Chat

Author Topic: perhokalastuksen opettelu  (Read 10938 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tukala

• View Profile
    • Email
perhokalastuksen opettelu
« on: July 04, 2011, 11:03:55 »
Terve.

Kiinnostaisi tuo perhokalastuksen opettelu mutta en tiedä kuinka pääsisin alkuun hommassa.

Tarvitseeko mielestänne käydä jonkinlainen kurssi jotta pääsee käsiksi lajin saloihin?

Kovin kalliita tuntuvat ainakin nuo kurssit olevan. Ongelmana on siis että en tunne yhtään tämän kalastusmuodon harrastajaa joten ei ole ketään kuka opettaisi.

Kuinka itse aloititte kyseisen kalastusmuodon harjoittamisen?

semmoista tälläkertaa.

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
  • Kalapedian päätoimittaja
    • MSN Messenger - kimmo.tiirikainen@gmail.com
    • View Profile
    • Email
Vs: perhokalastuksen opettelu
« Reply #1 on: July 04, 2011, 14:35:10 »
Omasta mielestä ei tarvitse käydä kurssia. Itse opettelin perhokalastuksen juurikin kantapään kautta joen rannassa ärräpäitä viljellen. Ahkera lukeminen netin palstoilta auttaa jo paljon. Videoiden katselu heitoista yms. on hyvää itseopiskelumateriaalia. Itsellänikään ei ole kaveripiirissä perhokalastajaa, joka olisi mua "ylemmällä tasolla"

Jjj

• Rehumakkaran muiluttaja
    • View Profile
« Reply #2 on: July 04, 2011, 16:16:42 »
Minäkin olen opetellut lajin saloja samallalailla, kuten Kipster. Eli kyllä sen perhokalastuksen "taidon" oppii itsekseenkin. opettelua auttaa todella paljon netistä luetut artikkelit ja eri foorumeilta voi lukea perhokalastukseen liittyvää tietoa muilta perhokalastajilta. Hyviä sivuja ovat esim. http://www.perhokalastajat.net.

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #3 on: July 04, 2011, 17:45:33 »
Itse aloitin kyseisen kalastelon menemällä salakala kalastusliikkeeseen jossa ammattitaitoinen myyjä kasasi mulle vavan kelan ja siimaa,sekä  kaupanpäälle yhden mudler minnow peurankarvapäisen perhon.

>seuraava investointi oli sidontapenkki ja tarvikkeet>veljeni opasti,koska joutui alvariinsa tekemään mulle perhoja.(eihän se vika koskaan siiman toisessa päässä.. :wink:)

Sitten alkoi syttärilahjoiksi tulla toivomiani opuksia>näin sidon streamerin,pupan,larvan,kuulapään,pintaperhon jne..>sitten esim. suomen kalastavimmat perhot teos ym. ym.>nykyisin nuo tiedot löytynee kätevästi netistä esim. perhorasia sivustoilla paljon perusasioita.

Alussa kuvittelin ,jotta perholla sitä kalaa vasta tuleekin>höpö höpö vie kauan kärsivällistä opiskelu/harjoittelu aikaa ennen kuin se ensimmäinen onnistuu.

Useimmiten olen onnistunut saaliin suhteen paremmin UL-välineillä vaikka samalla koskella ollut paljon taitavampia kalastajia perholla kalastelemassa>toki pinturi/pupa/larva aikaan ym.hätsinkien osuessa kohdalleen tuo perho on aivan omaa luokkaansa>silloin kun osaa valita sen oikean pinturin,larvan,nymfin ym. ötökän joka vain ja ainoastaan sinä päivänä kaloja kiinnostaa >sieltä 300 perhon joukostä liivien taskujen kätköistä :-D.

