Chat

Poll

Miksikä itse kutsut tasapainopilkkiä?

Tasapainopilkki?
Tasari?
Tasuri?
Puntari?
Jokin, joka ei ole tässä?

Author Topic: Keskustelua tasapainopilkeistä.  (Read 58074 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Vs: Keskustelua tasapainopilkeistä.
« Reply #60 on: March 05, 2011, 15:22:26 »
Olin tänään pilkillä ja huomasin, että tärppiväli värikoukulla oli kovempi kuin ilman. Kaikkia en kylläkään saanut ylös, mutta silti paremmin kuin viimeksi!
Kokkeile ite, kyllä tasurilla pitäis tulla.

-hape-

• View Profile
« Reply #61 on: March 05, 2011, 19:12:34 »
Tänä talvena olen ruennut pilkkimään pelkästään tasapainoilla ja eipä enää varmaan heti tule palattua pystypilkkeihin. Isojen ahventen yli 200 g osuus on noussut huomattavasti aikaisempaan verrattuna. Esim. aikaisemmin sai reissun aikana korkeintaan muutaman isomman ahvenen ja loput oli sinttiä. Nyt taasen päivän aikana voi tulla kymmenkunta yli 200 g ahventa ja muutama sintti. Ahventen lukumäärä on pienentynyt rajusti, mutta se on korvautunut painolla.  Ja tämä on  tapahtunut samalla järvellä ja samoilla paikoilla eli sinällään vertailukelponen tulos. Paras keskipaino 5 ahvenelle on ollut 320 g, suurin oli 621 g ahven.

Tasapainolla onkiminen kyllä vaatii uskoa, että kyllä sieltä kalaa tulee. Viimereissulla ensin tuli 4 isoa muutamassa minuutissa ja sitten lähes 3 h hiljaisuus, jonka jälkeen taasen 4 isoa muutamassa minuutissa. Pystypilkillä tuona hiljaisena hetkenä olisi varmaan saanut vetää sinttiä niin paljon kuin vain olisi jaksanut..

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #62 on: March 07, 2011, 21:31:27 »
Itse en ainakaan viimeksi saanut norminykimisellä oikein mitään vaan tasurointi muistutti enemmän mormyskointia kun tasuripilkintää. Hidas alas päin vajottaminen samalla väristäen oli se jolla sai kalat ottamaan, käytössä oli pieni karvaperätasuri.

Aika aloittelija olen vielä tasurihommissa mutta se alkaa vihdoin valjeta että huonolla syönnillä rauhallinen uitto + väristyksiä ja hyvällä syönnillä saa vetää oikein kovia ja pitkiä nykäyksiä. Levypyrstötasureita en ole talvisin juuri käyttänyt.

Pilkin väristä olen aina ollut sitä mieltä että sillä ei valtavaa merkitystä ole vaan muut asiat ovat tärkeämpiä. Ehkä kuitenkin nuo luonnonvärit toimivat parhaiten hyvällä syönnillä ja ärsykevärit huonommalla.

Mites tuota ässä/tmv.karvaa elävästi sais uiteltua? ja voiskos niihin maltilla lisätä marabouta tai muuta elävämpää materiaalia sen värinän aikaansaamiseksi vaikka lähes paikallaan jos kalat passiivisia?> kuten leech mutta karvan kanssa niin, jotta myös uinti säilyis ottavana?

Ps. tuon volfram morrin kanssa toimii  jos vaikka toukan riekaleet eläväisesti lepattaa.

> Viime reissullakin tapsi ja muut ei toiminu, joten minitasuria tässä ajattelin virittää ,kun lähes samahan tuo vaakassa uiva morrikin on ,niin miksipä ei vois koittaa korvata kärpästoukka ja survari yhdistelmää karvalla ja maraboulla noin muodon ja liikkeen suhteen.

> Siis minitasuri joka muistuttaa volfram morria kärpästoukalla ja surviaishännällä maustettuna olis ajatuksena kehitellä :-P

>Loppus se toukkien kyttäys ja survareiden mansikkapöntössä jääkaapissa vedessä uittelu, jotta elävät pidempään.
Ja nuo 300-400gr ja suuremmat appurat jo vähän hirvittää
 (onistuu toki, mutta jos  useita tärppejä rupee siiman lujuus/solmut/rispaantuminen hirvittämään )
joutuu  0,12 STROFTilla hinamaan ylös ku  paksumpi siima vie morrista viimesenkin tuntuman. Mut minkäs teet, kun joskus vaan ei muut värkit pelitä?

