Chat

Author Topic: Miten käsitellä hauen pää?  (Read 22621 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

• Guest
Miten käsitellä hauen pää?
« on: November 20, 2002, 19:58:28 »
Olisi nyt reilun kympin hauenpää, joka pitäisi saada hienon näköiseksi ja laittaa seinälle tai ovenpäälle. Miten te tapaatte käsitellä? Muurahaispesällä? Talvella se on vaikeampaa, joten mikä eteen? Pitäisikö pää pakastaa ja ensi kesänä muurahaispesään?

Kertokaa kokemuksianne, että millä on tullut parasta jälkeä ja minne olette pään laittanut sen jälkeen koristeeksi?

Jaakko

• Guest
Re: Miten käsitellä hauen pää?
« Reply #1 on: November 20, 2002, 22:16:14 »
Ehkä se täytyisi keittää, oon kuullut että niin ne ylimääriset mömmelit pois lähtee... :)

hauki_friikki

• View Profile
« Reply #2 on: January 11, 2003, 21:44:54 »
Nii keittäminen on ihan hyvä tapa.Mut mä kokeilen parhaillaan sillee et laitoin sen pään oksasta roikkumaan ja kuivumaan.Kärpäset sun muut oliot pitää huolen sen ylimääräisistä mömmöistä.Sitte kun se on tarpeeks kuiva nii se pitää lakata. ;)
Siellä maha missä painitaan

turo

• View Profile
    • Email
« Reply #3 on: January 11, 2003, 23:44:43 »
Itse keitin 11kg hauen pään. Leukaluut hampaineen taulun raamin sisälle. Nyt 10 vuoden jälkeen edelleen nussevan näköinen!

Zizzo

• View Profile
« Reply #4 on: January 12, 2003, 17:00:44 »
Öh, aina kun oon pistäny muurahaispesään ni joku isompi ötökkä on käyny hakee koko pään... :/

viltawa

• Fishing Team Kalu
    • View Profile
    • http://www.fishingteamkalu.com
« Reply #5 on: January 12, 2003, 22:24:42 »
turo: Laittaisitko kuvan tuosta leukaluutaulustasi. Tai jos ei ole kuvaa, niin laita lyhyt kuvaus siitä, miten ne luut siinä on, kiinnitys taustaan, kehyksen syvyys, jne.

Kiitos!

AnGrY

• View Profile
;) ;)Re: Miten käsitellä hauen pää?
« Reply #6 on: January 28, 2003, 16:08:34 »
Kesällä sen pään voi laittaa muurahais pesään ja talvella sen voi keittää.ps:anna sen hauen pään olla siel pesäs pari päivää noin 2-4.sit puhista hienosti ja lakkaa. ;)
Smile!

Jaakko

• Guest
« Reply #7 on: January 30, 2003, 18:21:31 »
Niin ja vielä ajattelin jos joku haluais, että hauen kita on auki, niin, kun oot perannut sen niin laita sopiva tikku pystyyn sen suuhun joka pitää suun kireällä auki.
Oon itse kokeillut ja suu kyllä auki pysy, kun sitä ei kovin näprännyt. reilun viikon mä sitä kuivalla maalla pidin, mutta sitten sen jälkeen kannattee varmaan pistää ne lakat päälle ja nykiä tikku pois niin varmaan pysyy suu auki...:)

Hemulisoturi

• View Profile
Hauen pää trofeeksi?
« Reply #8 on: October 17, 2007, 21:41:52 »
Pakastimessa olisi 6kg hauen pää odottamassa kuivausta.
Tarkoituksena olisi saada pää talteen siten, että siitä jää muutakin jäljelle kuin tumma nahka ja luuranko.
Googlettamalla löysin juttua formaliinin käytöstä kuivattamisessa.
Onko kellään kokemuksia formaliinista tai muista kotikonsteista?

[Vision]

• View Profile
Vs: Hauen pää trofeeksi?
« Reply #9 on: October 17, 2007, 21:49:01 »
En tiedä oiekin tuosta formaliinista mutta itse ainakin keitin hauenpään hiljasella lämmöllä ja otin nahat pois. Tuli ihan siistän näkönen eikä enää haissut. Mutta jos nahkat haluut jättää niin kannattaa kai lakata.
"Onp` on tuo kala kalanen, kun en tuota tunnekkana! Sileähk on siikaseksi, kuleahko kuujaseksi, haleahko haukiseksi, evätöin emäkalaksi, ihala imehnoksiksi, päärivatoin neitoseksi, vyötöin veen on tyttöseksi, korvitoin kotikanaksi: luopuisin meriloheksi, syvän aallon ahveneksi".

(Kalevala)

Hemulisoturi

• View Profile
« Reply #10 on: October 17, 2007, 21:51:23 »
Jep, värit pitää säilyä.
Noita luurankoja on puitten oksat täynnä, eivät ole enää minkään näköisiä.

