Mahdollisuuksiaan voi varmasti parantaa opettelemalla kaikkia edellä mainittuja asioita ja treenaamalla kovasti mutta olen sitä mieltä että joillain vain on sitä "jotakin" enemmän kuin muilla.
Tiedän varmuudella yhden tuttavan kenen kanssa ei voi pokeria pelata,ei sillä että hän olisi hyvä mutta kortit nyt vaan monesti(liian monesti) suosiollisempia hänelle kuin minulle.
Sama ilmiö toistuu toisen tuttavan kanssa kalahommissa,olen nähnyt kun nostaa merestä,järvestä,joesta tai pilkillä semmoisia tuloksia että oikein ihmetyttämään pistää.
Yksi esimerkki on jäänyt mieleeni nuoruudesta kun oltiin norjan rannikolla kalastelemassa,rannalta sai turskaa,seitiä ja muita lukuisia otuksia.Keskipaino kaloilla oli sitä 0,5-2,5kg luokkaa.
Me kalastettiin kaverini kanssa ohi uivaa seiti parvea mikä oli varsin mukavaa puuhaa 12v ikäisenä,melkein joka heitolla jotakin ylös.Tuttava lampsi siihen viereen,oli tulossa joelta ja katseli meidän touhuja rauhassa piippua poltellen.Kun pesä oli tyhjä niin otti minulta virveliä lainaan ja heitti kahdesti.Eka heitto tyhjää,toisella kiinni jokin n.10kg seiti,makrilli mikälie.Me oltiin siinä heitelty varmaan tunti eikä saatu yhtään kopaisua isommilta eikä saatu myöskään sen jälkeen.
Eihän tuossa olisi mitään ihmeellistä jos se olisi jäänyt siihen yhteen kertaan mutta kun sama on toistunut tosiaan muita lajeja pyytäessä useaan otteeseen ja olen koittanut udella tavoista uittaa,mitä havaintoja hän tekee,välineistä(omat sillä on just ne 18v vanhat virvelit ja vieheet)ja ainoa mitä eroa on tietysti kokemuksessa ja hieman uitto tyyleissä mutta minä uskallan väittää että joillain vain on sopivaa karmaa tai tuuria se promille enemmän millä näitä sattumia vaan tulee enemmän kuin meikäläiselle.
Rautainen kokemus ja taito on varmasti ne millä kalamiehestä kehkeytyy saamamies mutta tuuriakin tarvitaan aina kun vieheen veteen laskee.