Chat

Poll

Ovatko usitimet mielestäsi liian kalliita?

Kyllä!
58 (35.6%)
Ei!
20 (12.3%)
En tiedä!
1 (0.6%)
Riippuu uistimesta
84 (51.5%)

Total Members Voted: 159

Author Topic: Uistimet liian kalliita?  (Read 56709 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DayToDie

• Takki auki täältä tulee Mauri!
    • MSN Messenger - mambo3.5@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
Uistimet liian kalliita?
« on: February 14, 2011, 16:46:55 »
Ovatko teiädn mielestänne uistimet liian kalliita? nils master invicible 10€ ja ylöspäin. Räsäset noin 8€ ja ylöspäin. Paitsi jos satut käytettyjä ostamaan tai vaikkaa huuto.net sivustolta. Mielestäni ovat ja voi mun kalastus harrastus tähän loppua kun ei saakunnon uistimia hankituksi kun olen vasta 13.v
Täältä tulee MAURI!

Timpe

• Guest
Vs: Uistimet liian kalliita?
« Reply #1 on: February 14, 2011, 18:32:26 »
Niin kuin itsekin jo totesit, niin huuto.net ja myös pari muuta kalastusaiheista sivustoa ovat monin verroin parempia ja usein myös halvempia vaihtoehtoja, kuin kaupat.
Ei sen uistimen tarvitse välttämättä uusi olla, ja hyväkuntoiset käytetyt yksilöt saapi vielä halvemmalla, kuin täysin uudet.
Itse en ole varmaan pariin vuoteen ostanut uistimia kaupasta ja tuskin tulen ostamaankaan.

Tornio_River

• Kalapussikaljoittelija
    • View Profile
    • Email
« Reply #2 on: February 14, 2011, 18:40:01 »
Tähän näin  jo hieman vartttuneena sanoinsin että sovit vanhempiesi kanssa vaikka pikku koti askareista,siivousta ym lumen luontia niin vaikka muutamaa hassua euroa vastaan,kesällä sitten vaikka maton pesua,nurtsin leikkuuta auton siivousta ja pesua niin kyllä sitä aina muutaman uistimen ostaa,syksyllä sitten vaikka marjan poimintaa sun muuta. Tuntuu sitten uistimien ostaminenkin  kivalta kun on omat roposensa ansainnut niit ävarten :wink:

« Reply #3 on: February 14, 2011, 19:02:54 »
Ei näin hienoa harrastusta kannata lopettaa tuon takia  :-o

Tee juuri niinkuin Tornio_River sanoi elikkä:
 töitä -> rahaa -> uistimia.
 käyt usein mummolla  :-D -> rahaa -> uistimia

Jos sinulla on suvussa joku joka kalastaa, kysy häneltä, että voisi antaa tai lainata uistimia...
Kokkeile ite, kyllä tasurilla pitäis tulla.

Eris

• Guest
« Reply #4 on: February 14, 2011, 19:11:19 »
Sanotaan näin että ainakin kerran vuodessa on kaupoissa ihan kunnon alet joten kannattaa sillon hankkia uistimia joita ei muuten raaski ostaa. Mm. Bete Lotot ja Krokodilet 3€/kpl ja Invinciblet 6€/kpl on jokavuotisia tarjouksia. Ja kyllähän ne halvemmatkin uistimet toimivat aivan yhtä hyvin kuin merkkiuistimetkin, mikäli uistin vain ui hyvin.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #5 on: February 14, 2011, 19:18:48 »
Tjaa.. Mulla oli penskana tosi nuivat kokoelmat kalustoa, mikä lähinnä kannusti hyvien harrastusten pariin. Aloitin tekemään perhot ja vaaput itse. Sillä tiellä olen yhä. Ja kyllä niillä halpasarjan vieheilläkin kalaa saa, ei niitä kannata karsastaa.  Muuten heittäisin pakista läjän vieheitä postiin kannustimeksi, mutta kun omat pojat on juuri siinä iässä, että alkavat opetella kalastamaan, niin saavat kuluttaa näitä...
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Salone

• Vesirotta
    • View Profile
« Reply #6 on: February 14, 2011, 19:28:21 »
Minä itse ainakin olen uistimia ja pilkkejä saanut sukulaiseltani, joka on jo siinä iässä, ettei enää kalasta. Sanoisin, että kyllä se pelkkä Räsäsen seiska riittää (ainakin minulla), ja eihän niissä nyt niin kova työ ole itsekään tehdä, jos on kunnon materiaalit ja välineet. Uistimien tekeminen on mukava harrastus silloin, kun ei kalaan pääse.

