Hivenen ihmetyttää se, että ihmiset pitävät yhä vaappujen myyntihintoja n. 10e kohdilla, vaikka materiaalikulut nousevat aivan järjetöntä tahtia. Samfishingistä olen LV-1:stä ostellut. Aiemmin litra tätä ohenninta maksoi n. 10e. Viimeisin ostos maksoikin jo 13e. Melko monta prosenttia tuolle hinnalle nousua lyhyessä ajassa (oisko vuosi). Litran lakkapurkkikin maksoi jo 23e, ennen sen sai alle 20e:n. Kolmen litran tonkka oli aiemmin 54e, nyt se taisi kustantaa jo 59e. Maaleissa ja kaikessa muussakin kipitetään ihan tajutonta vauhtia ylöspäin. Kuopiolaisena tuolta tulee aina tarvikkeet osteltua, mutta pakko vissiin alkaa katsella muitakin vaihtoehtoja. Kohta alkaa nimittäin käsintehdyn vaapun materiaalikulutkin mennä yli kaupasta valmiina ostetusta vaapusta. Ei mitään järkeä.
...eniten siltikin ihmettelen sitä, miten vaapunvalmistajat myyvät omatekemiään kapuloitaan foorumeilla yleensä n. 10e hintaan. Jotkut hurjapäät polkevat vielä 5-7e hintoihinkin. Siinä ei jää itselle enää mitään! Työhön käytetty aika + materiaalikulut puoltaisivat käsintehdylle vaapulle jopa yli 50e hintaa (kun niitä tekisi "työksi asti"), eikä silloinkaan vielä pääsisi lähellekeään normaalia keskipalkkaa. Itse olen ilmoittanut jo muutama vuosi sitten, että materiaalikulut nousevat sellaista tahtia, ettei Procyon Luresit irtoa enää alle 14e:n. Nyt kun viimeisimmät hinnat näki hyllynreunasta, on pakko nostaa tuo rima jo 18e tasolle. Surunauhalla tehdyt (paljon aikaa ja enempi lakkaa + materiaali itsessään) menevät jo yli 20e:n.
...no, onneksi en enää tee juuri lainkaan vaappuja myyntiin. Lahjoiksi ja omaan käyttöön niitä menee, mutta nykyinen kauppiaiden ahneus ei kyllä auta pienpajoissa väkerteleviä harrastajia.
Tähän threadiin keskustelua aiheesta, hinnoittelusta, perusteluista ja vinkeistä mistä saa halvalla tavaraa. Ja en halua kuulla yhtään lausuntoa siitä, että "on pakko myydä kympillä ja että kuka hullu maksaa enemmän". Tällaiset voivat ostaa rapalansa marketista ja painua uistelemaan. Vaapunvalmistus on käsityötä ja parhaillaan puhutaan maailmanlaajuisesti huipputaidosta ja ehkä myöskin maailman parhaista kalastusvälineistä. Siinä on turha tulla naukumaan nikkarille, että sun hintatasos on liian kova.