Chat

Author Topic: Sähköperämoottori soutuveneeseen  (Read 22053 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Savon Juippi

  • Posts: 3
    • View Profile
    • Email
Sähköperämoottori soutuveneeseen
« on: August 07, 2011, 13:54:07 »
Moro.

Heitän kysymyksen ilmoille joka tuskin on tällä saitilla ensimmäinen.
Hommasimme soutuveneen ettei tarvitsisi aina rannalta käydä vettä piiskaamassa.
Perämoottori kiinostaa..... :-P
Sähköperämoottori kiinostaa varsinkin sen hiljaisuuden takia.
Ainut mikä hieman mietityttää.... jaksaako sähkövatkain esim. Patriot 54 kuljettaa soutuvenettä ( n.4m pitkä )
virtaavassa vedessä.Vastavirtaan eri toten..... :-o
Kuulisin mielelläni kommentteja ennen kuin suin päin säntään vatkaimen ostoon.

Kiitos ja kumarrus...
Kalaa tulee kun vain jaksaa kalastaa....

Satunnaikalastaja

  • ...asiantuntija tässä asiassa...
  • Posts: 354
    • View Profile
Vs: Sähköperämoottori soutuveneeseen
« Reply #1 on: August 08, 2011, 00:56:30 »
Pientä venettä pienet uistelumoottorit  työntävät maksimissaan jotain 5..7 km/h. Itsellä Minn Kota 45 (18 kp) ja pieni Päijän-vene, tyynellä maksimit 6..7 km/h.  Oleelllista lienee kuinka vuolas virta on.  Lisäksi kunnon tuulella voi tulla ongelmia - jos tuuli painaa venettä maksiminopeutta nopeammin niin arvaat miten käy vastatuuleen mentäessä.  On se silti mainio peli suojaisilla lähivesillä.

Savon Juippi

  • Posts: 3
    • View Profile
    • Email
Vs: Sähköperämoottori soutuveneeseen
« Reply #2 on: August 08, 2011, 18:01:43 »
Veneellä on mittaa 4m ja malliltaan perinteinen soutuvene lasikuidusta valmistettu.
Kalaa tulee kun vain jaksaa kalastaa....

Himopilkkijä89

  • Posts: 1041
  • Voittokalat on hauskin vetää muiden reijistä. :D
    • MSN Messenger - atte89@luukku.com
    • View Profile
    • kilpapilkintäblogi
Vs: Sähköperämoottori soutuveneeseen
« Reply #3 on: August 08, 2011, 19:11:51 »
Airot vaan mukaan jos siltä näyttää ettei moottorin teho riitä. Hitaasti virtaavassa vedessä tuskin tulee ongelmia pelkällä sähkömoottorilla mentäessä jos ei tuule. Itellä kokemusta myös Minn Kotasta ja kyllä se todella hyvä vehje on jos ei kovaa tuule. Vähänkin kovemmalla tuulella hommasta ei kyllä ole tullut mitään.

Savon Juippi

  • Posts: 3
    • View Profile
    • Email
Vs: Sähköperämoottori soutuveneeseen
« Reply #4 on: August 09, 2011, 23:01:27 »
Katselin Honkkarin nettikaupasta Minn Kota Endura C2 40 vispilää.
Voisi kuvitella että tuossa mallisa riittää työntövoima....... :?
Kalaa tulee kun vain jaksaa kalastaa....

köntsä

  • Posts: 24
    • View Profile
Vs: Sähköperämoottori soutuveneeseen
« Reply #5 on: September 09, 2011, 10:21:17 »
Morjesta!

Tuli tuossa hommattua Poseidon 55 sähköperämoottori (http://kalastus.hongkong.fi/fi/veneily/peramoottorit/poseidon-55-sahkoperamoottori/p/69502/), kun ei täälläpäin saa polttomoottoreilla ajella... Tarkoituksena ostaa sille vielä soutuvene sekä akku. Veneestä en vielä tiedä, mutta akuksi olen ajatellut Bilteman 12v ja 110Ah vapaa-ajan akkua (http://www.biltema.fi/), kun hintakin on hieman muita tuon mallisia halvempi. Onkos täällä kokemuksia Poseidoniin sähköperämoottoreista tai ylipäätään tuon kokoluokan moottoreista? Onko minkä kokoisia akkuja käytetty ja onko ne kestäneet?

Kiitos vastauksista jo etukäteen...  :-)
Edit: Up...
Ei täältä mitään tuu... Ainakaan tänään.

Satunnaikalastaja

  • ...asiantuntija tässä asiassa...
  • Posts: 354
    • View Profile
Vs: Sähköperämoottori soutuveneeseen
« Reply #6 on: September 09, 2011, 14:48:30 »
Minn Kota Traxxis 45 täällä. Uistelukäytössä 2 kpl Bilteman jotain 75 Ah vapaa-ajan akkuja. Puhtia riittää moneksi tunniksi uistelunopeuksilla. Taisin kerran uistella 10 h putkeen veto päällä. Matkanopeudella (tyynellä 6..7 km/h) virtaa kuluu enemmän, varmaan jotain 30...40 A.  Kovaan tuuleen tai virtaan ei pidä mennä, vauhti ei riitä vastaiseen. Nämä kokemukset siis tuolla Minn Kota Traxxis 45:lla, käsittääkseni muut markkinoilla olevat uistelusähkikset haukkaavat hieman enemmän virtaa.

