Chat

Author Topic: Veneilyn kustannukset.  (Read 20018 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fisumiäs

• oon oppinu tänä keväänä keulimaa
    • View Profile
Veneilyn kustannukset.
« on: May 31, 2013, 12:08:19 »
Paljonkohan veneen ylläpidossa tulisi kustannuksia jos on traileri ja ja vene jossa on 40hp 2T moottori.
http://www.nettivene.com/moottorivene/taifunx/510579 tuommoista olen katellut mutta isä kertoi että trailerin ylläpitäminen maksaisi 100€ vuodessa jos pitää katsastaa ja vakuuttaa. Tuommoinen vie kuulemma menovettäkin aika paljon.
<><   <><   <><    <><
  <><   <><   <><

Mightylizard

• Pygmi
    • MSN Messenger - toni_pajunen@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
Vs: Veneilyn kustannukset.
« Reply #1 on: June 01, 2013, 02:20:59 »
Hintahan riippuu tosiaan siitä, miten paljon ajelee/miten paljon tulee remonttia.
Traileri tuossa on jarruton joten sen kustannukset ovat sellaiset 20-50€ vuodessa(ei tarvitse katsastaa)
Polttoainetta saa kulumaan paljon jos ajelee hana pohjassa, mutta matkavauhdilla(nopeus jolla vene pysyy plaanissa) on kulutus inhimillistä. Eivät kyllä kulje pyhällä hengellä kuitenkaan. Menisikö näin reilun karkeasti arvioituna omalla veneellä hanat auki 30l/h, matkavauhdilla 10l/h ja uistellessa 3l/h.(vene 1,9m*5m ja 70hp evikka. Kaiken se syö mitä sinne laittaa niin en ole seuraillut kuin sitä että alkaa tankit olemaan kuivia).
Sitten jos taas jotain hajoaa moottorista voivat kulut olla kohtuu suuriakin. Ja meneehän kaikenmaailman puunailuihin ja varusteluun rahaa.

Satunnaikalastaja

• ...asiantuntija tässä asiassa...
    • View Profile
Vs: Veneilyn kustannukset.
« Reply #2 on: June 18, 2013, 13:58:21 »
Jos on itsellä mahdollisuus ja taito tehdä pienemmät huollot itse niin siinä säästää aikalailla. Vanha 2-tahtikone ei kummoisia taitoja vaadi, mutta joskus voi tulla isompaakin remppaa eteen.

Joku kerran mittaili kulutusta matkaa kohti, ja tulos oli että suurin piirtein sama millä nopeudella ajaa, kunhan ei kynnä liukuunnousukynnyksellä. Tuo jostuu ilmeisesti siitä että kun potkuri on mitoitettu plaaninopeuksiin, sen hyötysuhde pienillä kierroksilla on huono.

center>