Chat

Author Topic: Hauen jokikalastus  (Read 11074 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kimilahh

• View Profile
    • Email
Hauen jokikalastus
« on: July 22, 2013, 02:12:05 »
Vinkkejä otetaan vastaan! Paimionjoen haukikalastuksesta! Elikkä joki on hidasvirtainen ja tummavetinen (johtuen savipohjasta). Millä menetelmillä haukea kalastaisi? Paikat, uistimet, ajankohdat! heitelkääs tähän vinkkejä!

Lampikalastaja

• View Profile
Vs: Hauen jokikalastus
« Reply #1 on: July 22, 2013, 11:51:46 »
Itse kalastan myös aika tummavetisellä joellla haukea. Parhaiten mulle on ainakin tullu Meppsin kuparisilla ja kultasilla lipoilla ja myös blue foxin erilaisilla wibraxeilla. Vaapuista ei oo hirveesti sitten tota kokemusta joella. Niin ja sitten ite kalastelen yleensä syvemmissä kohdissa joissa virtaus on hidas. Keväällä ja loppukesäsätä tulee ainakin mulle sitä haukea parhaiten. Joo ja oon uus täällä foorumilla että terve vaan kaikille :D

Kimilahh

• View Profile
    • Email
« Reply #2 on: July 22, 2013, 12:23:03 »
Itse kalastan myös aika tummavetisellä joellla haukea. Parhaiten mulle on ainakin tullu Meppsin kuparisilla ja kultasilla lipoilla ja myös blue foxin erilaisilla wibraxeilla. Vaapuista ei oo hirveesti sitten tota kokemusta joella. Niin ja sitten ite kalastelen yleensä syvemmissä kohdissa joissa virtaus on hidas. Keväällä ja loppukesäsätä tulee ainakin mulle sitä haukea parhaiten. Joo ja oon uus täällä foorumilla että terve vaan kaikille :D

Tervetuloa ja kiitos! :D Pari kertaa tänä kesänä tullu kyseisestä joesta sinisillä halppis lusikoilla :D + 2-3 kilon hauki oli pohjaongessa kiinni, ehkä se mato on sitten niin paljon herkullisempi :--D

hauki000

• Ex-Puro hauestaja
    • View Profile
« Reply #3 on: July 22, 2013, 12:42:22 »
Itsekin kalastan juuri tuon tyylisessä joessa. Lähinnä erilaisia lippoja tulee käytettyä, kooltaan 2-5 ja väreiltään mahdollisimman räikeitä. Myös kupari, kulta ja hopea toimivat hyvin. Lippojen jälkeen toiseksi parhaita ovat olleet pienet jerkit ja nekin räikeitä. Lusikoita tulee käytettyä lähinnä vain yhdessä hieman syvemmässä suvannossa. Nyt lähiaikoina olen opetellut välivesijigausta ja se on todella tehokasta etenkin silloin, kun hauet eivät nappaa mihinkään muuhun. Samoin jos saan tärpin jostakin paikasta, niin vaihdan jigin kiinni ja otan hauen sillä ylös, koska hauet syövät jigin yleensä paremmin kuin lipat ym. uistimet. Hyvinä paikkoina ovat toimineet lumpeikkojen reunat, kaislikkojen reunat, padon alapuolinen virtaus, kaatuneiden puiden vierustat, puiden aluset, kivikot ja muuta ympäristöä syvemmät montut.

http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=10163.msg75973#msg75973

http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=13667.msg105738#msg105738

http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=13667.msg105738#msg105738

http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=7326.msg55835#msg55835

Tuossa vielä muutama muu aihe, ne kun luet ja muut mitä löydät niin voit tietää ainakin paljon tehokkaita uistimia.
Verkko on joukko reikiä jotka on sidottu narulla yhteen.

