Chat

Author Topic: Speed cheat detection  (Read 19148 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Koegi

  • Posts: 1
    • View Profile
Speed cheat detection
« on: April 11, 2011, 18:09:15 »
Elikkäs juu, latasin pelin eilen tältä sivustolta, en ole siihen lisännyt/muuttanut mitään ja tulee tuollainen ilmoitus. Moninpelissä saan lähes poikkeuksetta kickiä servuilta kun hosti näkee ilmoituksen, tuntuu aika turhauttavalta kun en tiedä että mistä edes johtuu.. Yritin vähän googlailla mutten löytänyt mitään järkevää tai aiheeseen sopivaa, olisiko bugi pelissä vai johtaisiko koneen asetukset jotenkin virheilmoitukseen?

Satunnaikalastaja

  • ...asiantuntija tässä asiassa...
  • Posts: 354
    • View Profile
Vs: Speed cheat detection
« Reply #1 on: April 11, 2011, 22:33:51 »
Käsittääkseni tuo ilmoitus servulta tulee usein kun jollakulla yhteys takkuilee. "Probable" lienee väärä termi tuossa ilmoituksessa.  Ehkäpä "possible" olisi oikeudenmukaisempi.


Nismox

  • Global Moderator
  • *****
  • Posts: 258
    • View Profile
    • Kotisvut
    • Email
Vs: Speed cheat detection
« Reply #2 on: April 12, 2011, 07:22:08 »
Kaikki p2p softat myös antaa tuon ilmoituksen. Eli jos on torre, dc++, netlimiter tai joku muu kaistaa rajoittava softa taustalla käynnissä.

-Nismox-

MadMax

  • Posts: 8
    • View Profile
    • Email
Vs: Speed cheat detection
« Reply #3 on: May 02, 2011, 12:18:33 »
joissaki tapauksissa myös messengerin käyttö antaa saman ilmotuksen
hauki ei ole kala

ChristaNou

  • Posts: 54
    • View Profile
    • Team Roto - Kaikki on voitettavissa.
Vs: Speed cheat detection
« Reply #4 on: September 22, 2012, 12:32:25 »
Jep eilen ROTO-TSK pelissä Anakonda jr hostilla paukku tätä ja porukkaa sai niin meiltä kuin heiltäkin varotuksia aiheesta, lopulta lenteli porukka pelistä pellolle ku leppäkeihäät.
Skypet kaiketi päällä? Voiko johtua siitä? Hostin kaista ei kestä? Missä vika?
(Ai miten mukavaa minusta onkaan tuo tsk:n pellesyytökset koodeista päällä.)
Procylle pistetty viestiä menemään, ennen kuin tästä saadaan sen suurempi tappelu aikaiseksi.
Tosin myös semmoset lenteli pelistä ulos, kellä ei ollu skype päällä. Ideoita syystä?
Vaihdettiin hostia ja alotettiin pelit alusta, niin sai pelattua ilman ongelmia.
Parilla pelaajalla oli 0.92 versio, lopuilla 0.91.

"Kilpailuhenkee kun haluun olla parempi, mut' välillä vedän henkee ja osaan sanoo anteeksi"

jawi

  • Posts: 31
    • View Profile
Vs: Speed cheat detection
« Reply #5 on: September 22, 2012, 13:26:59 »
miä olen ymmärtänyt että spotify jos on päällä niin noita ilmoituksia tulee jatkuvasti.. eli tuskin on koodeja käytetty...

Tuupis

  • Posts: 7
    • View Profile
    • Email
Vs: Speed cheat detection
« Reply #6 on: September 24, 2012, 15:38:36 »
Voidaanhan myö testailla joku kerta tätä mysteeriä. Mie voin hostia ja jos muutama pelaaja saatas paikalle käynnistelemään muita ohjelmia päällekkäin  :-)

Mikko_-Procyon-

  • Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • *****
  • Posts: 5138
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
Vs: Speed cheat detection
« Reply #7 on: September 24, 2012, 18:23:58 »
No spotify sitten pois päältä pelaamisen ajaksi. Pienempi haitta se on verrattuna siihen, että joku pystyy huijaamaan jollain cheat-softalla.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

