Hämeenlinnan seudun heittopaikat.

Started by Katinkuha, August 19, 2012, 18:25:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Katinkuha

Terve!

Olen aloittanut jigillä kalastamisen tänä kesänä ja olisi kiva tietää Hämeenlinnan seudulta hyviä heittopaikkoja rannalta, koska en omista venettä. Hämeenlinnan kaupungin alueelta rannat on jo käyty läpi ja Hattulan Mierolassa ja Lepaalla on tullu heiteltyä kanssa. Kuhaa, ahventa ja haukea on jonkin verran tullu nostettua vedestä ylös, mutta vaihtelun vuoksi ois kiva käydä jossain muuallakin. Auto mulla on käytössä. Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Flavo Flav

Hojo!

Nuorempana on tullut fillarin kera kierreltyä Vanajaveden rantoja. Tässä muutamia paikkoja:

Hämeenlinnan keskustasta kohti etelää n. 4km, kohdassa kun Vanajavesi alittaa 10-tien, siellä sillan alla on tullut juniorina käytyä paljonkin heittelemässä. Tosin en tiedä nykytilannetta, siinä oli ainakin viimeksi ohi ajaessa siltaremontti meneillään, et pääsekö sinne alle enää..Toinen "legendaarinen" paikka oli tuohon aikaan ns. Rautaruukin paskaputki, virtaavaa vettä ja joskus isoakin toutainta ja lahnaa. Taitaa löytyä kartalta Pappilansalmentien päästä. Miemalansalmen kohdalla, junaradan puolella.

- FF  :mrgreen:
"No huhhuh" - Kyösti Pöysti, komisario

Katinkuha

Kymppitien sillan alla on tullu käytyäkin, mutta mitään sieltä ikinä saanu  :| Rautaruukin taakse en oo ikinä eksynytkään. Onkohan muilla seudun järvillä hyviä heittopaikkoja kuin vanajalla? oon vasta pari vuotta asunut hämeenlinnassa eikä kaikki seudun alueet ole ihan tuttuja.

M1kko

Quote from: Katinkuha on August 20, 2012, 13:31:30
Kymppitien sillan alla on tullu käytyäkin, mutta mitään sieltä ikinä saanu  :| Rautaruukin taakse en oo ikinä eksynytkään. Onkohan muilla seudun järvillä hyviä heittopaikkoja kuin vanajalla? oon vasta pari vuotta asunut hämeenlinnassa eikä kaikki seudun alueet ole ihan tuttuja.
Aika vähissä nuo rantakalastuspaikat Hämeenlinnassa ovat. Itsekkään en ole kymppitien sillan alta juuri mitään saanut, vaikka monena vuotena olen siellä käynyt heittelemässä.

Rautaruukin paska-allas on kyllä melko masentava paikka. Kuulemma sieltä jotkut ovat kuhiakin saaneet, mutta itsellä ovat saaliit siellä olleet lähinnä ahventa ja toutainta. Toki toutainta on mukava kalastaa. Välillä siellä näkee ihan mukavan kokoisia mulauksia. Itsellä suurimmat toutaimet ovat jääneet alle kahteen kiloon.

Vanajalla ehdoton ykköspaikka rannalta kalastaessa on Kirstulansalmi Aulangolla. Sieltä olen parhaiten kuhia (isoimmat 3 kg) saanut. Myös rautatiesillan alta tulee välillä mukavasti kuhaa, mutta siellä on pohja niin täynnä romua, että jigejä kannattaa olla reilusti mukana.

Eipä tässä Hämeenlinnan lähellä oikein muita kokeilemisen arvoisia järviä ole rannalta kalastukseen. Alajärvellä, Aulangonjärvellä ja Katumalla ei juuri rannoilla ole rakosia mistä heitellä.

Ja tosiaan jigeillä tuolla Vanajalla kannattaa rannalta kalastaa. En muista saaneeni kuin yhden kuhan vaapulla.

Katinkuha

Kerran kävin rautatiesillan alla heittelemässä, mutta totesin jigeillä kalastamisen liian hankalaksi siellä  :-P mutta eipä tuo kirstulansalmi ole mulle tullu kertaakaan mieleen, pitääpä huomenna lähtä kattomaan minkälaisia heittopaikkoja siellä on tarjolla, kiitoksia vaan vastauksesta.

Himopilkkijä89

Kirstulansalmella piti joskus poiketa mutta jäi väliin, jos sitten syyskuussa uutta yritystä. Sitä edeltävän kapeemman kohdan ja rautatiesillan joskus kokeilin ilman ihmeempää saalista, joku pieni hauki taisi tulla. Katumalla tosiaan rannalta heittelypaikkoja ei niin hirveästi löydy ainakaan jos meinaa pohjaa pitkin kalastaa.

Asun tämän sillan lähellä mikä on se 4km keskustasta etelään, usein siinä kalastajia on mutta kaloja heillä näkyy suht harvoin. Kuhaa, haukea ja ahventa kuitenkin oon nähnyt nousevan, joskus kuulemma isompaakin kuhaa.

Katinkuha

Kirstulansalmella käyty, tuloksena yksi puolen kilon hauki :-) jos ensi kerralla söis vähän paremmin. Ihan hyviä heittopaikkoja sielläkin on.