« Reply #63 on: March 08, 2011, 09:08:24 »
Olin taas sunnuntaina pilkillä ja pilkin ensin pystyllä kunnes syönti loppui, vaihdoin tasuriin ja heti tuli pari 200g ahventa ja isoin 300g karvatasurilla  :-)

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #64 on: March 08, 2011, 21:47:08 »
Oliko kenen tekemä tasapaino? Ja pysty?> Tarvitsen vähän taustaa ,jotta investoin jo hyväksi tai  erinomaiseksi yleisesti todettuun malliin kuten  vaikkapa räsänen lusikkauistimissa?

Eli mikäs se tasureiden suosikkipeli ostomäärien/saalisvarmuuden perusteella sitten vois olla?
(Kunhan juju selviää yritän kenties tehä yhtähyvän ja toivottavasti paremman)

Ps. jos kerran morrilla jo saanu puol kilosia, olis kai  aika vaihtaa tasariin ja ruveta onkii noita puolitoista kilosia yksilöitä :-D!

« Reply #65 on: March 09, 2011, 17:34:08 »
pysty oli hopeasiipi, messinki/hopea ja tasurina kahirin ahvenväri? timanttisilmä
« Last Edit: March 10, 2011, 17:15:07 by Miksu the kalamies »

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #66 on: March 09, 2011, 22:28:22 »
Ahaa, niinkuin entinen ässä? Tuota ässää mulle muuan 83v. kalamies jo vähä suosittelikin, josko vielä alkuperäisen löytäis niin vois investoida. :-P.

Olisko se 80mm hyvä assulle vai liekkö muita kokoja edes olemassakaan?

Tasuriman

• Puntarin hytkyttäjä
  • Tasureissa on taikaa
    • View Profile
« Reply #67 on: March 10, 2011, 11:42:38 »
Ahaa, niinkuin entinen ässä? Tuota ässää mulle muuan 83v. kalamies jo vähä suosittelikin, josko vielä alkuperäisen löytäis niin vois investoida. :-P.

Olisko se 80mm hyvä assulle vai liekkö muita kokoja edes olemassakaan?

Alkuperäisen Ässän löytäminen saattaa tuottaa vaikeuksia. Ässähän on tasapainojen legenda, monen tasurimiehen luottopeli jo aikojen takaa. Taitaa vaan sen valmistus jo loppunut. Pikku ässä, alakoukuton ja väkäsettömin etu-ja takakoukuin  oli jossain vaiheessa kilpapilkkijoiden suosikkeja.

Tänä päivänä tasuritarjonta on monipuolista ja hyviä soittopelejä löytyy monista malleista.

Tuo mainittu 80 millinen on käypä väline isoa ahventa ja muuta isoa petokalaa haettaessa.
   Pikkutirrit alkavat karttaa tuon kokoista. Ahven alkaa olla jo pannukokoa, joskin iso ahven ottaa hanakasti myös pieniin tasureihin.  Vieheen koko on siis harkittava paikka -ja tapauskohtasesti.

Ei voi suoraan väittää, että isolla tasurilla saa isoja ja pienellä pieniä.

_kiiskenkalastaja_

• Masai-mies
    • View Profile
    • Email
« Reply #68 on: March 10, 2011, 14:31:22 »
Harmi kun en tajunnut ässä tasurien arvoa pari vuotta sitten kun yhdessä liikkeessä oli uusia ässä tasureita avaamattomissa paketeissa muistaakseni hintaan 8.50e :roll:

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • MSN Messenger - jami_terasahde@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #69 on: March 10, 2011, 15:53:51 »
Hämeenlinnasta, oisko ollut Pro Fish, saa noita Ässiä irtotavarana. Ainakin näin kaveri minulle vakuutti. Täysin alkuperäisen mallin mukaisia ja erikoisväreillä.

