Chat

Poll

Onko Rapala nykyään kilpailukykyinen hinnassa / kalastavuudessa ?

ON
28 (63.6%)
EI
16 (36.4%)

Total Members Voted: 41

Author Topic: Rapala nykyään.  (Read 5293 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Miksu

• View Profile
    • Email
Rapala nykyään.
« on: July 23, 2012, 22:49:54 »
Voisiko joku viisaampi kertoa että mitä suomen rapalalle on käymässä? Omistaako yksikään suomalainen enää osaakaan Rapalasta? Ja omia mielipiteitä?  :?

pyrytintti

• Ahventen tanssittaja
  • Kaloja ei oteta vaan pyydetään.
    • View Profile
    • Email
Vs: Rapala nykyään.
« Reply #1 on: July 23, 2012, 23:01:53 »
Minun mielestä se on nyt amerikkalaisten omistuksessa (joku voi oikaista jos olen väärässä).
Nykyään minun mielestä rapalasta on tullut liian "teollinen" ja tuottaa liikaa kaikenlaista ihmevaappua amerikan markkinoille tarkoitettuja.
Onneksi sillä on ne vielä ne vanhat kunnon pelit (orginal, shad rap jne.)
Muitakin mielipiteitä olisi kiva saada. :)

tkj

• View Profile
« Reply #2 on: July 24, 2012, 01:03:25 »
En kyllä jaksa ymmärtää miks porukka jaksaa vielä innostua noista koneella painettavista ylihinnoitelluista tusina uistimista.

Miksu

• View Profile
    • Email
« Reply #3 on: July 24, 2012, 01:31:54 »
itellä ei ole enää yhtäkään rapalan vaappua... oon vaa ihmetelly että menestyykö rapala suomessa ollenkaan? Meneekö konkurssiin? Omasta mielestä rapala on suomessa aivan turha. Eikö Lauri Rapala ole vaappujen esi-isä...

kirjolohikäärme

• Ilmiselvä lötkö
    • View Profile
« Reply #4 on: July 24, 2012, 02:15:16 »
Muistan kun joku foorumilainen kirjoitti joskus jotenkin näin: "Rapaloilla ei voi kuin pyyhkiä persettä ja siihenkin ne on huonoja"  :-P Kuka lie kirjoittanut, se ei oo jääny mieleen, mutta lause pyörii hyvin elävänä päässä.

Aina kun kuulee tosimiesten puhuvan Rapaloista toistuu sanat "hengetön", "sieluton", "laaduton", "massatuotanto", "kiinalainen", "muovinen"
Tottahan nämä kaikki kyllä ovat, ei juuri enää suomalaisen käsityön lehdet havise, kun Orginalia paiskoo rannalla. Mutta kuitenkin, kiistaton tosiasia on se, että Rapaloilla saa hyvin kalaa, olivatpa ne sitten kuinka paljon tahansa sitä nykyistä "massatuotantopaskaa." Ja vaaput ovat jopa aikas laadukkaita massatuotantovaapuiksi, mitä nyt minulla on muista kokemusta, otetaan nyt vaikka esimerkkinä Salmo. Koukut on erittäin laadukkaita, oikeasti teräviä, toisin kuin edelläkin mainitulla kilpailijalla. Lähes jokainen Rapala ui tehtaan jäljiltä, yhden poikkeuksen minulla teki (vahvisti säännön) Team Esko joka tuli sitä Fladeneille tuttua perinteistä kylkimyyryä, mutta tämäkin oppi vähäisellä nokkalenkin säädöllä uimaan.

Uskaltaisin väittää, että Rapalan vaaput on aika takuuvarma valinta, se on vain sitten kalastajasta kiinni, osaako valita oikean mallin ja värin oikealla kalalle oikeassa tilanteessa.
Toki parempaakin löytyy, Suomessa on hirvittävästi autotallinikkareita (tälläkin foorumilla) jotka näprää uskomattoman laadukkaita ja pyytäviä (ja kalliita) vaappuja tilanteeseen kuin tilanteeseen joka kalalle, jotka toimivat  varmasti.
"Perhokalastus on ylivoimaisesti hauskin tapa olla saamatta kalaa."

