Fongausta Itä-Suomessa

Started by Salmo trutta, March 16, 2012, 22:08:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Salmo trutta

Aloitetaanpa tällainenkin ketju täällä, jos sattuu olemaan lajikalastuksesta kiinnostuneita palstan lukijoita. Itse oon pikkuisen kiinnostunut tuosta hommasta ihan kalastuksen ja yleisen luontoharrastuksen varjolla, jos meinaa saada kasaan pisteitä, on pikkupakko selvitellä eri kalalajien esiintymistä omissa lähivesistöissään. Mitenkään veren maku suussa en tuota harrastele, vaan olenpahan muutamana vuonna vain merkkaillut ylös pisteet kaikista saaduista kalalajeista. Ainoat lajit, jotka olen ihan tarkoituksella käynyt "hakemassa", ovat olleet seipi ja mutu, muut ovat tulleet normaaleissa kalastustilanteissa, jos ovat olleet tullakseen.
Lähinnä kaipailisin tänne kalastajilta vinkkejä ja keskustelua harvinaisempien lajien esiintymistä. Ketään tuskin edes kirpaisee paljastaa lampia, joista voi helpoimmin yhyttää esim ruutanan? Tai vaikka vinkkejä, miten/mistä varmimmin saisi vapavälineillä kuoreen tai muikun?

Ensi kesänähän järjestetään Joensuussa ensimmäistä kertaa kalamaratonkin: http://www.skes.fi/sivu.php?id=8&uid=235&aid=8
Tuokin on kummitellut mielessä ja voisipa vaikka osallistuakin, jos joku tuttu kiinnostuisi ja saisi tiimin kasaan. Tätä ketjua en kylläkään aloittanut kisaa silmälläpitäen, vaan ihan uteliaisuudesta ja halusta oppia lisää kalavesistään.
Ken kešällä onkiu, šillä näläkä talavella peršettä tonkiu

jkv

Höytiäinen vois olla muikku ja kuore paikka, molempia olen kuullu pilikillä nousseen.

Ankeriaankin oon kerran nähny... Nykyisen Joensuun alueella!
Seipiä oli ainakin ennen Jänisjoessa, ravuille ongittiin niitä syötiksi!

JuP3

Pielisjoesta:
Lahna
Salakka
Seipi
Särki
Ahven
Kiiski
Hauki
Säyne
Kuha
Kuore (kutuaikana)
Made (talvella)

Koskilta:
Kirjolohi
Lohi
Taimen

Harvinaisemmat:
Pasuri (Taipalejoki)
Sorva (Sulkamajärvi)
Suutari (Purnulampi/Viinijoki)
Mutu (Kolvananuuro)
Kymmenpiikki (Kuorinka)
Siika (Marjalan kanava)
Muikku (Höytiäiseltä/Viinijärven kirkkaalta puolelta)
Ruutana (Patsonlampi/Kalattomanlampi)
Harjus (Kuusoja/Valkealampi)
Karppi (Uimaharju)
Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

Eci

Quote from: JuP€ on March 17, 2012, 17:30:46

Harvinaisemmat:
Pasuri (Taipalejoki)

Pasuriahan saa kohtalaisen helposti Pyhäselältä ja heposelältä ongella/pilkillä. Tai ainakin itse uskoisin saamieni kalojen olleen pasureita.

Lisäksi Pielisjoessa on kolmipiikkiä, joskus koulussa biologian tunnilla pyydystimme niitä haavilla akvaarioon.
Ehkä otin, ehkä en!

Salmo trutta

Hyvä hyvä, tuossahan olikin jo monta mielenkiintoista vinkkiä.. :-) Höytiäisen pilkkimuikuista luin itse asiassa vastikään jostain Kettusen Matin kirjasta, jossa kiskoivat niitä ihan enemmältikin Varparannalta. Ei ole kyllä omaan pilkkiin osuneet ikinä.
Mudun olen joskus onkinut nimenomaan Kolvananuurosta retkeilyn yhteydessä, ei tarvinnut kuin pudottaa pieni koukku matosyötillä ja ottivat hanakasti.. :-D Päästin toki takaisin, kun kuitenkin taitaa olla suojelualuettakin.
Seipille mulla on satavarma pieni turvesoiden keskellä virtaava puro Koverossa, josta nousee ongella sellaista 200 g kokoista, ovat ihan mukavan vahvoja ongittavia muutenkin. Toki noita nyt saa helposti Pielisjoestakin.
Harjuksenkin ehkä löytäisin helpoimmin tuolta "kotijoelta" Jänisjoelta..

