Chat

Author Topic: Kumpipää siimasta???  (Read 6784 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jaakko

• Guest
Kumpipää siimasta???
« on: May 12, 2003, 20:27:38 »
Siis, jos ostaisin uuden heittosiiman, niin mistä tietäisin kumpi niistä on se siimankärki. ???
Olenko oikeassa, jos väitän, että siima on laitettu valmiiksi rullalle niin päin, että valmiina vapaana heiluva siimanpää on se joka liitetään puolaan/pohjasiimaan, ainaskin näin olisi helpompaa kelata siima puolalle. ???

Vastauksia.

Anonymous

• Guest
Re:Kumpipää siimasta???
« Reply #1 on: May 12, 2003, 21:08:03 »
Itse ostin ton loopin distancen. Siinä vapaana roikkuva pää on laitettu pienellä tarralla kiinni jos lukee jotain siihen  suuntaan että tämä pää kiinnitetään pohjasiimaan. Englannin kielen taito on minulla aika huono mutta ajattelisin että siinä lukee noin.

Jaakko

• Guest
« Reply #2 on: May 12, 2003, 23:34:08 »
Kaupassa katsoin ainaskin kolmen erin Vision siima paketin sisälle ja sitä vapaana roikkuvaa päätä ei ollut merkitty mitenkään.
Ollaanko sitä sitten varmoja, että tuo vapaanaroikkuva pää on aina se joka laitetaan pohjasiiman tai puolaan kiinni.

Pike Fisher

• View Profile
« Reply #3 on: May 13, 2003, 11:04:05 »
Tuo onkin erittäin mielenkiintoinen tapaus. Mutta jos ajatellaan kätevyyttä niin kyllähän se todennäköisesti on niin että vapaana roikkuva siima on juuri se joka yhdistetään pohjasiimaan.
Itse ainakin uskon näin, muutenhan pitäisi ottaa uusi siima kokonaan suoraksi ja.. ei siinä oo mitään järkeä.

Ehkä ne laittaa tahalleen väärinpäin tehtaalla sen ja...
Kala,kala,kala,kala.kitara,kitara,kitara.

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #4 on: May 13, 2003, 16:34:27 »
Kyllä ne laittaa siellä tehtaalla sen siihen rullalle "väärinpäin" eli se pää mikä heiluu siinä vapaana kiinni pohjasiimaan ja sitten vaan kelailet sen puolalle. Joissain siimoissa tosiaan on oikein teippilappu että "tämä pää pohjasiimaan".

Raid3r

• View Profile
« Reply #5 on: May 14, 2003, 14:55:11 »
Tuotahan on ihan hyvä kysyä vielä varmuuden vuoksi sieltä myyjältä...

Anonymous

• Guest
« Reply #6 on: May 15, 2003, 13:31:23 »

Käsittääkseni WF siimat on merkitty kumpi pää laitetaan pohjasiimaan kiinni, DT siima on kai suhteellisen sama kummin päin sen laittaa?? DT kartio samanlainen kumminkin päin??

sanokaa jos olen väärässä!

PatilZ

• View Profile
« Reply #7 on: May 15, 2003, 14:00:41 »
Ei siinä tarvitse välttämättä mitään merkintöjä tai kysellä kaupasta. Jos kyseessä on DT-siima, on aivan sama miten päin sen kelalle laittaa. Jos kyseessä on WF tai TT siima, niin siiman profiilista voi tarkistaa, miten päin siima tulee.

Jaa mitenkä?

Pohjasiimaan kiinnitetään se pää WF-siimasta (tai TT), joka on pitkän matkaa (siis metritolkulla) samanpaksuista. Tämä on siimassa se ns. rannariosa. Tässä siiman osassa ei ole riittävästi painoa lataamaan vapaa. Siinä toisessa päässä (jota ei siis laiteta pohjasiimaan kiinni, vaan johon kiinnitetään peruke) on aluksi pieni pätkä tasapaksua kapeata, sitten siima alkaa vähitellen paksuuntua, pysyy paksuna noin 10 metriä ja ohenee sitten kapeaksi, jota onkin sitten se loppu osa siimasta (rannari). Auttaisiko tuo asiaa?

Pohjolan äijä

• MSN Messenger - jaywai@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #8 on: May 16, 2003, 08:17:50 »
Katso ja vertaile niitä molempia päitä, jos kummassakaan ei ole teippimerkkiä. jos ei ole niin katso kummassa päässä on pitemmästi ohutta kohtaa eli juoksu siimaa niin se pää tulee pohjasiimaan...
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle EI!

Jaakko

• Guest
« Reply #9 on: May 18, 2003, 01:37:57 »
Jos siima toisessa päässä on teippi, jossa lukee (REEL END) laitetaanko se pohjasiimaan, vai perukkeeseen kiinni.

Anonymous

• Guest
« Reply #10 on: May 18, 2003, 08:33:03 »
"Reel end" tarkoittaa kelalle. Eli pohjasiima tulee siihen kiinni.

Jaakko

• Guest
« Reply #11 on: May 18, 2003, 21:18:33 »
Mites sitten heitolle käy, jos olen kiinnitänyt siiman väärinpäin, eli tasapaksusiima on perukkeessa. Lyheneekö heitot. ???

Kun heittosiima on muovinen, niin onko sen sisällä jonkinlaista toista lankaa/siimaa.  ???

Huomaako siiman kartioinnin silmällä.  ???

• View Profile
« Reply #12 on: May 19, 2003, 07:38:24 »
Huomaako siiman kartioinnin silmällä.
Huomaa.
Oletan, että sulla on WF-siima, ja siinä on selkeä se kartiointi. Sen kyllä huomaa ihan paljailla silmillä, kun vähän tutkii...

PatilZ

• View Profile
« Reply #13 on: May 19, 2003, 08:15:11 »
Mites sitten heitolle käy, jos olen kiinnitänyt siiman väärinpäin, eli tasapaksusiima on perukkeessa. Lyheneekö heitot. ???

Kun heittosiima on muovinen, niin onko sen sisällä jonkinlaista toista lankaa/siimaa.  ???

- Lyhenee. Rankasti. Heittämisestä ei tule mitään.

- riippuu valmistajasta. Yleensä perhosiimojen ydin on langasta punottua. Joissakin siimoissa ytimenä on monofiili-siima. Itse en tykkää monofiiliytimisiistä, koska ne helposti omaavat liikaa siimamuistia.

Jaakko

• Guest
« Reply #14 on: May 19, 2003, 13:02:12 »
Jos mulla lentää hyvin 10 metriä ja siiman kanssa ei suurempia ongelmia, niin oonhan minä laittanut siiman oikein päin. ?

Selenius

• View Profile
    • Email
« Reply #15 on: May 19, 2003, 13:17:12 »
Ei voi tietää, kun lentää hyvin siimat pihalle, on ne oikein päin. 10m on aika lyhyt heitto, jonka saa ulos 9´ vavalla helposti (vaikka siima väärinpäin)
Mikään muu ei ole elämässä tärkeää kuin kalastus. Eikä sekään nyt niin tärkeää ole.

center>