Chat

Poll

Kuinka paljon olet laittanut ongintaan rahaa?

0-10€
11-30€
31-100€
101-500€
501-1000€
1001->€

Author Topic: Onginnan alkeet.  (Read 3466 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Onginnan alkeet.
« on: March 30, 2011, 18:12:46 »
Olen kiinnostunut onkimisesta, (en tarkoita sellaista, jossa ostetaan huoltsikkapaketti ja löysä lasikuitutikku)  nimenomaan virvelillä tapahtuvasta onginasta. Myös ootto-onginta.

Kalalajina isot särkikalat mereltä ja järveltä.

Näin aluksi olisi kiva tietää, että mistä, millä, miten?   :-)

Asiallisia vastauksia kiitos!
« Last Edit: March 31, 2011, 07:22:57 by Nismox »
Kokkeile ite, kyllä tasurilla pitäis tulla.

pilkkiäijä

• Mansesterin makkaramestari
    • MSN Messenger - kala.keitto@hotmail.com
    • View Profile
Vs: Onginan alkeet.
« Reply #1 on: March 30, 2011, 18:29:05 »
Jos mahdollista, kesällä kesäkuun aikana jonnekkin merelle "vaellussäyneitä" pyytämään kaiken näköisille matalikoille ja karikoille, tai muualle missä loisketta näkyy. Yleensä sielä parveilee säyneitä keskikooltaan lähelle kiloa jotka ovat helposti tavoitettavissa virvelillä jossa on mato-onki ja siihen isohko koho että saa heitettyä jonkun matkaa, isohko koukku johon pujotetaan vaikkapa kastemato. Tämä on varsin mieluinen herkkupala isolle säyneelle.

Näin ainakin omien kokemusten perusteella vähän joka puolella saaristomerellä.

Järvillä ei ole kokemusta isompien särkikalojen kalastamisesta kuin muutamalla järvellä, ja niillä toimii ihan samat periaatteet, kalat tietysti voi olla erinäköisissä paikoissa kuten kaislikkojen reunoissa tai muuten ruohoja sisältävällä alueella kun vettä alkaa oleen se 1,5-2,5m.

Lahnoja kannattaa pyytää aivan pohjasta tai läheltä sitä, säyneitä pyörii ihan pinnassa asti.

Pienillä järvillä/lammilla jossa isoa lahnaa asustaa, kannattaa koittaa erilaisia mäskäyksiä, voi tuottaa hienoja saaliita  :-)

Toivottavasti on jonkunnäköistä apua tälläin amatöörin puheista!
Olen kalastelijapoika!

Vs: Onginan alkeet.
« Reply #2 on: March 30, 2011, 19:32:23 »
Millaisia välineitä ootto-ongintaan kannattaa ostaa näin aluksi? Hirveästi en rahaa viitsi laittaa.

Vs: Onginnan alkeet.
« Reply #3 on: March 30, 2011, 19:33:52 »
Aargh!!! Järkyttävä kirjoitusvirhe otsikossa  :lol:

ahti kiiski

• Kalastusta jo alkuajoista.
    • View Profile
Vs: Onginnan alkeet.
« Reply #4 on: April 01, 2011, 15:23:33 »
OOOUUU...Mahtavaa...onginta on ihan taidelaji :wink:.

MISTÄ:Mereltä ei itseltä ole paljoakaan kokemusta ,koska siellä yleensä jigaillut ahvenia ,mutta varmaankin aika lähellä sitä mitä se on mm.hidasvirtaisissa joissa ja järvissä.
Joissa ja järvissä on yleensä n.toukokuussa lahnojen ja muiden särkikalojen kutuaika ,jolloin ensimmäisinä viikkoina syönti on OK ,kun taas loppukuusta lahnat jäävät matalaan ruovikkojen lähettyville ja ovat aktiivisia.Itse olen useimmiten lahnaa ongittaessa pitänyt koukun täysin pohjassa taikka hieman sen yläpuolella.Koukkuina  olen suosinut pieniä koukkuja.Syöttinä kastematoja,tunkiolieroja,taikinaa(ehkä heikoiten sille toimiva),maisseilla,herneillä ja muistaakseni muutamia saanut purkitetuilla herkkutateilla :-D.
Isoimmat kokemukset ollut nimenomaan lahnan onginnasta ,mutta tässä sitten myös vähän toutaimenesta:
Toutain on suomen toiseksi suurin alkuperäinen särkikala ja ottaa hieman edemmän vastaan kuin lahna ja sen takia suosisin paksumpia siimoja kuin lahnaa ongittaessa.Toutainta olen kalastellut pääasiassa Loimijoesta.Kala syö mm.pikku kaloja joten sitä pyydetään yleisesti täyillä.

MILLÄ:ongin pelkästään yksihaarakoukuilla ja joiden koko lahna onginnassa n.10-14 ja itse pääsiimana 0.28mm ja tapsissa muistaakseni 0.22.Koho ja paino useimmiten luokkaa liuku.Onkena joko normi hiili/lasikuituvapa jonka pituus 6-8m ja jos käytän virveliä niin suunnilleen nuo samat asiat paitsi ,että virveliin kiinnitettynä :wink: :wink:.

MITEN:Heittämällä viritelmä veteen ja odottamalla 8-).Syönnin tehostamiseksi voi vaikka veteen heitellä oma/valmistekoista mäskiä.

Näin taas tylsän koulupäivän jälkeen :-P.
« Last Edit: April 01, 2011, 15:25:31 by ahti kiiski »
-------------O N K I--------------

center>