ChristaNou

  • Posts: 54
    • View Profile
    • Team Roto - Kaikki on voitettavissa.
Vs: Speed cheat detection
« Reply #8 on: September 26, 2012, 09:34:09 »
Voidaanhan myö testailla joku kerta tätä mysteeriä. Mie voin hostia ja jos muutama pelaaja saatas paikalle käynnistelemään muita ohjelmia päällekkäin  :-)

Mun mielestä tää kuulostas tooooosi hyvältä! Aloin tuossa miettimään, että kun tosiaan liki 20 pelaajaa lenti pelistä pellolle, niin liekö sitten riittää, jos hostilla on joku spotify tmv. päällä? Itellä oli k.o. pelissä päällä skype, enkä minä lentänyt minnekään. Sitä vastoin sieltä paukku porukkaa ulos niin skypessä olijoita kuin -olemattomia. Spotifyja ei ollut ainakaan meidän porukalla tuolloin päällä...

Aattelin, että ennen kuin liigat ja divat alkaa, niin tämä vois tosiaan olla hyvä idea testata. KiiKi?

Ei tule sitten turhia hylsyjä ja pistemenetyksiä ja mitä siitä nyt ropiseekaan niskaan jos jotain "speed cheat detectionia" alkaa paukkumaan syyttä kesken pelin.
Mikko, mitä muuten sen asian kanssa tehdään, jos näin käy liigassa/divassa? Jos molemmilta joukkueilta tippuu tuosta syystä pelurit pois? Pitäskö se ottaa huomioon liiganeuvostossa?

"Kilpailuhenkee kun haluun olla parempi, mut' välillä vedän henkee ja osaan sanoo anteeksi"

Mikko_-Procyon-

  • Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • *****
  • Posts: 5138
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
Vs: Speed cheat detection
« Reply #9 on: September 26, 2012, 12:25:18 »
Mikko, mitä muuten sen asian kanssa tehdään, jos näin käy liigassa/divassa? Jos molemmilta joukkueilta tippuu tuosta syystä pelurit pois? Pitäskö se ottaa huomioon liiganeuvostossa?

Paha tähän minun on mitään erinomaista ehdotusta tarjota. Ainoa toimiva ratkaisu olisi keskitetty peliserveri, mutta sehän vaatisi miljoonan tunnin työn, aktiivisen ylläpidon ja ennenkaikkea paljon rahaa. Pelaaminen ei olisi enää ilmaista sen jälkeen. 

Jos spotify, skype tms softa sotkee liikennettä ja aiheuttaa näitä hälytyksiä, on ne syytä kytkeä pois pelaamisen ajaksi. Itse en ainakaan lähtisi poistamaan tuota huijauksenestoa, vaan karsinta olisi tehtävä ensin jostain muualta.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

