Chat

Author Topic: Tarttuuko kala ruohouistimeen?  (Read 17824 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

k3du

• Etulenkin säätäjä
    • View Profile
    • Email
Tarttuuko kala ruohouistimeen?
« on: April 19, 2011, 08:44:08 »
Voisko joku kertoa että tarttuuko kala hyvin tuohon ruohouistimeen ku en oo saanu semmosella yhtään kalaa, että onko se kalastajasta vai uistimesta kiinni se kalan tulo :-D
« Last Edit: July 07, 2011, 22:34:17 by Shark »
Fishing for the win

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
Vs: tarttuuko kala ruohouistimeen???
« Reply #1 on: April 19, 2011, 08:57:49 »
No ei se hyvin tartu, mutta sellaisissa paikoissa missä muilla vieheillä ei tee mitään, on ruohikkoviehe ainoa mahdollisuus edes yrittää kalastaa. Siellä niitä kalojakin on sitten enemmän, jolloin välillä joku niistä tarttuu ja nousee ylöskin asti. Sopiva kelausnopeus, uittotekniikka upotuksineen ja vastanykäisyn ajoitus ovat keskeisiä tekijöitä. Minnow spoonilla ei voi epäonnistua. Ja jos haluaa jonkun kilpailevan ja vähintään yhtä hyvän tuotteen, niin tilaa vaikka cabelaksesta Johnson's silver minnoweita.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

sambba

• Probi edellä puuhun
    • View Profile
    • Email
« Reply #2 on: April 19, 2011, 11:08:59 »
Njaa-a huonoja ainakin omat kokemukset mutta pitääpä ensi kesänä yrittää eihän sitä ikänä tiiä :-P

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • MSN Messenger - jami_terasahde@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #3 on: April 19, 2011, 11:22:15 »
Outo kysymys.

Tietysti tarttuu. On olemassa monenlaisia ruohosuojia. Minnow spoon- mallin ruohosuojaus on melko jäykkää tekoa ja saattaa haitata kalan tartutusta. Sitten on näitä uudenmallisia kaksihaaraisia ruohosuojattuja koukkuja, jotka roikkuvat uistinrenkaan varassa vieheen perässä. Niiden ongelma on ruohosuojan lyhyt pituus. Mitä lyhyempi, sitä jäykempi yleensä.

Myös erilaisilla karvatupsuilla koitetaan estää tarttumista ruohoon, mutta ne yleensä tartuttaa kyllä aivan kaiken kasveista kaloihin. Paras malli on mm Räsäsen seiskassa, jossa kaksi pitkää säiettä kulkee koko lusikan matkan sivulla ja päättyy koukun kärjen tuntumaan. Näitä olen itse käyttänyt todella paljon ja kalaa on myös tullut todella hyvin. Mitään merkittävää eroa en ole huomannut kalan tarttuvuuteen normaalin suojaamattoman version välillä.

Todentotta vaikuttaa siihen kelausnopeus, pyydettävä kala jne. Haukiahan noilla tosin yleensä kalastetaan. Kelausnopeus vaikuttaa siinä mielessä, että nopeasti kelattu tarttuu keskimäärin huonommin mielestäni.

Olosuhteiden pakosta ruohosuojausta käytetään eikä ole mitään syytä käyttää niitä jos ei vesikasvillisuutta ole merkittävästi.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

k3du

• Etulenkin säätäjä
    • View Profile
    • Email
« Reply #4 on: April 19, 2011, 11:25:22 »
niihän se on ite kalastan sellasesta lahesta missä on haukia keväällä luultavasti kutemassa ja se on aika heinäinen se lahti niin ei oo muita vaihtoehtoja kun joku vähän isompi ruohouistin...
Fishing for the win

Lapinkavija

• Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
    • View Profile
« Reply #5 on: April 19, 2011, 15:06:04 »
Khylllä se pitäisi tarttua. Omat kokemukset on sellaiset, että kyllä siihen kiinni iskee, mutta asia erikseen että pysyykö se. Mutta khyl sen pitäisi kiinni iskeä.  8-)
Se mikä ei tapa, sattuu saatanasti.