DayToDie

• View Profile
    • Email
« Reply #7 on: February 14, 2011, 19:58:04 »
kannattaako muuten noita bilteman uistimia ostaa ihan tommoseen ahvenen ja hauen kalastukseen? vai kannattaakko nämä heivata kättelyssä pois? hauet noin 1-2kg ja ahvenet 400-700g
Ja mitäs värkkejä tarvitsee esim lusikan valmistukseen? tarkoitan tälläistä räsäsen tapaista koska taimen virroilla ei tule pahemmin käytyä joten kevennetyt saa unohtaa...

E: ja sitten lumen luonnit ynnä muut kotihommat. Ruohonleikkuu tulee kesällä noin 1-2vk välein ja siitä tulee kyllä noin 4 € mutta muusta ei sitä rahaa saakkaan. ;(

E 2: Ja sitten vaari siirtyä pari vuotta sitten taivaisille joille kalaan mutta uistimet menivät hänen lapsilleen :( :D
ja isän uistimet ovat lähinnä soutuuistelun ja lohenkalastukseen joten ne saa unohtaa...
« Last Edit: February 14, 2011, 20:01:07 by DayToDie »
Täältä tulee MAURI!

JuP3

• Heikki Vihinen ULIULI
  • Rajaseudun Rambo
    • MSN Messenger - jupe89@luukku.com
    • View Profile
« Reply #8 on: February 15, 2011, 11:41:30 »
Ennen vanhaan sai kesäisin 3 "Made in Finland" Rapalaa 100mk:lla, nykyään sama setti maksaa vähintään sen 20€ ja nekin ties missä vinku-Intiassa tehty... :-(

Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #9 on: February 15, 2011, 11:48:31 »
No "ennen" maksoi nuo rapalat 43mk ja nilsut 48mk Kajaanin suppeassa valikoimassa (tasan 1 liike.. tai sitten muualla selvästi kalliimpaa). Kuusamolaiset oli siinä 28mk tienoilla, kuten abutkin. Jigikalastukseen tuli tutustuttua lähinnä siksi, kun raha riittii niiden ostamiseen ja niillä sai kalaa. Nykyäänkin voisin suositella aloitteleville jigejä juurikin hinnan ja saalisvarmuuden nimissä. Kalamies.comin yms ilmoituksia kannattaa aina välillä seurata, kun siellä tosiaan on näitä vanhempia gubbeja, jotka jakavat ilmaiseksi aloitteleville kalamiehille käytettyä ja toimivaa kalustoa. Mulla on ny (kuten jo sanoinkin) reservit menossa omille pojille, mutta ehkä joskus sieltä lähtee myös muualle sponssina läjä rojua (siellä on laidasta laitaan sitä kamaa jouten, aloittelijan perhovehkeistä lähtien).

Bilteman vieheissä on hyviä ja huonoja (kuten muissakin). Ne lipat ei lennä ja osa ei pyöri, mutta ne jotka pyörii, antavat myös ihan kivasti assua. Lusikoissa on ihan käypää haukikalustoa ja tuunaamalla niistä saa sitten parempia.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

DayToDie

• View Profile
    • Email
« Reply #10 on: February 15, 2011, 16:47:03 »
Mro. Nyt on alkanut kiinnostaa tuo jigikalastus ja kysyisin että mitä kokoja ja värejä sekä jigejä suosittelisitte? (esim. toukkojigi ja matojigi jne..)

Tässä paikan tietoja

1. Perhonjoen sellaisessa "pienessä lahdessa" olisi tarkoitus kalastella sekä muutenkin perhonjokea.

2. lahdesta löytyy ainakin keskikokoa suurempaa ahventa.

3. vesi on paskan ruskeaa.

4. No eipä juuri muuta kun en osaa syvyyttä oikein kertoa ja lämpötilaa en tiedä. Jos jollain joku nettisaiti tiedossa mistä voisi tuon syyden vilkaista tai jollain tietoa siitä niin kertokaa vaan.

Vastatkaa:

1. mitä värejä?

2. Mitä jigin ns. muotoja? Kalajigit ja muut

3. Kokoja?

5. voitte kertoa myös muita tapoja saada sieltä kalaa. Voisin kokeilla ns. pullokatiskaa. Matoon ei ottanut eikä perhoon mutta Beten lottoon ottivat kyllä. Ja haukia siellä on. nähty ja kuultu on :D
Täältä tulee MAURI!

« Reply #11 on: February 15, 2011, 17:19:36 »
Jos haluut voit käydä kattoo joistain tavarataloista (prisma) sellasia uistinpaketteja n.20€ niissä on noin 6 uistinta rapalaa, stormia ja muita

Pike

• View Profile
« Reply #12 on: February 15, 2011, 18:32:04 »
Yksi harkinnan arvoinen vaihtoehto on myös tilata isompi määrä kerralla ulkomailta.

