Chat

Author Topic: Tuomiojärvi, Jyväskylä  (Read 127128 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Olli Saari

• View Profile
    • Email
Vs: Tuomiojärvi, Jyväskylä
« Reply #150 on: August 02, 2016, 11:50:38 »
Hei,

Tuomiojärven Vastuullinen Petokalakilpailu järjestetään tänä vuonna lauantaina 27.8. Ilmoittautuminen on nyt käynnissä ja lisätietoja löytyy osoitteista:
https://www.facebook.com/events/1659338974340396/
http://www.vapaa-ajankalastaja.fi/vastuullinen/?svk=78348

- - - - - - - -

Huom! Mikäli te järvellä kalastajat havaitsette sääntörikkomuksia tai salakalastusta, ilmoittakaa niistä Jyväskylän kaupungin liikuntapalveluille, yhteystiedot löytyvät sivulta http://www.jyvaskyla.fi/liikunta/ulkoilu_ja_virkistys/kalastus

Selvennettäköön lisäksi, ettei verkkokalastus ole Tuomiolla sallittua.

veikkojuhani

• View Profile
    • Email
« Reply #151 on: August 02, 2016, 14:58:22 »
Voiko venekunnassa olla yksi aikuinen ja kaksi 10-v lasta? Vai lasketaanko lapsetkin täysmääräisiksi jäseniksi?

Olli Saari

• View Profile
    • Email
« Reply #152 on: August 09, 2016, 10:20:19 »
Tähän vastattu jo yv:nä, mutta tosiaan venekuntien koko on rajattu 1-2 henkilöön.

« Reply #153 on: August 29, 2016, 10:15:55 »
Ja toinen mieltä lämmittävä huomio on tuo verkko joka on ilmestynyt syvänteen reunaan. Miksi tämän kokoiseen järveen myydään verkkolupia, ei mahdu minun kaaliin.
Jos tosissaan on verkot niin ylös vaan ja silpuks puukolla  ja vie roskiin.

kuhanjigasin

• View Profile
« Reply #154 on: September 01, 2016, 22:06:00 »
Ei oo järvessä verkkoja tai jos on niin laittomat ovat ja niistä ilmoitus yllä mainittuun osoitteeseen.Katiska poijuja välillä niin vierekkäin että voisi luulla verkoiksi.Ensinäkään Tuomiojärvelle EI MYYDÄ VERKKOLUPIA.Hyvin on kalaa tullut ja hyvin on pääsyt takaisin kasvamaankin.Itse harkinnut vapaaehtoista kalastuksenvalvojan pätevyyttä jotta mahdolliset salakalastajat/alamittaisten pyytäjät/kiintiön ylittäjät ym.salakalastajat saisi nalkkiin,kyseisellä järvellä kun tuntuu että mahdolliset salakalastajat saa touhuta kaikessa rauhassa kun ei ole luvanvalvojia :/
« Last Edit: September 01, 2016, 22:08:41 by kuhanjigasin »

kuhanjigasin

• View Profile
« Reply #155 on: September 01, 2016, 22:12:53 »
Yliopiston porukka pitää joskus tutkimusverkkoja tai jotain vastaavia ja joskus olen törmännyt roskakalan pyyntiverkkoihin mutta ne pitäisi olla kyllä todella hyvin merkattuja.

-hape-

• View Profile
« Reply #156 on: September 05, 2016, 11:17:21 »
Pyörin silloin tällöin tuomiolla valvojan hommia tekemässä ja verkkoihin en ole siellä törmännyt. Nuo Jullin viestissä mainitsemat "verkot" ovat oikeasti katiskat eli täysin lailliset pyydykset.