proDoseCaffeine

  • Posts: 12
    • View Profile
Vs: Speed cheat detection
« Reply #10 on: September 26, 2012, 20:35:20 »
Jos spotify, skype tms softa sotkee liikennettä ja aiheuttaa näitä hälytyksiä, on ne syytä kytkeä pois pelaamisen ajaksi.
Ohjelmien sammuttaminen pelin ajaksi ei ole mikään hyvä ratkaisu. Millä tavalla tämä speed cheat detection on toteutettu, jos P2P ( =peer to peer, vertaisverkko ) -liikenne aiheuttaa vääriä hälytyksiä? Mitä liikennettä nämä softat sotkevat? Sotkeeko siis aivan tavallisten ohjelmien internet-liikenne Pilkin client-server liikennettä, josta speed cheat detection huomauttaa? No, en usko, että mikään muu tavallinen ohjelma, kuten tiedostojen siirtoon, pikaviestintään tai internet-puheluihin käytetty ohjelma varta vasten "sotkee" tai "muokkaa" tai "käpelöi" PP2:n liikennettä.
    En tiedä millä tavalla tuo speed cheat detection on toteutettu. En myöskään tiedä miten Pilkin moninpeli on toteutettu ja miten huijaustenesto on toteutettu. Mutta jos clientti laskee itse pelihahmon sijainnin ja liikkumisen pelimaailmassa ja pelihahmon uusi sijainti tarkastetaan servulla tyylin jos tietyssä ajassa liikuttu matka on pienempi kuin tai yhtä suuri kuin tietyssä ajassa liikuttu matka, jota edemmäksi pelihahmo ei ole voinut siinä tietyssä ajassa missään tapauksessa liikkua. Jos liikuttu matka on raja-arvojen sisällä clientti ei ole käyttänyt kepulikonsteja. Esimerkkinä tilanne, jossa tällainen tarkistus voi erehtyä. Pelihahmo liikkuu paikasta A paikkaan B. Matkan keskivaiheilla tietokonemaailman vihatuimpiin asioihin kuuluva hetkellinen lagipiikki tai jokin muu yhtä epämiellyttävä asia häiritsee datavirtaa, eli pelihahmon matkan keskivaiheilla lähetetyt paketit viipyvät matkalla serverille pitempään kuin matkan alkuvaiheessa lähetetyt paketit tai eivät koskaan saavu perille määränpäähänsä, eli serverille. Matkan alussa tai lopussa lähetettyjä paketteja ei ole häirinnyt lagi, jolloin loppuvaiheessa lähetetyt paketit ovat ennempää serverillä tarkastettavina kuin matkan keskivaiheilla lähetetyt paketit. Mitä tästä seuraa? No, siitä seuraa sellainen, että serverin tarkastettua paketit serverin mielestä clientin pelihahmo liikkui epäilyttävän nopeasti, paikasta A paikkaan B, koska matkan keskivaiheilla lähetetyt paketit jäivät teille tietämättömille poukkaroimaan. Moninpelin toteutusta tulisi muokata konepellin alta niin, että clienti lähettäisi vain user inputtia, eli esimerkiksi maailmanäkymässä sen määränpään, johon pelaaja haluaa hahmon juoksevan eli clientti ei lähettäisi omaa sijaintiaan koordinaatistossa kokoajan vain sen määränpään johon halutaan juosta. Clientti voisi vieläkin laskea oman sijaintinsa, jotta renderöinti voisi alkaa heti, ilman serverin vastauksen odottamista, kun serverin todellinen vastaus pelihahmon todellisista koordinaateista saapuisi clientti voi hienosäätää oman pelihahmon odotettua sijaintia vastaamaan serveriltä saatua todellista tietoa. Myös pilkkinäkymässä tapahtuva pilkkiongen epämääräinen heiluttelu(jota jotkut kutsuvat myös pilkkimiseksi tulisi lähettää serverille, jolloin clientin ei tarvitsisi säilyttää tarkkoja tietoja helposti huijaajien käsien ulottuvilla olevista kalaparvien sijanneista ja tällöin serveri voisi vain tarkastaa onko lähettyvillä kaloja, jotka voisivat olla kiinnostuneita pelaajan pilkkiongen aikaansaamista pilkin houkutteluliikkeistä. Näin huijaajat eivät voisi myöskään lisätä omaan kalapakkiin sitä 6kg kiiskiä.

Tuollainen lagiscenaario, on kyllä aika uskottava selitys siinä tapauksessa, jos useita ihmisiä tippuu servulta speed cheat detectionin takia, sillä sehän olisi aivan hupsua jos jokin random P2P-liikenne vaikuttaisi speed cheat detectioniin.

Janne -Procyon-

  • Global Moderator
  • *****
  • Posts: 98
    • View Profile
Vs: Speed cheat detection
« Reply #11 on: September 27, 2012, 17:46:36 »
Tuo nopeushuijauksen, eli "speed cheating":in tarkistus toimii seuraavasti: pelin isäntä kysyy väliajoin pelaajilta "paljonko kello". Kellonaika pelaajilla saadaan Windowsin GetTickCount -toiminnolla, joka palauttaa millisekunteina ajan koneen käynnistyksestä. Jos aikaväli edellisestä tarkistuksesta poikkeaa liikaa siitä mitä se isännän päädyssä on (ottaen huomioon molempien kyselyiden ping-ajat), niin silloin tulee tuo varoitus. Ja parista varoituksesta lentää ulos, jos automaattinen potkinta on päällä (autoban). Ja tuo liikaa poikkeaminen on melko paljon, suunilleen 20s viiden minuutin aikana. Eli jos koneen kello hieman jätättää tai edistää, niin se ei tuota laukaise. Sen pitäisi edistää 1.5h vuorokauden aikana, eli tosi paljon.