DayToDielle, käytäppä hieman hakua ja/tai googlea niin löytyy kyllä varmasti tarpeeksi tietoa jigeistä. Osta esim 10g päitä, 3-4,5" toukkajigejä monessa eri värissä, mutta muista sitten jigivapa ja tarpeeksi ohut kuitusiima.

jasu

• View Profile
« Reply #13 on: February 15, 2011, 22:05:21 »
vetouistelu.com  Siel ainaki myydää käytettyjä uistimia

Pike

• View Profile
« Reply #14 on: February 15, 2011, 22:21:40 »
vetouistelu.com  Siel ainaki myydää käytettyjä uistimia
Eiköhän noita käytettyjä myydä vähän joka foorumilla, esim KK, KMC & KSC.

jmv83

• View Profile
« Reply #15 on: February 15, 2011, 23:45:43 »
Ei hyvän ja kalastavan vieheen tarvitse paljoa maksaa. Esim. Mepps lippoja on saanut halvimmillaan 6kpl/10e, normi kpl. hintakin motonetissä ja tokmannin eri ketjuissa 2.50e. Ainoa lippa calico-catin katin kanssa mitä tulee enään käytettyä. Jigit jo mainittiin aiemmin. Hyvä perushankinta on myös abun toby lusikat 3:n pakkauksessa, maksaa 9-10e. Noista ainakin se kirkas, jossa on punaset evät on tuonnut lukemattomia mukavia kalastuskokemuksia.

Tornio_River

• Kalapussikaljoittelija
    • View Profile
    • Email
« Reply #16 on: February 16, 2011, 00:15:54 »
jos saisin vain kolme uistinta valita elämässä niin tässä se kolmikko.

1. hauelle ym muille pedoille kuusamon räsänen joko 50mm tai 70 mm värinä  bl-c(musta pohja kuparit rannut)

2. Mepps  kumikala lippa taitaaa olla malli  Mepps 2 - Aglia TW Mino PK (joko oranssi tai harmaa kumikala)

3.  rapala joited joko 7 tai 9 cm väirltään S jos muistan oikein

nuilla kolmella jos ei assu ja hauki nouse niin on ihme, nuiden hinta yhteensä varmaan joku 25 euroa,muuta ei siiten tarvitakkaan.
« Last Edit: February 16, 2011, 14:19:50 by Tornio_River »

DayToDie

• View Profile
    • Email
« Reply #17 on: February 16, 2011, 18:14:01 »
Oisko jossain nyt halvalla jotain pilkkejä? Nettikaupassa tai jollain käyttäjällä?
Täältä tulee MAURI!

« Reply #18 on: February 16, 2011, 20:29:21 »
ainaki meijän Prismasta saa parilla eurolla laatupilkkejä jotka on poistossa!! Kannattaa käydä kattoo kaikkialta.

JuP3

• Heikki Vihinen ULIULI
  • Rajaseudun Rambo
    • MSN Messenger - jupe89@luukku.com
    • View Profile
« Reply #19 on: February 17, 2011, 09:49:05 »
Oisko jossain nyt halvalla jotain pilkkejä? Nettikaupassa tai jollain käyttäjällä?

http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=24718.0
Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

« Reply #20 on: June 08, 2011, 00:20:40 »
Uusia vaappuja tullu ainakin aivan hitosti myyntiin... eri (valmistajilta ja vähän tunnetuilta) ostakaa pakit täyteen :evil:  Hyviäkin siellä on, ainakin omaan silmään uinnilta pari ostanu ja testannu. Myös prismoissa olevissa stormin alelaarissa 3 kpl 10 EKEEE pinta vaappuja 0.8m-1,5m  aivan ketusti, rinnastettavissa bombereihin ilman "geisha kuulia"....  niissäkin itseasiassa on räminä kuulat...
« Last Edit: August 04, 2011, 11:13:52 by Pietarin kalansaalis »

Suurkalastaja1

• Katiska-pehtori
  • Kaikki muu paitsi kalastus on turhaa.
    • View Profile
    • Email
« Reply #21 on: June 08, 2011, 01:49:08 »
DayToDie:

Jos meinaat jigikalastusta kokeilla, kannattaa ostaa Mann´sin ja Relaxin kalajigejä. Parempia kalajigejä en ole ikinä käyttänyt. Noilla saa niin kuhaa, haukea kuin ahventakin. Isoja ja pieniä, kooksi vaikkapa 2,5 tai 3" niin saat hyvän yleispelin. Päivän väri selviää aina kokeilemalla, mutta tummaan humusveteen lähtisin tarjoamaan näkyviä värejä, mm. valkoista, vihreää ja keltaista sekä näiden yhdistelmiä ja erilaisia variaatioita. Jigipääksi kannattaa valita ohutlankainen ja terävä malli. Käytä aina niin kevyttä päätä kuin pystyt, mutta kuitenkin niin että saat tuntuman pohjaan.

