Chat

Author Topic: Vinkkejä aloittelevalle heittokalastajalle  (Read 3668 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kuoid

• View Profile
Vinkkejä aloittelevalle heittokalastajalle
« on: August 07, 2012, 00:48:11 »
Heinäkuun alussa tuli hinku kalaan kun rauhoitusaika loppui (istutukset). Raahasin tyttöystävän puoliväkisin mukaan kirrejahtiin. Lopputuloksena reilu 2kg kirre ja vajaa 3kg kuha. Ylläri, itse tyhjin käsin kotiin.
Nyt 11 käyntiä takana, seuraava tulos:
2 kirreä
4 kuhaa
1 taimen
~10 isohkoa haukea, suurin 6,3kg
3 isoa ahventa

Joka ikisen kalan tuo naikkonen nostanut ylös. Itse tyhjin käsin kotiin joka ikinen kerta, poislukien yksi ahven ja hauki jotka nappasin mukaan jonkun laittomasta katiskasta minkä bongasin.
Olen kalastellut useamman vuoden, en ihan amatööri ole. Sekä heittokalastusta että vetouistelua.
Vähän käy itsetunnon päälle pikkuhiljaa.
Joka ikinen kala on noussut samalla "tyylillä", propelli heitto silmät kiinni 3 metrin päähän, sen jälkeen virran mukana kaikki siimat ulos, ja kelataan sisään rantaviivaa pitkin. Ei paina mieltä se kun itse ei saa kalaa, vaan se kun nainen tempoo vierestä kalaa ylös enemmän kuin pakastin vetää.
95% kaloista punaisella Nils Master Invincible 5cm vaapulla. Itse en pidä vaapuista heittokalastuksessa kun on niin lyhytheittoisia, mikä mahdollisesti suurin syy saaliittomuuteeni. Räsäsen pikkupellit, Kopsun pikku- ja vähän isommatkin pellit, Rapalan 3 cm countdownit, Rapalan Maxrap heittovaaput, Rapalan Deep Tail Dancerit, Toukkajigit (myös valkoinen), kalajigit ja putkiperhot on käyty läpi. Lottoja ostin useamman kun kaikki tuntuu kehuvan sitä, ei yhtäkään tärppiä. Mahdollisesti liian kova virtaus lotolle, mutta kuitenkin. Mitäköhän kannattaisi seuraavaksi kokeilla?

Liitsit oli itselläni mielessä, sellaista kun en koskaan ole vielä heittänyt.
Elikkä neuvoja kaipailisin Liitseille, ja yleensäkin voimakkaassa virtauksessa kalastukseen. Kirjolohi, kuha ja taimen siis tähtäimessä. Kalaa joessa on paljon, ei vain nappaa muuhun kuin noihin pirun Nilsseihin.
Joki on 70 metriä leveä, tasaisen syvä ja voimakas virtaus + pyörteitä. Tietääkseni kohdalla oli ennen putous, nykyään voimalaitos. Kymijoki siis kyseessä, en viitsi mainostaa paikkaa enempää.
Ihan perus avokela välineenä.

Edit: Ainiin, useimmiten yöllä kalastelemme.
« Last Edit: August 07, 2012, 01:31:41 by Kuoid »

Kalle 37

• Pikku-Kalle
  • Kyl kala syö kun vaan tietäs missä :)
    • View Profile
    • Email
Vs: Vinkkejä aloittelevalle heittokalastajalle
« Reply #1 on: August 07, 2012, 08:53:59 »
Osta samanlainen nilsu ja heittele rannan myötäisesti
Erämaa-Kuusamon pilkkiviikot :)

dryapplecider

• View Profile
« Reply #2 on: August 07, 2012, 09:22:38 »
Sillähän se on vedellyt :-D

Tänään taas kahdella ensimmäisellä heitolla 3 kg hauki ja 2kg kirjo  8-)

Kuoid

• View Profile
« Reply #3 on: August 07, 2012, 09:59:56 »
Osta samanlainen nilsu ja heittele rannan myötäisesti
Ei se oo kalastusta :|