CheatEnginen (ym) nopeushuijaaminen perustuu juuri tuohon GetTickCount:in nopeuttamiseen/hidastamiseen, koska sitä pelit käyttävät kaikkeen ajanhallintaan, mitään muuta ei oikeastaan ole tarjolla (paitsi prosessorien omat "performance counterit", jotka toimivat noin 90% koneista). Nopeushuijauksella saa muutakin etua kuin pelkkä juoksun nopeuttaminen. Esim vieheen vaihdot, kalan nostot, ym.

Onkohan mahdollista, että edellä kuvatussa tapauksessa, hosti olisi käyttänyt jotain huijausohjelmaa ja nopeuttanut konettaan? Sehän aiheuttaa tuon ilmiön, että pelaajille todetaan "nopeushuijaus".

Olen saanut myös raportteja, että jotkut pelaajat saavat omilla koneillaan aina tuon huijausvaroituksen, eivätkä voi pelata missään hostissa. Kesällä koitin selvittää googlettelemalla, toimisko esim tuo GetTickCount epäluotettavasti koneissa, jotka muuttelevat prosessorin kellotaajuutta lämmönsäätelymielessä, mutta en löytänyt varmistusta teorialle.

Jotenkin siis vaikuttaisi, että minulla olisi tuossa joku bugi, mutta tarkistin tuon logiikan jo moneen kertaan versioon 0.9 ja testasinkin niin, että aiheutin keinotekoisesti useamman minuutin lägiä viesteihin (mitä tapahtuu helposti yhteyden katkeamisen ja uudelleenyhdistymisen tapauksissa), enkä saanut ongelmaa tapahtumaan. Sen sijaan, jos lägi on paha, niin tuo ei huomaa vaikka pelaaja käyttäisikin nopeushuijausta.

Jos joku saa tuon nopeushuijauksen omalla koneellaan aikaiseksi useasti (esim spotifyllä tms, ainakin Koegi), niin ilmoittautukoon täällä, sovitaan aika ja laitan hostin pystyyn, niin nään toivottavasti suoraan mistä on kyse ja saisi tuon korjattua seuraavaan versiooon.

PS. Ja se on huomioitu, että GetTickCount pyörähtää ympäri n. 40 päivän välein.
« Last Edit: September 27, 2012, 18:19:23 by Janne -Procyon- »
- Janne Olkkonen-
 --Team Procyon--

Mikko_-Procyon-

  • Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • *****
  • Posts: 5138
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
Vs: Speed cheat detection
« Reply #12 on: September 27, 2012, 19:37:04 »
Jannen idean pohjalta voisiko Anakonda jr järjestää joskus testihostin, niin Janne voisi siihen liittyä? Ja sama toisinpäin, eli Anakonda liittyisi Jannen hostiin. Jos ongelman saa puserrettua pintaan, niin se voisi jopa johtaa taas yhden omituisen ongelman ratkeamiseen.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Janne -Procyon-

  • Global Moderator
  • *****
  • Posts: 98
    • View Profile
Vs: Speed cheat detection
« Reply #13 on: September 27, 2012, 21:26:07 »
Hosti on auki nyt. Pyörittelen sitä satunnaisesti nyt iltaisin (Janne [Procyon]).
Salasana on: nopeus (lähinnä ettei tule kyselijöitä)
Itse en ole välttämättä paikalla, mutta kaikki tiedot menee logiin, josta voin ne myöhemmin kattella. Eli käykääpä hankkimassa niitä speed-cheat banneja siellä.
« Last Edit: September 27, 2012, 21:31:47 by Janne -Procyon- »
- Janne Olkkonen-
 --Team Procyon--

Janne -Procyon-

  • Global Moderator
  • *****
  • Posts: 98
    • View Profile
Vs: Speed cheat detection
« Reply #14 on: September 28, 2012, 19:42:04 »
Kuusi pelaajaa koitti äsken kaikin keinoin (skypet, torrentit, jne), verkkoyhteydet täydellä kuormalla, mokkuloilla ja ilman, saadaa aikaan speed cheat -ongelmaa hostissani. Ei tapahtunut.
- Janne Olkkonen-
 --Team Procyon--

proDoseCaffeine

  • Posts: 12
    • View Profile
Vs: Speed cheat detection
« Reply #15 on: September 29, 2012, 11:37:00 »
Olisikohan mahdollista, että ongelma vaikuttaa eniten vain vanhoilla käyttöjärjestelmällä, jossa winapin GetTickCount() saattaa heittää jopa yli 55ms. Eli servut hostattuina Windows 95, Windows 98 ja Windows Me saattavat  aiheuttaa nopeushuijauksesta varoituksen, koska nopeushuijauksen tarkistuksessa ei huomioida GetTickCount funktion heittämistä vanhemilla käyttöjärjestelmillä?