Tosiaan jos on intoa käydä kalastuksenvalvojakurssi tai sellainen on jo käytynä, niin mielellään tuonne vielä lisää valvojia otettaisiin mukaan.

kuhanjigasin

• View Profile
« Reply #157 on: September 09, 2016, 11:31:51 »
Moro,missä olet kyseisen kurssin suorittanut tai onko tietoa missä sen voisi suorittaa?
Netistä olen koittanut kaivaa tietoa mutta uusinta sellaista en ole löytänyt koskien tuota kalastuksenvalvonta kurssia/koulutusta.
Varmaankin rimpautus Keski-suomen ELY-keskukseen voisi valoittaa asiaa.Kiinnostusta/intoa olisi tosiaan ruveta moiseen hommaan oman kalastuksen ohessa sillä Tuomoijärvellä tulee pyörittyä suht ahkerasti ja monesti olen nähnyt/törmännyt kalastajiin joiden toiminta on ollut jokseenkin arvelluttavaa.

-hape-

• View Profile
« Reply #158 on: September 14, 2016, 12:30:12 »
Moro,missä olet kyseisen kurssin suorittanut tai onko tietoa missä sen voisi suorittaa?
Netistä olen koittanut kaivaa tietoa mutta uusinta sellaista en ole löytänyt koskien tuota kalastuksenvalvonta kurssia/koulutusta.
Varmaankin rimpautus Keski-suomen ELY-keskukseen voisi valoittaa asiaa.Kiinnostusta/intoa olisi tosiaan ruveta moiseen hommaan oman kalastuksen ohessa sillä Tuomoijärvellä tulee pyörittyä suht ahkerasti ja monesti olen nähnyt/törmännyt kalastajiin joiden toiminta on ollut jokseenkin arvelluttavaa.

Jaa-a voi olla, että tänä vuonna ei kursseja pahemmin enää järjestetä. Ainakaan pikaisella googlauksella en löytänyt tietoa..  Tuolta Keski-Suomen Elystä voi toki kysellä, että onko suunnitelmissa ensivuodelle kursseja. 

gubbe

• View Profile
« Reply #159 on: October 10, 2016, 10:46:52 »
Reilun vuoden olen jigausta opetellut, muutamia kuhia olen saanut ja pari kertaa ahvenparvenkin löytänyt. Kaiku on sellainen vanha Lowrancen edullisin malli, jolla ei taida tehdä mitään muuta kuin syvyyden suhteen. Huomasin, että Insight genesis-palveluun oli joku ladannut Tuomiolta aika hyvän alan dataa. Aika lailla poikkeaa vaikkapa Maastokartat- sovelluksen käyristä. Olen miettinyt Lowrancen Hook-4 yhdistelmälaitetta. Sillä saisi lisää dataa pohjasta. Mikäs jigiväri tai malli on ollu hyvä, jos joku kehtaisi vähän vinkata? Itse olen saanut Peter Lahden 13 senttisellä helmiäiskeltaisella shadilla miltei kaikki kuhat. Ahvenelle on kelvannut Relaxin keltavihreät. Drop shottia olen kokeillut pienillä Berkleyn muikunnäköisillä kaloilla. Joskus toimii pirun hyvin. Kokeilin vertikaaliakin ajelehtien muutaman kerran, mutta siima on 0.15 paksua, joten meinaa laahata tosi helposti. Täytynee siihenkin hommata ohuempi siima. Isoin hauki vajaa kahdeksan kiloa tänä kesänä ja kauhealla tuulella otti. Vetämällä tuli.

« Reply #160 on: May 08, 2017, 10:09:09 »
Kausi avattu viikonlopun aloituksessa, yksi kirjo tahnalla saaliiksi. Ois voinu saada enemmänkin muuta reissut jäi suhteellisen lyhyeksi.

