline on myös tosi kiinnostava uutuus, kallis myös, ikävä kyllä. 70e...
Se on kuulemma kaikkein liukkain ja pitkäheittoisin siima, mitä nyt on markkinoilla.
Vapa taipuu aivan kaarelle, liitokset natisee, kelan räikkä huutaa! Alkaa hurja vääntö. 10 minuutin väännön jälkeen luovutan. Perho ei lähde millään irti puusta.           :D

PatilZ

Orviksen Wonderline on myös tosi kiinnostava uutuus, kallis myös, ikävä kyllä. 70e...
Se on kuulemma kaikkein liukkain ja pitkäheittoisin siima, mitä nyt on markkinoilla.

Orviksen Wonderline tuli markkinoille muistaakseni 1999 eli ihan uutuudesta ei ole kysymys. Maraboy on varmaan lukenut (uusimmasta Pohjolan Perhokalastajasta??) mainostekstin hitusen huolimattomasti. Eikä ole muuten ainoa tuo Orvis joka mainostaa siimaansa markkinoiden liukkaimmaksi ja pitkäheittoisimmaksi.

Kallis? Scientific Anglersin ja Lee Wolfin ja muidenkin huippusiimamerkkien tuotteet laskeutuvat aika tavalla tuohon samalle tasolle. Kallis jos vertaa Visioniin tai Looppiin.

Jermoni

Wonderlinejakin on erilaisia. Niitä on tullut jo markkinoille aijemmin, mutta uusin wonderline on tosiaankin markkinoiden pitkäheittoisin(pia).
En ole kyllä ihan hirmu expertti näissä asioissa mutta olen uskollinen minusta parhaalle valmistajalle (Orvis).
Vapa taipuu aivan kaarelle, liitokset natisee, kelan räikkä huutaa! Alkaa hurja vääntö. 10 minuutin väännön jälkeen luovutan. Perho ei lähde millään irti puusta.           :D

Teppo.P

Marabou, arvaa kuinka monta siimaa on mainostettu markkinoiden liukkaimmaksi ja pitkäheittoisimmaksi siimaksi . Wonderline on hyvä siima, mutta mainostus ampuu yli, niin kuin yleensä on tapana (markkinointi kikkailua). Mainokset ovat aina vain mainoksia, ei niistä sen kummemmin kannata perustaa, siima ei takuulla ole pitkäheittoisin markkinoilla. Jos heittopituutta siimalta kaivataan liikutaan kartion suhteen aivan eri sarjassa kuin wonderlinen "perinteisen" wf ja dt kartioinnit. Tarkistin viimevuoden PPK mainoksen, jo siellä mainostettiin kartio tyypiltään "normaaleja" wf ja dt wonderline:ja samaan tapaan. Itseasissa maraboun kirjoitus liippaa aika läheltä mainos kirjoituksen sisältöä (tiivistellysti: liukkain ja pitkäheittoisin siima , kaksi päällimmästä sanaa, jotka mainoksesta jäi käteen), onko siimasta kenties omakohtaista kokemusta?. Rio:lta löytyy useita laadukkaita vaihtoehtoja tähän sarjaan. Esimerkiksi Rion  Bass, pocket water ja windcutter ovat oivia ja laadukkaita vaihtoehtoja heittopituutta havitellessa (hinta suolainen, mutta edelleen laadulla saa vastinetta rahoilleen). Wonderline olisi muuten ihan hyvä vaihtoehto (itsellä kokemuksia #5 dt:stä), se ei vain mahdu  Paavon määrittelemään hintaluokkaan.

Paavolle suosittelen lukemaan aikaisemmat kirjoitukset useaan kertaan, jos asiasisältö ei heti aukene.