_kiiskenkalastaja_

• Masai-mies
    • View Profile
    • Email
« Reply #6 on: April 19, 2011, 16:01:52 »
niin tilaa vaikka cabelaksesta Johnson's silver minnoweita.
saisikohan noita johnsons's silver minnoweita suomestakin?

« Reply #7 on: April 19, 2011, 16:24:31 »
Minnow Spooneissa kannattaa testata sormella ettei ruohosuoja ota koukkuun kiinni eli se ei ole ylipitkä, jos on niin taivuta viikseä keskeltä hiukan ylöspäin.
Kokkeile ite, kyllä tasurilla pitäis tulla.

jussi88

• PIMEYDEN ASUKKI !!!
    • View Profile
    • Email
« Reply #8 on: April 19, 2011, 21:38:43 »
kyllä mulla ainakin on toiminut minnow spoon ,kun on myös siimat paukkunu.Tulee niilä myös välillä hyvän kokosia ahvenia.

jcuster

• Kenraali Katiska
    • View Profile
« Reply #9 on: April 29, 2011, 01:42:03 »
Minnow spoonilla ei voi epäonnistua. Ja jos haluaa jonkun kilpailevan ja vähintään yhtä hyvän tuotteen, niin tilaa vaikka cabelaksesta Johnson's silver minnoweita.

Kyllä voi, jos ei taita sitä viikseä reilusti irti koukusta.  Ehkä sellainen 3-4 senttiä rakoa viiksen ja koukun kärjen väliin. Sen pikkusen viritysmokan takia pidin spooneja huonoina tartuttajina, vaikka tärppejä kyllä riitti. Eipä se avarrus ole huonoa tehnyt nixissä tai räsäsessäkään, herkemmin se tarttuu heitossa ruohoon kuin alkuperäinen viritys, mutta mielummin sitä joskus saa kalan jäämään kiinnikin.
« Last Edit: April 29, 2011, 01:47:39 by jcuster »
Yks asia on varma: Kun pilkkihaalarit päällä pierasee sen saa aina silmilleen.

jokke83

• View Profile
    • Email
« Reply #10 on: May 08, 2011, 15:10:12 »
Tuota joo minäkin olen kyllä monta kalaa karkuuttanu minnowilla sun muilla ruohikko virityksillä ja pitäny niitä vähän huonona vaihtoehtona vaa empä enää kun sain kauden alottajais reissulla ensimmäisen hauen ylös minnowilla.

eräjormelius

• Kala miehen koho kohta.. koho hukkuu kohta.
    • View Profile
    • Email
« Reply #11 on: May 18, 2011, 14:42:30 »
kyllä täälläpäin kala käy ainaki ruohosuojattuihin uistimiin  :-D Juuri eilen sain ekan haukeni kuusamo räsäsen musta kullalla jossa oli ruohon estot  :wink:

kuha kalle

• View Profile
« Reply #12 on: May 18, 2011, 16:32:34 »
Niin, siis ei täällä puhuta, "käykö" kala ruohosuojattuihin, vaan tarttuuko. Ja yksi kala e itodista mitään.

Väitän, että kala jää keskimäärin helpommin kiinni normaaliin, kuin ruohosuojattuun.
"Kuka tahansa voi kusta lattialle mutta tosimies paskoo kattoon".
M.S

Salone

• Vesirotta
    • View Profile
« Reply #13 on: May 18, 2011, 16:35:33 »
Kyllä se kala siihen Minnariin ainakin jää, jos se sen oikeasti haluaa syödä. Hauilla ainakin näin ja niitähän ruohouistimilla eniten taidetaan yrittää.

