Jigit pilkinnässä?

Started by timpe23, August 09, 2011, 13:12:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

timpe23

Tuli mieleen että jos joku on saanut hyvin kalaa pilkissä olevalla jigillä niin jättäkää kommentti :-P

Himopilkkijä89

Sekä talvella että kesällä on tullut pilkittyä jigillä. Kesällä on toiminut ahvenelle ihan hyvin mutta talvella ei jostain syystä tahdo saada nyppyäkään. Liekö liian nopea liike talvikalastukseen vai missä vika. Kesken syönnin olen meinaan talvella vaihtanut pilkin jigiin eikä kelvannut.

Vertikaalijigit sitten venepilkillä varmasti toimii mutta eivät nekään kaiketi kovin hyvin talvella toimi, ainakaan ahvenelle. Kuhalle vois varmaan toimia talvellakin. Normaalit jigit mun mielestä vaatii sivuttaisliikettä että ne pyytää kunnolla.

Survari

Aikalailla samoilla linjoilla olen Himopilkkijä89 kanssa. Talvella en ole jigillä pilkkimällä saanut kaloja muistaakseni yhtäkään, mutta kesällä veneestä kuhaa pilkittäessä jigeillä saa kalaa, ainakin joissakin paikoissa. Mahdollisina syinä jigin toimimattomuuteen talvella pidän ainakin sitä, että talvella valon ollessa vähäistä jään alla kalat eivä näe jigiä, toisinkuin kirkasta pilkkiä. Myöskään osassa pilkeistä olevaa sivuliuku/-leijaus ominaisuutta ei jigeissä ole, jolloin ne eivät houkuttele kaloja yhtä laajalta alueelta.

Jjj

Tuon sivu liu'unhan saa aikaiseksi, jos käyttää MA-Leechin tyylistä Jigipäätä?

Survari

Quote from: Termis on August 09, 2011, 16:51:05
Tuon sivu liu'unhan saa aikaiseksi, jos käyttää MA-Leechin tyylistä Jigipäätä?

Niinno, sellaisellahan sivuliukua voisi saada aikaan ainakin pienemmillä jigipyrstöillä, mutta isommilla ei välttämättä liukua tulisi niin paljoa, mutta eiköhän sekin ole vaan siitä kiinni minkä kokoisen pään laittaa. Ja sivulu'ulla tarkoitin nyt sellaista isompaa liukua, enkä sellaista pientä puikkausta. Voisihan tuokin olla ihan toimiva systeemi jossain tilanteessa(haukipilkillä ja kirreille?)  :-P

Quote from: timpe23 on August 09, 2011, 13:12:33
Tuli mieleen että jos joku on saanut hyvin kalaa pilkissä olevalla jigillä niin jättäkää kommentti :-P

Esimerkiksi Kaimaani merkkisissä haukipilkeissähän on jigipyrstö ja kyllähän niillä kalaakin kuulemma nousee. Itse en ole kaimaaneita kokeillut, mutta ainakin KMC:ssa on ollut juttua, missä on kerrottu, kuinka kaimaaneilla on haukia tullut.

Himopilkkijä89

Se piti vielä mainita että tasurit jigipyrstöillä kyllä toimivat jos vaan jigi on tasuriin nähden sopiva että saa hyvän uinnin aikaan. Pitäs varmaan testata vielä pystypilkin alla ketjukoukussa tai tapsissa pientä jigiä. En kyllä usko että sillä saisi sen paremmin kalaa kuin esim. silmäsyötillä mutta kaikkea pitää kokeilla.  :roll:

Itsellä siis jotain Ässän tapaisia pieniä tasureita ilman mitään kiinteää pyrstöä ja niissä on kyllä toiminut jigipyrstöt ihan hyvin. Ongelmana vain se että kun se jigipää ei ole kiinteä niin se ei pysy paikoillaan kun kalaa tulee.

timpe23

onko tullu ahventa kesälllä veneestä pilkkien ahven jigillä

esim :ahvenjigit???

kuha kalle

Kyllä itse olen saanut jigeillä pilkkiessä ahvenia ja kuhia. Mutta heittämällä saa paremmin.
"Kuka tahansa voi kusta lattialle mutta tosimies paskoo kattoon".
M.S

Menfish

Kyllähän jigillä on hyvä tuota Kirjolohtakin pilkkiä :) Ainakin itse huomasin useammankin pilkkiän viime talvena jotka käyttivät liitsiä jossa oli toukkajigi pujotettuna koukkuun, ja vaikutti peräti ihan pätevältä K-Lohelle.
Kyllä se kala vielä nappaa.

timpe23

toimiiko jigi ahvenelle vetouistelussa???

(onko tullu)

Himopilkkijä89

Kyllä silläkin tullut on. Pitäs oikeestaan joskus koittaa kuhan uistelua kalajigillä. Ite vaan uistelen lähinnä soutamalla niin en tykkää hirveesti uppoavia vieheitä käytellä.

peruskalastaja

Miten tolla jigillä oikeen pilkitään Meinaan että millasta liikettä pitää tehä :?

timpe23

Semmosta pompottelua pohjasta niin kuin jigittäs virvelillä. :-P