Sen sijaan nuo pasurit, sorvat, suutarit, ruutanat sekä kolmi- ja kymmenpiikki ovat itselle täysin outoja tuttavuuksia, pitäisi joskus lähteä ettimään vaikka noista vinkatuista paikoista. Nuo särkikalat yhyttänee helpoimmin ongella/pohjaongella, mutta miten noita kolmi- ja kymmenpiikkejä löytäisi? Käsittääkseni oleskelevat kuitenkin pääasiassa varsin matalassa rantavedessä?

Smuge

Marjalan kanavalla saat kyllä olla toista sataa tuntia että siiasta saat havaintoa joten Höytiästä syvästi suosittelen talvella ja kesällä vene pilkintää..Mutta ei siinä mitään jos joku sieltä siikaa sanut kesällä :/ Tarkoitan Marjalan kanavaa.

Salmo trutta

Quote from: JuP€ on March 17, 2012, 17:30:46
Pielisjoesta:
Lahna
Salakka
Seipi
Särki
Ahven
Kiiski
Hauki
Säyne
Kuha
Kuore (kutuaikana)
Made (talvella)

Koskilta:
Kirjolohi
Lohi
Taimen

Harvinaisemmat:
Pasuri (Taipalejoki)
Sorva (Sulkamajärvi)
Suutari (Purnulampi/Viinijoki)
Mutu (Kolvananuuro)
Kymmenpiikki (Kuorinka)
Siika (Marjalan kanava)
Muikku (Höytiäiseltä/Viinijärven kirkkaalta puolelta)
Ruutana (Patsonlampi/Kalattomanlampi)
Harjus (Kuusoja/Valkealampi)
Karppi (Uimaharju)

Koetin noita paikkoja haeskella karttapaikasta: Purnulampia ja Patsonlampia näyttäisi tässä lähistöllä olevan useampia ja lähin kalattomanlampi oli jossain Lieksan takana?

Tuon siian kyllä hakisin itekin ehkä ensimmäisenä Höytiäiseltä..

JuP3

Quote from: Smuge on March 17, 2012, 21:00:46

Marjalan kanavalla saat kyllä olla toista sataa tuntia että siiasta saat havaintoa joten Höytiästä syvästi suosittelen talvella ja kesällä vene pilkintää..Mutta ei siinä mitään jos joku sieltä siikaa sanut kesällä :/ Tarkoitan Marjalan kanavaa.

Kesälläpä kesällä. PM-ongessa pari vuotta sitten nollasyönnillä juuri muuta saaneetkaan... Jos pilkillä niin Venäjänjärveltä tai Kaltimojärveltä saa helpommin kuin Höyskältä.  :wink:

Quote from: Eci on March 17, 2012, 17:59:47
Pasuriahan saa kohtalaisen helposti Pyhäselältä ja heposelältä ongella/pilkillä. Tai ainakin itse uskoisin saamieni kalojen olleen pasureita.

Taipalejoen suualueen (Varkaudentien ylittävä silta) yleisin saaliskala melkeinpä.  :roll:

Quote from: Salmo trutta on March 17, 2012, 21:16:28
Koetin noita paikkoja haeskella karttapaikasta: Purnulampia ja Patsonlampia näyttäisi tässä lähistöllä olevan useampia ja lähin kalattomanlampi oli jossain Lieksan takana?

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=4000&text=Purnu&srs=EPSG%3A3067&y=6999621&x=640347&lang=fi
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=4000&text=Patso&srs=EPSG%3A3067&y=6945986&x=625273&lang=fi
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&text=Kalaton&srs=EPSG%3A3067&y=6957081&x=605256&lang=fi

pilkkimikko

Mielenkiintoinen aihe todella. Nyt minulle selvisi vuosia piinannut mysteeri, sain nimittäin kolilta jeron järven läheltä sijaitsevasta verkkolammesta aikoinaa suutarin ja ihmettelin todella että miten se sinne on eksyny. noh sieltähän se purnulammesta on luiskahtanu.. Olen 15 vuotta käynyt epäsäännöllisesti siinä lammella ja yksi ainut suutari on osunut kohdalle.  :-o kiitos jup€ näistä infoista.. tossa voi kattoo sen suutarin reitin.. -> http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?map.x=300&map.y=351&e=640347&n=6999621&scale=40000&tool=suurenna&styles=normal&lang=fi&tool=suurenna&lang=fi