Kannatan lämpimästi tuota kalojen maailmaan ja luonnon tuntemiseen opettavaa harrastusta>olempa havainnut,jotta kaikenlaiseen kalastukseen tuosta perhopuolelta löytynyt uutta vivahdetta, joten virvelöintikin on nykyisin enemmän taidetta kuin  satunnaista monotonista vaapun paiskomista summassa mihin ja milloin sattuu.
Kurssilla noita asioita ei kaikkia tarvinne kantapään kautta oppia>lienee makuasia kumpi sitten loppujen lopuksi järkevämpää,mutta ainakin minun kohdalla olen nauttinut silti ja oppinut sen verran ,jotta vapa mukana kulkee edelleen eikä tarvetta luopua perhostelusta vielä näköpiirissä.

>Vielä pieni varoituksen sana> tuo perhokalastus tuppaa viemään mukanaaan varsinkin alussa>addiktoiva laji ,voi viedä lähes kaiken ajan ja tarmon,rahatkin > siitähän ei välttämättä ympäristö tykkää,vaimot,tyttökaverit ym. elämänkumppanit :wink:.
« Last Edit: July 04, 2011, 17:48:54 by KÖSTER »

DayToDie

• Takki auki täältä tulee Mauri!
    • MSN Messenger - mambo3.5@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #4 on: July 05, 2011, 16:54:49 »
Itse en oo juur minkään sortin perhokalastaja kun vasta viime kesänä alotin. Mutta yhdellä istarilammella tuli viime vuonna siis opeteltua. Isä vähän näytti mallia sen jälkeen pikkusen vispausta niin että pikkusen ymmärsi ja sen jälkeen painelin rantaan. Eli itsekin aika oma alotteisesti tämän opiskellut.
Täältä tulee MAURI!

tukala

• View Profile
    • Email
« Reply #5 on: July 06, 2011, 11:18:01 »
kiitoksia kovasti vastauksista. Kai se on etsittävä joku halpa setti näin aluksi ja kokeiltava miten tuo homma luonnistuu.

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #6 on: July 06, 2011, 22:48:29 »
Suosittelen vaikkapa Loop adventure tai visionin vastaavaa aloituspaketiksi> käyhän koittamassa/koeheittämässä rohkeesti vaan,kyllä siellä opetustakin voi tuurilla saada :wink: kalastusliikkeessä siis> ensin tsekkaat käytännössä mikä ero on sillä 40e ja 200e paketilla>veikkaan ,jotta kannattaa se parempi ottaa jotta mielenkiinto säilyy.

Ja se huonolla välineillä opettelu tappaa varmuudella kaiken innon>heikko siima>tunnoton vapa>ei lennä heitto kokeneeltakaan ja tarkkuuskin mitä sattuu>kalastus kidutusta ja saaliskin moista roiskimista pelästyy ja poistuu paikalta.>kalastajakin tympääntyy ja nakkaa välineet jorpakkoon todeten,jotta
hullun hommaa?

juise

• View Profile
    • Email
« Reply #7 on: July 22, 2011, 16:13:41 »
en kyll missää kursseil ollu ja mielestäni ihan hyvin edistynyt kahden vuoden sisäs

zima

• View Profile
« Reply #8 on: August 26, 2011, 16:27:24 »
Olen siis todellakin aloittelija niin kysyisin, että miten tärpit luetaan? koska tehdään vasta isku? Miten vastaisku tehdään? 

anzeR

• Pienen talon Antti
  • Kahvi ja pulla kiitos
    • View Profile
« Reply #9 on: August 26, 2011, 22:20:51 »
juu eli ite teen vastaiskun nykäisemällä siimasta ja nostamalla vapaa. yleensä tärpin huomaa kun siima rupeaa painumaan nopeasti syvälle, tai se alkaa "nykimään".

Harvoin edes vastaiskua käytän, ainakin kun muuramenjoelta sain perholla kirren, niin olin aivan omissa maailmoissa ja yhtäkkiä huomasin kuinka räikkä huutaa kuin tuomiopäivänä ja siimaa lähtee kelalta.

väkäsetön koukku oli käytössä ja hyvin pysyi ilman vastaiskua.
Ei se saalis, vaan se fiilis.

