Chat

Poll

Ovatko usitimet mielestäsi liian kalliita?

Kyllä!
58 (35.6%)
Ei!
20 (12.3%)
En tiedä!
1 (0.6%)
Riippuu uistimesta
84 (51.5%)

Total Members Voted: 159

Author Topic: Uistimet liian kalliita?  (Read 56725 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
Vs: Uistimet liian kalliita?
« Reply #60 on: April 27, 2013, 16:40:25 »
Nyt kun tässä on keskusteltu siitä kuinka paljon uistimet maksaa ja kerrottu mitä infernaalisimpia hintoja ja tarjouksia, niin kerrotaanpas sitten mitä uistimien tulisi / pitäisi / saisi maksaa ?

Eli mikä olisi uistimelle sopiva hinta ?
- Käsintehty
- Muovivaappu
- Kiinanlippa
- Muovijerkki
- Lohivaappu
Jne. jne....

Esim. Mitä tällainen satsi saisi maksaa, että se menisi kaupan ?

Meetvursti

• Kestomakkara
    • View Profile
    • MJ-Vaaput
    • Email
« Reply #61 on: April 27, 2013, 22:01:04 »
En lähe hinnoittelemaan uistimia, mutta tohon kalastavuuteen voisin lisätä omat kokemukset vaapun valmistajan vinkkelistä..
Parin todella kilpailuhenkisen kaverin kanssa yleensä uistelen, aina ollaa jaettu kaikille omat vavat joihin sit ollaa viritetty omat pyynnit..
Heti alussa "rapala-miehet" jäi jalkoihin noin 4:1 suhteella, mutta viime kesänä nähtiin todellinen murskaus ja nöyryytys..
Kaverit oli valmistautunu viikonlopun uistelureissuun tyhjentämällä lompakkonsa motonetin vaappuihin.. Niihä siinä sit kävi, et hikipäässä sai kiskoo kuhaa veneesee koko yön, samalla ku "rapalamies" istu veneen takapenkillä täysin toimettomana (jos viskin juontia ja kiroilua ei lasketa)  :-D

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #62 on: April 27, 2013, 23:42:20 »
Juuri samaa mieltä, olen tyhjentänyt uistinlaatikot ym. jo vuosia sitten näistä "teollisesti tehdyistä liukuhihna" uistimista. Näitä vaappuja vain löytyy aina tasaisen tappavasti jos jostain piiloista ja niistä kun yrittää päästä eroon, niin sekin tuntuu olevan täysin mahdotonta...;)
Rapalaa kehutaan ja niitä halutaan silmät ja suut täyteen, mutta kun myyt niitä 5-8 kappaletta 4-5 hinnalla niin ei kelpaa. Mielummin ostetaan kaupasta....

Itse olen huomannut tuon Meetvurstin mainitseman asian myös. Joskus kokeiltiin Tainiolla Akan Uistimen Natikan ja Rapalan ym. ym. ym. uistimen tehoeroa. Ja tulos oli todella tyly Akan Uistimen eduksi sitten loppukesällä. Tarkalleen en muista miten paljon se ero mahtoi olla, mutta kymmenien taimenten ero oli kuitenkin.

Käsityö on käsityötä, ja se näkyy kyllä kun tavoitellaan varsinkin ns. kaiken nähnyttä kalaa.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #63 on: April 28, 2013, 01:57:17 »
Vähän off-topicia, mutta pitää vähän kirjoitella kun on jotain katkeria muistoja vuosien varrelta. Näitä viestejä on jopa jouduttu pyynnöstä sensuroimaan täälläkin, mutta ajat ovat muuttuneet ja sananvapauden rajat ovat vähän laajemmat kuin joskus ovat olleet. Kun kerrotaan jutut asiallisesti, niin ongelmia ei ole. Saahan sitä keskustella, sitä ei voi muutamat tahot enää hiljentää.