« Reply #161 on: May 08, 2017, 10:12:13 »
Reilun vuoden olen jigausta opetellut, muutamia kuhia olen saanut ja pari kertaa ahvenparvenkin löytänyt. Kaiku on sellainen vanha Lowrancen edullisin malli, jolla ei taida tehdä mitään muuta kuin syvyyden suhteen. Huomasin, että Insight genesis-palveluun oli joku ladannut Tuomiolta aika hyvän alan dataa. Aika lailla poikkeaa vaikkapa Maastokartat- sovelluksen käyristä. Olen miettinyt Lowrancen Hook-4 yhdistelmälaitetta. Sillä saisi lisää dataa pohjasta. Mikäs jigiväri tai malli on ollu hyvä, jos joku kehtaisi vähän vinkata? Itse olen saanut Peter Lahden 13 senttisellä helmiäiskeltaisella shadilla miltei kaikki kuhat. Ahvenelle on kelvannut Relaxin keltavihreät. Drop shottia olen kokeillut pienillä Berkleyn muikunnäköisillä kaloilla. Joskus toimii pirun hyvin. Kokeilin vertikaaliakin ajelehtien muutaman kerran, mutta siima on 0.15 paksua, joten meinaa laahata tosi helposti. Täytynee siihenkin hommata ohuempi siima. Isoin hauki vajaa kahdeksan kiloa tänä kesänä ja kauhealla tuulella otti. Vetämällä tuli.
    Vertikaalissa pitäis päänpainot olla isoja 20 grammasta ylöspäin  joten tuskin siimasta johtuu laahaaminen koska 0,15  ei ole todellakaan liian paksua.

kuhanjigasin

• View Profile
« Reply #162 on: May 14, 2017, 20:52:28 »
Viime Perjantaina yksi kirre ja avajaisissa 2 kuhaa 37(c&r )ja 52 cm.
Itse olen ajatellut että jättäisin kuhat vielä rauhaan näin alkukaudesta.
Tuollakin 52 cm kalalla pullea mätimaha ja menin ottamaan ruokakalaksi.Syvän piston tunsin sydämmessä sitä seuraavana päivänä syödessä 😢

« Reply #163 on: May 15, 2017, 06:52:19 »
kuhanjigasin, tuliko kuhat siis ihan vetämällä kun kirree yritit vaiko ihan jigittelit?

Semmonen homma tullut mieleen kun nyt rakentavat vanhan leirintäalueen kupeeseen ja ympäriinsä tuomion rantaan taloja. Onkohan asukkailla ja tulevilla asukkailla minkäänlaista käsitystä että tuomioon tarvii erikseen omat luvat. Ei voi ajatella kuin "ennen vanhaan"  että tontti rannalla oikeuttaa kalastukseen tai se vaan että asuu kerrostalossa 50-100 metrin päässä rannasta?  Kuka näitäkään valvoo??  Ois todella hyvä kun ne uudet kerrostalot valmistuu sinne leirintäalueen ympäristöön niin jyväskylän kaupunki huolehtisi tiedottamisesta että tarvii erilliset luvat sinne.

Tiikeri2

• Thunduri Thaigörr!2
  • joskus sokeakin kalastaja löytää kalan
    • View Profile
    • Email
« Reply #164 on: May 15, 2017, 10:43:27 »
Totta tuo. Tai sitten kaupungin pitäis suoraan veloittaa luvat :-D On niin nimittäin että noi ihmiset käy kalastamassa laiturilta iltaisin ilman lupia. Meidänkin virrassa sivulahdessa iltaisin käyvät...istukuksien jälkeen kalat käy alussa siellä hakemassa tuntumaa järvielämään..lähinnä kirret pyörii siellä. vetävät niitä muutamia joka ilta. Vaan kalastus on epäreiluin harrastusmuoto. Jos me paikalliset aktiivi kalastajat mennään kieletylle alueelle kirjoitetaan siitä lehdissä kuvien kera. Kun tehdasta rakentavat liettualaiset..ei kukaan välitä. Jos menee sanomaan nillle..seuraavat ja hakkaavat. Niin oli viime vuonna...kaverit veti kalaa kasseittain joka ilta..kiintiöistä ei tietoakaan.  sine meni rasvaevälliset taimenet ja kirret.  Elämä on :x

Kuoppari

• View Profile
« Reply #165 on: May 19, 2017, 13:46:06 »
Tämmöinen asia on jäänyt vaivaamaan, ku heti jäiden lähdettyä veneiltiin vaimon kanssa ja huomattiin että siinä syvänteen poijun lähellä (laajalahti, noin 10-20m pojusta länteen) oli vanha jo vihreäsi kulahtanut tyroksi merkki joka juuri ja juuri tuli pinnalle asti. Ajateltiin että olisi joku unohtunut katiska tai jotain ja vaimo yritti sitä nostaa jotta voitaisiin tarkistaa, mutta oli niin painava että ei saatu merkkiä ylös.
Mikähän sielä on?