Tämä siis kaverilta kuultu joka asuu Hämeenlinnassa. Itse en ole liikkeessä käynyt, kun Ässiä on omasta takaa  :-)
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
  • 5.5kg lumpeiden kuningatarta
    • View Profile
    • Email
« Reply #70 on: March 10, 2011, 16:42:50 »
Ainakin viime talvena ProFish myi niitä.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

JuP3

• Heikki Vihinen ULIULI
  • Rajaseudun Rambo
    • MSN Messenger - jupe89@luukku.com
    • View Profile
« Reply #71 on: March 10, 2011, 19:47:43 »
Näillä mennään:

ja kameran vois ostaa... :roll:
Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

« Reply #72 on: March 12, 2011, 18:29:36 »
Oon menossa merelle pilkkimään, luultavasti Lauttasaareen, niin onko jotain vinkkiä väreistä tai tasurin koosta, uinnista?

Ja voitte myös kertoo omista kokemuksista ja reissuista, niitä on kiva lukea  :-)

« Last Edit: March 16, 2011, 17:39:21 by Miksu the kalamies »

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #73 on: March 12, 2011, 23:01:39 »
Oon menossa merelle pilkkimään, luultavasti Lauttasaareen, niin onko jotain vinkkiä väreistä tai tasurin koosta, uinnista?

Ja voitte myös kertoo omista kokemuksista ja reissuista, niitä on kiva lukea  :-)

P.S. Laitan kuvan ''huimasta'' tasurikokoelmasta jossakin vaiheessa.

Ei kokemusta vielä noista tasurihommista, mutta näkö ja kuulohavaintojen pohjalta 4-8cm puntareilla nuo näyttää papat kiskovan pannukarkeeta jos sattuvat aapot olemaan syöntituulella? Kevätkutua lähestyessä noin yleisesti aapot pienentää suupalan kokoa joten minitasurikin voi pelastaa päivän :-P.
Väreissä oli punainen+musta selkä,kivinilkka ruskea,sininen selkä ja keltanen/oranssi vatsa useimmilla tyypeillä. Tiedä häntä saivatko noilla mitään kalamiehiä , kun olivat :wink:.

Fisk

• View Profile
« Reply #74 on: March 19, 2011, 18:10:00 »
Oon tässä aatellu jos muutaman tasurin pääasiassa ahvenhommiin hankkis, joten muutama kysymys.

Sattuuko kenelläkään olemaan kokemusta noista Hanko Uistimen tasureista, kun suht. halvalla näytti kaupasta lähtevän. Toisaalta aattelin jos vaikka jonkun Nilsun tasurin ostais, kun niitä tuntuu joka paikasta löytyvän. Pääsis ainanaki varmalla vehkeellä alkuun, vai mites ootte mieltä?

pilkkiäijä

• Mansesterin makkaramestari
    • MSN Messenger - kala.keitto@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #75 on: March 19, 2011, 18:48:09 »
Alkuun kannattaa kokeilla ainakin Kahirin Rasmus karvapyrstötasureita mahdollisimman luonnollisessa värissä. Niitäkin löytää useasta paikasta. Toinen hyvä vaihtoehto on vaikka 5cm Rapalan siniselkä/oranssimaha, tai vaikka joku Lucky John. Kaikenlaisia pilkkejä kannattaa kyllä kokeilla, mutta ainakaan alkuun ei kannata hirveitä määriä ostaa niitä tasureita. Minulla ei ole Nilsuista paljon kokemusta mutta kuulemma toimii ihan muiden tasureiden veroisesti.!
Olen kalastelijapoika!

Suurkalastaja1

• Katiska-pehtori
  • Kaikki muu paitsi kalastus on turhaa.
    • View Profile
    • Email
« Reply #76 on: March 24, 2011, 20:34:37 »
Pilkkiäijän mainitsema Kahir ym. pienet karvapyrstöt ovat hyviä pelejä matalassa alle kolmen metrin vedessä. Syvemmässä en enää karvapyrstöjä käytä huonon tuntuman takia. Levypyrstöisistä Rapalat ovat perusvarmoja pelejä. Paras hinta-laatusuhde on mielestäni pilkkiäijän mainitsemissa Lucky John- tasureissa. Hyvä uinti ja Kamasanin koukut. Hintaa noilla on kolmen euron kieppeillä, jos jostakin löytää. :-) Karismaxit ovat myös hyväuintisia ja hyvin kalastavia tasureita. Nilsut on ihan hyviä kanssa, mutta itse tykkään henkilökohtaisesti enemmän Rapaloista ja Karismaxeista.