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #5 on: July 24, 2012, 08:45:53 »
En nyt sanoisi että "ylihinnoiteltuja". Nykyään vaaput ovat törkeän halpoja siihen nähden mitä ne olivat joskus 80-90 -lukujen taitteessa. Tai no.. 43mk luokkaa oli silloin Rapalan vaappu, mutta suhteutettuna muihin hintoihin (Kuusamon lusikat alkaen 17mk), ne olivat kalliita, eikä muutenkaan ihmisten ostovoima ollut kovin kummoinen. Nykyään käsin tehtyjen vaappujen rinnalla Rapalat ja muut isojen koneistojen tekeleet polkevat hintoja, jonka vuoksi käsityönä tehdyille joutuu laittamaan liian halvan hinnan. Käytännössä pikkupajalaisten tuotoksista ei edes leipää saa pöytään ilman jotain taikatemppuja.

Aikanaan 20 vuotta takaperin Rapalat olivat ottipelejä, mutta jotenkin tuon tuoteperheen julman kasvun myötä siitä on hävinnyt sellainen maaginen fiilis päältä. Kalamies tarvitsee jonkin fiiliksen ja uskon siihen tuotteeseen samalla. Itse sanonkin, että saaliittomuuteen on tasan 2 syytä: 1) uskon puute ja 2) miehessä vika. Jos viehe on muovinen lärpäke, siitä tulee helposti uskon puute. Toisaalta.. minnow spoonit on hyviä vieheitä, eli en käy isommin arvostelemaan valmistajaa tässä ja nyt. Ja muutenkin olen tykästynyt siihen, että Rapala tuo markkinoille kaikenlaisia kalamiehen pihtejä yms täsmätuotteita, joita ei ole ennen ollut olemassa. Itselläni on kulkenut vyölenkkiin hirtettynä sellainen siimaleikkuri jo monta vuotta. Ilman sitä elämästä ei tulisi mitään.. punotut siimat on sen verran hankalia leikellä puukolla katki siististi, mutta tuolla leikkurilla se on helppoa. Eli lyhyesti summaus: Vaaput pienpajoista tai itse tehden, muita rojuja voi huoleti ostella koska ovat varsin hyviä yleensä. Ja vaapuillakin saa kalaa, jos niitä osaa tuunata paremmiksi itse... mutta jos ei, niin ostaa sellaisia mitkä on jo valmiiksi viritetty huippupeleiksi (tosin silloin pitää varautua siihen, että hinta on kovempi ja kestävyys silti huonompi kuin muovisella tusinatuotteella).
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

tkj

• View Profile
« Reply #6 on: July 24, 2012, 09:02:36 »
Kyllä mielestäni yllhinnoiteltu pitää rapalan kohdalla paikkansa, kun hintoja verrataan käsityönä tehtyihin uistimiin.

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #7 on: July 24, 2012, 09:51:56 »
Lisätty hinta < - > kalastavuus äänestys threadin alkuun.

tumppi98

• Vammalan urheilukalastajat
    • View Profile
    • Email
« Reply #8 on: July 24, 2012, 10:05:34 »
Kyllä se huonompaan suuntaan on menny sen myötä kun se on ulkomaille myyty, mutta yks hyvä ja toimiva klassikko löytyy ja se on minnow spoon ja vaapuista mielestäni parhaat ovat team esko, original ja shad rap.
Mennöön eikä meinata!

Hurttarautu

• Justeeriopiston rehtori
    • View Profile
« Reply #9 on: July 24, 2012, 10:20:28 »
Kinkkinen kysymys kyllä. Toisaalta, moni mökkikalastaja, ja kokeneempikin kalamies luottaa edelleen rapalan nimeen. Etenkin nuorimpien kalamiesten mielestä rapala on "paras uistinmerkki".
Itse käytän myös rapaloita, eikä laadussa ole ollenkaan moittimista. Hinta-laatu-suhde ei siis ole ollenkaan huono. Toki niitä ns. maanantaikappaleitakin on päätynyt kalamiesten käsiin.

Kalastavuus. Se riippuu monista tekijöistä. Se saattaa olla kiinni aivan kalamiehestä itsestään ja uskosta vieheeseen. Jos ei "usko" saavansa kalaa rapaloilla, niitä tuskin jaksaa kauaa heitellä. Eikä se siellä pakin pohjalla mitenkään erityisen tehokkasti kaloja houkuta. Sekin kysymys, miksi jotkut saavat minnow spoonilla älyttömästi kalaa, mutta toiset eivät ollenkaan, vaikka kalastusaikaa olisi suurin piirtein yhtä paljon, on mielenkiintoinen. Ehkäpä niin,  että jos ensi kerroilla ei tule kalakontakteja, usko alkaa hiipua ja käyttökerrat vähenevät. Toiset taas onnistuvat ensimmäisellä kerralla, ja jonkinlainen luottamus vieheeseen on syntynyt.