Kyseessä on siis idempänä oleva syvänne, ei lehtisaaren edustalla oleva.

« Reply #166 on: May 19, 2017, 22:29:02 »
Jos nyt ymmärsin mitä kohtaa tarkoitit  voi olla joku merkki vanhasta hapettajasta tai liittyy siihen putkeen minkä upottivat pohjaan.

« Reply #167 on: May 22, 2017, 06:10:10 »
Eilen eka jigi reissu tuomiolle ja oli kyllä turhin reissu koskaan. Kävin "keskiselän" montut läpi, lehtisaaren ympäristön ja käväsin vanhan leirintä alueen edustalla. Muualle ei kerenny. Kaiussa näkyi kyllä kalaa  pohjan tuntumassa ja paikoin paljon välivedessä. Mutta mihinkään eivät ottaneet...  Ois pitänyt lähtee suosiolla leponiemestä vasempaan mannilan suuntaan ja painua sinne päädyn patin tuntumaan kokeilee niin ois voinut jotain tullakkin.
No uusiks perjantaina tai lauantaina vois kokeilla drop shottia ja vertikaalia kans...

kuhanjigasin

• View Profile
« Reply #168 on: May 25, 2017, 11:40:46 »
Kirre tuli uistelemalla ja kuhat tietenkin jigaamalla.
Itsekkin olen jonkinverran huolissani tuosta uudisrakentamisesta ja siitä kuinka paljon tulee vaikuttamaan Tuomiojärven kalastuspaineeseen ja vaikuttaahan se.

« Reply #169 on: May 11, 2018, 06:48:29 »
Moi. Kävin tuossa Leponiemen vasemmalla puolella eilen jaloittelemassa. Siellä oli rannassa kuulema viime syksynä sinne ajautunut valkoinen Taimen merkkinen soutuvene.  Laitan pari kuvaa ja sijainnin kartasta ympyröitynä jos omistaja vaikka haluais hakea veneensä pois.
Äkkiseltään katsottuna ihan pelastettavissa vielä, ei tarvii kuin tyhjennyksen ja pesun. Sit selviää onko vaurioita.
Eli viime syksynä jos asukkaan puheet piti paikkansa sinne ajautunut, eli varmaan silloin myös varastettu?

Pistän google driveen linkin taakse kuvat niin siitä voi katsoa kun ei toi hemmetin photobucket toimi kuin aiemmin.

https://drive.google.com/open?id=1TF4B0Krt2VmLPGHznbjOt60LeOZha7NR

https://drive.google.com/open?id=1rtFfvDMRz5wiSDCmMgGM2b05Md_CdkrB

https://drive.google.com/open?id=1KYGV51xeuOEFEPMwM37NQ39v5zDocAPl

Ei näköjään anna nykyään ilmaisiksi laittaa kuvia tuon phobucketin kautta kuin yhden kerrallaan. Mut valkoinen Taimen reippa neljä metriä pitkä, puinen keski-istuin ja veneen kunto kohtalainen. Lisään kuvan vuorokauden päästä jos antaa laittaa...
« Last Edit: May 13, 2018, 17:21:59 by Pietarin kalansaalis »

kuhanjigasin

• View Profile
« Reply #170 on: May 15, 2018, 20:39:39 »
Kalastuksenvalvojia kaivattaisiin kaupungille lisää,joten halukkaat vaan mukaan remmiin ja puskaradiota soimaan.
Toivotaan,että kalastuksenvalvonta tulee muutenkin paranemaan kohteissa.Meno on ehkä lievästi ilmaistuna päässyt villiintymään viimevuosina ja siitä ei kaikki kanssakalastajat tykkää.