Joskus vuonna kirves oli Procyon-vaappuja ERÄn testissä. Eivät mukamas saaneet kuin jonkun ahvenen. Testin voitti Rapala ylivoimaisesti. Tuossa tipahti kyllä pulla kädestä lehteä lukiessa, että eihän tuo ole mahdollista. Itsellä oli veneessä ollut vedossa teollisesti valmistettu kapula ja käsintehty ja kalantulon suhdeluku oli 10:1 omalle vaapulle tasavertaisesti uitettaessa. Siitäpä pistin sitten kyselyä menemään ja sainkin ihan asiallisia vastauksia testaajilta. Ainoastaan silloinen päätoimittaja ei tykännyt siitä, että kyseenalaistettiin yhtään mitään, mitä lehdessä oli kirjoitettu. Pääsin ilmeisesti jonkinlaiselle mustalle listalle, koska esim. Propilkistä ei lehden sivuilla koskaan julkaistu yhtään mitään, vaikka toimittajat siitä laativat artikkeleita. Koitin vain kysellä, että onko vaappuja testattu tasavertaisissa olosuhteissa, ts. näitä pienvalmistajien tuotteita ei olisi käytetty vain huonon syönnin päivinä. Vielä tänäkään päivänä en usko tuota testitulosta oikeaksi. Ainoastaan Risto Jussilan siikavaapputestin tulos oli mielestäni hyvin kirjoitettu ja perusteltu ja siitä hatunnosto. Ja eihän tuo meidän tekemä vaappu ollut edes siialle tehty, mutta se pyydettiin testiin mukaan. Eli siitä ei jäänyt mitään hampaankoloon vaikka paremmalle hävittiin (seniori).. noh, näin jälkikäteen kuitenkin asiaa tarkastellen, onhan noissa omissakin kapuloissa kehitystä noista vuosista tapahtunut, mutta sitä testitulosta en kyllä purematta vieläkään niele (enkä tarkoita sitä, että oma olisi pitänyt voittaa.. mutta tuo että kaikki pienvalmistajat jäivät pitkälti massatuotannon jalkoihin pisti vetämään happea).  Ja kaikki vastaava kritiikkihän lyötiin lennosta alas, mitään ei saanut kyseenalaistaa lukijoiden puolelta. Osa porukasta sai uhkauksia käräjillekin, kun kyseenalaisti näitten testien tuomioita. Siinä vaiheessa itse lopetin jo lehden tilauksen, koska alkoi tuntua siltä, että touhu karkaa rukkasesta pahemman kerran. Ns. "läpyskägate" oli varmaan se viimeinen niitti monelle, jossa jonkin nuoren naispuolisen mainitsema "läpyskä" -nimi johti omituiseen episodiin, jossa oltiin lähes käräjille taas menossa. Tästä episodista oli pitkästi tarinaa kalamies.comin puolella aikoinaan.

Voisin jossain vaiheessa tänne foorumillekin tuoda yhden toisen jutun luettavaksi, joka liittyy vaapunvalmistus- aiheisen kirjan kirjoittamiseen... Facebookin puolella siitä tilitinkin tässä joku aika sitten, kun pisti vituttamaan isommalla kädellä.

Loppuun joku hajanaisen viestin yhdistävä lanka tähän.. eli "antaa testien sanoa mitä sanoo.. todellisen saaliin saa kalastaja itse. Jos haluaa halvalla muovia kaupasta, niin mikä estää ostamasta. En minä ainakaan. Mutta jos haluaa ostaa pyytävän vieheen, niin se maksaa varmuudella enemmän. Käsityö ei ole ilmaista. Turha valittaa siis siitä. Valintojen maailmassa tässä eletään. Kyllä halvallakin voi saada kalaa, mutta toiset haluaa muhkumman".

Nykyään kun ei ole enää aikaa valmistaa vaappuja edes itselle, voi taas nostaa tällaisen aiheen pinnalle. Eipähän tarvitse kenenkään tulla sanomaan, että nillitän vain omien vaappujen puolesta. Voin vain sanoa että "ihan vitun sama... pääasia että niitä on mun omassa pakissa". Ei ole pakko myydä enää kellekään, edes oman harrastuksen vuoksi. Mikään rahallinen intressi ei aja eteenpäin. Ja kysyntä on ylittänyt tarjonnan jo 10v ajan, niin mitäpä tässä isommin enää keuhkoamaan muutenkaan... Ja minun puolesta antaa ihmisten ostaa halpoja muovivaappuja pakkeihinsa vaikka kuinka paljon. Siinäpähän hinaavat niitä perässään, ei se ole minulta ainakaan pois. Ja se se on ihan sama, miten taloudellisia intressejä ohjataan "testeillä", koska ainahan lammaslauma on helposti median puolelta ohjailtavissa. Nykyään vaan kun painettu sana ei ole enää se ainoa sana, koska ihmisillä on mahdollisuus tuottaa sisältöä itse ja lukea käyttäjäkokemuksia, tehdä omia arviointeja ja luokitella sisällön luotettavuus ihan itse. Tosin se johtaa kaikenmaailman NWO-paskan yms skeidan leviämiseen, mutta ehkä silti on parempi että ihmiset ajattelevat itse pelkän valmiiksi tuputetun sisällön sijasta.