Jjj

• Rehumakkaran muiluttaja
    • View Profile
« Reply #10 on: August 26, 2011, 22:40:18 »
Kyllä sen tärpin huomaa uppoperhollakin kalastaessa jytkäyksenä siiman päässä, jos pitää perhoon tuntuman. Tärpin voi myös nähdä siinä, että siima esim pysähtyy mutkalle keskelle virtaa, jolloin lähes poikkeuksetta on tärppi tai ainakin pohjatärppi. Vastaisku periaatteella vapa pystyyn heti, kun tärpin tuntee/huomaa. Vastaiskua en itse oikeastaan tee sen kummempaa, kuin vapa pystyyn. Hauen kalastuksessa sitten hieman lujempi vastaisku siimasta vetämällä, että koukku tarttuu kovaan leukaan.

Pintaperhon tärppiä sitten ei oikeastaan voi olla huomaamatta, jos seuraa perhoa virrassa.

Santerii

• View Profile
« Reply #11 on: October 18, 2011, 20:01:08 »
Itse ostin valmiiksi kootun setin, hintaa oli jotain päälle sata euroa (hyvin alkuun pääsee ja vieläkin sama setti, en ole kauaa vispannut)
Ja olinkin sitten melkein joka päivä mökin rannassa heittoja harjoittelemassa, kyllä myös läheisillä joillakin. Oppii ne perusheitot ihan itseopiskelulla ja näitä keskusteluja lukien, mutta älä osta heti mitään neljänkymmeneneuron settiä, osta joku jolla saat hyvän vaikutuksen lajiin eikä usko heti lopahda jne jne...
Paino on voimaa, Ylipaino on ylivoimaa.

SuperKorhonen

• View Profile
« Reply #12 on: November 17, 2011, 19:33:57 »
Tuohon heittämiseen kannattaa panostaa paljon ja käydä aina vaan opettelemassa kun on mahdollista. Erilaiset heittotyylit kannattaa opetella koska joka paikassa ei aina ole sitä taakseviemisen mahtollisuutta. Pitkälle pääsee jos osaa ihan perusheiton ja rullaamisen. Alkuun kannattaa kysyä vaikka joltain tuttavalta joka harrastaa perhoamista, että voiko opettaa heittotekniikoita. Jos ei ole ketään kuka voi opastaa niin sellanenkin auttaa kun youtube:a selaa jonkin aikaa ja ettii vaikka henrik mortensenin videoita joilla itse "mestari" opettaa heittoa. yksi hyvä apuväline on kamera jolla kuvaat itseäsi kun heität ja tarkistat kuinka heitto onnistui ja siinä samalla näet virheet mitä olet tehnyt.
Eikun onnea harrastukselle. :-)

Jerekala

• View Profile
« Reply #13 on: January 25, 2012, 13:53:46 »
Yleensä se perhokalastúksen helpoin puoli on se heiton oppiminen, mutta sitä suuremmin keskittyminen kannattaa kohdistaa siihen että siima pysyy kireällä (uppoperhot), eikä lillu 5 metin pituisena lenkkinä joessa. Tämä ooli allekirjoittaneen suurin virhe alussa. Kun heitto siima on löysällä, niin tärpin huomaaminen miltei mahdotonta, puhumattakaan vastaiskusta. Heiton opettelu menee hyvin järvillä/lammilla, mutta henkilökohtaisesti itse aloitin suoraan kova virtaisesta joestsa.  :mrgreen:

Thursk

• View Profile
« Reply #14 on: March 18, 2012, 14:53:58 »
Joo elikkä itekki opettelin kantapään kautta ja eihä siitä aluksi tullu mitään, mutta kyllähän siinä kehitty. Opiskele netissä mm. videoista ja sitte vaa joelle testailee, kyllä se siitä   :roll:

center>