Väreistä muikku- ja kuorejäljitelmät sekä sinisävyiset ovat varmoja valintoja. Jos vesistössä kiiski kuuluu ahvenen ravintoon, myös ruskea voi olla hyvä väri. Tummissa vesissä ambulanssin ja firetigerin tyyliset ärsyvärit toimivat joskus hyvin.
Kannattaa aluksi hankkia muutamaa erilaista merkkiä/mallia ja opetella niitä uittamaan. :-)
Team Hazardi

Hauki on kalojen kuningas.

wewwer51

• back to black
    • View Profile
« Reply #77 on: March 25, 2011, 17:04:08 »
miten tasurilla saa sitä ahventa? koska olen ostanut monia,mutta kalat eivät vaan ota niihin.
fishing rocks!

Tasuriman

• Puntarin hytkyttäjä
  • Tasureissa on taikaa
    • View Profile
« Reply #78 on: March 25, 2011, 20:37:00 »
miten tasurilla saa sitä ahventa? koska olen ostanut monia,mutta kalat eivät vaan ota niihin.

Tässä linkki aiemmin aiheesta käytyyn keskusteluun. Hieno asia, että olet kiinnostunut tasurionginnasta. Homma vaatii hieman paneutumista, mutta antaa myös ajoittain avannon kautta mukavaa palautetta.

Mikäli niin on käynyt, ettet ole onnistunut tavoittamaan ahventa tasurilla, niin  mahdollisia syitä lienee:
   -Kala ei ole ollut syönnillä.
   - Et ole osunut sopivaan paikkaan, eli paikalla ei ole ollut kalaa.
   - Välineet eivät toimi ( huonosti uiva viehe, liian paksu siima...jne.)

Tutustu linkissä oleviin asioihin ja kysele lisää, jos jotain tulee mieleen. kokeneemmat tasuripilkkijät antavat mielellään vastauksia oman kokemansa perusteella.

kiinnostaa nyt, minkälaisia tasureita olet kokeillut?

http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=14358.msg113045;topicseen#msg113045

tyhjän_pyytäjä

• Kalapussin karkuuttaja
    • View Profile
« Reply #79 on: March 26, 2011, 10:16:56 »
Itsekin ostin rapalan tasurin 4 cm oranssi selkä ja kultainen vatsa. Jonkun verran olen tuota uitellut 0.16mm siimalla, ei ole tullut tärppiäkään. Sitten kun samaan avantoon, mis tota on uitellu laskee tapsipilkin, niin rupeaa usein silppua nousemaan.. Näyttää ainassii kalaa houkuttavan paikalle, muttaku ei tärppää, vai pitääkö kalan olla tarpeeks iso et se tasappainoon nappaa? Nappaako noi pienet alle 100g assut edes tasuria?

Kertokaahan joku kokeneempi,

- onko siima liian paksua?
- ja uittaisitteko juuri tuollaista tasuria aivan kirkkaassa vai tummassa vedessä?

Molemmat vedet kirkas ja tumma löytyy tuosta läheltäni. Kiva ois tuolla saaha kalaakin. Varmaan kevättä kohti rupeaa kutuahvenet paukuttamaan sitten tohonkin :?

« Last Edit: March 26, 2011, 13:12:03 by tyhjän_pyytäjä »

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • MSN Messenger - jami_terasahde@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #80 on: March 26, 2011, 10:40:33 »
Kyllä siima on liian paksua jos se on 1.6mm  :wink: Sen sijaan 0.16mm voisi toimia ihan hyvin. Itse käytän 0.2mm siimoja ja nekin antaa liian usein periksi.

Jos haluaa saada tasurilla alle 100 g ahventa, niin laitappa värikoukku alle ja alkaa tapahtumaan.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

« Reply #81 on: March 26, 2011, 15:42:55 »
Joo sun kannattaa ostaa ahvenen värinen rapalan 4cm tasuri, siihen vielä värikoukku, niin ainakin mulla on antanut hyvin kaikenkokosta ahventa.
Itse käytän 0.20mm siimaa. Tuo 0.16mm käy hyvin.