Olli82

• Guest
« Reply #171 on: May 17, 2018, 09:14:06 »
Onko jo kuhista ja ahvenista havaintoja tälle keväälle? Miten esim. viime vuonna, kun sieltä ei ole keskusteluja juurikaan. Kiinnostaa, kun täksi kevääksi hommasin venepaikan tuonne.

Seppoon

• Guest
« Reply #172 on: May 19, 2018, 08:06:05 »
Onko jo kuhista ja ahvenista havaintoja tälle keväälle? Miten esim. viime vuonna, kun sieltä ei ole keskusteluja juurikaan. Kiinnostaa, kun täksi kevääksi hommasin venepaikan tuonne.
Ei ole kuhaa eikä varsinkaan ahventa löytynyt vielä. Kutuhommien jälkeen sitten voi olla pienet toiveet saada joku ruokakala. Ja pieniähän ne kalat tahtoo olla mitä tulee silloinkin. Kalastuspaine on niin iso, että omasta mielestä melko synkältä näyttää Tuomion tulevaisuus.

kuhanjigasin

• View Profile
« Reply #173 on: May 22, 2018, 22:52:46 »
Jos pidätte Tuomiojärvellä katiskaa/katiskoita,niin muistakaa merkitä pyydykset nykyisen kalastuslain mukaan,eli selkeästi merkatuilla pyydyksen asettajan yhteystiedoilla,kuluvan kalenterivuoden katiskamerkillä(KATISKAMERKKI KIINNI POLAAN/KOHOON PINNALLE,EI VEDEN ALLE PYYDYKSEEN!) sekä selkeästi havaittavalla polalla/koholla.Täysin merkitsemättömät pyydykset takavarikoidaan tavattaessa!
Verkkoja tai muita pyydyksiä(lukuunottamatta edellämainittuja katiskoja) ei saa Tuomiojärvellä käyttää,joten jos törmäätte niihin tai näette jonkun niitä virittävän,niin ilmoittakaa siitä Jyväskylän Kaupungin liikuntapalveluille.
« Last Edit: May 22, 2018, 23:10:03 by kuhanjigasin »

kuhanjigasin

• View Profile
« Reply #174 on: May 22, 2018, 23:07:48 »
Ja vielä muistutuksena;
Tuomiojärvellä EI RIITÄ kalastukseen pelkkä voimassa oleva kalanhoitomaksu,vaan lisäksi TARVITAAN Jyväskylän Kaupungin virkistyskalastuslupa.
Jos järvellä tavataan täysin/toistuvasti ilman kyseisiä lupia kalastavia,on kalastuksenvalvojalla oikeus takavarikoida kalastuksessa käytetyt välineet,sekä ilmoittaa asiasta poliisille.
« Last Edit: May 22, 2018, 23:16:45 by kuhanjigasin »

kuhanjigasin

• View Profile
« Reply #175 on: March 09, 2019, 12:52:30 »
HUOMIO!
Viimeaikoina jäältä löytynyt kotikutoisia täkykoukkuvirityksiä.Muistutuksena kaikille että kyseiset pyydykset ovat järvellä kiellettyjä.Järvellä ainoa sallittu pyydys on katiska.Laittomat pyydykset tullaan poistamaan tavattaessa.
-KALASTUKSENVALVONTA.

Anr

• Lohimaan velho
    • View Profile
« Reply #177 on: April 23, 2019, 17:50:09 »
https://www.jyvaskyla.fi/liikunta/ulkoilu-ja-virkistys/virkistyskalastus/virkistyskalastusohjeet

Koska kausi alkaa? Mistä lupa ostetaan?

Pitäisikö esimerkiksi nämä lisätä tuohon ohjeeseen yllä?
Ei tää nyt niin vakavaa ole, mutta ******** silti.

kuhanjigasin

• View Profile
« Reply #178 on: May 04, 2019, 23:18:15 »
Kausi alkaa 11.5  klo.12.00
Luvan saa helpoiten kalastusluvat.net verkkokaupan kautta.
Lupa pidettävä mukana kalastettaessa.
Voimassa olevan kalastonhoitomaksun lisäksi.

center>