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #11 on: October 17, 2007, 21:52:12 »
Aikanaan kuivatin 12-kiloisen hauen päätä mökillä liiterin seinässä naulojen varassa. Kuivuihan se lopulta ja kuihtui, haju oli välillä aika miehekäs. Väri haalistuu ja nahka saattaa haljeta/lohjeta. Vaatii pientä fiksailua ja värjäystä sekä lakkausta kuivattamisen jälkeen. En usko että haisee enää hyvän kuivatuksen ja lakkauksen jälkeen.
Itse otin kidukset tarkasti pois ja avasin suun puutikulla avonaiseksi. Helvetinmoinen homma se ainakin oli kokonaisuudessaan, en tiedä miten se nyt onnistuu sitten talven tullessa.

Hemulisoturi

• View Profile
« Reply #12 on: October 17, 2007, 21:58:25 »
Jos tonkii kaikki ylimääräiset lihat pois ja vetää spray- lakalla muutaman kerran - tulisikohan minkänäköinen?

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #13 on: October 17, 2007, 22:02:22 »
Sä et oikein saa esim. niitä poskilihoja sieltä nahan alta pois millään. Siellä on sellaset peukalonpään kokoiset lihakset poskissa. Ei pitäs jättää oikein mitään lihoja siihen, kun ne alkaa haisemaan/mädäntymään ihan itsekseenkin.
Ei oikein ole mukava sellainen kärpäspesäke ja hajupommi siinä trofeen lisäksi...

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #14 on: October 17, 2007, 22:03:40 »
Samoin siellä on isosti lihaa siellä niskan alueella.

Tosimies

• Guest
« Reply #15 on: October 17, 2007, 22:13:27 »
Jos kotikonstein aiot tehdä tuon, niin en keksi mitään tyyliä tuohon värin säästämiseen.

Ammattilaiselle se olisi lähetettävä..

Näin syksymmällä tuo on aika ongelmallinen homma muutenkin. Itse teen kesällä silleen, että laitan hauen pään muurahaispesään. Muurahaiset syövät lihat pois ja aurinko paistaa kallon kauniin valkoiseksi.
Nyt vaan muurahaiset viettävät koko talven kestävää sapattia  :|

Toinen tyyli olisi keittää se pää. Silloin lihat ja nahka irtoavat kuin itsestään.

Tosiaan nuo trofee ammattilaiset taitavat olla ainut keino.. Samalla hyvin kallis keino.

Jos kallistut ammattimiehen puoleen, niin ota yhteyttä tähän kaveriin;    http://personal.inet.fi/yritys/lehonpaja/
Täyttää eläimiä työkseen. Eiköhän yhden hauki trofeen teko onnistuisi.
« Last Edit: October 17, 2007, 22:16:47 by Tosimies »

Pilkkijä90

• Guest
« Reply #16 on: October 17, 2007, 22:15:15 »
Formaliinistä halusit tietoa.

Formaliiniksi (engl. formalin tai formol) kutsutaan formaldehydin vesiliuosta, jossa formaldehydiä on 37–55 %. Vedessä formaldehydi esiintyy formaldehydihydraattina HC(OH)2. Liuokseen on usein lisätty metanolia polymeraatioinhibiittoriksi 5–15 %. Formaliinia käytetään yleisesti desinfiointiin sen bakteereja tappavan vaikutuksen vuoksi.

Lainattu Wikipediasta.

Hemulisoturi

• View Profile
« Reply #17 on: October 17, 2007, 22:20:43 »
Kalastus.comin keskusteluja kun lueskelin, niin tuon formaliinin avulla on parhaat tulokset kuulemma saatu.
Itse ajattelin ensiksi tietysti poistaa kidukset ja osan ylimääräisestä lihasta, lakata spraylla  ja pistää sitten autotalliin kuivumaan.
Tonnikala85- nimimerkin omistava käyttäjä on onnistunut pistämään trofeeksi muutamia päitä. Häneltä kaipaisin vinkkiä, mutta nyt en saa häntää millään kiinni kun kaikki .infot ovat laitevian vuoksi suljettuna.

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #18 on: October 17, 2007, 23:52:10 »
ite oon kuivattanut useamman pääh ihan vaan auto tallin seinällä/pannuhuoneessa. Sitten kun pää on kuiva niin venelakalla paksu kerros ja pää on valmis.
tossa on kaksi hauen päätä+yksi ahvenen pää.
Toinen on saatu 22 vuotta sitten(5,5kg) ja toinen kymmenkunta vuotta sitten(5kg).

Silmät noista kutistuu/katoaa pois.
Kidukset ja lihat vaan niskasta pois ja tikku suuhun pystyyn sitten johonkin lämpimään paikkaan(ei saa päästä kastumaan missään vaiheessa). Puolivuotta kuivatusta ja pään pitäisi olla kuiva. Pää kyllä vähän tummuu, mutta ei se paljoa haittaa.
Toinen nopeampi tapa on kuivata pää uunissa miedolla lämmöllä vaikka yön yli. (en ole tuota kokeillut itse).

Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

errori

• Guest
« Reply #19 on: October 18, 2007, 11:57:21 »
pannuhuoneessa mekin ollaan noita kuivattu, tälläkin hetkellä on yksi kuivumassa. värithän siitä tosiaan muuttuu rusehtavaksi mutta ei se omasta mielestä ainakaan kovin rumalta niinkään näytä. pitäisi vielä jostain saada inspiraatiota tehdä jotkut taustalevyt ja pintakäsittely niin saisi seinälle roikkumaan.

freakloader

• MSN Messenger - freakloader@gmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #20 on: October 18, 2007, 15:23:06 »
Rautakaupoista saa sellaisia kuivausrakeita, mitkä imevät ilmasta kostetutta. Onnistuiskohan kuivaus niiden avulla, jos pistäis pään ilmatiiviiseen astiaan riittävän raemäärän kanssa?

Väenö.

• View Profile
Vs: Miten käsitellä hauen pää?
« Reply #21 on: October 22, 2007, 13:00:18 »
  Pihtiputaalla on yritys,joka täyttää kaloja.Sieltä varmaan kannattaa kysyä.

Yhteystiedot on.Fish Art. GSM 040 8292703.

villethx

• View Profile
« Reply #22 on: May 25, 2013, 15:38:39 »
Vahvassa suolavedessä, ja kun luut paistavat ruiske lakkaa pintaan, niin tulee erittäin hyvä.

Ammattikalastaja

• View Profile
    • Email
« Reply #23 on: May 25, 2013, 19:28:05 »
Oikein simppeli homma on kuivata kalanpää kuivurissa, esim Marlemi. Olen lukuisia kalanpäitä valmistanut; oksantynkä leukojen väliin, sitten kuivaus n +50 asteessa. Kun pää on kuiva, hiotaan kiinnityskohta tasaiseksi, sitten useita kerroksia spraylakkaa, mieluusti sellupitoista. Annetaan lakan kuivua.
Näin menetellen kalan värit säilyvät luonnollisena; ken haluaa esimerkkikuvan, voin laittaa.

vaapunvetäjä98

• Mä täält Tokmannilta..
  • TEAM KALATON
    • View Profile
    • Email
« Reply #24 on: May 25, 2013, 21:32:50 »
Oikein simppeli homma on kuivata kalanpää kuivurissa, esim Marlemi. Olen lukuisia kalanpäitä valmistanut; oksantynkä leukojen väliin, sitten kuivaus n +50 asteessa. Kun pää on kuiva, hiotaan kiinnityskohta tasaiseksi, sitten useita kerroksia spraylakkaa, mieluusti sellupitoista. Annetaan lakan kuivua.
Näin menetellen kalan värit säilyvät luonnollisena; ken haluaa esimerkkikuvan, voin laittaa.
Laitappa kuvaa tulemaan ni näkis vähän minkälainen luomus siitä tulee..  :-)
Haittaakshe sua jollain tapaa?

madtrue

• Nyrkinheiluttaja ruispellossa
  • "hullujen kuningas"
    • View Profile
    • Email
« Reply #25 on: June 04, 2013, 21:28:41 »
Mä laitan kans viikonloppuna kuvat tosta omasta +5 hauen päästä. Onnistu ihan LUONNOLLISIN keinoin yllättävän hyvin, eli +3 viikkoa heti alkuun otin ne kaikki lihaisat osat vege, jonka jälkeen 1.5 viikkoa pihalla lakkaus x 2 ja loppulakkaus tehtiin myöhemmin 400ml siihen sai suihkuttaa :).
"rocky has left the building"

Ammattikalastaja

• View Profile
    • Email
« Reply #26 on: June 06, 2013, 05:07:09 »

Tuommoisia tulee minun käsittelysysteemilläni, siis kuivaamalla, kestää pari päivää valmistua ja sitten lakkaus.
Käytän näitä kalanpäitä havaintovälineinä kun pidän nuorisolle kalaa ja kalastusta käsitteleviä tilaisuuksia.

madtrue

• Nyrkinheiluttaja ruispellossa
  • "hullujen kuningas"
    • View Profile
    • Email
« Reply #27 on: June 26, 2013, 23:54:19 »
ei pahalla mut ton hauen "poskissa" kuvasta päätellen lihaa vielä. Itsellä oli saman näköinen ja lopulta kärpäsen toukat söivät ne puhtaaksi.
"rocky has left the building"

Ammattikalastaja

• View Profile
    • Email
« Reply #28 on: June 27, 2013, 01:34:35 »
On siinä "lihaa" muuallakin kuin poskissa. Et vain ole näköjään oivaltanut koneellisen kuivauksen tehoa. Ei se liha mitään jos kosteus on reilusti alle 10% ja pinnalla monikerroksinen lakka. On tuota jo parinkin kesän kärpäset ihastelleet, vaan eipä edes kiinnosta. Tuolla on avonaisessa pahvilaatikossa saunan ulkoterassilla muiden päiden joukossa säilytelty.

center>