Chat

Author Topic: Kalakoirarodut  (Read 5379 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

makela87

• View Profile
    • Email
Kalakoirarodut
« on: April 30, 2012, 10:00:54 »
en oikein keksinyt mihin olisin tän kirjoittanut niin kertokaa kokemuksia keillä on ollut koira mukana kalassa ja mitä rotua ynnä muuta
.. tarkoitukseni olisi hankkia koira itselle ja kalakaveriksikin
« Last Edit: June 17, 2012, 19:32:17 by Perca »

turisti

• Katiskalla uistelija
  • siitä se ajatus sitten lähti....
    • View Profile
Vs: kalastus koira rodut?
« Reply #1 on: April 30, 2012, 10:26:03 »
Aiheen otsikkoa vois tarkentaa minun mielestä selkeämmäksi, esim Koira kalakaverina tai jtn tonne päin. Muuta aiheeseen, eikös tommonen pieni ja suht rauhallinen koira ole kiva? Hanki vaikka chihuahua, mitään tanskandoggia en suosittele veneeseen ottamaan.

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #2 on: May 01, 2012, 21:02:31 »
Hyvin koulutettu saksanpaimenkoira  sopivan älykäs, kalastajan kaveriksi?

Kannattaa muuten kysäistä kenneleistä mielipiteitä, jos vaikka vesikoiraan tai mihin tahansa muuhun päätyy :-P?

Ne pienempiaivoiset saattaa olla aika luupäitäkin sen oppimisen suhteen sakemanniin verraten?

Eihän tuo saiku mikään pikkunen koira ole kooltaan, mutta älykkyys ym. ominaisuudet tasottanee kokohaittaa...

Kenraali pancho kalastusohjelmassa näytti olevan, semmoinen sylissä pidettävä pikku veijari :-).

Tosin se kalaharrastus voi siirtyä koiraharrastukseksi kokonaankin. Sen verran aikaa ja vaivaa kunnon koiraisännältä/emännältä löydyttävä ,jotta koira voi hyvin?>,  joutunee kalareissuja muokkaamaan koiraystävälliseen suuntaan ja koulutukseen kunnolla paneutuen se kalastusaika saattaa pienentyäkkin jossain määrin.

Aamulenkki,päivälenkki,iltalenkki,ruoka,juoma ,vaurioiden korjaukset,siivoamiset,lääkärireissut,koulutus jne... on sitä koira isännän arkea sen leikkikaverin vastapainoksi.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #3 on: May 02, 2012, 12:55:16 »
Ei kuulosta minun mielestä hyvältä idealta. Metsästyksessä koiraa sentään käytetään apuna, kalastuksessa sillä ei ole minkään valtakunnan virkaa.. ja pelkkä kalakaverina kulkeminen on aika ihmiskeskeinen ja itsekäs näkemys. Kuten jo mainittiin, kannattaa siirtyä koiraharrastusten pariin eikä raijata sitä otusta toisten haitoksi mukana.

Ja kunhan ei vaan jossain jokivarressa tule vastaan irrallaan pidettäviä hurttia. Siellä kun voi olla vapa nojaamassa puuhun ja kohta tuollainen nelijalkainen karvanaama sitten saa siitä koukkua nahkaansa. Tai nostele kinttua toisten kalapusseihin. Itse en hyvällä katso näitä irrallaan kulkevia koiria, joten kalavesilläkään (tai rannoilla) en näitä toivoisi kohtaavani. Omistajat eivät juuri koskaan saa pidettyä niitä kurissa, vaan antavat niiden käydä haistelemassa ja nuoleskelemassa toisten eväät ja kalat. Ei kaikki halua rapsutella niitä otuksia. Itse olen huomannut koko ajan, että jonkinlainen inho näiden koiranomistajien välinpitämättömyyttä kohtaan on muuttunut myös inhoksi itse elukoita kohtaan. Joka paikka on taaskin paskoja täynnä (paitsi koirapuisto ja sen ympäristö!), pitävät koiria vapaana ajoteillä, paskannuttavat rakit toisten pihoihin, räkyttävät koirat naapurissa, pihalle ulisemaan jätetyt rakit jne jne.. Jos kalapaikatkin alkavat mennä koirien ehdoilla, niin silloin alkaa pinna kiristymään ja konflikteja tulla.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

makela87

• View Profile
    • Email
« Reply #4 on: May 02, 2012, 15:17:00 »
ainahan tuosta voi olla monta mieltä.. hyvä ja huono idea.. aikoja sitte mulla oli sekarotuunen koira kalakaverina ja oli mukava sen kans olla.. eipä tarvinnu lenkittää paljon ku se oli kalassa vapaana näköpiirissä ku koulutin sen hyvin.. oon itte kyllä kouluttanu monia koiria mutta kalahan se on vaikeampi. pitää opettaa veneeseen ja ettei juokse uistimen perään ynnä muuta.
lääkäri kustannukset eivät ole vältämättä kalliita jos vai hyvä tuuri käy eikä koira sairastu.. eli pitää pitää huolta koirasta ja seurata että onko sillä mitään epänormaaleja ilmiötä niin sairaudetkin voi ennelta ehkäistä.

oon miettiny lappista tai sitten norjanharmaa hirvikoiraa mutta saa havaata minkä sitten lopuksi valitsen. kuvia tulee sitten ku valitsen sen koiran

