Chat

Author Topic: Hyvä kaiku pilkki ja soutuvenekäyttöön?  (Read 43787 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joensuun kolli

• View Profile
Hyvä kaiku pilkki ja soutuvenekäyttöön?
« on: March 25, 2013, 09:37:19 »
Hankintalistalla olisi kaikuluotain joka tulisi pilkki- ja soutuvenekäyttöön. Hinta max. 200€. Laittakaahan kokemuksia tulemaan! Miten kestäävät pakkasta, akkujen/pattereiden kesto? Lähinnä ahvenpilkille ja pohjoisessa rautuhommiin. Kesällä sitten ahvenen etsintään.

Mind_Flayer

• Vappilosuhvero juomutryffeli !
    • View Profile
Vs: Hyvä kaiku pilkki ja soutuvenekäyttöön?
« Reply #1 on: March 27, 2013, 09:05:45 »
Itselläni on käytössä Humminbirdin piranhamax 160 portable. Kyseessä sen verran uusi hankinta ettei käyttökertoja ole vielä kertynyt kovin paljoa, mutta toistaiseksi näyttää olevan ihan kohtuu pätevä laite. Näyttää mm. pienet ahventasurit joten tarkkuus riittää varsin hyvin esim. ahvenen pilkintään(itsellä pääasiallinen käyttö kuitenkin kirrenpilkinnässä). Hintakaan ei ollut paha, muistaakseni about 160e tarjoushintaan lähti ko. laite ja normaalihinnallakin jää myyjäliikkeestä riippuen alle 200e.

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
  • 5.5kg lumpeiden kuningatarta
    • View Profile
    • Email
« Reply #2 on: March 27, 2013, 09:58:36 »
Eikös näitä kaiku-keskustelujakin ole jo tämä saitti pullollaan. Käyttää HAKU-toimintoa, niin ei tarvi avata uusia turhia viestiketjuja....
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Suurkalastaja1

• Katiska-pehtori
  • Kaikki muu paitsi kalastus on turhaa.
    • View Profile
    • Email
« Reply #3 on: March 28, 2013, 17:40:05 »
Itselläni on käytössä Humminbirdin piranhamax 160 portable. Kyseessä sen verran uusi hankinta ettei käyttökertoja ole vielä kertynyt kovin paljoa, mutta toistaiseksi näyttää olevan ihan kohtuu pätevä laite. Näyttää mm. pienet ahventasurit joten tarkkuus riittää varsin hyvin esim. ahvenen pilkintään(itsellä pääasiallinen käyttö kuitenkin kirrenpilkinnässä). Hintakaan ei ollut paha, muistaakseni about 160e tarjoushintaan lähti ko. laite ja normaalihinnallakin jää myyjäliikkeestä riippuen alle 200e.

Itse ostin saman kaiun viime keväänä ja tyytyväinen olen ollut. Kantolaukun ansiosta luotainta on helppoo kuljettaa mukana ja kun anturin laittaa tarkoitusta varten myytävän anturitelineen päähän, käy esim. vaihto veneestä toiseen vaivattomasti. Sen takia sopiikin omaan käyttöön tosi mukavasti kun tulee kalasteltua monella eri soutuveneellä. Mukana tuleva akku kestää tosi hyvin jopa pakkasessakin.

Muutaman pilkkireissunkin olen tuon kanssa nyt ehtinyt tekemään. Pilkintää varten tein kahdesta rimasta kunnon ristin ja viritin anturin ristin päähän. Helppo käyttää vaikka rukkaskäsin. Itse en omista kuusituumaista kairaa isompaa, joten teen anturikepille reiän varsinaisen pilkkireiän viereen. Ainakin omaan käyttöön tuon tarkkuus ja ominaisuudet riittävät. Itse olen pitänyt aika pienellä tuota herkkyyssäätöä ettei erehdy luulemaan silppuahvenia filekaloiksi. :-D
Mukavasti näyttää tasurin yläpuolella olevan leikarin ja tasuria katsomaan nousevat kalat.
Team Hazardi

Hauki on kalojen kuningas.

Joensuun kolli

• View Profile
« Reply #4 on: March 28, 2013, 19:44:41 »
Kiitoksia vastauksista! :-) Kyllä tuo ihan fiksulta paketilta kuullostaa ja saa alle 200€. Erottelukykykin on riittävän tarkka, jos kerta tasurinkin saa näkymään. Pitää seurailla tarjouksia ja joku vielä hankkia. Ja käyttää sitä hakutoimintoa jatkossa ensiksi :-P

nurtsi

• Muumion haukotus
    • View Profile
« Reply #5 on: April 10, 2013, 08:14:34 »
Onko teillä ollut ton nimenomaisen hummingbirdin kanssa semmosta ongelmaa pilkkihommissa, että välillä se näyttää ihan mitä sattuu? Viimeksi kun oli kaiku mukana pilkkihommissa, niin millon oli vettä useempi kymmen metriä ja millon oli vesi kakskyt asteista. Kokeilin muljutella tuota anturia vaikka missä asennoissa, eikä se siitä juurikaan parantunut. Paikoissa joissa siiman mukaan vettä oli nelisen metriä, niin kaiku näytti 6-7m. Voisiko paksu jää sekoittaa tuota jos herkkyys on tapissaan..? Näin muistaakseni itsellä viimeksi oli.

