Chat

Author Topic: Kirjolohen, taimenen ja harjuksen kalastus vapavälineillä 2012  (Read 7288 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tumppi98

• Vammalan urheilukalastajat
    • View Profile
    • Email
Piti tämmönen avata koska vastaavaa ei löytynyt ja hauenkalastuksesta löytyy jo. Eli tänne juttua kirren taimenen ja harjuksenkalastus reissuista ja kuvia tietenkin myös :wink: itse ainakin lisäilen tänne juttua koska nuo ovat mielusimmat kalalajini. Maanantaina tulee lähdettyä kirrekalaan joelle kun niitä istutetaan pitkästä aikaa tänävuonna ei ole vielä hirveästi tullut lohikalaa mutta 3 taimenta ja yksi harjus :wink:. Kalapaikkani on siis kokemäenjoki jossa vedet on tällä hetkellä aivan liian korkealla sen takia on hankala saada kalaa. PS: ja laittakaa vapavälinein saatuja kaloja ainoastaan.
« Last Edit: June 03, 2012, 08:02:10 by tumppi98 »
Mennöön eikä meinata!

tumppi98

• View Profile
    • Email
Mitkä uistimet ovat teillä toimineet vastaistutetulle kirjolohelle? Itsellä on toiminut taimenelle hyvin inkoo, 11g räsänen, incivible, kuf lippa, team esko ja muut lipat. Kirjolohelle on toiminut team esko ja inkoo mutta kirjolohet olivat olleet jo aika kauan joessa.
Mennöön eikä meinata!

Mind_Flayer

• Vappilosuhvero juomutryffeli !
    • View Profile
Itsellä toiminut kirrenpyynnissä esim. kirjotiurat värissä 70/M ja 99/M, pienet helmiräsäset esim. väreissä GR/FYe/FR-S ja ja C-S sekä kuusamon lätkät. Toimivat hyvin myös talvella kirrepilkillä. Myös Bete Lotot ovat olleet kokeilunarvoisia kesäaikaan.

tumppi98

• View Profile
    • Email
minkä koon lätkä on toiminut nimittäin ostin juuri 14 grammaisen ja olisi sitä tarkoitus huomenna uittaa?
Mennöön eikä meinata!

tumppi98

• View Profile
    • Email
Kuinka nopesti istutuksen jälkeen olette saaneet kirjolohen ottamaan kun itse olen kalastellut vain joessa kauan olleita kirjolohia?
Mennöön eikä meinata!

KÖSTER

• View Profile
    • Email
Kuinka nopesti istutuksen jälkeen olette saaneet kirjolohen ottamaan kun itse olen kalastellut vain joessa kauan olleita kirjolohia?

Riippuu miten suuret lämpötilaerot istutustapahtumassa,pitkät kuljetukset jne. eväkkäät joutuu kestämään.... ja useinhan onneksi annetaan parin päivän tai viikon rauhoitusaika  totuttautua uuteen ympäristöönsä ennen teurastusjuhlan alkamista ,jolloin ihmiset saapuu puskaradion tiedottamanat "tappelemaan" parhaasta paikasta rannalla ja otetaan kalat pois nopeasti ja mahdollisemman tehokkaasti vähintään kiintiön max. määrä ja pari lisäksi pakkaseen, ettei kallis lupa mene hukkaan... :-D.

Ei siinä paljon kalastus elämyksestä voi puhua ,kun tokkuraisia vastaistutettuja alkaa tulemaan.... 5 min ja kiintiö täynnä>onko se sitten huippuonnistumista? Minä ainakin manailin,viannankoskella kesällä kerran moista epäonnea> 6 tunnin haasteellinen reissu muutui 5 minuutin bordellireissuksi=heitto ja kirre tyyliin :evil:.>toisaalta voihan samaan ilmiöön törmätä vaikkapa luonnontilaisilla harjus ja taimenvesilläkin, kun niikseen menee.... :-P

Silloin ,kun kalat oppineet tavoille ei kirrekään kovin helppo pyydettävä ole, väitämpä istari taimenta jopa helpommaksi? Tosin viannalla on aika suuret saalismahdollisuudet monipuolisen kalalajiston suhteen...kuha,ahven,hauki,taimen,kirre,säyne, jopa ankeriaskin osui kerran vieheeseen ja olipa metka käärmes väsytellä.., vielä kuivalla maallakin sai tarkkana olla ettei pääse karkuun luikertelemaan...