Janne -Procyon-

  • Global Moderator
  • *****
  • Posts: 98
    • View Profile
Vs: Speed cheat detection
« Reply #16 on: September 29, 2012, 12:37:20 »
Mielenkiintoista, tuollaisesta epätarkkuudesta en win95/98/se en ollut kuullutkaan, mutta ei tuo ilmiötä silti selitä. Tuon virheenhän täytyy olla vain "jitteriä" eli heiluntaa, eikä se siis kasva jatkuvasti. Muutenhan pelit kulkis oikeasti eri vauhtia. Tuosta jokatapuksessa seuraa, että tuon 55ms perusteella hosti ja pelaaja voisivat saada yli 110ms (55+55ms) eron. Hälytyksen raja on kuitenkin nyt 7000ms (7s) viiden minuutin aikana. Tarkistin tuon koodista, se ei ollutkaan tuo aikaisemmassa viestissä muistelemani 20s.

Tuollaista sietovaraa tuolla on oltava, sillä koneiden kellot juoksevan aina hieman eri tahtiin. Sen huomaa kun katselee noita debug-logjea, hostilta tulee väliajoin pelaajille tieto paljonko peliaikaa on jäljellä ja pelaajat korjaavat omaa peliaikaansa, ettei ero pelaajien välillä kasva liian suureksi.  Logeissa näkyy aina välillä kun kelloa on korjattu muutalla sekunnin kymmenyksellä. Tuo 7s pitäisi kuitenkin olla todella paljon eikä tuon pitäisi tapahtua ilman jotain vilunkia tai bugia. Pelaaja nimeltä "linux-test" kävi hostillani aiheuttamassa muutaman speed-cheat ilmoituksen. Logista katsoen pelaajan kello (GetTickCount) hyppäsi yhtäkkiä usella päivällä johonkin suuntaan. Ilmeisesti Wine:ssä (windows emulaattorissa) voi lennossa muuttaa tuota arvoa. Pelaaja ei kirjoittanut chat:iin mitään vaan poistui vähin äänin.
- Janne Olkkonen-
 --Team Procyon--

Anakondah Jr

  • Posts: 4
  • Team Siiman Katkojat [TSK]
    • View Profile
    • TSK
    • Email
Vs: Speed cheat detection
« Reply #17 on: September 30, 2012, 12:44:00 »
Ei siinä ole mitään häikkiä enään ollut minun hosteissani, mutta Rotoa vastaan haastepelissä näytti siltä, että minulla oli autoban päällä (jäänyt päälle ja vahinkoja sattuu). Kun otin autobannin off komennolla pois päältä niin pelaajia ei enää poistunut pelistä ja unban komennolla koitin pyytää pelaajia takaisin. Koko TSK:n tiimillä oli skypet auki saman aikasesti peliä pelatessa. Ei ole mitään tämmöstä aikasemminole  tapahtunut ja olen pelannut noin 3 vuotta Pro pilkki peliä. Toivottavasti tämä aihe jää nyt tähän. Sen voin sanoo vielä, että TSK.lla tiiminä ei ole tapahtunut ennen peleissä kyseistä tapahtumaa, ihmettelen kyl että mistä tämmönen voi oikeen johtua. ??? Ja kun siirryttiin Roton hostiin niin saatiin peli pelattua ihan normaalisti. :)  Outoa taikaa... :D ja TSK käyttää versiota 0.91 PP2:sta.