Kannattaa vaihtaa paikkaa välillä jos ei kalaa meinaa tulla, muista, että kärsivällisyys usein palkitaan  :wink:

jarkkos

• Aena pittää yrittää
    • View Profile
« Reply #82 on: March 26, 2011, 18:01:59 »
Nyt oli lähes "pakko" kirjautua ja kirjoitella omia tasurialoittelijan kokemuksia.

Nassikasta asti pilkkinyt mutta nyt aikuisiällä jäänyt vähemmälle, lopputalvena on tullut taas ihan uusi kimmoke talvikalastukseen, kesällä on vieheet vedessä viihtyneet kyllä. Uusi 6" kaira tullut hommailtua nyt jne

Tasureita on muutama vain, 40mm sieppari piisamipyrstöllä (muikkuväri), 40mm nilsmaster (ahvenväri mutta räikeämpi), Rauhalan pietari 50mm (tumma selkä, vihertävä maha ja raitoja, jonka alle vaihdellut värikoukkuja) ja muutama halpis, jotka heivaan pois.

Viime vkl testailin tuota siepparia, syvyyttä n. 1,5m, meinasi jo usko mennä, MUTTA SITTEN  :-o tärppäs pieni ahven ja toinen perään, jumalavita että anto uutta uskoa, oikeasti  :lol:

Juuri kotiuduin Lintulahden ahvenpilkistä (isoin ahven voittaa), huvikseen lähin, suurinpiirtein sillä asenteella, että kaikki tai ei mitään ja pelkkiä tasureita käytin. Oikeastaan viimeiset 10min kun oli jäljellä niin alkoi tuohon 50mm pietariin napsimaan kiinni, 2 pientä tuli ja sitten otti hieman isompi kiinni (ehkä joku 89,9567g :) ) sain näkyviin jo, mutta ei pysyny, koura perään vaan mutta emmie sitä kiinni saanut enää, sen jälkeen joku kävi tökkäsemässä vielä, ajatukset pienemmän vaihtoon kävi mielessä mutta aika loppuikin siinä sitten.

Tiedossa oli kyllä, että tuollaisessa tapahtumassa jossa liikkumista on rajoitettu, on hankala päästä hyville paikoille, tai ylipäätänsä niitä edes etsiä rauhassa. Täten joku pystypilkki jossa morri perässä, olisi voinut tulosta tuodakkin (kuten voittajalla 292g ahven ja sinne matkasi 60" LG töllötin) ja kyseinen ahven tuli n. 4m päästä mun aloituspaikasta ihan aloituksessa.. munkkia munkkia..  :evil:

Varmaankin leikari laiteltava ylemmäksi, tuntu kaikki pyörivän, vaiko lie mun tehon heiluttelusta johtuvaa, siima täytyy kattoa vielä (ei mitään paksua kyllä nyttenkään) Oikeastaan ainoa jonka liikkeitä siimasta osasin ja pystyi seuraamaan, oli tuo Pietari, varmaan kun hieman isompi oli ja tekee isompaa liikettä? Pieni lukko on käytössä, mutta 4cm olen tehnyt lenkin erikseen :roll:

ajattelin vielä muutaman tasurin hommata, eri värejä, koitan rajoittaa hankinnat alussa näin pariin merkkiin, kattelis sitten joskus lisää kun pääsee enemmän perille hommasta. Alku vaikuttanut ihan oookoolta jo nyt ihan oikeasti alle 5 kerran jälkeen.

kovasti seurailen mitä kokeneemmat kirjoittelevat, hyviä juttuja ja vinkkejä paljon jo saanut, niillä eväillä aloittanutkin tän touhun.

