Chat

Author Topic: Vieläkö löytyy kalaverkkonsa käsin pauloittavia?  (Read 6973 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pyydystelijä

• View Profile
Vieläkö löytyy kalaverkkonsa käsin pauloittavia?
« on: March 21, 2013, 11:46:46 »
Kertokaapa millaisia kokemuksia teillä on ollut itse pauloitetuista verkoista ja millaisia luomuksia olette saaneet aikaiseksi. Millainen käsin pauloitettu verkko on ollut kaikista kalastavin tai toimivin?

Itselläni on valtaosa noin 15 verkosta käsin pauloitettuja ja etenkin kuhalle on Keski-Suomessa toiminut hyvin 3 m  korkea 55 mm verkko, jossa jokaiseen pauloituslenkkiin on otettu yksi verkon silmä. Yläpaulaksi olen valinnut vähän suosituksia kevyemmän 1,8 m korkeille verkoille suunnatun yläpaulan. Nyt keväämmällä otan koekalastettavaksi 1,5/2,1 m korkean käsin pauloitetun 55 mm vinoriimuverkon (valmiista riimuliinasta), jonka olen myös pauloittanut sotkujen välttämiseksi siten, että jokaiseen pauloituslenkkiin tulee vain yksi verkon silmä. Saa nähdä tuleeko saaliiksi haukea, madetta vai kuhaa.

pohjoisenpyytäjä

• View Profile
Vs: Vieläkö löytyy kalaverkkonsa käsin pauloittavia?
« Reply #1 on: April 06, 2013, 17:52:53 »
Tottahan toki, pohjosen erämiehen perusosaamisen tuo verkon ainoittaminen toki kuuluu vieläkin. Aika paljon perusohjeiden mukaan tulee laskettua pauloitussolmujen tiheydet. Harvat (40> mm) viime aikoin olen pauloittanut yläpaulan 25,5 metrin pituuteen siten, että joka kolmas silmä vapaaksi, verkkoon saadaan parempi ottavuus. Alapaula voi olla normaali 32-33 metriä. Joka toiseen väliin kaksi solmua ja sitten yksi, Käy nopeammin eikä roiku. Mittana käytän molemmista päistä lovettua karmilistan metrin pätkää, johon tarvittavat mitat maalarinteipillä. Kätevä, kun käytetty teippi aina tietopaikkaan, minulla se siivouskomeron oven sisäpuoli. Välttyy uudelleen laskemiselta. Teipistä pitää löytyä tiedot, mitä ja mihin.

Pystyriimoitus kiinnostaa, minulla on sopivasti 3 metrisiä vajaalla käytöllä, suhteellisen helppo riimuttaa: leikkaan samanmittaisia pätkiä pauloituslankaa nipussa ja pistelen ne neulalla molemmista pauloista läpi kiinni. Tietenkin pujotellen silmälinjaa pitkin. Tein tuossa talvemmalla 1,8 metriselle verkolla koeriimoituksen runsaan metrin välein,  laskin siihen 30% kuristuksen eli verkko on riimujen kohdalta 130 cm:n korkuinen.

Tuota testiverkotusta, mikä verkko parhaiten pyytää, on uskottavasti vaikea tehdä. Kala vain liikkuu siten kuin sille sopii. Joskus tulee, joskus ei tule millään. Varmaan kaikki ovat törmänneet joskus siihen seikkaan, että kaikkein huonoin tai surkeimman kuntoinen verkko pyytää parhaiten. Sitä taas sanotaan Murphyn laiksi!

center>