T: Junior. TSK.
« Last Edit: September 30, 2012, 12:46:54 by Anakondah Jr [C] [TSK] »
Aikaa et voi pysäyttää, mutta voit ehtiä sen edelle.
"Tylsää kun en saa koskaan kalaa"... :D

Janne -Procyon-

  • Global Moderator
  • *****
  • Posts: 98
    • View Profile
Vs: Speed cheat detection
« Reply #18 on: September 30, 2012, 23:43:31 »
Anakondah Jr, kannattaa laittaa autoban takaisin päälle ja tarkkailla toistuuko ongelma. Haluaisin kovasti saada ymmärryksen mistä tuossa on kyse. Tosin, vaikka tuo autoban ei ole päällä, niin silti nuo ilmoitukset "Propable speed cheating detected" tulee näkyviin keskusteluun. Pelaajia vain ei silloin potkita automaattisesti ulos vaikka varoituksia tulisi kokoajan.
- Janne Olkkonen-
 --Team Procyon--

proDoseCaffeine

  • Posts: 12
    • View Profile
Vs: Speed cheat detection
« Reply #19 on: October 03, 2012, 21:10:51 »
Moi.

Quote
GetTickCount returns a value in milliseconds, but it doesn't increase by one millisecond after one millisecond has elapsed. It is only incremented when a system clock interrupt occurs, which is every four to 15 milliseconds - normally it's about 15ms, but it can be changed by applications. This affects the whole computer: it affects thread scheduling, and the overhead of more frequent interrupts also leaves less CPU time for actually running program code, so don't do it unless you really need it. If your computer is ticking more frequently than 15ms, some other application has modified the tick interrupt frequency.
Lähde: http://stackoverflow.com/a/5156012

Lisää tietoa aiheesta: http://en.wikipedia.org/wiki/Time_Stamp_Counter

Saattaako syy piillä siinä, että GetTickCount():n palauttaa ajan tosiaankin millisekuntteina järjestelmän käynnistymisestä,  mutta sen palauttama aika ei ole kaikissa mahdollisissa tapauksissa sama aika, jonka tietokonehuoneen seinällä kukkuva käkikello ilmoittaa?
« Last Edit: October 03, 2012, 21:27:38 by proDoseCaffeine »

Janne -Procyon-

  • Global Moderator
  • *****
  • Posts: 98
    • View Profile
Vs: Speed cheat detection
« Reply #20 on: October 05, 2012, 10:34:00 »
Tuohon lainauksessa olevaan tietoon törmäsin jo aikaisemminkin. Tuo asetus voi vääristää koneen ajanjuoksua, esim Java:n jonkin version asennus ilmeisesti muuttaa tuon oletusarvon tuon kellokeskeytkselle 15ms -> 1ms. Tällä voi olla eri lähteiden mukaan jonkin verran vaikutusta (muutamien minuuttien vaikutus vuorokaudessa). Eli ei tuonkaan pitäisi vaikuttaa.

Mutta törmäsin tällaisiin:
http://stackoverflow.com/questions/102064/clock-drift-on-windows

Quote
I've developed a Windows service which tracks business events. It uses the Windows clock to timestamp events. However, the underlying clock can drift quite dramatically (e.g. losing a few seconds per minute),
...
Clock ticks should be predictable, but on most PC hardware - because they're not designed for real-time systems - other I/O device interrupts have priority over the clock tick interrupt, and some drivers do extensive processing in the interrupt service routine rather than defer it to a deferred procedure call (DPC), which means the system may not be able to serve the clock tick interrupt until (sometimes) long after it was signalled.

Tuo voisi selittää käytöksen. Windowissa prioriteetti on aina muilla ajureilla kuin kellon päivityksellä. Eli kello voi siis teoriassa jätättää paljonkin, jos PC on jonkun ajurin kanssa aivan suorituskyvyn rajoilla, eli joku rankka siirto-operaatio yhdistettynä huonosti suunniteltuun ajuriin (kopiointi siirtolevylle, USB-äänikortti, WEB-kamera, miksipä ei LAN-siirtokin). Tai sitten vain pelkästään joku buginen ajuri, joka syö liikaa keskeytysaikaa ilman mitään tiedonsiirtoakin (ajuritasolla toimiva virustorjunta?).

Jos tämä on todellinen syy, niin ajureiden (mukaanlukien emolevyn piirisarjojen ajureiden) päivitys voisi auttaa. Ja mikäli syy on näytönohjaimen ajuri, niin asiaan voi auttaa itse esim laskemalla pilkin käyttämää resoluutiota tai muuttamalla settings.dat:sta GamePriority:n asentoon  2 tai 3. Näiden pitäisi vähentää näytönohjaimen kuormaa.

Olisi hyvä jos joku, jolla tämä huijausvaroitusongelma esiintyy useasti, voisi kokeilla edellä mainittuja konsteja.

