Chat

Author Topic: Vinkkejä hyvistä kalapaikoista  (Read 7308 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Matrix

• View Profile
Vinkkejä hyvistä kalapaikoista
« on: May 07, 2013, 21:01:07 »
Olen järjestämässä avopuolisolleni pientä yllätystä - kalastusreissu heinäkuussa kaveriporukalla. Ongelmana vain on, etten itse harrasta kalastusta aktiivisesti, enkä näin ollen osaa valita hyvää kohdetta. Tarvitsisinkin apua kohteen valintaan Teiltä! Useamman päivän olen nyt kohteita selannut, mutta suurin osa näistä on virkistyskalastuskohteita tai muita vastaavia, eikä niistä saaliin puolesta kamalan hyvää kokemusta ole tai muillakaan kauhean ylistäviä sanoja.

Tarkoitus kalaan on siis lähteä heinäkuun puolen välin aikoihin, kalastustapana heittokalastus. Mitä suurempia kaloja kohteessa on mahdollisuus saada niin sen parempi, mutta sekään ei haittaa jos muutama ahven myös meikäläisen mato-onkeen tarttuisi. Olettaisin, että erilaiset järvikohteet olisivat kaikista idealisimmat. Alueen tarkempaa rajausta ei ole, kohteet Oulun läänissä ja myös etelä-Lapista otetaan huomioon. Plussana olisi, jos vesistön lähellä olisi mahdollista yöpyä teltassa tai laavussa.

Suositelkaa mielestänne hyviä kohteita, joista myös melko suurella todennäköisyydellä saisi sitä saalista.  Auttakaa avutonta naista hädässä!  :-)

KÖSTER

• View Profile
    • Email
Vs: Vinkkejä hyvistä kalapaikoista
« Reply #1 on: May 08, 2013, 00:24:44 »
Niin, heinäkuussa ei välttämättä kala ole parhaimmalla syöntituulella varsinkaan iso kala ja etenkin matalissa järven lämpöisissä rantavesissä.

Mitä puolisoon tulee, hurmasin entisen tyttö ystäväni , nykyisen vaimoni ja tulevan lesken aikanaan hossan telttailualueella joka pari vrk. ilmainen (siis ei se leirintä alue vaan telttailualue josta ei opastuskeskuksessa nykyisin huudella.) siitä luontokeskuksesta paljon eteenpäin hossanjoen yli jne... jatkonjärven rannalla tulipaikka polttopuut ja puucee löytyy alueelta.

Alueen lähistöllä myös taimenkoskia ja telttailualueen järvestä voinee saada tai ainakin muksut onnistuneet saamaan pannu ahventa mato ongella iltaisin.

Kalaahan tuoltakaan ei saa, kuten monesta muustakaan paikasta, mutta omat eväät ja hyvää mieltä mukaan edellyttäen ,jotta perus erätaidot hallussa jne...on ainakin mukavat maisemat kiva paikka teltassa yöpyä rakkaansa seurassa.

Laitetettiin muuten 20v. sitten siikaa foliossa nuotionpohjalla haudutellen ja grillattiin järvilohta joita onnistuttiin pitkältä hoilualta pyytämään tuolloin, kyytipojaksi tais mennä pullo pari bordeuxin valkkaria jne...

Nykyisin istutus ja kävijämäärät laskeneet huimasti hossan kalamiehen paratiisissakin, kuten monessa muussakin metsähallituksen kohteessa. Siis telttapaikan suhteen tilaa löytyy yllättävän hyvin tuoltakin alueelta. Kaloja tuskin löytyy jos ei ahventa,särkeä,alamitta harjusta jne...lasketa.

No ,tulihan tuolla jannu 2-3kg taimenen kanssa vastaan toissavuonna joka ainakin  minut yllätti täysin. Lounatkoskelta joka laskee jatkonjärveen jossa tuo telttailualuekkin on ollut. Perholla ja yöllä mies sen oli saanut pyydettyä.

Minkäs tyylisestä kalastuksesta puolisosi tykkää? Vapakalastus? Perholla,Virvelillä.Ongella?

Montako kaveria ja millaisella budjetilla, autolla vai millä olis tarkoitus liikkua jne...

Paras saalis tulee niistä kalasatamista ammattikalastajien toimesta ja vähimmällä vaivalla jos se suurkala pää asia :wink:.

Itse pyydetty iso kala asettaa jo hieman haasteita ns. lääniluvalla kalastettaessa, ei toki mahdotonta sekään.

Vaikkapa oulujärvi, lääniä riittää ja luulisi telttapikkojakin löytyvän?

En toki manamansaloa edemmäs päässyt tuonkaan lutakon kohdalla, joten toivottavasti jollakin muulla saittilaisella olis tietoa tarkemmin.

