Chat

Author Topic: Wellmade kynäruiskun kanssa ongelma  (Read 7391 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

marko.m

• View Profile
    • Email
Wellmade kynäruiskun kanssa ongelma
« on: August 14, 2011, 18:23:42 »
Moro.
Semmonen ongelma ruutan kans että maalia ei tule. Ruisku on puhdas ja maali on tarpeeksi ohennettua.
Voiko vääränlainen o-rengas suuttimessa tehdä sen kun alkuperäinen o-rengas mennyt poikki ja tilalle löysin tarvikemallin o-renkaan,
joka on ehkä vähän paksumpi kuin alkuperäinen. Jos nostaa painetta noin 3-4 bar niin täydellä suihkutuksella ainakin asetonia tulee täydellä leveydellä. Muuten ei mitään. Tämä on alakupillinen kaksivaiheinen sisäsekoitteinen malli. Muuten kyllä ihan hyvä ruisku kun vain toimisi. Saakohan maahatuojalta varaosia kyseiseen ruiskuun?

marko.m

• View Profile
    • Email
Vs: Wellmade kynäruiskun kanssa ongelma
« Reply #1 on: August 29, 2011, 23:11:09 »
Nostetaanpas. Voisko olla että jos suutin on saanut väkivaltaista kohtelua ja saanut siipeensä niin siksi ei toimi?

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #2 on: August 30, 2011, 00:04:59 »
Paha sanoa.. Mulla jäi aikanaan jostain keskustelusta sellainen käsitys, että wellmade-ruutta on "halpa", ts. siinä tulee selittämättömiä ongelmia, joita on vaikea tai mahdoton korjata. Kuulemma on hyvä niin pitkään kuin toimii, mutta ei pärjää laadussa ns. oikeille merkeille.

Enkä minäkään ole vielä kunnollista ruiskua löytänyt. Halvimmat Badgerit vuotaa tällä hetkellä painetta ja kumpikin on käsittääkseni mahdottomia korjata. Olen teflon-teipillä ja sähköteipillä koittanut eristää niiden liitoksia, mutta aika purkkameininkiä se on. Kalliimpi 360-7 on ehkä, mutta sen kanssa on ihan muut ongelmat. Sitä näkee paljon kehuttavan foorumeilla, mutta kun kerran pääsin vauhtiin niin sanon mitä mieltä itse olen. Yläkuppi on liian pieni ja kiinnitysmekanismi alakautta on "susi". Se purkki tippuu itsestään aina välillä, vaikka kuinka hyvin sen kiinnittäisi. Ruiskun tasapaino on myös sellainen, ettei se pysy pystyssä ilman telinettä. Ruiskun liipasin painaa pitkään maalatessa todella rasittavasti sormea, eikä se mukana tullut kumituppo pysy paskan vertaa siinä päällä. Kaikenlisäksi sekin on epämukava. Ruiskussa ei myöskään ole sellaista varmaa tuntumaa, että milloin maali todellakin alkaa virrata.Luvataan myös "hiuksen hieno maalausjälki". Ei ole tullut vielä vastaan sekoitusta ja asetusta, jolla tähän pääsisi. Sitten kun antaa kentän olla laajempi ja päästää enemmän maalia (esim. isomman erän selkiä maalaa kerralla), ruisku räkäisee yhtäkkiä vettä oikein aivastamalla. Vaikka sparmaxissa on kosteuden erottaja, ei se siltikään riitä. Voi olla, että se tiivistyy sinne ruiskun kärkeen viilenemisen ja ilmankosteuden normaalina kondensaationa, mutta sitä räkäisyä ei voi silti ennakoida. Ruisku ei muutenkaan meinaa tulla toimeen metallic-maalien kanssa, vaan käytettävä seos on oltava todella  ohut. Tämä on paha ongelma suomuja maalatessa, jolloin maalikerros tarttuu tylliin ja leviää helposti. Nyt alkaa olla sen verran paljon maalaustunteja takana tuolla ruiskulla, että olen mielipiteeni siitä muodostanut. Kunhan vain keksin jonkun OIKEASTI laadukkaan pelin, niin ostan sen.. maksaa mitä maksaa. Tuon voisi myydä eteenpäin sellaiselle maalarille, jolle tuo riittää..

edit.  Toisaalta.. mikäs minä olen sanomaan, kun katsoo tuosta miten Badgerilla tehdään vauhdilla töitä http://www.youtube.com/watch?v=4n4fPXP_DKg&playnext=1&list=PL152A76AC32702A7B
« Last Edit: August 30, 2011, 00:25:39 by Mikko_-Procyon- »
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

marko.m

• View Profile
    • Email
« Reply #3 on: August 30, 2011, 10:02:40 »
Joo kyllä se Wellmade oli hyvä niin kauan kuin toimi. Aika herkästi se meni kyllä tukkoon vaikka huolella sitä puhdistin.