Pilkistähän voisi tietysti poistaa tuon huijausvaroituksen mikäli pelaajan kellon jätättää ja regoida vain nopeutukseen. Hidastamalla huijausohjelmalla kelloa saa tietysti sen edun, että on nopeampi reagoida kalan nykyihin. Tuo ei tietysti poista sitä ongelmaa jos hostin kello jätättää edellä yllä mainitusta syystä, silloinhan pelaajien tulkitaan menevän kovempaa ja tuloksena on huijausvaroitus.
- Janne Olkkonen-
 --Team Procyon--

Mikko_-Procyon-

  • Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • *****
  • Posts: 5138
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
Vs: Speed cheat detection
« Reply #21 on: October 05, 2012, 10:41:24 »
Tuli vaan mieleen, että mitenkäs nämä reaaliaikaiset virustutkat? Tuo Jannen kuvailema skenaario voisi kai jotenkin näihin myös lukeutua.

Ja ehkä kannattaa pilkki virittää niin, että jos kello hidastuu, niin tulee vaikka erilainen "hidastusvaroitus" ja jos nopeutuu riittävästi, autokick laulaa kuten ennenkin.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

proDoseCaffeine

  • Posts: 12
    • View Profile
Vs: Speed cheat detection
« Reply #22 on: October 05, 2012, 13:55:44 »
Käyttöjärjestelmä päivittää tuota GetTickCount() palauttamaa arvoa. Tuota arvoa päivitetään Microsoftin mukaan 5-15ms välein oletuksena vielä tuetuttuina olevilla versioina, eli päivitysvälin ollessa 15ms, kutsumalla GetTickCount funktiota tuon päivitysvälin sisällä palautuu sama arvo. (Jos jokin ulkopuolinen ohjelma muuttaa tuon päivitysvälin vaikka 1ms niin käyttöjärjestelmä päivittää sitten tuota arvoa 1ms välein.)

Eli käyttöjärjestelmä lukee ja tallentaa GetTickCount():n palauttaman arvon muuttujaan x noin 5-15ms välein ja ohjelmoijan kutsuma GetTickCount funktio palauttaa tuon muuttuja x:n arvon.

Tuo käyttöjärjestelmän lukema arvo (joka on nyt tässä selostuksessa tuo muuttuja x) riippuu siitä miten OEM:n on sen toteuttanut.  Sen toteutus on esimerkiksi tuon minun aikaisemmassa viestissä olleen Wikipedia artikkelin tietyissä Intel Atom(minikannettavat, tabletit) prosessoreissa pakotettuna generoitumaan prosessorin maksimikellotaajuuden mukaan, vaikka prosessori olisikin virransäästösyistä alikellotettuna. Joissakin vanhemissa (varsinkin x64-bittisyyttä tukevissa) tukevissa prossuissa se generoituu ja tick count kasvaa yhdellä jokaisen prosessorin kellojakson päätteeksi (esimerkiksi jopa 1ns välein).

Tick Count on eriasia kuin tietokoneen jossakin reunassa yleensä näkyvä kello tai rannekello tai seinäkello.

Satunnaikalastaja

  • ...asiantuntija tässä asiassa...
  • Posts: 354
    • View Profile
Vs: Speed cheat detection
« Reply #23 on: October 09, 2012, 11:22:17 »
jos PC on jonkun ajurin kanssa aivan suorituskyvyn rajoilla, eli joku rankka siirto-operaatio yhdistettynä huonosti suunniteltuun ajuriin ...

Tuota voisi tutkia lisää ihan siksi että ainakin omalla koneellani Propilkki vie noin 90% CPU-ajasta, käytännössä siis tukkii koneen. Pakko kääntää esim Norton Silent Modeen, ja samanaikainen surffailu on köytännössä mahdotonta. (saattaa olla tuo ikivanha NVIDIA Geforce FX 5200 näytönohjain ja sen ajuri). Nykyisin eri softissa on kaikenlaisia automaattipäivityksiä jotka käynnistyvät ja latailevat omia aikojaan. Kysymys on että kun ongelma esiintyy (itselläni ei muistaakseni ole tullut) niin onko tällöin tai välittömästi sitä ennen kohdekoneessa ollut runsaasti kuormaa?