Salmo trutta

Quote from: JuP€ on March 17, 2012, 21:38:35

Kesälläpä kesällä. PM-ongessa pari vuotta sitten nollasyönnillä juuri muuta saaneetkaan... Jos pilkillä niin Venäjänjärveltä tai Kaltimojärveltä saa helpommin kuin Höyskältä.  :wink:

Quote from: Eci on March 17, 2012, 17:59:47

Taipalejoen suualueen (Varkaudentien ylittävä silta) yleisin saaliskala melkeinpä.  :roll:

Quote from: Salmo trutta on March 17, 2012, 21:16:28

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=4000&text=Purnu&srs=EPSG%3A3067&y=6999621&x=640347&lang=fi
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=4000&text=Patso&srs=EPSG%3A3067&y=6945986&x=625273&lang=fi
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&text=Kalaton&srs=EPSG%3A3067&y=6957081&x=605256&lang=fi

Nonnih, nyt on kyllä sellaisia paikkoja, ettei ihan heti tulis muuten käytyä.. :-) Kiitokset näistä! Tuon Purnulammenkin voisi aika helposti testata vaikka Kolilla retkeillessä, vaikkei ihan nurkilla ookaan. Tuota Kalatonta en tietenkään löytäny, kun etin nimenomaan kalattomanlammen nimellä..

On tää siitä mielenkiintoista hommaa, että tuollaisia erikoisempia kaloja etsiessä voi tavoittaa jotain samanlaista mielenkiintoa, kuin ensi kertaa jollain uudella hyväksi tiedetyllä pilkkipaikalla tai kuhan uistelumestoilla. Mutta lähempää ja yksinkertaisemmilla välineillä.

jkv

Tuota sorvaa on Liperin kirkkolahti pullollaan. PM- tuulaalla niitä näky miljoonia.

Ankerias vois löytyä myös Jänisjoelta jos osaa pyytää, minä en tiiä lajin kalastuksesta mitään.

Putte

Tosiaan kolin purnulammessa ei taida mitään muuta kalaa elääkkään kun suutaria. Varmaan helpoin tavoiteltava ongella kesällä?
Ruutanoitahan käsittääkseni on myös hammaslahden keskustan haukilammessa?
Muikkuja on sattunut itselle vastaan nimenomaan höytiäisellä somerluodon ympäristössä useasti sekä varparannassa satunnaisesti. Lisäksi kuoringasta on muikkuja sattunut välivedestä tapsiin tarttumaan. Kuoreen onginta kutu-ajan ulkopuolella taitaakin olla sitten jo kohtalaisen hankalaa. Lautasuolta olen itse saanut joitakin (samasta reiästä 7 eri lajia 10minuutissa...). Lisäksi Viinijärvestä haninniemen läheisyydestä tuli joskus paljonkin ongittua. Uivat keväällä n. 50cm vedessä isoina parvina ja siitä sai niitä nypittyä pilkillä pois.
Ankeriaitahan elää ainakin kontiolahden pitkälammessa. Jonkinlaisilla pohja-ongilla kai niitä tavoitellaan pitkäsiiman lisäksi.
Nahkiais-vinkkinä voin antaa napaluodon läheisyyden Pyhäselällä. Sieltä yhden olen uistelemalla saanut  :wink:

Eci

Eikös ihan tuossa lähellä keskustaa Varaslammessa pitäs olla ruutanaa ja muutamia muitakin särkikaloja?
Ehkä otin, ehkä en!

Suurkalastaja1

Yhtenä syksynä vuosia sitten kävin muutaman kerran Marjalan kanavalla heittelemässä, pari siikaa tuli ahvenien ja haukien lisäksi. Kokoa niillä oli muistaakseni 400-600 g. Toinen otti Räsäsen Seiskaan ja toinen isoon Meppsin lippaan.
Muutkin saivat siitä siikoja uistimella, eli kyllä niitä siellä on. :wink: Olivat vaan täynnä haukimatoa.
Team Hazardi

Hauki on kalojen kuningas.

pilkkimikko

Quote from: Putte on March 19, 2012, 09:26:56

Ankeriaitahan elää ainakin kontiolahden pitkälammessa. Jonkinlaisilla pohja-ongilla kai niitä tavoitellaan pitkäsiiman lisäksi.