Vastaan,että optimi oloissa 3 minuuttia ja yleisemmin1- 3 päivää, silloin kun kuolevat lämpöshokkiin tms. ei tuu ollenkaan... eka ja vika pointit onneksi todella harvinaisia, mutta mahdollisia näköjään nekin... Ilmottaudutkos muuten älä roskaa/kerää  yksi roska tai enemmän/kalareissu talkoisiin :wink:?
« Last Edit: June 04, 2012, 19:17:41 by KÖSTER »

madtrue

• Nyrkinheiluttaja ruispellossa
  • "hullujen kuningas"
    • View Profile
    • Email

Riippuu vähän päivästä. Itsekkin olen tuossa joella välillä "melkein" turhaan yrittänyt niitä houkutella mutta kyl niitä tahtoo tullakkin kun on malttia, ja on ne ihan erilaisia pyydystää ku ne on "pitkään" ollu tos joessa, ku se että käy tosiaan vastaistutettuja toipilaita nostamassa sen minkä kerkee :).
"rocky has left the building"

tumppi98

• View Profile
    • Email
eilen saatiin joku 21 kpl kirjolohta mutta ei se istutuskirjolohien määräksi hirveä ole kaikki päästettiin tietysti takaisin. Tänään ei mulle tullut mitään mutta kaveri sai pari mikäköhän oli kun ei ottanut, ei nyt näin nopeasti olisi luullut kalan siirtymistä pois istutuspaikalta :?.
Mennöön eikä meinata!

Mikke96

• View Profile
Tänään ja eilen oon ollu samoilla paikoilla kuin tumppi98 kalastamassa niitä istari kirjoja kyllä niitä juu sieltä tullu on mutta tänään ei jostain syystä tullu kun ne kaks. En tie olisko syöny eilen vattansa täyteen pikkukalaa niin ei siks syöny tai sitten oli jo hajaantunu. Uistimina on toiminu joku kuusamon lippa inkoo ja muut blue fox lusikat aika pienessä koossa.

KÖSTER

• View Profile
    • Email
eilen saatiin joku 21 kpl kirjolohta mutta ei se istutuskirjolohien määräksi hirveä ole kaikki päästettiin tietysti takaisin. Tänään ei mulle tullut mitään mutta kaveri sai pari mikäköhän oli kun ei ottanut, ei nyt näin nopeasti olisi luullut kalan siirtymistä pois istutuspaikalta :?.

Jos ne on kertoneet kavereille ,että tuohon ambulanssi räsäseen tmv. ,kun haukkaa tulee suu kipeeksi :-D >oppivaisia kun ovat,oliko semmosia kynttilähyppyjä havaittavissa, eli nenä kohti taivasta ja pyrstö edellä takasin?

Tai sitten paikalliset/ei niin paikalliset "kriminaalit" verkotti omat poijes yön aikana :wink:> ainahan voi syitä arvailla....meillä on muuten 100kg kirjoja pakkasessa,...> taimenen perhokalastus,lohivaapun viritysopas ,suomen ottavimmat perhot jne..... :wink:.

Ilmottaudutkos muuten roskatalkoisiin?>roskien kerääjä saa enemmän ja suurempia kalojakin... 8-)!
« Last Edit: June 05, 2012, 22:16:29 by KÖSTER »

tumppi98

• View Profile
    • Email
Vs: Kirjolohen, taimenen ja harjuksen kalastus vapavälineillä 2012
« Reply #10 on: June 06, 2012, 09:42:29 »
Kyllä sieltä muuten jotkut otti kaikki mukaan mitä irti sai aika idioottimasta koska ei kumminkaan tee niillä mitään :-(.
Mennöön eikä meinata!

Mikke96

• View Profile
« Reply #11 on: June 06, 2012, 10:37:15 »

Jos ne on kertoneet kavereille ,että tuohon ambulanssi räsäseen tmv. ,kun haukkaa tulee suu kipeeksi :-D >oppivaisia kun ovat,oliko semmosia kynttilähyppyjä havaittavissa, eli nenä kohti taivasta ja pyrstö edellä takasin?

Tai sitten paikalliset/ei niin paikalliset "kriminaalit" verkotti omat poijes yön aikana :wink:> ainahan voi syitä arvailla....meillä on muuten 100kg kirjoja pakkasessa,...> taimenen perhokalastus,lohivaapun viritysopas ,suomen ottavimmat perhot jne..... :wink:.