Hinta. Perusrapala maksaa noin kympin, suunnilleen saman verran,  kuin kotimaisen Finlandia uistimen valmistamat vieheet. Itse käytän kumpiakin enkä ole huomannut merkittäviä eroja kalastavuuden suhteen. Toki eri valmistajien vieheet eivät ole juurikaan päätyneet samoihin kategorioihin, mutta esimerkiksi 5 cm Countdown ja saman kokoinen Invincible ovat molemmat toimineet erinomaisesti kirjolohen ja ahvenen koskikalastuksessa.
Minnow spoonin taitaa saada alle viidellä eurolla, mutta millään Finlandia uistimen vieheellä ei taida olla näin alhaisia hintoja.

Rapala tuo markkinoille myös muita kalastustarvikkeita, kuten esimerkiksi em. pihtejä. Itselläni on niistä vähäisiä mutta positiivisia kokemuksia.

Vastaus kysymykseen on, pitkän pohdinnan jälkeen, ON.
Kalastus jäissä jäiden puutteen vuoksi.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #10 on: July 24, 2012, 10:33:10 »
Kyllä mielestäni yllhinnoiteltu pitää rapalan kohdalla paikkansa, kun hintoja verrataan käsityönä tehtyihin uistimiin.

Ei se siitä johdu vaan siitä, että käsintehdyt on PAKKO myydä halvemmalla että joku niitä ylipäänsä edes ostaisi!
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

Vikke

• Kiiskimaisteri
  • Kurikan Urheilukalastajat
    • MSN Messenger - vikke-95@hotmail.com
    • View Profile
    • Kiinnike-Heinonen Oy
    • Email
« Reply #11 on: July 24, 2012, 12:08:10 »
Kukaan ei kyllä voi väittää, että Rapalan vieheet eivät toimisi kalavesillä.
Mutta ostaako niitä enää niin moni kaupan hyllyltä ?

Markkinoille on tullut niin paljon lisää viehemerkkejä ja tosiaan vieheiden valmistus itse on lisääntynyt merkittävästi.
Aloittelevat kalastajat ostavat halppisvieheitä ja nämä niin sanotut "tosimiehet" valmistavat vieheensä itse.

Mutta kyllä Rapalan vieheet siltikin vielä kaupaksi menevät.
Monet eivät jaksa keskittyä vieheiden valmistukseen, vaan haluavat viettää senkin ajan kalavesillä.
Ja aloittelevatkin kalastajat saattavat pistää rahansa Rapaloihin, koska ovat konkareilta kuulleet, että ne toimivat vesillä kuin vesillä.

Rapalalta löytyy niin monia toimivia malleja ja värejä, että itse ainakin suosin vielä Rapalaa.
Hinnat saattavat olla kovia, mutta harrastukset maksaa... :-)

Äänestykseen pistin ON.
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

jonttexi

• View Profile
    • Email
« Reply #12 on: July 24, 2012, 13:56:42 »
Voisiko joku viisaampi kertoa että mitä suomen rapalalle on käymässä? Omistaako yksikään suomalainen enää osaakaan Rapalasta? Ja omia mielipiteitä?  :?

mun käsitykseni on että on myyty suurin osuus muille isommille firmoille ,joitain vanhoja omistajien poikia on vielä johdossa esim virossa . mutta toi rapalan vääksyn tehas näillä näkymillä ei kauan räpiköi(minun mielipiteeni olen paikallinen)lomautuksia koko ajan ,ja suurin osa nykymalleistahan on vissiin tarkotettu jo ulkomaan vientiin .kyllä niillä rapaloita tulee itekkin aika paljo uitettua ,helppo saatavuus ja toimii ..
viimeinen kala on usein tärkein,ota se ylös

JuP3

• Heikki Vihinen ULIULI
  • Rajaseudun Rambo
    • MSN Messenger - jupe89@luukku.com
    • View Profile
« Reply #13 on: July 24, 2012, 14:23:44 »
Syksyllä jos ostaa Rapalat alelaareista, niin ei kukkaro kevene liikaa. Kyllä allekirjoittaneen pakeissa on tietty määrä Shad Rap DR, CountDown, Original, Minnow Spoon ja Magnum nimisiä vaappuja oltava hinnasta ja valmistusmaasta riippumatta.
Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #14 on: July 24, 2012, 15:00:09 »

center>