juhio

• Punaisten valojen herra
  • malkakoski on paras koski suomessa
    • View Profile
« Reply #4 on: July 22, 2013, 23:34:43 »
Hei! Omalta osaltani voin myös suositella lippoja, nämä kun pakkaavat toimimaan aina ja kaikssa tilanteissa, mainittakoon lempi jokikalastus lipoikseni beten lotot isoimmissa koissa ja vibraxeja kultaisina. Vaapuista omia suosikkejani ovat abu gargian tormentor, erittäin pintauintinen ja hyvin uiva vaappu tämä kyseinen) ja salmo hornetteja aralla syönnillä. Lusikoista mainittakoon krokodilet ja rannikko lusikat, itse tulee myös silloin tällöin käytettyä minnow spooneja kolmi-koukkuisina versioina. Näillä on tullut kalasteltua juurikin erittäin tummassa ja matalassa joessa, saalistakin on kertynyt vuosien varrella runsaasti. Ja vielä loppuun on pakko mainita abu gargian hairy killerit, silloin kun mikään muu ei toimi yleensä näillä saa sen vähintään yhden hauen upen tärpin säestämänä.
pessimisti

KABANOSSI

• Mateenpilkinnän kultakutri
  • taas MP
    • View Profile
« Reply #5 on: July 23, 2013, 01:11:19 »
Vinkkejä otetaan vastaan! Paimionjoen haukikalastuksesta! Elikkä joki on hidasvirtainen ja tummavetinen (johtuen savipohjasta). Millä menetelmillä haukea kalastaisi? Paikat, uistimet, ajankohdat! heitelkääs tähän vinkkejä!

Tästä ei varmaan pahemmin ole apua, mutta laitetaan silti...

Jonkun verran on paimionjoella tullut kalastettua. Keväällä huhti-tokokuussa on tullut hyvin kappaleita, kun taas kesä ja syksy on omalla kohdalla ollut todella vaikeaa. 8-12cm vaaput ovat toimineet hyvin, mutta kyllä muutkin vieheet ovat kelvanneet: suspit, lipat, spinnerit.   
« Last Edit: July 23, 2013, 01:13:06 by KABANOSSI »

Morripoika

• Kreatiinimäskääjä
    • MSN Messenger - j.aa.kola@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #6 on: July 23, 2013, 08:40:06 »
En kyseistä jokea tunne, mutta samankaltasessa joessa on tullut melko pitkälti aina kalastettua.
2 viikkoa jäiden lähdön jälkeen, kun sattuu löytämään hyvän paikan niin saalista tulee ja paljon. Paikan löytäminen ei kuitenkaan ole mikään helppo juttu. Mutta etsiminen palkitaan kyllä, kun saattuu peli paikoille. Tänä vuonna samoista saappaan jäljistä 90kg yhdessä päivässä. Kaikki toki takaisin. Isoimmat 8kg luokkaa. Tämä ajan kohta on täällä huhti-toukokuun vaihteessa.
Sitten touko-kesäkuun vaihde ainakin täällä, siellä voi olla aikaisemmin, on parasta aikaa. Hauki on otilla ja sitä tuntuu olevan joka puolella. Tänä vuonna isoimmat viikon ajalta tuolloin 11,81kg, 10,25kg, 7,0kg, 6,1kg ja raadeltu 4,1kg jonka raatelijan isä sai vielä samalla viikolla, 12,65kg.
Hauelle on turha mitään kallista ostaa, halvemmallakin pärjää. Isoa kalaa isoilla vaapuilla. ~15cm vaappu on hyvä ja firitiger tyyliset väritykset on toiminut. Myös luonnon väri toimii, mutta sininen selässä tuntuu toimivan paremmin luonnon väreissä kuin muut. Wake 15cm vaapput on hyviä ja halpoja. Ja oikeastaan mitkä vaan isot vaaput joilla on rauhallinen iso potku toimivat tuohon aikaan. Toki en väitä etteikö kalliimmillakin vehkeillä kalaa saa..
Keskikesällä pientä haukea saa millä vaan. Isompaa taas ei oikeastaan millään. Bete lotot on ehdottomia otti pelejä keskikesän lämpimiin vesiin puikkari hauille. Punanen mustilla pisteillä on aina varma valinta.
Syksyn tullessa taas mahdollisuudet isomuksiin kasvaa ja kannattaa kaivaa ne pitkät vaaput esille.
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