Badgeria tosiaan toiset ylistää foorumeilla ja olin jo aikeissa tilata 150 tai 360:sen. Foorumeita tutkittuani päätin kuitenkin hankkia yläkupillisen ruiskun. Badgerilta ei taida hirveänä löytyä vaihtoehtoja yläkupilliselle muuta kuin 360, siksi aloin kallistumaan Iwatan puoleen. Iwatan HP-C+ olisi kiinnostanut eniten mutta päädyin halvempaan HP-CS-malliin. Pitääpä laittaa kommenttia kun saan ruiskun käsiin ja pääsen maalaamaan.

tkj

• View Profile
« Reply #4 on: August 30, 2011, 12:23:17 »
Tuo 360 ruisku on ihan jees, mutta tosiaan ne heikoimmat kohdat on se kupin pienuus ja pullon epävarma kiinnitys. Räkäisyä ei tapahdu jos neula on asetettu oikein ja myös sitä liipasimen jäykkyyttä on mahdollista säätää.
Täydellistä ruiskua tuskin on olemassakaan siksi itselläkin on useampi joista tällä hetkellä käytän 360 metallimaalien kanssa ja renegadea ilman sattuami olevilla ohuemmilla maaleilla.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #5 on: August 30, 2011, 12:42:54 »
Siis. Neulahan on oikein asetettu. Se toimii lähes koko ajan hyvin/normaalisti, mutta silloin kun sitä vähiten odottaa ja varsinkin kun on pidempi yhtäjaksoinen maalaus takana.... SPRRRUUTTS!  Se on ihan oikeaa VETTÄ, joka sieltä tulee. Ei se ole sitä normaalia ruiskujen ruikkimista. Kuitenkin yli 15 vuotta olen jo kynäruiskuilla vaappuja maalannut. Itse epäilen ilmankosteutta ja lämpötilaa osasyyllisiksi. Pihalla kun olen nyt maalaillut kesäaikana, kun verstasta ei ole.

Juu ja tiedän sen pikkurinkulan siellä sisällä, josta se jäykkyys säädetään. Itselleni paras on tuollainen jäykkyys, jossa on selvästi vastetta. Silloin riski virheisiin pienenee. TOsin liian jäykällä säädöllä ei tulekaan kuin virheitä.

Yksi vaihtoehtohan tuolle räkimiselle ja muulle käytökselle on tietenkin luonnollinen kuluminen. Tuon hintaluokan ruutalle en kyllä uskoisi sen vielä olevan ajankohtaista...

Ja markolle, Iwatat on käsittääkseni aika hyviä ruiskuja, tosin hintaa niillä tuppaa olemaan melko runsaasti. Yläkuppi on selvästi isompi kuin 360-7:ssa, josta on hyötyä vaappuja maalatessa.
« Last Edit: August 30, 2011, 12:47:36 by Mikko_-Procyon- »
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

marko.m

• View Profile
    • Email
« Reply #6 on: August 31, 2011, 19:25:59 »
Tänään hain Iwatan postista. Huomenna pääsen ruiskuttelemaan. Kyllä tuntuu laadukkaalta laitteelta jo kädessä pidettäessä kun vertaa halpisruiskuihin.
Malli oli Eclipse HP-CS.

marko.m

• View Profile
    • Email
« Reply #7 on: November 20, 2011, 18:46:33 »
Pitääpä kertoa vähän kommenttia Iwatan HP-CS ruiskusta kun lupasin kertoa kun pääsen testaileen.
Olen nyt maalannut sillä ehkä reilun kymmenen vaappua ja olen kyllä tyytyväinen. Ruisku toimii pääasiassa moitteetta.
Välillä meinaa neula jumittua taakse, mutta sekin johtuu varmaan siitä etten ole vielä kertaakaan putsannut sitä (Maalauskertoja on ehkä neljä). Maalikupin sisäpinta on sileä ja se on helppo puhdistaa maalista. Yleensäkin maalinvaihto yläkupillisessa tuntuu olevan paljon helpompaa kuin edellisessa alakupillisessa: maalia voi laittaa kuppiin vain sen verran kuin kulloinkin tarvii ja värin vaihdossa ei tarvitse kuin korkeintaan suihkuttaa asetonia vähän läpi. (Itse suihkutan värjääntynyttä asetonia, jolla putsaan lääkeruiskun ja muut apuvälineet.) Jos vaihtaa vaaleammasta tummenpaan sävyyn niin ruiskua ei tarvitse edes putsata muuten kuin paperilla pyhkäsee maalikupin laidan puhtaaksi. Maalaan Cabin maaleilla ja metallimaalikin menee ruiskun läpi hienosti. Ilmaletku on pitkä kangaspäälysteinen eikä vuoda. Letku pitää hankkia erikseen. Jos tarkastelee Iwatan hintaa niin halvin malli on Suomesta ostettuna melken saman hintainen kuin Badgerin 360-7. Nämä on kyllä Suomessa erittäin ylihintaisia, niin kuin kaikki.
« Last Edit: November 21, 2011, 10:32:22 by marko.m »

haukijoppe

• näänkö mä unta,vai kauhonko mä lunta?!
    • View Profile
« Reply #8 on: June 18, 2012, 20:39:39 »
omistan alasäiliöruiskun(koivunen oy)ihan kätevä peli.!mut siis samaa ongelmaa ollu ton maalintulon kans kun välillä tekee niin että maalia tulee ja sit hiipuu ja lakkaa tulemasta ollenkaan ja saa renkata ja veivata sen neulan kans että saa tuleen....mutta siis ratkaisu löytyi siitä kun otin suuttimen ekan osan auki ja sieltä löytyi semmonen pienen pieni kierteellä kii oleva mini mini suutin(se missä neula on ahtaimmillaan) ni kun sen zekkasin ja otin varovasti irti ni eihän siitä näkyny mitään läpi ja sen kun HUOLELLA puhdistaa niin johan loppuu kikkailu(ainakin siihen asti kunnes karstottuu taas)  kokkeileppa tuota!

center>