« Last Edit: May 08, 2013, 00:29:41 by KÖSTER »

Matrix

• View Profile
« Reply #2 on: May 09, 2013, 09:32:37 »
Hossassa on tullut kerran käytyä ihan muuten vain, kalastamaan siellä ei silloin päästy. Hossa on kyllä ollut yksi pohdinnan alla ollut kohde. Oulujärvi on vähän liiankin tuttu, mies on kotoisin siltä alueelta.. Manamansalo oli pettymys viime kesänä, ja porukka manasi ettei koskaan enää tänne tulla :-D Ei tuo iso kala nyt aivan pakollinen tietenkään ole, kunhan todennäköisyys kalan saamiselle olisi. Harmittaahan se aina lähteä reissuun ja tulla tyhjin käsin kotiin. Ja minun käsitykseni isosta kalasta ei varmasti kohtaa puolienkaan muiden käsitystä.. Minulle riittäisi jo se, että saataisiin edes muutama fisu nuotiolla paistaa.

Mies kalastaa pääasiallisesti virvelillä, joskus minun seuraksi lähtee myös onkimaan. Omilla autoilla liikenteeseen on tarkoitus lähteä, eikä oikeastaan budjetilla ole kattoa - vielä tässä vaiheessa. Porukkaa meitä lähdössä varmaan n.6 hlö

Jos aluetta nyt tarkentaa hieman, niin ehken mieluiten lähdetään kainuun ulkopuolelle. Tämä paikka on kyllä tullut kierreltyä melkohyvin Vaala-Sotkamo välillä. Kainuun alueella mielenkiintoisimmat alueet olisivat Kuhmo-Suomussalmi. Kunhan kohde ei olisi 5h ajomatkan päässä niin kaikki suositukset otetaan huomioon!

Mr Ponu

• View Profile
« Reply #3 on: May 09, 2013, 11:50:41 »
  Tutki tuosta listasta tuo Yli-Vuokki ja tuo Puolangan Saarijärvi, vaikka se taitaa liian lähellä sinulle ollakin. 

http://www.eraluvat.fi/kohteet/kalastusalueet/virkistyskalastuskohteet/pohjanmaa-ja-kainuu.html

Molemmissa on kämpän vuokrausmahdollisuus ja siihen tulee mukaan vielä soutuvene, joka lisää kummasti myös heittokalastusmahdollisuuksia. Yli-Vuokissa on lisäksi mahdollisuus kalastaa sekä koskilla että järvissä. Jos koskilla jää saaliitta, järviltä sentään saa aina jotain.  Molemmissa paikoissa myös mahdollisuus yöpyä laavuilla/teltassa ,jos kämppä ei kiinnosta. Tuo Yli-Vuokki on todellisessa korvessa lähellä itärajaa, vaikka kulkuyhteydet hyvät ovatkin.  Nuo kämpät ei ole enää metsähallituksen itse vuokraamia, vaan Lomarengas vuokraa niitä.

Hossa on toki monipuolinen kohde ja Kuhmosta löytyy huikea valikoima erilaisia kalapaikkoja. Itsekin olen kotoisin siitä Oulujärven rannalta, mutta enemmän on tullut kuljettua aikuisiällä tuolla Kuhmon suunnalla kalassa.  Oletko lukenut Simo Yli-Lonttisen oppaat ?  Ainakin tulee mieleen Kalalla Kainuussa ja Kalalla Iijoen vesillä. Saattaa vielä löytyä paikallisista kirjastoista. Kuusamo on myös hyvällä hollilla, mutta en oikein osaa suosittaa järvikalastuskohteita, vain koskikalassa on tullut käytyä. Tuossa vielä linkki tuonne
Kainuun sivuille, jos et niitä ole aiemmin selannut:

http://www.finlandfishing.fi/kainuu/jarvikalastus/fs_jarvikalastus.htm

Edit:  vielä lisäys tuosta Iijoen tietopaketista, jos et ole sitä vielä tutkinut:

http://www.iijoki.fi/kalapaikat
« Last Edit: May 09, 2013, 20:16:06 by Mr Ponu »

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #4 on: May 13, 2013, 22:07:36 »
Montas tuntia menis norjaan? Enontekijöltä altaan köröteltiin n. 3 tuntia viimekerralla. Maisemissa ei valittamista esimerkiksi skibotnin tai altan reissu jos suomi jo liiankin tuttua ja hinnat ei hirvitä. Ja varsinkin jos ei ole vielä tullut käytyä?

Enontekiöltä vuokrattiin mökki ja käytiin perilläkoskella muutama tammukka ja harri nuotiokalaksi, kosken suvannosta voipi näköjään tulla kookkaampi haukikin jos onni kohillaan, metrisen bongasin minäkin aamuyöstä tammukka suussa ja minun rapala sen tammukan suussa, kunnes tajusi haukimamma irrottaa otteensa MINUN taimmukasta 40cm ja kauhea hammasrivin tekemä reikävana molemmissa kyljisssä sain kuin sainkin taimenparan pois kylmästä vedestä ja hauen suusta kitumasta :-P. Olin muuten "koukkaus" etäisyydellä haukimammasta, mutta "perhohaaviin" ei tohtinu moista edes yrittää. Se ounasjärvi mökkirannassa tais kovasta yrityksestä huolimatta antaa vain yhden puolen kilon ahvenen meille saaliiksi, vaikka veneilemässäkin käytiin luotaimen kera viikon aikana muutamia reissuja.

center>