Chat

Poll

Milloin on paras vastaiskun hetki hauen tartuttamisen kannalta ootto-ongessa?

Heti ensimmäisen vedon aikana
7 (38.9%)
Kun hauki on pysähtynyt(lasketaan vielä vaikka viiteen ennen iskua)
3 (16.7%)
Kun hauki lähtee uudestaan liikkeelle ekan pysähdyksen jälkeen
6 (33.3%)
Joku muu, mikä?
2 (11.1%)

Total Members Voted: 18

Voting closed: July 21, 2014, 19:37:25

Author Topic: Hauen ootto-onginta, milloin vastaisku?  (Read 6965 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lihamylly

• View Profile
Hauen ootto-onginta, milloin vastaisku?
« on: January 02, 2014, 18:37:25 »
Päivää.

Joku on joskus sanonut, että keskimäärin kolmasosa ootto-onkien hauista tulee jäälle asti. Itselläni varmaankin ollut kanssa tuon kaltainen tuo suhde. Korkeintaan :)
Tämä aihe voisi varmaan muitakin haukia ootto-ongesta karkuuttaneita kiinnostaa, enkä löytänyt aiheesta ketjua/äänestystä, joten tässäpä olisi sellainen.

Jos hauki toimisi kuten se on suunniteltu niin sen kai tulisi ensin iskeä saaliiseen poikittain, uida jonkun matkaa ja pysähtyä kääntämään ja nielemään saalis. Pääsääntöisesti olen itse koittanut malttaa siihen, kun hauki lähtee taas liikkeelle ekan pysähdyksen(ja on siis kääntänyt ja niellyt syötin). Menestys on ollut vaihtelevaa ja joskus tuntuu, että vastaisku olisi annettava jo aiemmin. Jospa se mötkö tunteekin kolmihaaran metallisen maun jo ekan vedon aikana ja sylkäisee poies.

Mitenkäs heimoveljet ovat saaneet parhaita tuloksia tässä asiassa? Maltti on valttia vai enempi fiilispohjalta?

Suurkalastaja1

• Katiska-pehtori
  • Kaikki muu paitsi kalastus on turhaa.
    • View Profile
    • Email
Vs: Hauen ootto-onginta, milloin vastaisku?
« Reply #1 on: January 02, 2014, 20:34:12 »
Mielenkiintoinen aihe! :-)

Itse olen jonkin verran täkyonkinut haukea jään päältä ja tänä talvena enenevissä määrin. Nyt kun tarkemmin ajattelen niin harvemmin on hauki itsellä irronnut. Ja nuo irtoamiset ovat yleensä tapahtuneet heti vastaiskussa tai avannon alla kun hauki on vain sylkäissyt täyn ulos.  Pikkupuikkareita on kaikki irronneet olleet, joten harmittavia karkuutuksia ei ole onneksi sattunut. Varmaankin 3/4 täkyyn iskeneistä hauista on tullut ylös asti.
Vastaisku tulee useimmiten vedettyä silloin kun hauki on pysähtynyt nielemään syöttiä ja lähtee uudestaan liikkeelle. Joskus niin ei tosin käy vaan hauet saattavat käyttäytyä eri tavalla. Silloin tulee mentyä ihan fiilispohjalla, joskus toimii ja joskus ei. :-) Sen olen huomannut että vastaisku pitää ehdottomasti saada vedettyä silloin ku hauki on itse liikkeessä pois päin. Jos hauki on paikallaan ja silloin vetää vastarin niin melkein poikkeuksetta tilanne päättyy karkuutukseen. Noissa tilanteissa kun hauki pysyy ihan paikallaan, olen yrittänyt siimasta varovasti nykimällä saada kalan liikkeelle. Joskus olen siinä onnistunutkin.
Mutta jos hauki vetää siimaa puolalta ihan oikeasti kovaa niin sen tietää jo vastaria vetäessä että kiinni on ja pysyy. :lol:
Team Hazardi

Hauki on kalojen kuningas.

