Chat

Author Topic: Purokalastus  (Read 22006 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tumppi98

• Vammalan urheilukalastajat
    • View Profile
    • Email
Purokalastus
« on: May 28, 2011, 10:15:58 »
Elikkä purokalastaako joku tällä foorumilla virvelillä perholla tai ongella? Elikkä mua alkoi kiinnostaan toi kalastusmuoto kun erässä oli juttua puronieriän purokalastuksesta. Haluaako joku sanoa hyviä puroja pirkanmaanseudulla jossa olisi kaloja? Lähinnä puronieriä ja taimen kiinnostais mutta kyllä muutkin käy. :-)
Mennöön eikä meinata!

Qkkeli

• Global Moderator
    • View Profile
Vs: Purokalastus
« Reply #1 on: May 28, 2011, 14:49:39 »
Kyllähän noita puroja tulee toisinaan kierreltyä ul-setin kanssa. Uistimilta ei vaadita muuta kuin herkkää käyntiinlähtöä, koska heittomatkat jäävät usein alle 15 metrin. Itse olen tykästynyt teleskooppivapoihin, kun net saapii nopeasti kasaan jos pitää puskea pusikoiden läpi.
Itse käytän pieniä vaappuja, liitsejä ja pienimpiä meps lippoja. Lusikoita harvoin, koska ne uppoavat turhan nopeasti.

tumppi98

• View Profile
    • Email
« Reply #2 on: May 28, 2011, 14:55:47 »
Minkä kokoisilla puroilla olet käynyt?
Mennöön eikä meinata!

Qkkeli

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #3 on: May 28, 2011, 16:55:32 »
Ei nuo kovin isoja ole, kapeimmillaan 3-4 metriä ja leveimmillään 15-20 metriä.

Njasser

• Jumala armahtaa, Minä en
    • View Profile
    • Email
« Reply #4 on: May 28, 2011, 18:07:02 »
Samoilla linjoilla kuin Qkkeli.

Eli UL-setti mukana ja heittomatkat tosiaan on lähes aina alta 15 metriä. Yleensä tulee käytettyä pieniä lippoja ja vaappuja. Esimerkkeinä lipoista kokoluokan 0-2 mepps ja vibrax, vaapuista rapala CD01 ja original sekä MTO pienimpiä vaappuja.

Näillä välineillä tullut ronkittua noita puroja ja onhan sieltä jokunen taimen tullut narrattua, mutta C&R toimintaa 8-)

Mightylizard

• Pygmi
    • MSN Messenger - toni_pajunen@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #5 on: May 28, 2011, 20:10:54 »

Heh teillä on isoja puroja jos on 15-20m leveitä. Itse käyn kuitenkin kalassa joella joka on sen reilu 5m leveä suurimman osan matkasta. Itse käsittäisin puron olevan vain 1-3m leveä normaalisti.

Qkkeli

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #6 on: May 28, 2011, 21:22:26 »

Heh teillä on isoja puroja jos on 15-20m leveitä. Itse käyn kuitenkin kalassa joella joka on sen reilu 5m leveä suurimman osan matkasta. Itse käsittäisin puron olevan vain 1-3m leveä normaalisti.

Käsitteet vaihtelee, vaikka maksimileveys onkin tuossa 15-20 metrin välillä, niin ei se tarkoita sitä että purot olisi kokoajan niin leveä. Nuo leveimmät kohdat ovat lähinnä lompoloita ja mutkia.

ps. 1-3m levyistä lirua kutsutaan täälläpäin ojaksi..  :wink:

ja onhan sieltä jokunen taimen tullut narrattua, mutta C&R toimintaa 8-)

Harrien perässä ainakin itse kuljen, taimenet ovat erittäin harvoin mitallisia ja yleensä isot vielä onnistuu karkaamaan.

Njasser

• Jumala armahtaa, Minä en
    • View Profile
    • Email
« Reply #7 on: May 28, 2011, 22:14:50 »
ja onhan sieltä jokunen taimen tullut narrattua, mutta C&R toimintaa 8-)

Harrien perässä ainakin itse kuljen, taimenet ovat erittäin harvoin mitallisia ja yleensä isot vielä onnistuu karkaamaan.