Ilmottaudutkos muuten roskatalkoisiin?>roskien kerääjä saa enemmän ja suurempia kalojakin... 8-)!
Kyllä siellä sillon istutus päivänä niitä kynttilä hyppyjä oli mutta enimmäkseen ne vaan kävi pinnassa. Juu siellä oli jotkut idiootit vetämässä 12kpl kirjoo rantaan eikä ees tappanu niitä. Me kysyttiin miksette tapa kaloja niin ne vastas että noi hypyt on vaan refleksejä. Kyllä oli tyhmää porukkaa :evil:

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #12 on: June 06, 2012, 22:05:37 »
Niin, siitäpä päästäänkin ongelmaan nimeltä kalastuskiintiöt?>kalastuksen valvonta,>laki uudistui ja varovaiset vapaa ehtoiset  valvojat lopettanee valvonta hommat?, koska pittää olla virkamies nimikkeellä ja koulutettu>siltikin vapaaehtoisella valvojalla näyttö jne...virkamiesvelvollisuus, mieletön paperisota ja oikeudessa jää hopialle useimmiten , vaikkapa takavarikoidessa kalastusvälineet ja kalat.......poliisi ,kun ei ole.

Ja polliisilla on kädet täynnä muutakin meininkiä.....heillä oikeudet riittää sanktioihinkin virkamiehenä oikeasti toimiessaan :roll:...

Tuolla perhokalastajat saitilla juuri asiaa joku "perehtynyt" esimerkin voimalla, hiukan lakiuudistuksen ongelmaa huolestuneena valaisikin hijattain :-P...

Hyvähän tuo ,jotta edes yritetään parantaa, tais siellä olla ihan pari järkevääkin uudistusta joita ei kyllä erikseen mainittu 8-).

Olikos tuolla muuten niitä roskia, em. kusipäiden jäljiltä.....lupaudutkos talkoisiin vai samaa heimoa kuin muutkin roskaajat :wink:?( Ei kuulu mulle, minähän maksan siitä ,että muut kerää talkoilla roskani jne...)
« Last Edit: June 06, 2012, 22:23:55 by KÖSTER »

Hurttarautu

• Justeeriopiston rehtori
    • View Profile
« Reply #13 on: June 07, 2012, 08:24:29 »

No, tuota, kerran satuimme kaverin kanssa olemaan koskella viskomassa, kun elävän kalan kuljetusrekka tupsahti paikalle. Kyllähän siitä puolen tunnin päästä napsahti kirjolohi lippaan, kaveri sai jo aiemmin. Kuitenkin henkilökohtaisesti paras kirjolohisyönti on ollut istutusta seuraavana päivänä, ambulanssi-räsänen kelpasi miltei peräkkäisillä heitoilla ja kiintiö tuli täyteen. (Mitään rauhoitusaikaa tuolla ei ole. Olen kuitenkin kuullut keskusteltavan, että sellainen olisi kalastajien kannalta paljon parempi, kun kalat olisivat ehtineet levitä tasaisesti koskeen.)
Istustuspäivänä istutuksen jälkeen rannat ovat täynnä ukkoja pohjaonkineen, joten silloin virvelimies saa olla varuillaan, ettei vahingossa sotke muiden siimoja.

Kalat kyllä viihtyvät koskessa ja niitä riittää vielä syksyllä tapahtuvalle toiselle istutuskerralle asti. Kumma kun en tänä vuonna ole saanut vielä yhtäkään, tärppejä sen sijaan ollut muutama. Ja koukut kyllä tuntuisivat olevan terässä.
Kalastus jäissä jäiden puutteen vuoksi.

tumppi98

• View Profile
    • Email
« Reply #14 on: June 07, 2012, 15:27:14 »
Kyllähän nuo heti 5min päästä nappasi aika hyvinkin ja seuraavana päivänä ei taas kalaa juurikaan tullut, kyllä se on mukavempaa kalastella koskilla joissa kala on vähän tasaisemmin :-D.
« Last Edit: June 07, 2012, 15:31:46 by tumppi98 »
Mennöön eikä meinata!

Hurttarautu

• Justeeriopiston rehtori
    • View Profile
« Reply #15 on: June 07, 2012, 16:48:16 »
No, tänään tuli tällänen. Haksahti 5cm ambulanssi-countdowniin.

Kalastus jäissä jäiden puutteen vuoksi.

center>