Chat

Author Topic: So 90's...  (Read 2337 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
So 90's...
« on: February 15, 2011, 12:08:46 »
En tiedä herääkö tähän threadiin keskustelua, mutta kirjoitellaas vähän elähtäneistä asioista.

Itsellä meni nimittäin hermot sanomalehtiin. Lehdissä ei ole oikeastaan kuin pääkirjoituksissa jotain lukemista, mutta muuten se on ihan turhaa diipadaapaa. Kun lehti jaetaan pihalla olevaan laatikkoon, ei sitä pakkasaamuna sieltä jaksa hakea. Ja muutenkin pitäisi varata aikaa 30-60min sen lukemiseen aamulla, jonka itse ainakin mieluummin nukun. Kun lehden lukee illalla, ovat uutiset jo 2 päivää vanhoja. Päivän ilmoituksetkin ovat myös jo vanhoja.

Uutisten tasokin vaihtelee laidasta laitaan. Pääuutiset löytyy monesta eri paikasta ympäri nettiä. Lehdessä on vain "uutisen taustoja", ts. toimittaja on wikipediasta käynyt katsomassa pari faktaa jutun jatkoksi ja pistänyt sen sitten painoon. Harvemmin on enää kunnollista toimitettua tutkivaa journalismia. Urheilusivuilla en tee mitään, kun mikään urheilu ei kiinnosta. Telkkariohjelmat näkee nopeammin ja selvemmin vaikka telkku.comista tai elisa viihteen tallennussivulta. Lehden viihteeseen nojaavat artikkelit taasen ovat yleensä nettipoimintoja. Ketä kiinnostaa sivun verran lukea jotain feissari-mokat -sivustolta kasattuja juttuja? Jokainen voi lukea ne itse netistä. Muutenkin tuntuu siltä, että toimittajat vain istuvat päivät netissä selailemassa foorumeita ja keksimässä sieltä jutun aiheita.. ihan samalla tavalla kuin radiotoimittajat uutisoivat aina iltasanomien ja iltalehden jutut omina juttuina ja uutisinaan aamushown yms seassa.  Missä on omaperäisyys? Missä on luovuus! Siksi kai nämä munamiehet yms hokemilla toimivat jutut menestyvät, kun kukaan ei enää keksikään mitään omaa..  (meni jo off-topiciksi heti avauksessa)..

Mun mielestä sanomalehdet ovat tulleet nyt tiensä päähän. Sanottiin just irti kestotilaus, eikä enää tulla lehteä tilaamaan. Voisin ihan hyvin ostaa jonkun päätelukulaitteen, jolla voi sohvalta käsin surffailemalla lukea päivän uutiset vaikkapa aamukahvia siemaillessa.  Lehtien toimitus voisi alkaa täysillä profiloitumaan hyvään lukulaitesisällöntuottoon. Kunhan niistä saadaan toimiva ympäristö ja edullinen (ei enää paperikuluja eikä jakokuluja), niin voisin siitä vaikka pari pennosta maksaa (siis että sisältö vastaisi lehden nykyistä sisältöä). Sanomalehti kelpaa kärpästen tappoon enää nykyään, koska saunakin syttyy paremmin sytytyspaloilla.
« Last Edit: February 15, 2011, 12:11:51 by Mikko_-Procyon- »
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

pflüger

• View Profile
Vs: So 90's...
« Reply #1 on: March 31, 2011, 10:36:36 »
Mä olen alkanut arvostaa sanomalehtiä entistä enemmän. Itse määrittelisin sen vastareaktioksi sille, että nykyisin kaikki on saatavissa netistä nyt ja heti. Netistä uutisia luettaessa jutut ovat tarkoituksellisen lyhyitä, jotta ihmiset jaksaisivat ne lukea. Uutista puskee nykyään sellaisella tahdilla, että eihän niihin riittäisi kärsivällisyys, jos kaikki pitäisi lukea perusteellisesti. Sanomalehteä lukiessa nautin juuri siitä, että saan rauhoittua, paneutua lehden pariin ja lukea myös uutisten taustat. Aamuisin lehden yleensä selailee ja sitten iltapäivällä töistä tullessa voi rojahtaa riippumattoon, avata olutpullon ja sanomalehden ja kiireettä nautiskella.  8-)

center>