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #5 on: May 02, 2012, 15:32:46 »
eipä tarvinnu lenkittää paljon ku se oli kalassa vapaana näköpiirissä

Muistappa silti tämä: (lähde: Suomen luonnonsuojeluliitto, Keski-Suomen piiri)

Koiraa ei saa pitää irti toisen alueella maaseudullakaan, ellei siihen ole maanomistajan lupaa. Maanomistajakaan ei voi antaa lupaa muuhun kuin luvalliseen tarkoitukseen kotipiirin/pihapiirin ulkopuolella. Taajamassa kuntakaan ei voi antaa lupaa kissojen tai koirien vapaana pidolle muualla kuin tähän tarkoitukseen erityisesti varatuilla alueilla.

Metsästyslain säätämä koirien kiinnipitoaika on 1.3.-19.8. Tuona aikana ulkona oleva koira on pidettävä kytkettynä tai siten, että koira on välittömästi kytkettävissä. Ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa koiraa ei saa kuitenkaan pitää muulloinkaan irti toisen alueella. Koira saa olla vapaana ainoastaan luvallisena aikana ja silloinkin vain luvanvaraisessa tarkoituksessa.

LÄHTEITÄ: Järjestyslaki 4. luku 14 §, Metsästyslaki 51 § ja 85 § , Lemmikkieläinten suojelua koskevan eurooppalainen yleissopimus 49/1992, Kennelliitto

Lintujen pesimäaikana koiraa ei siis saa päästää juoksentelemaan edes näköpiiriin. Pilkillä ja tovin aikaa syksystä se koira voi siellä rannoilla juoksennella vapaana.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

makela87

• View Profile
    • Email
« Reply #6 on: May 02, 2012, 17:37:24 »
juu kyllä mulla on tiedossa tuo asia ihan omassa päässä.. oon lukenu tuosta jo kauan aikaa sitten

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #7 on: May 02, 2012, 22:30:10 »
Norjan harmaa on terveempi kuin lappari jos oikein olen ymmärtänyt :wink:. Tuo ystäväni omistama lappari oli kuin painajainen minunlaiselle metsämiehelle.>jokaista liikettä,ääntä jne. varmuuden vuoksi haukuttava sisällä ja ulkona,ei lopeta vaikka kuin komensi,koko ajan vaelsi rauhattomana jne.varsinainen paimentaja>.hermoviilaksi opetettu :evil:.

On mullakin joskus rotikka ootellu pari tuntia kesäiltana koskella paikkaa vaihellen ja vierellä maaten > ihan sama oliko se remmi tai ei niin siinähän pysyi.>käytin toki remmiä ,koska koiraa varsinkin suurempaa pelätään useimmiten. >toisaalta jos joku olisi kimppuuni vaikkapa käsisi käynyt, niin olishan se tainnu aika kova paikka sesselle tuo paikalla komentokin olla?

Eipä tuolla muita pahemmin näkynyt, johtui varmaan isännästä :wink:.

Haasteellistahan tuo kalakoiran koulutus lienee,olipa mitä rotua tahansa.

Minä en käsitä koiraa 8-12 tuntia yksin kotona pitäviä "koiraihmisiä" tai kaupunkiin sijoittuvia metsästyskoiria joita käytetää kerran vuorokaudessa 5min kusettamassa naapurin rappusille ,koska raukka ei millään jaksa pidätellä enää...voi elämän kevät sitä järjen juoksua :evil:

makela87

• View Profile
    • Email
« Reply #8 on: May 04, 2012, 12:13:32 »
juu.. kiitoksia paljon tiedoista.. kyllähän se niin tietysti on että ennemmin se koira kalassa on mukana kun sisällä odottamassa sen aikaa kun oot itse kalassa.. ja mitä nyt eileen juttelin yhen koiran kouluttajan kanssa nioin se ainakin sanoo että saa opetettua/koulutettua kalastus koiran hyväksiu.. jos vain pentuna sen kouluttaa.
vaikeaa se on muutenkin monia koiria kouluttaa joten sinänsä se on sama kouluttaako metsälle vai kalastamaan

Jann3

• Ahvenen palvaaja
    • View Profile
« Reply #9 on: May 18, 2012, 02:19:25 »

Kyllähän tuon kultaisennoutajan kanssa kalalla käytyä. Luotettava, rauhallinen ja ei lähde eläinten perään säntäilemään.
En ole kyllä opettanut mutta aina kun verkoilla ni puikkari suussa se istuu venneessä..  :-) 
Yleensäkkin seurakoirana tuo kultainennoutaja aivan mahtava. Haukkuvaksi lintukoiraksi siitä ei ole mutta vesilinnut järvestä hyvin hakkee
Kaikki loppuu aikanaan halonteko ei koskaan.

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #10 on: May 21, 2012, 23:06:56 »
Totta, söpöhän tuokin on ja tuo haukkumisen vähäisyys ja kuuliaisuus varsinkin jos makupalaa näköpiirissä on parasta A-ryhmää> siitä minäkin tykkään :wink:.

Etten sanoisi lutuinen rotu ja perhekoiranakin mainio tapaus>miksipä kalaankin ei oppis noutaja ,kun on :-P?

center>