Ensinnäkin 2.4 metriä korkea verkko (siis oletettavasti puhutaan liinan korkeudesta) pyyntiin laskettuna on huomattavasti matalampi. Eli kun ne silmät on auki, verkko laskettu, niin liinan pystykorkeus pienenee siihen 1.7 metriin. Joten siihen 1.5 metrin korkeuteen virittäminen tuskin kovin paljoa kalastavuuteen vaikuttaa.
4 metriä korkean liinan kun virität siihen 1.9-2.2 metrin korkeuteen, niin sillä olisi jo vaikutusta. Ehkä. Siialle sopii vartalonmukainen silmä joka on melkein kokonaan auki. Lahnalle voisi tietysti vetää liinan pauloituksen avulla suppeaksi.
Eli en itse näe, että siitä olisi kovin isoa apua vaikka liinaa pituussuuntaan puohteuttaa. Jos esim. on vain neljän verkon lupa, niin ehkä sen mitä jatan pituuden mukana häviää, voi voittaa puohteuttamisen paremalla tarttuvuudella. Tietysti jos verkkoja on millä mällätä, eikä jatan pituudesta tule ongelmaa, niin mikä ettei.
Ja tietysti on muistettava, että kun puhutaan harrastuksesta, niin mikä estää kokeilemasta jotain uutta

.
Jos tuon itse tekisin, niin jakaisin verkon korkeuden kolmanneksiin, eli pystyriimuihin solmut 33% ja 66% kohdalle pystykorkeudesta verkon korkeuden ollessa parin metrin luokkaa.
Itse luottaisin enemmän ohuempaan verkonlankaan, lyijypaula mahdollisimman kevyeksi ja parisataa grammaa kevyempi kohopaula. Ja ihan 10% säännöllä paulottaisin. 500 lyijyä ja 300g nostetta kohopaulaan 100 metrin matkalle jos puhutaan järvistä, joissa ei ole voimakkaita pohjavirtauksia.
Itse kyllä kalastelin meressä, joten nuo arvot järveen on ihan mutu tuntumaa. Yleinen langanvahvuus oli siianpyynnissä merellä 0.17mm, jolla sai kyllä kalaa. Paulat 1000g/700g. Kokeilussa oli myös 0.13mm verkkoja, joihin tarttui huomattavasti paremmin siiat.
Huono puoli oli taas verkon iän laskeminen puoleen verrattuna 0.17mm verkkoihin....