Itse aloitin kyseisen kalastelon menemällä salakala kalastusliikkeeseen jossa ammattitaitoinen myyjä kasasi mulle vavan kelan ja siimaa,sekä kaupanpäälle yhden mudler minnow peurankarvapäisen perhon.
>seuraava investointi oli sidontapenkki ja tarvikkeet>veljeni opasti,koska joutui alvariinsa tekemään mulle perhoja.(eihän se vika koskaan siiman toisessa päässä..

)
Sitten alkoi syttärilahjoiksi tulla toivomiani opuksia>näin sidon streamerin,pupan,larvan,kuulapään,pintaperhon jne..>sitten esim. suomen kalastavimmat perhot teos ym. ym.>nykyisin nuo tiedot löytynee kätevästi netistä esim. perhorasia sivustoilla paljon perusasioita.
Alussa kuvittelin ,jotta perholla sitä kalaa vasta tuleekin>höpö höpö vie kauan kärsivällistä opiskelu/harjoittelu aikaa ennen kuin se ensimmäinen onnistuu.
Useimmiten olen onnistunut saaliin suhteen paremmin UL-välineillä vaikka samalla koskella ollut paljon taitavampia kalastajia perholla kalastelemassa>toki pinturi/pupa/larva aikaan ym.hätsinkien osuessa kohdalleen tuo perho on aivan omaa luokkaansa>silloin kun osaa valita sen oikean pinturin,larvan,nymfin ym. ötökän joka vain ja ainoastaan sinä päivänä kaloja kiinnostaa >sieltä 300 perhon joukostä liivien taskujen kätköistä

.
Kannatan lämpimästi tuota kalojen maailmaan ja luonnon tuntemiseen opettavaa harrastusta>olempa havainnut,jotta kaikenlaiseen kalastukseen tuosta perhopuolelta löytynyt uutta vivahdetta, joten virvelöintikin on nykyisin enemmän taidetta kuin satunnaista monotonista vaapun paiskomista summassa mihin ja milloin sattuu.
Kurssilla noita asioita ei kaikkia tarvinne kantapään kautta oppia>lienee makuasia kumpi sitten loppujen lopuksi järkevämpää,mutta ainakin minun kohdalla olen nauttinut silti ja oppinut sen verran ,jotta vapa mukana kulkee edelleen eikä tarvetta luopua perhostelusta vielä näköpiirissä.
>Vielä pieni varoituksen sana> tuo perhokalastus tuppaa viemään mukanaaan varsinkin alussa>addiktoiva laji ,voi viedä lähes kaiken ajan ja tarmon,rahatkin > siitähän ei välttämättä ympäristö tykkää,vaimot,tyttökaverit ym. elämänkumppanit

.