Tähän loppuun vain että "rauha kaikille", joita tuo kirjoitus koskee. Asiasta on jo 10 vuotta ainakin (en edes muista kauanko), mutta yllättävän paljon silti. Maailma on muuttunut tuosta jo paljon. Aika harva kalassa.nettiläinenkään tuskin muistaa, mitä tämän palstan sivuilla pulistiin tuolloin. Moni taho muuten sanoi niihin aikoihin, että tämä sivusto tulee kuolemaan ja katoamaan. Täällä sitä ollaan vieläkin, yksi Suomen vanhimmista kalastusportaaleista!  :-D
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #64 on: April 28, 2013, 20:12:12 »
Katoppas, näinhän tuo on päässy käymään. Iso raha määrää ja "sopulilaumat" on keppihevosena aika monessa muussakin asiassa.

Minäkin olen kovin surullinen tuosta pelkällä hinnalla kilpailusta ja massalle markkinoinnin jumaloimisesta laadun kustannuksella.

Laadulla on kysyntää ,vaan laatua ei saa kohta rahallakaan jos valitetaan tuotteita kalliiksi ja tapetaan se vähäinenkin itseään kunnioittava laatutietoinen porukka ostamalla kiinalaisia kopion kopioita :?

Kyllähän rapaloillakin kalaa saa, mutta  saa niitä ilman rapaloitakin olen havainnut 8-).

Asiallinen avautuminen, pisteet ja hatun nosto Mikko-Procyonille  :-)!

KultainenKela

• View Profile
    • Email
« Reply #65 on: July 24, 2013, 09:01:05 »
Joo onhan nuo vieheet aika tyyriitä, mutta rahalla saa ja mopedilla pääsee, mäkin vasta 16 v., joten rahat aika tiukassa, onneks on töitä ja tarjoukset tarjoaa mukavia löytöjä!

OscarMike81

• En millään halua uskoa että tämä olisi tässä. Hitaasti painan 10:een kiloon saakka.
    • View Profile
    • Email
« Reply #66 on: July 24, 2013, 09:52:47 »
Itsekin olen välillä ihmetellyt ERÄ lehden testejä. Haukivaappu testissä oli viime vuonna Allun Ahne joka olisi pitänyt olla taimen/lohi testeissä... Ja sitten kun näitä Suomen tai maailmanennätyksiä tulee, niin saadaanko ne oikeasti niillä vaapuilla jotka ilmoitetaan. Onko HK-kalkkaro niin hyvä kuin väitetään tai onko Puukala? :)

Ja sitten takaisin aiheeseen. Käsintehdyistä vaapuista voin 15-20 euroa maksaa jos ne ovat laadukkaita ja niillä saa kalaa. Vältän nykyään kaiken peruskaman ostoa tällä tarkoitan mm. Nils Masterssia ja Rapalaa, sekä kaiken maailman Kiinan kotkotuksia ym halpis vaappuja. Tuntuu että suurin osa vaapuista tehdään kalastajan silmää varten eikä kalan ;).

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
  • Kalapedian päätoimittaja
    • MSN Messenger - kimmo.tiirikainen@gmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #67 on: July 24, 2013, 11:53:47 »
Kaverini on kova kalamies merkkien perään. Hänen pakkiinsa tipahtaa kesässä kymmeniä rapalan ja abu garcian vaappuja. "on pakko olla hyviä kun ovat kalliita" sanoo kaveri rapalasta. En siltikään ole kolmen vuoden aikana nähny hänen nostavan kuin ihan muutamia sattumakaloja rapaloilla.

Hän sitten pyysi tekemään itselleen samanlaisen uistimen, jonka olen ristinyt Superkipiksi. Sillä oli tuolloin todistettavasti nostettu melkein vitosen hauki (Nykyään samalla vaapulla on nostettu 9,45kg hauki), kymmeniä ahvenia ja kasapäin pienempiä haukea, mittakuhista puhumattakaan parin vuoden sisällä. Tein hänelle sitten kopion siitä, tosin hieman isompana. Parin päivän päästä kaveri väsytti ennätystoutaintaan kokemäenjoen rannalla.
Painoa kalalla yli kolme kiloa (C&R). Tätä aiemmin hän oli tarjonnut kaikenlaista sinne jokeen, mutta ei ollut kelvannut. Muttakun tuon ruman itsetehdyn uistimen kun pisti kiinni, niin johan alkoi tapahtumaan. Kaveri maksoi tästä uistimesta saman kuin rapalasta, eli noin 10€ ja kalastavuusero on huomattava.

Haluan samaan tarinaan vielä puolustaa myös halpisuistimia. Itselläni on vain kahta halpista pakissa. Toinen näistä on Abu Tormentor eri koossa ja toisen nimeä en edes tiedä. Vaappu on pieni ja sininen ja paketin pahvissa lukee vain "fishing". Näillä kahdella on nostettu kalaa vaikka kuinka. Kala ei ole ollu isoa mutta riittävää kuitenkin.
Tormentorin hinta vaihtelee 2,5€-4€ Tuo pieni sininen oli 2,95€ kun viimeksi Sastamalan villihinnasta löysin niitä.