Ei muuta kun kireitä! :-)
Team Hazardi

Hauki on kalojen kuningas.

JokuKalastaja

• View Profile
    • Email
« Reply #22 on: June 10, 2011, 18:44:39 »
Tuolta Kokkola - Pietarsaaren Erkin Hallista saa 1 - 2€ uistimia ja kaikki on siel halpaa

Mikke96

• Vammalan urheilukalastajat
    • View Profile
« Reply #23 on: June 11, 2011, 12:24:34 »
Se riippuu uistimistä mutta mun mielestä sais olla vähän halvenpiakin. Kun se tyhjentää ikävästi kukaroa kun niitä jää pohjaan kun rannoilta heittelee kivikkoisissa paikoissa.

kuha kalle

• View Profile
« Reply #24 on: June 11, 2011, 12:31:25 »
Jigikalastus ainakin on tosi halpaa, minkä kaikki tietävätkin. Esim 25 eutolla saa jo 3 pussia jigipäitä, ja irtojigikasasta melkein 200 g jigejä (8e/100g). Tuolla määrällä jigitteleekin jo hyvin.
"Kuka tahansa voi kusta lattialle mutta tosimies paskoo kattoon".
M.S

« Reply #25 on: June 11, 2011, 16:44:50 »
Prismasta tänään 3 Stormin vaappua 10€

tumppi98

• Vammalan urheilukalastajat
    • View Profile
    • Email
« Reply #26 on: June 17, 2011, 19:24:38 »
Kyllä ne halvempiakin vois olla mutta ei se maata kaada....
Mennöön eikä meinata!

Timpe

• Guest
« Reply #27 on: June 17, 2011, 21:35:57 »
Kyllä ne halvempiakin vois olla mutta ei se maata kaada....

Halvempiakin ne on, jos vain oikeasta paikasta etsii..tai no onhan ne Rapalat ja Nilsut kalliita, jos ne suoraan kaupasta ostaa, mutta seuratkaapa netin eri myyntipalstoja, melkein saat 2 uistinsa samaan hintaan, mitä joku sittari tai honkkari sen myy..Toki on niitä speciaaleja jotka maksaa jo myyntipalstoilla sen +10e/kpl, mutta ostappa moinen kaupasta..Mutta miksi maksaa "täysi" hinta kaupassa, kun "kirpparilta" sen saat hyväkuntoisena puoleenhintaan? No, harrastus maksaa, mutta silti..Onko sillä kalastavuuden kannalta jotakin eroa?
Ottaen toki huomioon sen, että tämä koskee vain näitä isojen valmistajien uistimia, pienvalmistajien uistimista saa ja pitääkin maksaa vähän enemmän..

Vai pitäisikö ensin kysyä, mikä on kallis ja mikä ei? Eli mikä on hinta, jonka olet valmis uistimesta maksamaan?

« Last Edit: June 18, 2011, 09:02:51 by Timpe »

turisti

• Katiskalla uistelija
  • siitä se ajatus sitten lähti....
    • View Profile
« Reply #28 on: June 17, 2011, 23:27:01 »
Itse olen alle 15v ja hankit rahat kalastukseen tekemällä kotitöitä. Autan iskää rakentelemaan kaikkea ja äitiä siivoamaan. Näin saan aina muutaman euron kun autan ja kysyn vaarilta ja mummilta olisiko heillä jotain tyitö josta voisi saada vähän vaivanpalkkaa. Yleensä palkkani on 5-20e riippuu mitä teen, mutta joskus voi tulla enemmän. No naapurini tuppaa sanomaan minulle aina että mikään ei ole ilmaista.

« Reply #29 on: June 18, 2011, 01:19:02 »
Itse olen alle 15v ja hankit rahat kalastukseen tekemällä kotitöitä. Autan iskää rakentelemaan kaikkea ja äitiä siivoamaan. Näin saan aina muutaman euron kun autan ja kysyn vaarilta ja mummilta olisiko heillä jotain tyitö josta voisi saada vähän vaivanpalkkaa. Yleensä palkkani on 5-20e riippuu mitä teen, mutta joskus voi tulla enemmän. No naapurini tuppaa sanomaan minulle aina että mikään ei ole ilmaista.

siinä on oikea asenne!

joo mutta mä oon nyt yrittäny tehä omia vaappuja, mutta vielä ei oo saanu aikaseks ostaa kynäruiskua ja lisää lakkaa. Aloittanut olen mutta haluaisin jatkaa vähän tehokkaammin.

center>