Chat

Author Topic: Mitä perhoja tummaan veteen?  (Read 5148 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

• Guest
Mitä perhoja tummaan veteen?
« on: April 24, 2003, 08:02:07 »
Nythän on vielä kosket suht ruskeita, niin mitähän perhoa kannattais tarjota kirrelle ja taimenelle? Mustia leechejähän te yleensä suositte mutta ne ei varmaan näin sameassa vedessä juurikaan erotu.

JanneH

• View Profile
    • Email
Re:Mitä perhoja tummaan veteen?
« Reply #1 on: April 24, 2003, 11:25:18 »
Itse olen tummasta vedestä saanut keväisin (ja muulloinkin) ihan omilla sävellyksillä, jos puhutaan evämakkaroiden narraamisesta.
Tutuista perhoista kannattaa tehdä omia sävellyksiä, esim. lisäämällä jotain ärsyväriä, tai korvaamalla jokin jollain ärsyttävämmällä. Itse olen huomannut että oranssit materiaalit näkyy parhaiten tummassa vedessä, muita hyviä on fluorivärit. Fluorivihreä erottuu yllättävän hyvin.
Sekin vielä että varsinkaan kirjolohelle sidosten ei tarvitse olla mitenkään monimutkaisia (tämäkin vain oma havainto ja mielipide). Käytän paljon marabousidoksia (enkä taatusti ole ainoa), mutta en kuitenkaan pelkästään leechejä. Yksi hyväksi toteamani on ollut perho jossa on vain oranssista marabousta sidottu runko ja siipi jossa pohjalla oranssia marabouta ja päällä hieman mustaa. Kultakierre rungossa ja muutama crystalhair siivessä eivät ole yleensä olleet pahitteeksi. Sidottuna koko 8  2x koukkuun toimii ainakin. Mut tosiaan, tuo on sellainen ärsyperho, en ole taimenia tuolla saanut kuin pari, mutta kirjolle on maistunut, kannattaa vähän painottaa jos heittää tulva-aikaan.
#kalastus @ ircnet

Mayfly

• View Profile
    • Email
« Reply #2 on: April 24, 2003, 19:51:59 »
Musta liitsiku ei muka erotu tummissa vesissä: ?? Minä voin sanoa, että kyllä erottuu ja sitäpä juuri Tummiin vesiin, mutta keväällä silti laittasin jotain värikästä striimeriä mielummin.
Oranssi zonker, siinä yksi varmasti toimiva, todella hyvä tummille kevät vesille. Sitten kaikenlaiset nymfit ovat kokeilun arvoisia. Siis nymfit koukku koolla #8 ja kuulapäällä varustettu, toimii ilman fluorisoivia värejä ehkä paremmin.
''Jokainen taimen on liian arvokas kalastettavaksi vain yhden kerran''. -Lee Wulff-

Perhokalastus tärkein harrastus minulle aina päivänä, jolloin ei muu duuni kutsu.
Perhokalastanut olen -93- vuodesta asti ja homma senku menee parempaan suuntaan.

/May

Anonymous

• Guest
« Reply #3 on: April 25, 2003, 11:23:28 »
Kyllä tumma leeds eroittuu, tummassa vedessa, yksi syy on kontrasti jonka se aiheuttaa taivasta vasten. Tämä siis siitä yleesä/usein kala on syvemmällä kuin perho jolloin kala näkee perhon vaaleampaa vasten. Tummissa vesissä muutenkin hyviä väreä mm. punainen. Yksi lisä jota olen käyttänyt  on laittaa leedsille pieni valkoin siipi pään taakse(puoleenväliin asti eli todella pieni). Papukaija,väritys on ollut kohtalaisen toimiva ja sameassa vedessä usein itselläni käytössä. Usein silti käytän aivan samoja perhoja perhoja kun tavallisesti käytän mutta vaihdan koukku koon 1-2 kokoa suuremmaksi. Sekä Pinkki on ollut joskus erittäin sameassa(mallia, maito kahvi) vedessä päivän pelastaja ja Ruskea/ keltaista ei myöskään kannata unohtaa. Lisäksi tarvii muistaa, että tietty kalalajin kalastus vaikuttaa perhon värin valintaa sekä vuoden aika.

Anonymous

• Guest
« Reply #4 on: April 25, 2003, 15:14:52 »
Eväsmakkaroiden! Älytöntä Toi kirren "pilkkaaminen" sehän on loistava ruokakala, sitäpaitsi jos kirrejä ei olisi itkettäisinn kun mitään ei tule! Minulle kirjolohi on hienosaalis! saalis siinä missä taimenet ja harjuksetkin.

Ps: Vähän Arvostusta! >:(

Raid3r

• View Profile
« Reply #5 on: April 25, 2003, 16:19:34 »
no voishan noi kosket istuttaa pelkkää taimenta ja sitte niitä tulis paljo, mutta kyllähän ne kirretki ihan mukavia on vaikka ei taimenta vastaakkaan...

Anonymous

• Guest
« Reply #6 on: April 25, 2003, 18:47:36 »
Kyllä minä ensin kokeilen tummalla perholla, kun vesi on sameaa. Toki siihen perhon väriin vaikuttaa enemmän vallitseva keli.

Eväsmakkarajuttu on sinänsä hupaisa, että suomessa saaliiksi pyydetyistä taneista, suurin osa on itseasiassa luokkaa eväsmakkara.
Urheilukalana arvostan kirren jopa korkeammalle kuin lötkötanen. Jos sattuu saamaan kirren, joka on oppinut uimaan, antaa se jopa paremman vastuksen kuin istukaslötkötane. Kirreistutukset myös tavallaan suojaa paikallista taimenkantaa, sillä se ei risteydy sen kanssa. Kun pumpataan tankkiautolla tanea jokeen, risteytyy se paikallisen kannan kanssa. Monta paikkaa on jo tuhottu tuollaisella toiminnalla.
Sitten mitä makuun tulee; kirre on lahes yhtä hyvä kuin taimen, jos se on ollut puhtaassa vedessä kyllin kauan. Kirren suurin ongelma on että kun tankkiautosta lasketaan kalaa veteen, lentää ensimmäiset vieheet veteen jo silloin - onko siinä kyse urheilukalastuksesta?

epa

• Guest
« Reply #7 on: April 25, 2003, 18:48:43 »

Eväsmakkaroiden! Älytöntä Toi kirren "pilkkaaminen" sehän on loistava ruokakala, sitäpaitsi jos kirrejä ei olisi itkettäisinn kun mitään ei tule! Minulle kirjolohi on hienosaalis! saalis siinä missä taimenet ja harjuksetkin.

kuules nyt, tuskin holgers tarkoitti tuolla, ettei piittaa kirjolohesta ja se on huono kala. luulen että (kuten minä),
holgers kalstaa tosissaan kirjolohta ja pitää kirjolohesta, "evämakkara" nyt on vain lempinimi kirjolohelle, eikä siitä pidä kenenkään loukkaantua.

center>