hauki000

• Ex-Puro hauestaja
    • View Profile
« Reply #7 on: July 23, 2013, 21:51:52 »
Vähän aikaa sitten olin joella ja molemmat saamani hauet ottivat pienistä montuista. Vesi on nyt niin lämpöistä että kalat eivät ole kovin matalassa. Minunkin mielestäni parasta aikaa on touko-kesäkuun vaihde, silloin tulee yleensä vuoden suurimmat kalat. Täällä ne tosin ovat 2 kilon luokkaa, toisin kuin Morripojalla :-) Missäpäin Suomea oikein kalastat kun saat noin isoja kaloja ja vielä joesta :?

Morripoika

• Kreatiinimäskääjä
    • MSN Messenger - j.aa.kola@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #8 on: July 24, 2013, 10:04:19 »
Vähän aikaa sitten olin joella ja molemmat saamani hauet ottivat pienistä montuista. Vesi on nyt niin lämpöistä että kalat eivät ole kovin matalassa. Minunkin mielestäni parasta aikaa on touko-kesäkuun vaihde, silloin tulee yleensä vuoden suurimmat kalat. Täällä ne tosin ovat 2 kilon luokkaa, toisin kuin Morripojalla :-) Missäpäin Suomea oikein kalastat kun saat noin isoja kaloja ja vielä joesta :?
Profiilissakin se lukee, eli Kalajoella asun ja Kalajoesta kalastan.. :wink:
Näin kesällä pienet hauet ovat kyllä matalassa kaislikoiden reunoilla, mutta isommat ovat kyllä syvissä paikoissa.
Virtapaikoissakin tähän aikaan alkaa olemaan jo liki joka kiven takana jonkin lainen puikkari vaanimassa.
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

hauki000

• Ex-Puro hauestaja
    • View Profile
« Reply #9 on: July 24, 2013, 15:07:20 »
Täällä on juuri päinvastoin, matalasta ei saa tärppiäkään mutta keskeltä jokea saa.

Hurttarautu

• Justeeriopiston rehtori
    • View Profile
« Reply #10 on: July 25, 2013, 09:22:14 »
Haukien koko joessa pienenee aina syksyä kohti, sitä mukaa mitä vedenpinta alenee. Juhannuksen tienoilla kalojen koko oli 600-1500 g, mutta tämän viikon alkupuolella enää 200-500g. Tosin näihin aikoihin viime kesänä tuli tuosta samasta paikasta tasan kaksikiloinen, joka on isoin tuolta saamani.

Kyseessä on eräs kapea ja matala joki, jossa kuitenkin kaloja riittää. Kalastelen lähinnä pienen kosken alapuolella. Syvyyttä kyseisessä kohdassa tuskin puolta metriä tähän aikaan.

Viheistä ovat toimineet monenlaiset pienehköt, kevyillä välineillä heitettävät vaaput ja lipat, kuten Bete Lotto, Fat Rap, 5cm Invincible, ja shallow Tail dancer.

Uskomattoman kovia vastapelureita siiman päässä kyseisen joen hauet, virtaa tuntuisi olevan loputtomiin pienilläkin puikkareilla. :-o

« Last Edit: July 25, 2013, 09:24:39 by Hurttarautu »
Kalastus jäissä jäiden puutteen vuoksi.

kalapoika76

• View Profile
« Reply #11 on: July 26, 2013, 15:45:57 »
Olen itse saanut tummavetiseltä joelta rapalan Ultra light minnowilla värissä GFR :-)

center>