Silmäpilkintä

Started by tumppi98, January 02, 2013, 17:02:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tumppi98

Elikkäs tarkoitan tässä pilkintää ketjupilkillä johon laitetaan ahvenen silmä syötiksi. Koukkuna voi viissiin olla vaikka värikoukku joka estää silmän liukumisen ketjuun, olen kuullut että silmäpilkillä voisi saada enemmän pannukarkeita ahvenia kuin esim. tapsilla pitääkö tämä paikkansa? Vavaksi tuohon on varmaa hyvä joku jäykkäkärkinen mutta kevyt vapa esim. Karismax max 3.
Mennöön eikä meinata!

k-e-k-k-o-n-e-n

Quote from: tumppi98 on January 02, 2013, 17:02:45
Elikkäs tarkoitan tässä pilkintää ketjupilkillä johon laitetaan ahvenen silmä syötiksi. Koukkuna voi viissiin olla vaikka värikoukku joka estää silmän liukumisen ketjuun, olen kuullut että silmäpilkillä voisi saada enemmän pannukarkeita ahvenia kuin esim. tapsilla pitääkö tämä paikkansa? Vavaksi tuohon on varmaa hyvä joku jäykkäkärkinen mutta kevyt vapa esim. Karismax max 3.
Tuo vapa käy mainiosti tähän hommaan ! Ja itse olen pilkkinyt ahvenia ilman värikoukkua silmän kanssa ja hyvin on purrut..  8-) Joskus toimii jopa paremmin kuin kärpäsentoukka ja tietenkin niille "isoille"  :wink:
'järvi alkaa rannasta.'

tumppi98

Kuinka isoja ahvenia tollai on tullu? Juu ei sitä värikoukkua tarvi mutta se auttaa siihen ettei se silmä mee ketjuun.
Mennöön eikä meinata!

k-e-k-k-o-n-e-n

Itse olen saanut semmoisia, kolmen-neljänsaan gramman painossie.. 8-)
'järvi alkaa rannasta.'

jcuster

Onpahan tuota käynyt niinkin että toukat ja survarit ovat jääneet lähes saaliitta ja silmällä on kalaa tullut helkutin hyvin.

Kannattaa sitä kokeilla tapsissakin, joskus kalat vaan syövät siihen paremmin. Mutta totta kyllä että enemmän tulee tuon ketjupilkin kanssa käytettyä, värikoukuista niinkään ole kokemusta... Mutta veikkaan etttei lisäväristä ole sen kummempaa haittaa kuin muulloinkaan.

Kuhapilkillä on usein pilkin alla normi pienehkö kolmihaara ladattuna ahvenensilmillä ja on sekin toiminut, joskus ahvenillekin.
Yks asia on varma: Kun pilkkihaalarit päällä pierasee sen saa aina silmilleen.

Mikke96

Kyllä silmäpilkki toimii hyvin sillon kun ahven on hyvällä syönnillä. Vähän huonommalla kärpäsen toukka on parenpi ja sitten kun on oikein huono syönti niin surviainen tapsissa tai pelkässä morrissa. Ja parhaimmillaan silmä on ensijäillä varmaan siksi koska ahven on yleensä silloin hyvällä syönnillä. Ja silmä kannattaa rikkoa koska silloin se on ahvenen mielestä herkullisenpi.

villain

Minä olen käyttäny silmää hyvinkin paljon. Tapsissa ja ketjussa. Yksi silmän eduista on kalastavuuden lisäksi myös sen kestävyys. Jos kala on oikein hyvin syönnillään niin toukkia, puhumattakaan surviaisista joutuu useammin vaihtamaan/lisäämään. Silmälle minulla on ollu useinmiten vähän vahva uintisempi pilkki. Varsinkin kisoissahan tuo kestävyys tuo ne extra kalat mitä kaveri menettää kaivaessaan toukkia rasiastaan :wink:

KÖSTER

Ja sehän on mukava ylläri, että isot ahvenet voi kasvaa toistakiloseksi kuhaksikin, jos pari silmää kerralla syötittää :wink:.