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #4 on: August 07, 2012, 10:35:49 »
Niin no.. itse olen kirjoittanut (taas mainostan) blogiinkin tästä aloittelijan käsittämättömästä tuurista. Mutta sehän se juuri kalastuksen hauskaksi tekee, kun ei tarvitse olla mikään älytön professionaali että alkaa saalista tulla. Kaikkein pahin vaihe on se, kun aloittelijan tuuri väistyy ja luulee osaavansa jotain. Tässä vaiheessa ne mukamas opitut kikat menettävät luoton, kun olosuhteet vaihtuvat edellisestä menestyksekkäästä reissusta. Eli olisikohan tästä kyse, kun kalapussi lärpättää tuulessa tyhjyyttään?

Yksi vinkki on tässä: uita lähempänä pohjaa ja kiviä. Kun olet teknisemmin ehkä kehittyneempi kuin aloittelija, saatat suojella viehettäsi pohjatärpeiltä ja samalla myös kaloilta. Kelaat liian nopeasti ja se on liian yksioikoista rullaamista. Se pieni uittotekninen riskinottojen välttely voi kostautua juuri näin. Aikanaan kaverin kanssa Kajaaninjoella minulla oli aivan julmettu pohjaanjättö-prosentti verrattuna häneen, mutta toisaalta oli minulla useammin saaliskirrekin pussissa.

Ja kyllähän tuo meidänkin taloudessa välillä menee niin, että rouva kiskoo kalat ja itse vain katson vierestä. Kesällä yksi tällainen haukien kalastelureissu meni aika pitkälti haavimiehen roolissa. Toisaalta, viimeksi tehty kalareissu menikin sitten juuri toisinpäin.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

repomies

• Se mikä ponnistamatta tulee se on ripuli
    • View Profile
    • Email
« Reply #5 on: August 07, 2012, 15:50:51 »
Hauelle calicocat, ahvenelle on ne pienet vaaput ja lusikat esim. Salmo hornet, mepps lippa ja lotto lippa on toimiva 14g ja se isompi on parempi hauelle. Kirrelle kuusamon lätkä on hyvä. Kannattaa vain kokeilla yksinkertaisimmilla tavoilla. PS. Itse olen saanut haukea paremmin heittelemällä kailaslikosta kuin uistelemalla keskellä järveä

Syöttikala

• View Profile
« Reply #6 on: August 07, 2012, 18:40:09 »
Ihme homma kun kyselee täältä, vinkkejä vaikka vierestä vois kysyä kuinka niitä kaloja nyt taas saatiinkaan....  :roll:

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #7 on: August 07, 2012, 21:02:15 »
Ihme homma kun kyselee täältä, vinkkejä vaikka vierestä vois kysyä kuinka niitä kaloja nyt taas saatiinkaan....  :roll:

Sama käväisi minunkin mielessä :wink:. Laita se rapalan 5cm shad rap ja ongi samasta paikasta ei missään nimessä samalla värillä/vieheellä, vaan vaikkapa kultakylki oranssi selkäisellä jossa vaalea masupuoli niitä virran reunoja ronkkien se
5kg kirre ja kuha :-D!>siis lasket kelluvana sinne alavirtaan pitkälti siimaa ja alat "iskettää" monttujen kohdilta sieltä missä nilsuunkin on ottanut....siis paikallaan virrassa uittaen välillä pari kierrosta sisään kelaten välillä löysäten paikan yli ja taas takaisin tai muutama kammen pyöräytys nykyjä vavalla edeten vaihtelevasti pysäytellen /vedellen jne. edestä takaa sivulta viehettä kalan näköpiiriin.....shad rap sopivassa virrassa tekee mukavasti sivuliikkeen jolloin kala sivulta päälle käyvää viehettä useimmiten puree puolustautumisrefleksinä kai tai sitten muuten vaan tunkeilijaa säikähtänee...

Onnea ja menestystä itsetunnon takaisin saamiseen, eikä tuo nyt häpeä ole tuollaisen daamin kalakaverina olla 8-)!
Toisaalta naisen logiikkaa ei voi ymmärtää silloinkaan ,kun se toimii :-P....,mutta lohduksi eipä ne naisetkaan miehen logiikasta mitään ymmärrä :-D!

center>