Morripoika

• Kreatiinimäskääjä
    • MSN Messenger - j.aa.kola@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #14 on: May 19, 2011, 18:40:00 »
Väitän, että kala jää keskimäärin helpommin kiinni normaaliin, kuin ruohosuojattuun.
Hieno huomio!  :-)

Kyllä se kala jää ruohosuojattuunki kiinni, tuskin kukaan uistimen valmistaja valmistaisi uistimia johon saa pelkkiä tärppejä?
Minnariinki tarttuu aivan varmasti, kunhan se viiksi ei ole liian pitkä, se kannattaa aina varmistaa.
Ruohikon seassa hauen on vaikeampi iskeäkkin kunnolla siihen vieheeseen mitä avovedessä. Jotain syytä heikompaan tarttuvuuteen löytyy varmasti tuostakin.
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

tumppi245

• Lahnan teurastaja
    • View Profile
« Reply #15 on: June 09, 2011, 13:35:29 »
Hmm.Voisin omasta kokemuksesta sanoa , että ainakin Minnow Spooniin jää kala kiinni harvemmin kuin ruohosuojattuun räsäseen.Itse nimittäin ostin juuri uuden ruohosuojatun Räsäsen ja siihen on tullu 5 tärppiä mistä 4 kalaa veneeseen. Kun taas Minnow spooniini (omistan kolme minnaria) on ottanut noin 15 kalaa.Mistä 8 on tullut veneeseen asti. Tämä voi olla sattumaa , mutta voi tämä olla tottakin. Ken tietää niin kertoo :wink: .Nuo kalat oltiin katsottu kalapäiväkirjastani mihin olen merkinnyt myös tärpit ett kalat.
´´Ei oo kalaa suomuihin katsominen´´
Sanoi vanha isäntä joka ei ollut kalaa nähnytkään!

Juhizz

• View Profile
    • Email
« Reply #16 on: June 09, 2011, 16:28:25 »
mulla ei oo toiminu hyvin minnowspoon jos siinä on ruoho suoja, ite taitan aina poikki.... ja aina on tarttunu!  :mrgreen:

Pike

• View Profile
« Reply #17 on: June 09, 2011, 16:51:00 »
mulla ei oo toiminu hyvin minnowspoon jos siinä on ruoho suoja, ite taitan aina poikki.... ja aina on tarttunu!  :mrgreen:
Sittenhän se ei enää toimi ruohikossa ja tietääkseni avoveteen on paljon parempiakin uistimia. No kukin tavallaan.

Mikke96

• Vammalan urheilukalastajat
    • View Profile
« Reply #18 on: June 12, 2011, 14:18:50 »
Mää oon käyttäny aika paljonkin minnow spoonia ja kyllä mun mielestä on parhaita ruohikko uistimia kun oon tainnu saada sillä uistimella suurimman osan hauistani.

saimaanpoika98

• View Profile
« Reply #19 on: June 12, 2011, 16:32:29 »
Meidän mökin kaislikossa tarttuu ja hyvin. Jokin aika sitten oltiin mökillä ja sain 5 haukea (1,5kg-2,5kg) kaikki ruoho räsäsellä :-)
« Last Edit: June 12, 2011, 17:02:08 by Timpe »

wewwer51

• back to black
    • View Profile
« Reply #20 on: June 18, 2011, 09:45:51 »
minulle ei ainakaa ole ogelma saada kala kiinin ruohikossa minnow spoonilla.tänään taidan kokeilla pienempää 14ra ja kerron tulokset.
fishing rocks!

Jann3

• Ahvenen palvaaja
    • View Profile
« Reply #21 on: June 26, 2011, 21:23:34 »
Itse ostin Kuusamon uistimelta perhantaina 2 laadun sinisen krokotiili lusikka uistimen jossa oli se ruohosuoja. Noh tänään sillä sitten jo tuli kuvassa näkyvä hauki eli kyllä toimii! Nyt tekis mieli ostaa samanlainen krokotiili mutta perhana se oli koe käytössä oleva malli eli tulee markkinoille mahdollisesti 1-2 vuoden päästä..  :roll:

Kaikki loppuu aikanaan halonteko ei koskaan.