Huono puoli tormentorissa on se, että ostamasi kappale ei välttämättä ui. Olenkin tehnyt nykyään niin, että ostaan suoraan kaksi, joista toisen ainakin luulisi uivan. Uimaton kappale suoraan roskiin.

Hurttarautu

• Justeeriopiston rehtori
    • View Profile
« Reply #68 on: July 25, 2013, 09:40:47 »
Niinhän se on, että kaupan uistimet ovat useimmiten tehty miellyttämään lähinnä ostajan silmää. Vieheet, jotka ovat kalastajan silmään susirumia, toimivat useimmiten kalalle siinä missä muutkin, jos vain uinti on kohdillaan.

Itse suosin uistimissani lähinnä laadukkaina tunnettuja merkkejä (Rapala, Kuusamo, Finlandia-uistin...) ja kyllä ne usein kalaa antavat, vaikka kyseessä onkin meikäläinen, jonka tärpeistä suurin osa on pohjatärppejä :roll:
Halpamerkeistä minulle on jäänyt kuva uimattomista, helposti hajoavista ja kehnokoukkuisista uisteista, joten niiden käyttö on jäänyt vähemmälle. Toki löytyy poikkeuksiakin, muistaakseni yksi parin euron lippalajitelman lippa oli aikoinaan oikea tehopeli ahvenelle.

Nyt kun aloin muistelemaan, ensimmäiset virvelikalat tulivat lähes poikkeuksetta laatuvalmistajien kalliimmilla uistimilla, vaikka pakissa oli ainakin yhtä paljon halpavaiheitä, edullisia kun kerran olivat.
Kalastus jäissä jäiden puutteen vuoksi.

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
  • Kalapedian päätoimittaja
    • MSN Messenger - kimmo.tiirikainen@gmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #69 on: July 25, 2013, 11:56:09 »
Itse ostan Rapalalta vain kahta uistinta. Skitter Pop ja pieni magnum. Nämä molemmat olen todennut toimiviksi. Löytyyhän pakista sitten countdown ja original myöskin. Näitä uusimpia malleja en pakkiini hanki. Jos tekee mieli kokeilla, niin kaverin pakista ne löytyy kyllä sitten. Omatekemät saavat kelvata kaloille, kuten tähän mennessä on tehnytkin.

Tuli tuosta lippasetistä mieleen aikanaan pikkupoikana ostamani Abun Tobyjen kopio setti, oisko ollu patriotin merkin alla. Enhän minä silloin tiennyt uistimista mitään, että ovatko kenen kopioita vai ovatko lainkaan kopioita. Ne olivat yllättävänkin toimivia vehkeitä. Melkein esikuvansa vertaisia. Harmi vain, että koukut olivat huonot. Tuppasivat katkeamaan aina ratkaisevalla hetkellä. Ja eihän mulla siihen aikaan ollut paljoa rahaa käytettävänä uusiin koukkuihin. Hyvä jos rahat riitti yhden kolmihaarakoukun ostamiseen.

Eli jos jotain yhteenvedon tynkää halpauistimista tekee, niin niitä voi kokeilla ihan rauhassa ja hyvillä mielin, kunhan muistaa koukut vaihtaa parempiin, sekä ostaa (jos vaan suinkin varaa) aina kaksi kerralla.

Thenextone

• Think Like a Fish - No Matter How Weird It Gets
    • View Profile
    • Email
« Reply #70 on: July 25, 2013, 21:43:18 »
Kyllä halpiksillakin kalaa tulee ihan mukavasti. Viime lauantaina paras kuhauistin oli takilassa kaksarin etu-uistimena vedetty 12cm fladen conrad "tähtipumu". Taisi olla alelaarissa kokonaista 3€ tuo.

Yks mikä pitää noissa rapaloissa muistaa, on se että niillä pyydetään ympäri maailmaa vaikka minkälaista kalaa. Lämpimän veden kovaleukaisia ja nopeita merikaloja, vaappujen pitää kestää kovaa vetovauhtia kaatumatta ja virityksen pitäs pysyä vielä suht hyvin kuosissa vaikka tuommosta sähäkämpää kalaa otetaan kyytiin. Kyllä tuossa joutuu kompromisseja tekemään valmistaja.

http://www.iitin-uistin.net/filosofia-suomi.htm

Tuossa iittiläisen sivuilla on mielestäni aika hyvin selitetty erilaisia valmistuperiaatteita.

Mutta joo, onhan rapalalla tosi pyytäviä haukivaappuja. Fatrapit matala ja syvälevyllä, jotkut magnumit, ristorap, possu ja dt sarjalaiset nyt ainakin.

center>