Asun Etelä-Suomessa ja tällä purolla missä käyn on suhteellisen vahva taimen kanta. Purolla on pituutta muutaman kilometrin, jonka aikana se paikoitellen muuttuu kapeiksi järviksi ja pieniksi vuolaiksi koskiksi. Kuitenki purolla on leveyttä keskimäärin 5-6 metriä.
Tänä vuonna käynyt ''pelipaikoilla'' puolen tusinaa kertaa, jolloin saaliiksi olen saanut kymmenkunta taimenta, joista +40cm kaloja on ollut 4. Kalat päästän aina takaisin, olen luvannut näin maanomistajille koska he antavat luvan käydä koski kohteilla  :wink:

tumppi98

• View Profile
    • Email
« Reply #8 on: May 29, 2011, 10:19:15 »
Kyllä tänne voi kirjotella ihan noissa 1-3m puroissa kalastelustakin. Se on varmaan ihan hienoa kun viehettä ei välttämättä voi edes heittää vaan sen joutuu laskettamaan, joten silloin joutuu kalastamaan kelluvilla pikkuvaapuilla :wink:.
« Last Edit: May 29, 2011, 10:28:07 by tumppi98 »
Mennöön eikä meinata!

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
  • Kalapedian päätoimittaja
    • MSN Messenger - kimmo.tiirikainen@gmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #9 on: May 29, 2011, 11:20:44 »
Tulevanan metsäalan ammattilaisena kiinnitin huomiota teidän "puroihin" Ja kun haluan tulla vähän jakamaan yleistietoa puroista  :wink:

Vesilaki määrittelee puroksi virtaavan veden vesistön, jossa ei voi kulkea soutamalla ja jonka virtaama on pienempi kuin kaksi kuutiota sekunnissa. Veden pitää virrata pienimmissäkin puroissa. Puroa suuremmat virtavedet ovat vesilain mukaan jokia, pienemmät taas ojia tai noroja.

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
  • 5.5kg lumpeiden kuningatarta
    • View Profile
    • Email
« Reply #10 on: May 29, 2011, 13:14:52 »
Mä joskus harrastin kesän purokalstusta ja itselläni se tapahtui vesissä joiden leveys oli juuri tuota 3-5 metriä maksimissaan ja joissa tosiaan laskettamalla suurin osa "heitoista" tapahtui.

Ei kyllä millään ilveellä ole puro, jos pääsee heittään 15m heittoja....
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Qkkeli

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #11 on: May 29, 2011, 13:21:36 »
Kyllä nyt täytyy ihmetellä mitä pilkunviilaamista tämä homma on. Tartutaan yhteen kohtaan viestistä ja tehdään siitä oman viestin pääpointti, kuin suoraan iltalehtien uutisotsikoinnista tai kulicomin "keskusteluista".

Mutta ei siinä mitään, jatkakaa ihan rauhassa.

tumppi98

• View Profile
    • Email
« Reply #12 on: May 29, 2011, 14:25:19 »
No 3m tai 15 m ihan sama tänne voi laittaa juttua molemmista!
Mennöön eikä meinata!

anzeR

• Pienen talon Antti
  • Kahvi ja pulla kiitos
    • View Profile
Mitä vaappuja purotaimenelle?
« Reply #13 on: May 29, 2011, 19:18:51 »
Mitä vaappuja olette käyttäneet tammukan kalastuksessa pienillä puroilla? kun itse olen käyttänyt tähän mennessä pääasiassa perhovehkeitä, ul-virvelillä heittämällä pieniä lippoja.

minkälaisia vaappuja suosittelisitte? :-)
Ei se saalis, vaan se fiilis.

KÖSTER

• View Profile
    • Email
Vs: Mitä vaappuja purotaimenelle?
« Reply #14 on: May 29, 2011, 19:39:05 »
Mitä vaappuja olette käyttäneet tammukan kalastuksessa pienillä puroilla? kun itse olen käyttänyt tähän mennessä pääasiassa perhovehkeitä, ul-virvelillä heittämällä pieniä lippoja.

minkälaisia vaappuja suosittelisitte? :-)

Salmo, lord, rapala, seniori ja noista ne pienimmät versiot 2-5cm.
« Last Edit: June 21, 2011, 16:28:11 by Qkkeli »

anzeR

• Pienen talon Antti
  • Kahvi ja pulla kiitos
    • View Profile
« Reply #15 on: May 29, 2011, 21:52:17 »
Jep, kiitti vinkeistä, pitää keskisellä käydä hakemassa :wink: senioreita löytyy jo, huippu vaappuja :-)

Mightylizard

• Pygmi
    • MSN Messenger - toni_pajunen@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #16 on: May 29, 2011, 22:50:54 »
Kannattaa vielä noissa puroissa kalastellessa tarkistaa saako niissä ylipäätänsä kalastaa. Esim. Mommilanjärveen laskee 2 puroa joissa kalastus on kielletty koska niissä kutee järven taimenet.