Kaksi pienempää akkua on mukavampi käsitellä kuin yksi painava, ja usein moottori ja toinen akku kulkee automatkoilla mukana.  Pari kesää ajettu, eikä akuissa ole vielä väsymisen merkkejä näkynyt, vaikka tuntuma on että eivät enää aivan uusia akkuja vastaakaan. Olen yrittänyt olla purkamatta akkuje viimeistä neljännestä (vastaa n. 11,8 V lepojännitettä), mutta onhan tuo jonkun kerran mennyt, varsinkin yhdellä akulla ajettaessa. Syyskylmillähän tuo paljastuu tarkemmin - varauksen alkavan loppumisen oppii aistimaan muutenkin, mutta jännitemittari on luotettava. Esim. useimmissa kaikulaitteissa on jännitenäyttö.

Jos saat sähköt rantaan, niin hommaa kunnon automaattilaturi (esim CTEK) niin ei tarvitse huolehtia ylilatauksesta - voi jättää vaikka talven yli lataukseen.

Kannattaa laittaa vene tasapainoon. Jos istut yksin perässä akkujen kanssa niin keula on niin korkealla että tuuli kieputtelee herkästi. Laitoin itse akut keulaan. Sähkökaapeliksi tarpeeksi paksua, vähintään 16 neliömillimetrin kaapelia jottei johdotuksessa tule liikaa tehohäviöitä.

Sitten kunnolliset pikaliittimet johtojen päihin niin akku on kiinni naps naps vaan. Itsellä tosin jotkin bilteman halpikset, joiden kanssa on pientä harmia ollut. Ja vielä sopivat (50A?) sulakkeet sinne akun päähän.

Jos oikein toimivan veneen rakentelee, kustannuksissa ei kannata itse moottorin halvan hinnan hämätä. No, kyllähän sitä liikkua voi pelkällä moottorilla ja pienellä akkukapasiteetilla, ja johonkin tarpeeseen sekin sopii. Kunnolliset akut, kaapelit, lataustroikka, liittimet, laturi, jännitemittari ja sulakepesät tekevät helposti kolmisensataa euroa lisää.
« Last Edit: September 09, 2011, 15:49:54 by Satunnaikalastaja »

Satunnaikalastaja

  • ...asiantuntija tässä asiassa...
  • Posts: 354
    • View Profile
Vs: Sähköperämoottori soutuveneeseen
« Reply #7 on: September 10, 2011, 14:32:31 »
Sähköperämoottorit voi ajatella jaettavaksi kahteen luokkaan, uistelumoottorit ja muut. Useimmat uistelumoottorit toimivat 12 V jännitteellä, joitakin 24 V malleja on. Uistelumoottoreiden tehot eivät juuri yllä yllä pienenkään polttomoottorin tasolle. Erinäisistä häviöistä johtuen on vielä tehtävä ero ottoteholle ja antoteholle.

Ottotehon voi suoraan laskea sähkön kulutuksesta.  Esim. Min Kota, vaihteellinen malli ottaa pienimmällä vaihteella noin 9 A, eli 108 W = 0,15 hp. Täysteho vaihtelee mallista riippuen, esim 40 A virralla se on 480 W, eli noin 0,65 hp.  Antoteho on yleensä alle puolet ottotehosta, luultavasti sama pätee pieniin polttomoottoreihin, en tiedä.

Työntövoima onkin sitteen haasteellisempi laskea, tai melkein mahdoton mittaamatta. Vakiokierroksilla pyörivän potkurin työntövoima riippuu nopeudesta. Uistelumoottereille tuo on käsittääkseni ilmoitettu paikallaan olevalla moottorilla paaluvedolla. Lisäksi on huomattava, että koska moottorin vääntö, erityisesti polttomoottoreilla, on kierrosnopeudesta riippuvainen, normaalipotkurilla ei edes päästä huipputehon kierrosalueelle paaluvedossa.

Potkuriin liitty sellainen kummallinen termi kuin propulsiohyötysuhde, joka on nopeudesta riippuvainen. Nyt mennään vähän osaamisalueeni ulkopuilelle, mutta riippuvuus eri tekijöiden välillä noudattaa kaavaa (llulisin että tämä kaava toimii ainakin pienveneille pienillä nopeuksilla)

työntövoima * nopeus = propulsiohyötysuhde * teho potkurinakselilla.

Ei tästä kaavasta juuri iloa ole, mutta tehdään tarkastuslaskelma käyttäen seuraavia arvoja
- Ottovirta 40 A, vastaten 12 V järjestelmässä 480 W
- ilmoitettu työntövoima 18 kp, vastaten 176 Newtonia
- veneen mitattu nopeus 6 km/h

Propusiohyötysuhdetta tästä ei voi laskea koska emme tiedä tehoa potkurinakselilla, mutta voimme laskea kokonaishyötysuhteen, joka siis pitää sisällän propuhsiohyötysuhteen ja muut häviöt:

Kokonaishyötysuhde = 176 * 18 / 6 = 0,45

Eli saatiin tuota yleistieto vastaa tulos "antoteho on yleensä alle puolet ottotehosta", joten kaipa tuossa oikeilla jäljillä ollaan. Siitä vaan sitten mittailemaan sen 5 hp veneen nopeuksia ja arvioimaan työntövoimaa. Saattaa kyllä olla että tämä kaava toimii vain alle runkonopeuden kuljettaessa, paremmin osaavat kertokoon.

 



center>