Mind_Flayer

• Vappilosuhvero juomutryffeli !
    • View Profile
« Reply #6 on: April 11, 2013, 18:54:29 »
Uskoisin että paksulla jäällä on osuutta häiriökaikuihin mutta ainoastaan matalassa vedessä. Herkkyyttä ei kannata ainakaan lyhyen käyttökokemuksen mukaan pitää tapissaan, vaan itse olen niillä muutamilla kalareissuilla pudottanut signaalin vahvuutta 3-5 välille(Tehdasasetuksilla 5). Minulle on tähän mennessä riittänyt tuo tarkkuus, koska sillä olen kaiun kautta havainnut pienet karvapyrstöiset tasuritkin, joten kyllä silloin pitäisi löytyä kirjolohet ja kookkaammat ahvenetkin. Lisäksi itse olen ottanut FishID-toiminnon pois käytöstä, koska tietyillä herkkyyksillä kaiku on erehtynyt luulemaan alla olevaa pilkkiä kalaksi.

Itselläni on ollut jonkin verran hieman vastaavanlaisia kokemuksia, mutta pääasiassa kyseessä ovat olleet virheelliset kalakaiut, joita on voinut tulla pitkänä liutana samassa vesikerroksessa. Nämä ovat kuitenkin loppuneet jonkin ajan käytön jälkeen ja tämän jälkeen on enää kaiussa näkynyt alla uiva pilkki tai lähellä olevat kalat.

Nipz

• Iloinen ja terve juuri reserviin päässy nuorukainen.
  • Yön Ritari
    • View Profile
    • Email
« Reply #7 on: October 26, 2014, 16:22:54 »
Tuli tuossa hommattua elite-x4, jotta voisi talvella katsella toivottavasti muutakin kuin pelkkää pilkkireikää. :lol: Virtalähde viellä hakusessa, joten kertoisiko porukka millaisia akkuja teillä on käytössä?

-Nipsu

Thenextone

• Think Like a Fish - No Matter How Weird It Gets
    • View Profile
    • Email
« Reply #8 on: October 27, 2014, 13:08:21 »
Itellä tuollanen samanlainen kaiku reissuluotaimena/pilkillä. Virtaa antaa kahdesta 6V mp akusta tehty paketti.

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #9 on: October 27, 2014, 17:23:51 »
Mulla sama paketti yhdellä 12 voltin akulla 8-). Yasa japanin tekele tai sinnepäin biltemasta..
Jos sähkömoottorilla ajelen niin 2 vapaa ajan akkua joista luotaimellekkin riittänyt virtaa...

Ompahan  ainakin puuhastelua kalan ollessa juomatuulella....voi katella ruutua auringon laskun sijaan :wink:!

enema

• ...is the procedure of introducing liquids into the rectum.
    • View Profile
« Reply #10 on: October 28, 2014, 09:37:04 »
Virtalähde viellä hakusessa, joten kertoisiko porukka millaisia akkuja teillä on käytössä?

-Nipsu

Lyijyhyytelöakku 12V 7.2Ah 2kg http://motonet.fi/fi/tuote/900208/Lyijyhyyteloakku-12V-72Ah

Kävelin Mätänettiin, pyysin hyvällä paino/kapasiteettisuhteella olevaa 12V hyytelöakkua, niin ensimäinen kysymys myyjältä oli että "ai kaikuluotaimeen?"  :-P

edit: lisätty quote alkuun
« Last Edit: October 28, 2014, 09:40:15 by enema »

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #11 on: October 28, 2014, 17:20:40 »
Et ollu ensimmäinen kyselijä näemmä :-D!
Jos myyjä hommansa osas, niin sitten varmaan kysäs tarvitsetko älylaturia moiseen jne... :-P?
Se on kätevä laite ja säästää akkuakin....ei ylilatautumisen aiheuttamaa kulutusta jne..
« Last Edit: October 28, 2014, 17:33:41 by KÖSTER »

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #12 on: February 01, 2015, 09:50:51 »
Lowrance Elite-3X All Season Pac iski silmään pilkkiluotaimeksi.
Itellä viimeinen kaiku hummerbirdin tekele , joten meneekö ojasta allikkoon vai vastoin päin jos tuommosen ostaa? Olis akut laturit ja parit vieherasiat samassa pussissa.

250e tarjous honkkarissa.

Miten nuo lowarit on saittilaisilla toimineet ja onko helppo käyttövalikko?

Montsa

• View Profile
    • Email
« Reply #13 on: February 27, 2015, 16:05:15 »
Lowrancen Elite-4x itellä pilekki/vertikaalikäytössä ja aika yksinkertaistahan se on, oletan että Elite-3x hyvin samanlainen sillä ulkonäkö täysin sama. En käytä niitä automaattisia säätöjä tuossa, vaan laitan itse asetuksista kaikki häiriönestot pois, FishID:n pois, herkkyydet (5-15m ~60-90%), värilinjan (60-66 %), 83kHz keilan nopeimmalla päivityksellä sekä syvyysalueen. Matalemmasta syvempään ja toisinpäin siirtyessä tarvitsee vain vaihtaa syvyysaluetta joka on ainakin 4x:ssä 5m portailla, ja säätää tuota herkkyyttä sellaiseksi, että pilkki näkyy suht ohuena tasaisena viivana.
« Last Edit: February 27, 2015, 16:09:02 by Montsa »

center>