Handyy

• View Profile
    • Email
« Reply #17 on: May 30, 2011, 21:02:13 »
Itellä on tässä lähellä puro (3-10m) jossa on hyvä taimenkanta. Tänä vuonna noussut monia kilonkin kaloja ja joka reissu tulee vähintään 5 tai enemmän. Itse suosittelisin tummia tai kokonaan mustia vaappuja myös luonnonmukaiset värit pelittää.. En suosittelisi lordia tai mitään muutakaan voimakaspotkuista vaappua vaan tuntuu taimenet tykkäävän pienestä uinnista. Ihan ykkös vaappu on ollut tuo rapala countdown tai orginal 3cm mitassa. Kannattaa harrastaa tuota C&R kalastusta ihan sen vuoksi että kanta pysyy ennallaa.

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #18 on: May 30, 2011, 22:10:18 »
Itellä on tässä lähellä puro (3-10m) jossa on hyvä taimenkanta. Tänä vuonna noussut monia kilonkin kaloja ja joka reissu tulee vähintään 5 tai enemmän. Itse suosittelisin tummia tai kokonaan mustia vaappuja myös luonnonmukaiset värit pelittää.. En suosittelisi lordia tai mitään muutakaan voimakaspotkuista vaappua vaan tuntuu taimenet tykkäävän pienestä uinnista. Ihan ykkös vaappu on ollut tuo rapala countdown tai orginal 3cm mitassa. Kannattaa harrastaa tuota C&R kalastusta ihan sen vuoksi että kanta pysyy ennallaa.

Juu, tuo lordi lipsahti varmaan kirjolohi kuvioista>noita on satoja merkintöjä koski ja lampipuolella lady lordille kertyny vuosien varrella>taimenia yllättävän kookkaitakin tuolla 5cm countdownilla>1.5-2.5kg esim. itäsuomen koskilta. Onkohan tuolla veden lämpötilalla ja vaapun potkulla jotain yhteistä? lämpöseen potkua ja kylmään rauhallisempaa tai vastoinpäin, kuten järviuistelossa tai joillakin lohijoilla uskotellaan?

anzeR

• Pienen talon Antti
  • Kahvi ja pulla kiitos
    • View Profile
« Reply #19 on: June 01, 2011, 19:32:51 »
joo itse ainakin vapautan puroilla kaikki kalat jos vain mahdollista. käytän myös väkäsettömiä koukkuja tammukoita kalastaessa.

Mikke96

• View Profile
« Reply #20 on: June 01, 2011, 21:04:15 »
Pitäs kyllä kokeilla tota puro kalastusta koska tuntuu kiinnostavalta. Se on vaan harmi kun täällä päin missä asun niin ei niin hirveesti noita puroja oo tai ainakaan monessa ei taida olla kalaa. Pitäs kyllä käydä kesälomalla kokeilemassa muutamasta purosta lähiseudulla.

Kona19

• Mulla on aivan omanlainen jännitysnäytelmä tässä käynnissä !
  • Toimittaja
    • View Profile
    • Email
« Reply #21 on: June 13, 2011, 20:52:21 »
Kävin heittelemässä tänä aamuna kaverin kanssa eräällä purolla tässä lähistöllä. Puro on kapeimmillaan metrin leveä ja leveimmillään neljä metriä leveä. Purossa on ollut loistava purotaimenkanta, joka heikentyi paljon, kun vuonna 2005 puron lähellä oleva pato murtui. Puroon levisi jäte- ja suovettä, jolloin kirkas vesi muuttui suht. sameaksi. Purossa ei kalasteta juuri ollenkaan, pienen kokonsa takia. Menimmekin purolle yrittämään haukea, kun kaverini oli sieltä sellaisen joskus saanut. Luulimme, että taimenkantaa ei enää ole, tai sitten se on vähäinen. Olimme päässet perille puron syvimpään ja leveimpään kohtaan, kun kaverini heitti ensimmäisen heittonsa ja sanoi: "Tuolta se hauki pari vuotta sitten nappasi." Samantien, jokin kala yritti napata kaverin kakkoskoon Vibraxiin, kylki vain välähti. Tunnelma kohosi hetkessä kattoon, kun purossa oli sentään jotain kalaa. N. viiden minuutin päästä heitin tismalleen samaan paikkaan, ja huomasin, että jokin seurasi viehettä. Kala seurasi lippaa rantaan asti, ja iski aivan rannan tuntumassa. Tein nopean johtopäätöksen, ja kiskaisin kalan samantien piitalle. Ihmettely oli aikamoinen, kun jalkojen juuressa lepäsi 42cm pitkä purotaimen. Valitettavasti koukku oli kiduksissa, ja kala piti ottaa ruuaksi. Taidampa mennä sinne kalaan taas muutaman viikon sisällä...

