OOOUUU...Mahtavaa...onginta on ihan taidelaji

.
MISTÄ:Mereltä ei itseltä ole paljoakaan kokemusta ,koska siellä yleensä jigaillut ahvenia ,mutta varmaankin aika lähellä sitä mitä se on mm.hidasvirtaisissa joissa ja järvissä.
Joissa ja järvissä on yleensä n.toukokuussa lahnojen ja muiden särkikalojen kutuaika ,jolloin ensimmäisinä viikkoina syönti on OK ,kun taas loppukuusta lahnat jäävät matalaan ruovikkojen lähettyville ja ovat aktiivisia.Itse olen useimmiten lahnaa ongittaessa pitänyt koukun täysin pohjassa taikka hieman sen yläpuolella.Koukkuina olen suosinut pieniä koukkuja.Syöttinä kastematoja,tunkiolieroja,taikinaa(ehkä heikoiten sille toimiva),maisseilla,herneillä ja muistaakseni muutamia saanut purkitetuilla herkkutateilla

.
Isoimmat kokemukset ollut nimenomaan lahnan onginnasta ,mutta tässä sitten myös vähän toutaimenesta:
Toutain on suomen toiseksi suurin alkuperäinen särkikala ja ottaa hieman edemmän vastaan kuin lahna ja sen takia suosisin paksumpia siimoja kuin lahnaa ongittaessa.Toutainta olen kalastellut pääasiassa Loimijoesta.Kala syö mm.pikku kaloja joten sitä pyydetään yleisesti täyillä.
MILLÄ:ongin pelkästään yksihaarakoukuilla ja joiden koko lahna onginnassa n.10-14 ja itse pääsiimana 0.28mm ja tapsissa muistaakseni 0.22.Koho ja paino useimmiten luokkaa liuku.Onkena joko normi hiili/lasikuituvapa jonka pituus 6-8m ja jos käytän virveliä niin suunnilleen nuo samat asiat paitsi ,että virveliin kiinnitettynä

.
MITEN:Heittämällä viritelmä veteen ja odottamalla

.Syönnin tehostamiseksi voi vaikka veteen heitellä oma/valmistekoista mäskiä.
Näin taas tylsän koulupäivän jälkeen

.