Chat

Author Topic: Särjen pilkintä  (Read 5856 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vaapunvetäjä98

• Mä täält Tokmannilta..
  • TEAM KALATON
    • View Profile
    • Email
Särjen pilkintä
« on: March 20, 2013, 16:45:54 »
En ole nähnyt/huomannut tälläistä aihetta vielä joten aloitetaan uusi. Elikkäs miten särkiä tulee teidän mielestänne parhaiten pilkillä?
Kannattaako mäskittää ja jos kyllä niin mitä laitatte mäskiin ja kuinka kauan ennen pilkkimistä mäskiä tulee laittaa?
Kuinka suurelle alueelle sitä laitetaan ja kuinka monesta reiästä? Pilkintä alue pääasiassa on ehkä n. 10m x 30m.
Ongin tapsipilkillä jossa syöttinä kärpäsen toukkaa... Kiitos vinkeistä jo etukäteen!!!  :-)
Haittaakshe sua jollain tapaa?

VeetiiL

• View Profile
Vs: Särjen pilkintä
« Reply #1 on: March 20, 2013, 18:01:38 »
Ahvenen pilkkiessä tulee eniten särkeä ja toisippäin myös :D

vaapunvetäjä98

• Mä täält Tokmannilta..
  • TEAM KALATON
    • View Profile
    • Email
« Reply #2 on: March 20, 2013, 18:26:17 »
No se on kyllä joskus totta mutta nyt tavoitellaankin paljon keskikokoisia särkiä ja jättipotteihin pääsyä saattanee siivittää mäskitys tai jokin muu mutta sitä tässä kyselenkin että mikä ja miten?? Tavoittelu paikka on siis pieni hieman humusvetinen ja ruskea vetinen metsälampi.
Tavoite koko on 30g-100g eli keskikokoisia ja mieluiten jopa ISOJA särkiä kaivataan. Tarkoitettu särjet on iskukoukkuihin, ootto-onkiin
ja sitten kasvattamaan kalapussin painoa!!!   :wink:  Eli siis hauen ootto-ongintaa lähdetään tuohon tutulle lammelle harjoittamaan  :-)
Sivussa sitten viikonloppu kalastetaan sinttejä  :-)

juhox

• Tulen palaamaan tuleen palamaan.
    • View Profile
« Reply #3 on: March 20, 2013, 18:54:35 »
Särkiä on aina välillä tullut pilkittyä esimerkiksi madesyötiksi. Mäskin käyttö on särjen pilkinnässä erittäin tärkeää. Se mistä mäski on tehty ei ole niin tarkkaa.Olen käyttänyt vehnäjauhoja, leseitä, kaurahiutaleita, makarooneja yms. sekoitettuna taikinamaiseksi mössöksi, jotka sitten kippaan pari tuntia ennen pilkkimistä yhdestä avannosta sisään. Tehokkaampa olisi varmaan mäskätä muutamasta avannosta, jotka ovat hieman kauempana toisistaan.

Mäskäämällä on ainakin lähijärvestä tullut todella komeita särkiä. Suurimmat n. 300 grammaisia. Ihmettelen miksei säyneä tule mäskäämällä talvella ollenkaan vaikka samasta lahdesta niitä saa paljon keväisin onkimalla. 
"En syö kalojen lääkkeitä. "

Särki pelle

• Pyykkinaru-hauki
    • View Profile
    • Email
« Reply #4 on: March 20, 2013, 19:17:02 »
Itse olen juurikin särkeä pilkkinyt aika paljon, koska viereisestä joen lahdesta ei tunnu muuta tulemaankaan. Itse en suuria särkiä jahdatesa käytä yleensä mäskiä. Tuntuu vain tuovan pieniä sinttejä paikalle. Ja onhan sitä särkiä pilkittäessä kehittynyt omat tekniikkansa tapsipilkillä pilkkimiseen. Tällaisilla tekniikoilla olen itse onnistunut:
Pientä särkeä yrittäessä teen rauhallisia vetoja nopeaan tahtiin noin 10 kertaa. Tämä saa yleensä särjen kiinnostumaan pilkistä. Tämän jälkeen tehdään lyhyt ja nopea nykäisy, ja sitten odotetaan hieman. Useasti tässä kohtaa Särki nappaa.Jos mitään ei kuulu niin pilkkiä värisytetään hieman paikallaan. Tämä liike on monesti pelastanut päivän, kun kalat ovat olleet passiivisia.
Isoa (+300g) särkeä pilkittäessä olen päässyt parhaisiin tuloksiin pitkillä tauoilla ja rauhallisilla vedoilla. Iso särki on varovainen kala ja voi säikähtää liian nopeita vetoja. Vedossa "saatan" pilkkiä ylöspäin, eli teen vasta vedon lopussa pienen nykäyksen. Joskus kun iso särki ei nappaa millään ja tuntuu pitävän laihdutuskuuria, on toiminut mormuska tyylinen uitto.
Näillä ohjeilla olen itse saanut 1,164g särjen.

vaapunvetäjä98

• Mä täält Tokmannilta..
  • TEAM KALATON
    • View Profile
    • Email
« Reply #5 on: March 20, 2013, 20:02:06 »
Selevä kiitos neuvoista ja ei muuta kun houkuttelemaan kaveria että käväsis mäskittämässä edellis päivänä parista avannosta mutta jos ei jaksa käydä niin ei kai sekään särkipellen mielestä ainakaan kovin tärkeää ole joten ei kai sitten minunkaan  :-)

juhox

• Tulen palaamaan tuleen palamaan.
    • View Profile
« Reply #6 on: March 20, 2013, 20:42:14 »

Näillä ohjeilla olen itse saanut 1,164g särjen.
No huh huh. Melkein suomenennätys kokoa oleva kala. Olisi kiva nähdä kuva moisesta möröstä, jos kalasta on otettu kuva.
@vaapunvetäjä98
Reissuun kannattanee joka tapauksessa otta edes hieman leipää yms. Särjetkin ovat usein kiven alla varsinkin silloin kun niitä yrittää tarkoituksella pyytää.
"En syö kalojen lääkkeitä. "

vaapunvetäjä98

• Mä täält Tokmannilta..
  • TEAM KALATON
    • View Profile
    • Email
« Reply #7 on: March 20, 2013, 21:07:50 »
Ok kiits. Ottanen mukaan leipää ja ehkä kauralesettä tai makaronia tai jotain.  :-) Ja on tosiaan helkutin moinen mörkö jos on noin iso!! :-o

center>