Onkohan näin tänä päivänä? vähä epäilen  :? olen kuullut että siellä on joskus ollut mutta oisko edelleen, hmm.. oishan se hieno saada. pitkälammelta erikoisin saalis mulla on rapu ongella..  :-D

Salmo trutta

Quote from: jkv on March 19, 2012, 00:21:51
Tuota sorvaa on Liperin kirkkolahti pullollaan. PM- tuulaalla niitä näky miljoonia.

Ankerias vois löytyä myös Jänisjoelta jos osaa pyytää, minä en tiiä lajin kalastuksesta mitään.

Minä olin jo hiukan innoissani noista kaikista suutareista yms ja sitten täällä vinkkaillaan jo ankeriaista ja nahkiaisista.. :-) Noissa voisikin jo olla haastetta ihan kunnolla! Pitää kyllä nuo helpommat sorvat & Co koettaa tavoittaa ensi kesänä ja kattoa niitä ankeriaita ja nahkiaisia sitten myöhemmin...

Salmo trutta

Quote from: Eci on March 19, 2012, 16:42:53
Eikös ihan tuossa lähellä keskustaa Varaslammessa pitäs olla ruutanaa ja muutamia muitakin särkikaloja?

Jostain mulle on itellekin jäänyt tuollainen mielikuvia, mutta ei ole tullut kokeiltua..enpä oo kyllä nähny kenenkään siellä muutenkaan kalastelevan. Jos näette jonkun siellä ensi kesänä hullun kiilto silmissään vavan kanssa puskissa hyppimässä, niin se olen sitten vain minä.  :roll:

Pullalohi

Quote from: Salmo trutta on March 20, 2012, 20:04:20
Quote from: Eci on March 19, 2012, 16:42:53

Jostain mulle on itellekin jäänyt tuollainen mielikuvia, mutta ei ole tullut kokeiltua..enpä oo kyllä nähny kenenkään siellä muutenkaan kalastelevan. Jos näette jonkun siellä ensi kesänä hullun kiilto silmissään vavan kanssa puskissa hyppimässä, niin se olen sitten vain minä.  :roll:
Tai minä!:D käyn kesällä aika paljon varaslammella heittelemässä haukia.
siellä on kuulema suutaria,lahnaa,ruutanaa, ja haukee ja assua. ehkä muitakin :mrgreen:
Siellä on isoja haukia +10kg on joskus nähty siellä. noh.
www.facebook.com
www.kalassa.net
www.kalasaalis.com

Eci

Onkamolta muuten sain joskus yli 10 vuotta sitten pilkillä särkikalan jota ihmeteltiin porukalla pitkään ja itse kalakirjoja tutkimalla selvitin lajiksi sulkavan. Tiedä sitten onko mahdollista mutta ei se lahnakaan ollut.
Ehkä otin, ehkä en!

Putte

Kyllä pitkälammesta ainakin 2 kesää takaperin vielä saivat ankeriaita. Istutuksethan sinne on tooodella vanhoja, mutta kalojen koko sitten sen mukaan. Tosin jos niitä kalattelemaan lähtee, niin voihan siinä tupakkaa tärppien välillä palaa..

Taavi Tumpelo

Moe, fongaajat!

Muutama tällänen tuli Roukalahdelta pilkillä, osaisko joku sanoo mikä kalalaji on kyseessä:
http://img341.imageshack.us/img341/999/wp000001b.jpg

Muuten näyttäs pikku lahnalta, mut nuo evät on punertavat ja lahnalla taitaa olla tummat.
About 15cm (saatto pikkasen ylikin olla) pitkä on tuossa kuvassa oleva.
Liekkö joku risteymä?

JuP3

Taavi Tumpelo

Quote from: JuP€ on April 13, 2012, 17:03:54
Satavarma pasuri

No perkl!!  Uus laji mulle :)

Kiitos tiedosta!

Eci

^Vaikee tuosta on satavarmasti sanoa mitään mut näyttää pasurilta koska silmä on niin suuri. Silmän läpimitta on pasurilla suurempi kuin välimatka silmän reunasta leuan kärkeen.
Ehkä otin, ehkä en!

taimenmies.blogspot.com

Terve kaikki, Fongareiden iloksi olemme tehneet "ilmoitus järjestelmän" jonne voi jokainen laittaa saamansa lajin ja samalla näkee kuinka pärjää suhteessa muihin fongareihin. http://skes.fi/ilmoita_fongaus

Fongaus on enemmän kuin kalastus, se on elämäntapa. Tämän kalastuksen pariin päästyään voi nauttia muistakin saaliista kuin vain niistä suurista.

jkv

Mistäkähän sais tuon Kuusojan alueen kartan, jossa selviäisi rajoitukset? Liekkö olemassakaan? Vähän oisin tuon mudun perässä menossa matosyötillä, ja se ei ole sallittua Kuusojan alueella.