« Last Edit: March 27, 2011, 10:16:09 by jarkkos »

« Reply #83 on: March 26, 2011, 18:50:51 »
Jarkkos mäkin alotin tasurihommat tänä talvena ja omasta mielestä olen hyvin edennyt!
Alussa mulla oli Rapalan jigging rap 40mm ahvenväri ja sitten ostin muutaman rapalan lisää (ambulanssi 50mm ja ahven 70mm) + kahirin karvapyrstöisen. Noilla mä nyt oon enimmäkseen kalastellu ja kerran vaan oon ilman tasurikalaa kotiin lähteny.  :-)
Kannattaa vaan kovasti uittaa ja kokeilla uusia mestoja.

Jos tätä ketjua oot lueskellut niin hyvin pääsee vauhtiin! Jos et vielä, niin kannattaa lukaista.

jarkkos

• Aena pittää yrittää
    • View Profile
« Reply #84 on: March 27, 2011, 11:43:44 »
Jarkkos mäkin alotin tasurihommat tänä talvena ja omasta mielestä olen hyvin edennyt!
Alussa mulla oli Rapalan jigging rap 40mm ahvenväri ja sitten ostin muutaman rapalan lisää (ambulanssi 50mm ja ahven 70mm) + kahirin karvapyrstöisen. Noilla mä nyt oon enimmäkseen kalastellu ja kerran vaan oon ilman tasurikalaa kotiin lähteny.  :-)
Kannattaa vaan kovasti uittaa ja kokeilla uusia mestoja.

Jos tätä ketjua oot lueskellut niin hyvin pääsee vauhtiin! Jos et vielä, niin kannattaa lukaista.

haettava melkein vielä siniharmaa ja ruskea punaiset värit, sitten riittää tälle talvelle. Kirkas on vesi tuossa mun järvessä..

tehtävä viikolla tuollainen reissu, määränpään kallioiset pikkusaaret, vieressä isompi saari, kivikkoa ja karikkoa vierustoilla, veneellä tulee kesäisin mentyä saarten välistä. Lohikalojakin on, kuhia tullut ison selän puolelta myös, ihan saaren vierestä.

ainoa homma vaan, metsäsukset varusteina, onneksi saa repun päälle kairan taiteltua hyvin, saa sauvoa tukevasti.

Tasuriman

• Puntarin hytkyttäjä
  • Tasureissa on taikaa
    • View Profile
« Reply #85 on: March 27, 2011, 13:06:10 »
Nyt oli lähes "pakko" kirjautua ja kirjoitella omia tasurialoittelijan kokemuksia.

Nassikasta asti pilkkinyt mutta nyt aikuisiällä jäänyt vähemmälle, lopputalvena on tullut taas ihan uusi kimmoke talvikalastukseen, kesällä on vieheet vedessä viihtyneet kyllä. Uusi 6" kaira tullut hommailtua nyt jne

Tasureita on muutama vain, 40mm sieppari piisamipyrstöllä (muikkuväri), 40mm nilsmaster (ahvenväri mutta räikeämpi), Rauhalan pietari 50mm (tumma selkä, vihertävä maha ja raitoja, jonka alle vaihdellut värikoukkuja) ja muutama halpis, jotka heivaan pois.

Viime vkl testailin tuota siepparia, syvyyttä n. 1,5m, meinasi jo usko mennä, MUTTA SITTEN  :-o tärppäs pieni ahven ja toinen perään, jumalavita että anto uutta uskoa, oikeasti  :lol:

Juuri kotiuduin Lintulahden ahvenpilkistä (isoin ahven voittaa), huvikseen lähin, suurinpiirtein sillä asenteella, että kaikki tai ei mitään ja pelkkiä tasureita käytin. Oikeastaan viimeiset 10min kun oli jäljellä niin alkoi tuohon 50mm pietariin napsimaan kiinni, 2 pientä tuli ja sitten otti hieman isompi kiinni (ehkä joku 89,9567g :) ) sain näkyviin jo, mutta ei pysyny, koura perään vaan mutta emmie sitä kiinni saanut enää, sen jälkeen joku kävi tökkäsemässä vielä, ajatukset pienemmän vaihtoon kävi mielessä mutta aika loppuikin siinä sitten.

