Chat

Author Topic: Miten tehdä heitto-onki?  (Read 28834 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

alllu97

• Mies, jolle KELPAA!
    • View Profile
    • Email
Miten tehdä heitto-onki?
« on: June 03, 2012, 18:33:04 »
Moro! Ja joo, tiedän että täällä on aiheita jo heitto-ongista, mutta voisiko joku nyt ihan kunnolla selventää että miten heitto-onki tehdään ja mitä siihen tarvitsee? Laitetaanko heitto-onkeen tavallinen onkikoho vai minkälainen koho ja minkälaisia painoja ja mihin kohtaan se/ne painot pitää laittaa? Kiitos selvennyksestä :)

HuippuKalastaja

• View Profile
Vs: Miten tehdä heitto-onki?
« Reply #1 on: June 03, 2012, 21:06:42 »
Otat virvelin ja sitten siihen sen siimaan laitat kohon, painon ja koukun niin kuin tavalliseen onkeen. Ja sitten vaan kalastamaan.
Tavallinen onkikoho käy, mutta pidempiä heittoja saat sellaisella läpinäkyvällä muovisella joka täytetään puoliksi vedellä. Painona toimii tavallinen lyijypaino.
« Last Edit: June 03, 2012, 21:08:18 by HuippuKalastaja »

madtrue

• Nyrkinheiluttaja ruispellossa
  • "hullujen kuningas"
    • View Profile
    • Email
« Reply #2 on: June 05, 2012, 10:56:43 »
Juuri nuin kuin "huippukalastaja" kertoi olen itsekkin tehnyt silloin kun tarvinnut, tosin oon isommilla koukuilla ja peruskoholla + kahdella lyijypainolla varustanut. Ja hyvin on toiminut.
"rocky has left the building"

reviirimestari

• View Profile
« Reply #3 on: June 06, 2012, 16:59:49 »
miten tohon heitto-onkeen sais värkättyä sellaisen liukuvan kohon, että pystyisy kalastamaan myös syvältä?

Jjj

• Rehumakkaran muiluttaja
    • View Profile
« Reply #4 on: June 06, 2012, 17:09:45 »
miten tohon heitto-onkeen sais värkättyä sellaisen liukuvan kohon, että pystyisy kalastamaan myös syvältä?
Liukukohon yläpuolelle vain jonkinlainen stoppari, esim silikonipallo, joka sijoitetaan siimaan sille korkeudelle miltä halutaan onkia. Muuten ihan normaali heitto-onki.

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
  • Kalapedian päätoimittaja
    • MSN Messenger - kimmo.tiirikainen@gmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #5 on: June 07, 2012, 10:58:01 »
Siihen käy myös, kun otat pätkän kuitusiimaa ja solmit sen tarpeeksi monella solmulla palloksi siimaan. Teet vain tarpeeksi kireät solmut, jotta ei luista omia aikojaan. Normaali dyneemasiima käy tähän, esim sufix gyron halpis.

Kalalehmä

• View Profile
    • Email
« Reply #6 on: June 24, 2012, 13:56:29 »
Miksi kohon yläpuolella pitää olla stoppi? Syvyydensäädön takia, oletan? Silloinhan syvyys pitää tarkaaa erikseen kokeilemalla? Minä olen onkinut niin, virvelistä lukien järjestyksessä siimassa on: liukukoho (tavallinen koho ilman keskitikkua), stoppari (ettei kohon reikä "nielaise" tapsia), tapsilenkki, jonka päässä koukku ja siitä n. 10-15 cm alaspäin paino. Tällöin oletettavasti koukku ja syötti ovat aina optimikorkeudella ainakin ahventen kannalta.

Onko tämä ihan persiistä, tämä minun systeemini, vai ovatko ahvenet vaan vielä hajallaan kun on ajankohta tämä ja kesäkin vähän jäljessä? Meinaan tosi huonosti tuli viimekesäisiltä huippupaikoilta Päijänteeltä kalaa. Tosin ei myöskään jigiin tai lippoihin iskenyt ketään.

Ongelmana on ollut se, että tosi pitkissä heitoissa koho jää liian kauas muun roskan putoamispaikasta. Mutta jos tuommoiseen 3 metrinkin syvyyteen heittää niin, että kohon yläpuolella on stoppari, niin tuleeko se stoppari asiallisesti sieltä kelalta, vai pitääkö se 3 metriä roikkua jo heittovaiheessa ulkona?

Heitto-onginta on uutta ja naisen logiikkaa saattaa olla hiven mukana, joten rautalangasta vääntäminen voi olla viisainta.

center>