Samoin tuo Kolvanan kalastuskieltoalue ois kiva tietää. Koitin googletella ja katella Ely:n sivuilta mutta ei sattunu kohdalle.
Ely-keskukselta kysymällä selvinnee kaikki sitten viimeistään!?

JuP3

Quote from: jkv on June 18, 2012, 13:11:33
Mistäkähän sais tuon Kuusojan alueen kartan, jossa selviäisi rajoitukset? Liekkö olemassakaan? Vähän oisin tuon mudun perässä menossa matosyötillä, ja se ei ole sallittua Kuusojan alueella.

"Onginta, pilkintä ja pyydyskalastus kielletty Kuusojassa ja sen sivu-uomissa" jotain tollasta niissä kylteissä lukee. Kai se on Kuusjärveltä Pielisjokeen asti, mutta en sano varmaksi.

QuoteSamoin tuo Kolvanan kalastuskieltoalue ois kiva tietää. Koitin googletella ja katella Ely:n sivuilta mutta ei sattunu kohdalle.
Ely-keskukselta kysymällä selvinnee kaikki sitten viimeistään!?

http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=66661

"Asetuksen vanhojen metsien suojelusta 1115/1993 3 § mukaan luonnonsuojelualueilla ei saa tappaa, pyydystää tai hätyyttää luonnonvaraisia selkärankaisia eläimiä tai hävittää niiden pesiä eikä pyydystää tai kerätä selkärangattomia eläimiä. Saman asetuksen 5 § mukaan kalastus voidaan maanomistajan luvalla sallia, mutta näin ei tehdä, koska vedet ovat erittäin pieniä ja niiden merkitys kalavetenä sekä kalakantojen kyky kestää kalastusta on pieni. Tästä syystä kalastus on kiellettyä Uuronpurossa ja Pienessä Korilammessa. Suuressa Koirilammessa kalastamisesta päättää osakaskunta."

jkv

Quote from: JuP€ on June 18, 2012, 14:23:38

"Onginta, pilkintä ja pyydyskalastus kielletty Kuusojassa ja sen sivu-uomissa" jotain tollasta niissä kylteissä lukee. Kai se on Kuusjärveltä Pielisjokeen asti, mutta en sano varmaksi.

No tuolla säännöllä ois kai jokunen mutu lisää pitäny hylätä maratoonissa? Kuusojan sivupuro se on sekin puro mistä hyväksytyt mudut nosteltu?

Mutta ei kai siitä kieltoalueesta ole karttaa olemassa, em. lause ei kovinkaan tarkkaan kerro...!?

JuP3

Quote from: jkv on June 19, 2012, 22:24:47
Quote from: JuP€ on June 18, 2012, 14:23:38

No tuolla säännöllä ois kai jokunen mutu lisää pitäny hylätä maratoonissa? Kuusojan sivupuro se on sekin puro mistä hyväksytyt mudut nosteltu?

Mutta ei kai siitä kieltoalueesta ole karttaa olemassa, em. lause ei kovinkaan tarkkaan kerro...!?

No tuohon paha sanoa kun tiedossa ole kuin Uuronpuro, josta osa muduista hyväksyttiin ja osa hylättiin, sekä Salmilamminpuro jonka yläjuoksulta käytiin mutu ite hakemassa.  :?

Maalaisjärjellä sivu-uomiksi laskisin Riuttapuron, Urkkalamminpuron ja nuo pienemmät uomat mitä Kuusojasta haarautuu, mutta tosiaan tarkat alueet olisi hyvä tietää. Maratoonissa Kuusojalla 500m puskissa rämpisen jälkeen löyty hyvännäkönen niskapaikka. Noh vastarannalla (ja vain siellä) kyltti, että "rauhoitusalue kalastus kielletty <40m 60m> säteellä".  :roll:

jkv

On se vähän kinkkinen paikka tosiaan.  :?

Uuronpuro ois kaiketi ollu luvallista vettä muualta kuin luonnonsuojelu alueelta?