Tiedossa oli kyllä, että tuollaisessa tapahtumassa jossa liikkumista on rajoitettu, on hankala päästä hyville paikoille, tai ylipäätänsä niitä edes etsiä rauhassa. Täten joku pystypilkki jossa morri perässä, olisi voinut tulosta tuodakkin (kuten voittajalla 292g ahven ja sinne matkasi 60" LG töllötin) ja kyseinen ahven tuli n. 4m päästä mun aloituspaikasta ihan aloituksessa.. munkkia munkkia..  :evil:

Varmaankin leikari laiteltava ylemmäksi, tuntu kaikki pyörivän, vaiko lie mun tehon heiluttelusta johtuvaa, siima täytyy kattoa vielä (ei mitään paksua kyllä nyttenkään) Oikeastaan ainoa jonka liikkeitä siimasta osasin ja pystyi seuraamaan, oli tuo Pietari, varmaan kun hieman isompi oli ja tekee isompaa liikettä? Pieni lukko on käytössä, mutta 4cm olen tehnyt lenkin erikseen :roll:

ajattelin vielä muutaman tasurin hommata, eri värejä, koitan rajoittaa hankinnat alussa näin pariin merkkiin, kattelis sitten joskus lisää kun pääsee enemmän perille hommasta. Alku vaikuttanut ihan oookoolta jo nyt ihan oikeasti alle 5 kerran jälkeen.

kovasti seurailen mitä kokeneemmat kirjoittelevat, hyviä juttuja ja vinkkejä paljon jo saanut, niillä eväillä aloittanutkin tän touhun.

Hiukan omia havaintoja tuosta Rauhalan Pietarista.

Viehe on herkkäuintinen ja hyvin kalastava, mutta valitettavan usein siinä esiintyy tuota kiettämistä ja se vaikuttaa melkoisesti myös kalastusominaisuuteen.

Soitin Aaro Rauhalalle ja keskustelimme tuosta ongelmasta. Rauhalan mukaan pilkkiä voi taivuttaa varovasti vasten kiertosuuntaa, varoen samalla uintilevyä, ettei se rikkoonnu, tai irtoa.
    Viehe on kuitenkin helpompi virittää vaappujen tapaan kallistamalla selkälenkkiä kiertosuuntaa vastaan. Vieheen uinti on kohdallaan, kun se ei enää kierrä, tai kierto on erittäin vähäistä. Samalla vieheen kalastavuus paranee merkittävästi.

Olen itse käyttänyt Rauhalan tuotteita, lähinnä Pietaria, tasurionginnassa ja henkilökohtaisesti olen hyvin viehtynyt em. tuotteeseen.

Jolle

• View Profile
« Reply #86 on: March 27, 2011, 16:14:59 »
Tänä talvena sytyin touhon tasuripilkintään  kunnolla. Talven tokalla reissulla kokeilin pitkästä aikaan tasurilla ja kyllä muuten kalaa tuli. Sama on jatkunut koko talven, enkä ole yhtäkää toukkapurkkia käyttänyt kokonaan koko talven aikana. Ahvenennätyksetkin rupesivat vähitellen parantumaan: 20cm->23cm->25cm->27,5cm->ja tänään 31cm ahven n. 400g. Lähes kaikki nilsun 5cm tasurilla jossa värinä 32 Värikartta

jarkkos

• Aena pittää yrittää
    • View Profile
« Reply #87 on: March 28, 2011, 07:04:00 »
Hiukan omia havaintoja tuosta Rauhalan Pietarista.

Viehe on herkkäuintinen ja hyvin kalastava, mutta valitettavan usein siinä esiintyy tuota kiettämistä ja se vaikuttaa melkoisesti myös kalastusominaisuuteen.

Soitin Aaro Rauhalalle ja keskustelimme tuosta ongelmasta. Rauhalan mukaan pilkkiä voi taivuttaa varovasti vasten kiertosuuntaa, varoen samalla uintilevyä, ettei se rikkoonnu, tai irtoa.
    Viehe on kuitenkin helpompi virittää vaappujen tapaan kallistamalla selkälenkkiä kiertosuuntaa vastaan. Vieheen uinti on kohdallaan, kun se ei enää kierrä, tai kierto on erittäin vähäistä. Samalla vieheen kalastavuus paranee merkittävästi.