PS: Purotaimen on kyllä tähän asti näkemistäni kaloista hienoimman näkoinen, varsinkin kultainen vatsa.
Miten sen nyt ottaa...

anzeR

• Pienen talon Antti
  • Kahvi ja pulla kiitos
    • View Profile
« Reply #22 on: June 19, 2011, 22:08:43 »
ensi viikolla puronieriää, tammukkaa ja harjusta kalastelemaan puroille keski-suomeen.

Eilen kävin yhdellä purolla heittelemässä perhoa, saaliina kiiskiä ja särkiä, sekä pari mutua :lol:
spottasin myös eräästä pienemmästä n. 1 - 0,5m leveästä purosta kaksi pientä madetta :-D

anzeR

• Pienen talon Antti
  • Kahvi ja pulla kiitos
    • View Profile
« Reply #23 on: June 28, 2011, 08:57:09 »
Käytiin yhdellä purolla keski-suomessa, tuli 2 puronieriää, 1 harjus sekä 2 ahventa.

kaikki kalat otti red tagiin. puronieriät otti kun uitin perhon puron siltarumpuun sisälle. siltarummut ovat yleensä hyviä ottipaikkoja puroilla joten ne kannattaa aina kalastaa läpi.

jls

• View Profile
« Reply #24 on: July 06, 2011, 16:59:25 »
Tietäiskö kukaan Keski-suomesta ja tarkemmin jyväskylästä n:50km etelään mitään hyvää puroo jossa ois nieriää tai taimenta?

« Reply #25 on: July 08, 2011, 21:56:26 »
Tietäiskö kukaan Keski-suomesta ja tarkemmin jyväskylästä n:50km etelään mitään hyvää puroo jossa ois nieriää tai taimenta?
Sopiiko tämä millään tasolla vastaukseksi? http://www.palsankoski.fi/palsa/index1.htm koska sitä löytyy paikoista mihin istutettu...
Katso myös http://fi.wikipedia.org/wiki/Puronieri%C3%A4

ssSSDD

• Aloittelija
    • View Profile
« Reply #26 on: November 12, 2011, 20:59:09 »
Terve, jos joku tietää pk-seudulla puron jossa voisi vaappua tai lippaa heitellä niin olisin kiitollinen vinkeistä!

OdeFish

• Tyhjän
  • Toimittaja
  • Team KRONOS
    • MSN Messenger - odefish@hotmail.fi
    • View Profile
    • Email
« Reply #27 on: November 13, 2011, 09:08:39 »
Kovin usein ei ole tullut puroilla käytyä kalassa, tänä kesänä kuitenkin ainakin yksi mieleenpainuva reissu oli. Samoiltiin jonkin näköisen suon läpi sellaiselle kapeimmillaan 0,5m ja leveimmillään n. 4m kokoiselle purolle. Virvelillä sieltä ei mitään tullu minkäännäkösillä vieheillä sun muilla. Sitten päätin hiipiä vähän matkan päähän mato-ongen kanssa, niin johan alko +500g assua satelemaan. Tammukkaa yritettiin, mutta ei siellä niitä näkyny kovin .. Suurin kala 1,1kg ahven.
Started from the bottom now we're here ~

hauki000

• Ex-Puro hauestaja
    • View Profile
« Reply #28 on: December 07, 2011, 14:18:53 »
Olen käynyt yhdellä purolla aina kesäisin haukia, taimenia ja ahvenia kalastamassa. Siellä vesi on melko ruskeaa. Taimenille on toiminut hyvin Mepps Aglia ja vastaavat pienehkot lipat kirkkaissa väreissä. Kalastamallani purolla on sekä puro- että meritaimenkanta. ne meritaimenet tosin on alamittaisia istutuspoikasia joita ei saa ottaa pannulle paistumaan. Hauelle on toiminut samainen Mepps Aglia, pienet toukkajigit, 5-15 cm pitkät vaaput ja keskikokoiset lusikat. Ahvenet ovat siellä niin pieniä että niitä en pyydä tarkoituksella vaan niitä tulee aina taimenenkalastuksen sivutuotteena. Lisäksi purolta saa mato-ongella ainakin särkiä, ahvenia, lahnoja, salakoita, kiiskiä ja seipiä. Harrastan aina pyydä ja päästä -kalastusta.
Verkko on joukko reikiä jotka on sidottu narulla yhteen.

Jerekala

• View Profile
« Reply #29 on: December 07, 2011, 20:16:07 »
Jos Etelä-Suomessa asustelee, niin kannattaa ottaa kohteeksi hammonjoki. Se on pelkää puroa se ja kalaisa kaiken lisäksi. Muuten parhaat paikat llöytyykin miltei lapista. Mm. omana kokemuksena kairijoki.

center>