kalapoika3

• View Profile
« Reply #22 on: July 07, 2011, 21:23:51 »
no ruoho uistimia on monia malleja!!ite oon saanu sellasella joka menee kuin linnun poikanen pakoon!ja kerran sellanen millä oli kalan pää mutta se näytti linnulta kun se tuli pintaan,nii se ei ehtinyt edes tulla pintaan kun sain 3,5 kilon haunen!!päästettiin poika taks kasvamaan :-D :-D

blueberry

• View Profile
    • Email
« Reply #23 on: July 07, 2011, 21:44:11 »
Voisko joku kertoa että tarttuuko kala hyvin tuohon ruohouistimeen ku en oo saanu semmosella yhtään kalaa, että onko se kalastajasta vai uistimesta kiinni se kalan tulo :-D

ykkoukkuseen minariin tarttuu paremmin kun taivutttaa ruohosuojaa ulospäin. kylläpä niitä tärppejä/karkuutuksia on 80% mulla ainaki ja noin viidennes ylös.

Salone

• Vesirotta
    • View Profile
Vs: Tarttuuko kala ruohouistimeen?
« Reply #24 on: July 08, 2011, 11:38:05 »
Nyt olen sitä mieltä, että se ruohosuoja vaikuttaa. Räsäseen tuli viime kokeilulla kolme karkuutusta, kun vaihdoin siihen ruohokoukut. Minnow Spoonissa se taitaa olla tarpeeksi löysä se suoja, joten kalat jäävät kiinni paremmin.

Jann3

• Ahvenen palvaaja
    • View Profile
« Reply #25 on: July 08, 2011, 12:25:32 »
Nyt olen sitä mieltä, että se ruohosuoja vaikuttaa. Räsäseen tuli viime kokeilulla kolme karkuutusta, kun vaihdoin siihen ruohokoukut. Minnow Spoonissa se taitaa olla tarpeeksi löysä se suoja, joten kalat jäävät kiinni paremmin.
Ne erilliset ruohokoukut on omallakokemuksella kans melko huonoja mutta linkissä oleva ratkaisu on todistettu toimivaksi.

http://kalastus.hongkong.fi/fi/vieheet/lusikat/kuusamo-rasanen-ruohikko-70-mm-10-g-lusikkauistin/p/16390/
Kaikki loppuu aikanaan halonteko ei koskaan.

taketsu

• View Profile
    • Email
« Reply #26 on: July 17, 2011, 12:12:30 »
minulla on pelkkiä Minnow Spooneja vieherasia täynnä. niistä taivutan ruohosuojaa hiukan ylöspäin n. 5mm kauemmas kuin koukun kärki. Minarilla kun voi kalastaa vaikka kortteikon yli ja se menee nätisti lumpeikossa ja lumpeitten päältä vavan kärkeä sopivasti nostellen.

ja toiseksi ihmettelin kun hyvästä tärpistä aina hauet karkasi, niin Minarin koukku on uutena yllättävän paljon sisään päin käännetty. eli sen taivutan reilusti ulospäin niin johan ottaa hauki kiinni! ruohosuojaa joutuu passailemaan hyvin usein kalastuksen aikana.

Luukas

• View Profile
« Reply #27 on: July 17, 2011, 12:35:46 »
Kyllä se kala minulla tarttuu oli se ruohouistin tai ei. Olen jopa saanut tuommoisen 6 kilosen hauen ruohouistimella. Kyllä se kala silti ottaa paremmin ihan tavalliseen vieheeseen mutta ruohouistimellakin on kalaa saatu. :-)

Ranez

• Tampere or Ranen isänmaa
  • On se jää ennenkin kestäny!
    • View Profile
    • Email
« Reply #28 on: July 19, 2011, 20:03:06 »
Kyllä tarttuu! Minnow Spooniin on tarttunut 2,1kg, 2,4kg ja muutama kilonenki hauki! :)
Ahven 1142g, hauki 1981g, Kirjolohi 3338g, kuha 1394g, lahna 2115g, p.nieriä 529g, pasuri 440g, rautu 1110g, siika 1579g, taimen 2349g

Codrington

• View Profile
« Reply #29 on: July 22, 2011, 09:57:05 »
Kyllä tarttuu siinä missä muissakin!

center>