Olen itse käyttänyt Rauhalan tuotteita, lähinnä Pietaria, tasurionginnassa ja henkilökohtaisesti olen hyvin viehtynyt em. tuotteeseen.

itte asiassa, alunperin just sun kirjoituksista bongasinkin Pietarit.. sattui sitte olemaan paikallisessa hyvin varustellussa liikkeessä nuita pari jäljellä.. tarttui kyl samantien kouraan, selkälenkin kimppuun käytävä enskerralla samantien, ei uskalla alkaa väänteleen runkoa, senverta arvokas peli :),  Kuitenniin tosi vähäisellä uitolla jo 3 ahventa jo nykinyt ylös, tai oikestaan 2,5 :) kun viimenen läks avannon suulla poijjes. Kiitän tiedoista!

laittelen vaikka testimielessä n. 0,5m päähän leikari. Katotaas esteleekö pyörimistä..

« Last Edit: March 28, 2011, 13:04:56 by jarkkos »

SLN

• Hauki-Kosonen
    • MSN Messenger - sami_kosonen84@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #88 on: March 29, 2011, 00:08:47 »
Mielenkiintoiselta paikalta vaikuttaa jarkkos:n kotijärvi, mitä nopeasti karttoja vilkaisin :)
Tuota suunnittelemaasi paikkaa pitäisin kuitenkin liian matalana noin kirkasvetisessä järvessä... (näkösyvyys googlen mukaan ~4m)
(Tutkailen noita paikkoja omien kokemusten ja kalapaikkojen perusteella, et saatan olla pahastikin väärässä.
Järvikohtaiset erot ahventen olinpaikoissa, ravinnossa ja käytöksessä voivat vaihdella suurestikin...)

Itse lähtisin etsimään ahvenia, isoja varsinkin 10m veden molemmin puolin.
Omalla kalapaikallani on parhaiten tuottanut tulosta syvänteiden lähellä olevat loivat penkat ja syventeiden välissä olevat matalammat alueet.
Reilu parinkympin monttu, sinne reunaan 8-12m veteen poraamaan reikiä siksakkiin välillä syvempään ja välillä matalempaan, kunnes kalat löytyvät.
Parhaat ahvenet (mitä lie tuurikaloja :P) löytyneet kuitenkin kahden syvän montun välillä olevalta harjanteelta, jossa vettä ~9,5m.
Isoa 7-10cm tasuria pitkillä rauhallisilla vedoilla uittaen, välillä pohjan pöllytystä ja nostoa väliveteen.
Sopivasti uintia sekoittamalla ahvenen hermo jossain välissä pettää...

Hyvänä päivänä jälki voi sitten olla tälläistä ;) linkki
Perkele, täällähän on lunta muniin asti ja välillä polviinkin.
- vitjamunaisten savolaisten sananlasku

jarkkos

• Aena pittää yrittää
    • View Profile
« Reply #89 on: March 29, 2011, 09:23:36 »
tsiinäpä se, kun ei ole vielä tullut hommattua esim. 7 sentinkään tasuria.. pienempiä vain, matalalla tullut ropeloitua, kiinnostaa kylllä kovasti esim, hauen saanti, varmasti laittelee vastaan aikas mukavasti, ihan vaan jos vertaa vaikka par kiloseen heittokalastuksessa.

Mutta tasureista taas:

eilen tuossa poukamalla olin testailemassa pietarin uintia,  selkälenkkiä väänsin hieman ja leikarikin oli paikallaan, kyllä nuilla toimenpiteillä pyöriminen huomattavasti vähentyi. n. 1,5m vettä, värikoukkuun alkoi tökkimään kovasti n. 19.30, yhen sain ylös, pienempää karvapyllyä tilalle (ei varavapaa mukana kun testailua vaan ym), sitten kun sain sidottua sormet horkassa ja tuulessa ja lumisateessa kiinni vieheen, niin ei tullut mitiä.. 5m sivummalle niin het n. 100g lollömaha tuli ylös ja pienempi perässä.

Välinepuolta:

.20 Berkley fireline päähänpistona otettua, Tehon ympärillä ja jäykempi kärki pikkuisen, jarrua onkin hioskeltu jo köykäisemmäksi, näillä ajattelin syvemmille vesillä lähteä.. ja ihan mukavan tuntuman sai matalassakin, ei pahaa sanottavaa kuidusta, ainakaan vielä.

center>