Mikko_-Procyon-

  • Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • *****
  • Posts: 5138
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
Vs: Speed cheat detection
« Reply #24 on: November 21, 2012, 10:55:06 »
KYsymys: Ne joilla tätä speed cheat -huutelua tapahtuu, onko teillä asennettuna Spotifyyn mainosten hiljennin, ts. "blockify" ?
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Janne -Procyon-

  • Global Moderator
  • *****
  • Posts: 98
    • View Profile
Vs: Speed cheat detection
« Reply #25 on: November 21, 2012, 23:57:17 »
...ainakin omalla koneellani Propilkki vie noin 90% CPU-ajasta, käytännössä siis tukkii koneen.

Pilkin Settings.dat tiedostosta löytyy GamePriority -asetus. Vaihtoehtoina on 1,2 tai 3. Tällä voi määrätä miten paljon aikaa Pilkki antaa ruudunpiirtojen välissä muille koneen ohjelmille. Tuon todellinen vaikutus riippuu hieman käyttöjärjestelmästä ja käytössä olevasta servicePackistäkin. Oletuksena tuossa on arvo 1, eli aikaa ei anneta kovin paljoa, joka takaa sulavan graafisen suorituskyvyn. Omalla koneellani tuo vie tässä tilanteessa neliytimisen prosesorin yhdeltä ytimeltä suunnillen 50%, eli koko suoritintehosta alle 15%, joka ei vaikuta juuri mihinkään. Jos asetan prioriteetiksi 2, niin prosessorin kulutus on ehkä 2% (tuskin huomaa), mutta järvellä skrollaus ei ole enää ihan tasaista. En tiedä pitäisikö tuota oletusta muuttaa, ei oikein uskalla. Heti siitä joku varmasti valittaa. Ehkä tuo prioriteetin voisi tuoda tuonne pelin asetukset-valikkoon, niin ihmiset osaiasivat sitä vaihtaa ja etsiä omalle koneelleen sopivan säädön. Ja sekin on syytä muistaa, että jos koneen näytönohjaimessa ei ole tukea kaikille 3d-efekteille, niin directX laskee ja piirtää ne "softalla", eli käyttää pää-prosessoria. Ja se tietysti kuormittaa sitä enemmän.

Tuohon speed-cheat -juttuun sitten vielä:
Juuri julkaistussa 0.95 versiossa höllensin noita speed cheat:in rajoja. Ja negatiivisella puolella (eli pelaajan kello kulkee hitaammin kuin hostin) siirsin hälytysrajaa vielä reilummin, koska tuohon suuntaan luulen tuon ongelman tapahtuva. Ja hidastamalla konetta nyt ei huijatessa juuri hyötyä saa (paitsi nykyihin on helpompi reagoida). Toivotaan että ongelma vähenee.
- Janne Olkkonen-
 --Team Procyon--

ChristaNou

  • Posts: 54
    • View Profile
    • Team Roto - Kaikki on voitettavissa.
Vs: Speed cheat detection
« Reply #26 on: November 22, 2012, 10:53:48 »
Tietty jos tunnustaa ettei ongelmat korjaannu, niin Game Booster 3 voisi olla hyvä viritysohjelma taakse, sammuttaa kaikki turhat pläjäykset ja nopeuttaa pilkin toimintaa mm. sammuttamalla winan automaattiset päivitystohinat jne. turhuudet taustalta tilaa viemästä. ;) Se on hyvä ohjelma kyllä muutenkin, loppu se pilkin pätkiminen!  :-D

"Kilpailuhenkee kun haluun olla parempi, mut' välillä vedän henkee ja osaan sanoo anteeksi"

T-Bat

  • Posts: 22
  • FTC-PP
    • View Profile
Vs: Speed cheat detection
« Reply #27 on: November 25, 2012, 13:42:41 »
entä, olisikos edellämainittuun varoitukseen mahdollista olla osasyyllisenä jos tietokone lagaa, niin joissain tapauksissa esim. itselläni pelikello pysähtyy aikaan 5.39, ja kun kone taas saa "langan päästä kiinni" niin loikkasee siihen aikaan mikä on kulunut, käyden joka sekunnin kellonäytössä, niin tuon varoituksen, koska silloinhan kone jotenkin niinkuin olevinansa kiihdyttää, että saa kuluneen ajan kiinni...

Tämä vain oletus
VOI ÄNKERÖINEN     *P.Hermanni*

 



center>