Chat

Author Topic: Akun kuljettaminen  (Read 19686 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jusbe

• View Profile
Akun kuljettaminen
« on: June 17, 2013, 14:21:31 »
Olen aikeissa hankkia sähköperämoottorin, mutta ongelma on, kuinka pystyn kuljettamaan polkupyörällä sen painavaa akkua? Matkaa kotoani rantaan on 2km, ja joudun lähes aina kulkemaan sen polkupyörällä. Olen harkinnut myös akun lataamista aurinkopaneelilla rannassa, mutta se ei toimi syksyllä ,kun on pimeää.  Kuinka pystyn kuljettamaan akkua pyörällä? Vai onko parempi käyttää aurinkovoimaa?

Mr Ponu

• View Profile
Vs: Akun kuljettaminen
« Reply #1 on: June 17, 2013, 20:55:00 »
 Ei tuo matka vielä kovin paha ole. Polkupyörässä olisi hyvä olla kunnon tarakka. Siihen tarakkaan kiinni  esim. joku kehikko tai pieni laatikko.  Akku kehikkoon muutamalla hihnalla tai mustekalalla.  Jos akkusi sattuu olemaan suljettu hyytelöakku, kai sitä voi olkalaukussa tai vastaavassa kuljettaa, mutta kyllä tarakalla kuljettaminen on huomattavasti miellyttävämpää.

Satunnaikalastaja

• ...asiantuntija tässä asiassa...
    • View Profile
« Reply #2 on: June 18, 2013, 13:42:25 »
Saa sitten olla tukeva teline, akku on entinen jos se kerrankin putoaa kun todennäköisesti täräyksestä lyö kennoja oikosulkuun. Isommilla kapasiteeteilla ( > 100 Ah) akun painokin on melkoinen.  Jos sinulla on jo aurinkolatausromppeet, niin voihan nuo ottaa käyttöön. Epäilen tosin lataustehon riittävyyttä jos tiheään käy kalassa. Paneeli antaa maksimitehoa vain osan päivästä ja vain hyvinä päivinä, joten kannattaa ensin laskeskella. Jos saat esim. 3 amppeerin latausvirtaa 10 tuntia päivässä, niin ei tuolla vielä paljoa päivittäin ajella.
  Jos paino on kuljetusongelma niin miten olisi pari pienempää akkua? Vuoroin toinen paneeleihin ja toinen verkkolataukseen. Täydellä akulla ajoon ja toinen varalle vaihdokkaaksi niin ehkä pääsee takaisin rantaa soutamatta.

Kona19

• Mulla on aivan omanlainen jännitysnäytelmä tässä käynnissä !
  • Toimittaja
    • View Profile
    • Email
« Reply #3 on: June 18, 2013, 21:12:12 »
Itse kun on tullut erinäisten sähköperämoottorien kanssa väännettyä, niin ei kyllä tulisi mielenkään lyödä tuota mun akkua pyörän tarakalle. Se on vanha auton akku, en tiedä sitten että onko tällaiset "yleisakut" (tai mitä käytätkään) kevyempiä. Jos sulla vaan 2km rantaan on matkaa niin väsäät jonkun kärryn tai vastaavaa ja vedät sen moottorin ja akun sillä sinne. (Olettaen ettet asu/järvi ole keskellä kaupunkia)
Miten sen nyt ottaa...

Jusbe

• View Profile
« Reply #4 on: June 19, 2013, 09:09:04 »
Kestääkö mikään reppu akun painoa? Ajattelin, että jos reppua vielä tukisi jotenkin, niin se saattaisi kestää?

Satunnaikalastaja

• ...asiantuntija tässä asiassa...
    • View Profile
« Reply #5 on: June 19, 2013, 11:55:06 »
Tavarakärry polkupyörän perään voisi toimia. Uutena ovat kyllä aika hinnakkaita.

Kona19

• Mulla on aivan omanlainen jännitysnäytelmä tässä käynnissä !
  • Toimittaja
    • View Profile
    • Email
« Reply #6 on: June 19, 2013, 11:59:37 »
Kestääkö mikään reppu akun painoa? Ajattelin, että jos reppua vielä tukisi jotenkin, niin se saattaisi kestää?

Reppu tuettuna kestää varmaan jotenkuten sen painon, ellei matkassa ole töyssyjä/vastaavaa. Suosittelisin silti juuri jotain tollaista pyörään kiinnitettävää tavarakärryä. Jos repulla aiot viedä niin tiivisteet (tai mitä ovatkaan) pitää olla viimeisen päälle kunnossa, ettei akkuhappoa tipu reppuun ja syövytä sitä. Tätä ongelmaa esiintyy tietääkseni eniten vanhoissa/käytetyissä akuissa. Paha sanoa että kuinka helposti sitä happoa vuotaa kun ei ole mikään alan asiantuntija.
Miten sen nyt ottaa...

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
  • 5.5kg lumpeiden kuningatarta
    • View Profile
    • Email
« Reply #7 on: June 20, 2013, 09:13:50 »
Hei, ihan oikeasti.

Ei voi olla noin vaikeaa kuljettaa yhtä auton akkua kahden kilometrin matkaa.

Pyörän tarakalle akku ja sitten kiinni erinäisillä tavoilla:

- "mustekalat", 2 poikittain, kaksi pitkittäin
-  pieni kuormaliina räikällä, 2 kpl   (motonet, hongkong, rautakaupat,huoltoasemat...)
-  kuormaliinat (-nauhat) pikakiristyksellä  (yleensä mustia 2cm leveitä ja 1-2m pitkiä, ostopaikat yllä)

Tuon matkan vaikka taluttaa pyörää ja pitää akkua kädellä kiinni.

Itse kuljettanut akkua jopa tavallisella kangaskassilla. Mutta ei ole mukavaa touhua sillä ei.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

center>