Tuo nopeushuijauksen, eli "speed cheating":in tarkistus toimii seuraavasti: pelin isäntä kysyy väliajoin pelaajilta "paljonko kello". Kellonaika pelaajilla saadaan Windowsin GetTickCount -toiminnolla, joka palauttaa millisekunteina ajan koneen käynnistyksestä. Jos aikaväli edellisestä tarkistuksesta poikkeaa liikaa siitä mitä se isännän päädyssä on (ottaen huomioon molempien kyselyiden ping-ajat), niin silloin tulee tuo varoitus. Ja parista varoituksesta lentää ulos, jos automaattinen potkinta on päällä (autoban). Ja tuo liikaa poikkeaminen on melko paljon, suunilleen 20s viiden minuutin aikana. Eli jos koneen kello hieman jätättää tai edistää, niin se ei tuota laukaise. Sen pitäisi edistää 1.5h vuorokauden aikana, eli tosi paljon.
CheatEnginen (ym) nopeushuijaaminen perustuu juuri tuohon GetTickCount:in nopeuttamiseen/hidastamiseen, koska sitä pelit käyttävät kaikkeen ajanhallintaan, mitään muuta ei oikeastaan ole tarjolla (paitsi prosessorien omat "performance counterit", jotka toimivat noin 90% koneista). Nopeushuijauksella saa muutakin etua kuin pelkkä juoksun nopeuttaminen. Esim vieheen vaihdot, kalan nostot, ym.
Onkohan mahdollista, että edellä kuvatussa tapauksessa, hosti olisi käyttänyt jotain huijausohjelmaa ja nopeuttanut konettaan? Sehän aiheuttaa tuon ilmiön, että pelaajille todetaan "nopeushuijaus".
Olen saanut myös raportteja, että jotkut pelaajat saavat omilla koneillaan aina tuon huijausvaroituksen, eivätkä voi pelata missään hostissa. Kesällä koitin selvittää googlettelemalla, toimisko esim tuo GetTickCount epäluotettavasti koneissa, jotka muuttelevat prosessorin kellotaajuutta lämmönsäätelymielessä, mutta en löytänyt varmistusta teorialle.
Jotenkin siis vaikuttaisi, että minulla olisi tuossa joku bugi, mutta tarkistin tuon logiikan jo moneen kertaan versioon 0.9 ja testasinkin niin, että aiheutin keinotekoisesti useamman minuutin lägiä viesteihin (mitä tapahtuu helposti yhteyden katkeamisen ja uudelleenyhdistymisen tapauksissa), enkä saanut ongelmaa tapahtumaan. Sen sijaan, jos lägi on paha, niin tuo ei huomaa vaikka pelaaja käyttäisikin nopeushuijausta.
Jos joku saa tuon nopeushuijauksen omalla koneellaan aikaiseksi useasti (esim spotifyllä tms, ainakin Koegi), niin ilmoittautukoon täällä, sovitaan aika ja laitan hostin pystyyn, niin nään toivottavasti suoraan mistä on kyse ja saisi tuon korjattua seuraavaan versiooon.
PS. Ja se on huomioitu, että GetTickCount pyörähtää ympäri n. 40 päivän välein.