Lihamylly

• View Profile
« Reply #2 on: January 03, 2014, 09:21:55 »
Juurikin nuo Suurkalastajan mainitsemat tapaukset, joissa kala ei lähdekään pysähdyksen jälkeen enää liikkeelle, ovat olleet hankalia. Samantyyppisiä kokemuksia noista selvästi stopin jälkeen vetävistä, ne yleensä jäävät kiinni. Hyvä vinkki tuo varovainen kalan liikkeelle ärsytys, pitäneekin kokeilla ensi kerralla.

Varmastikin vaikuttanee tartuttamiseen myös koukkujen määrä ja tyyppi sekä koukutustapa. Itse olen käyttänyt vain yhtä kolmihaaraa niin, että yhdellä koukulla vedän syöttikalan selkäevän alta kiinni. Olisikohan parempi laittaa kahdella, jolloin vain yksi haara törröttäisi kalan ulkopuolella? Ehkä vähentäisi niitä stopin aikana poissylkäisyjä ja helpottaisi muutenkin nielemistä?
Ajatus ollut, että syöttikala pääsee liikkumaan luonnollisemmin ja on virkeämpi pitempään yhdellä lävistyksellä, mutta ottaahan se hauki kuolleeseenkin kalaan(esim iskukoukut), joten mikähän tuossakin olisi se toimivin malli. Onko muilla millaisia ajatuksia/käytännönkokemusta tuosta asiasta?

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #3 on: January 03, 2014, 12:31:42 »
Komppaan kyllä melkein täysin Suurkalastajan ajatuksia ja kokemuksia. Ite olen kalastellut täkyllä jo vuosia. Viimeset vuoden vähän vähemmän(tuli vähän ehkä semmonen kyllästyminen).
Itellä kuitenkin tuo ylössaanti prosentti on aika erilainen. Oisko 1/4 tullu ylös, jos lasketaan kaikki viennit/tärpit mukaan. Tälletalvelle on yksi lampi reissu ja silloin oli onkia pyynnissä kahteenmieheen 6kpl. 14 "tapahtumaa" ongissa ja 7 ylös. Tuo oli minusta jo ihan normaalia parempi suoritus. Ompa joskus ollu 21 tapahtumaa ja vain 4 haukea ylös asti. Vähänkän isompi hauki tuntus kyllä jäävän paremmin kiinni tai no mistäpä sitä tietää mikä mörkö sitä syöttiä on kuletellu ja pureskellu, kun sitä ei yleensä näe.
Vastaisku on itellä nykysellään aika raju ja teen sen juurikin silloin kun hauki lähtee pysähdyksen jälkeen liikkeelle. Silloin kun/jos ongelle päästyäni hauki vetää hurjana siimaa kelalta saatan vetästä vaan suoraan vastapalloon. Joskus jää kiinni joskus ei. Itellä ei ole myöskään mikään kiire ikinä ongelle misä näen hauen siimaa vievän. Jossain videolla ukot juoksi hikihatussa puuskuttaen ongille odottamaan milloin hauki lähtee uudestaan liikkeelle..  :? Ei minulla kyllä ole ollut ikinä kiire jäällä ja hyvin on kerenny.

Harvemmin on kuitenkaan itellä ollut hauki niin kiinni että ois nieluun asti saanut koukun nielastua. Serkulla ja veljellä on pari kertaa +5kg hauet nielassu niin että koukkua ei edes näy..Harmillista sinäänsä kun takaisin noita on pyritty päästämään. Noh täytyy mainita että tämä on laji missä minut on onnistunut isomukset väistämään, mutta kyllä se vielä joskus.
« Last Edit: January 03, 2014, 12:34:34 by perza »
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Eci

• kikkelis kokkelis mitäs läksit
    • View Profile
    • Email
« Reply #4 on: January 03, 2014, 22:00:27 »
Jos tarkoitus on pyytää haukia ruuaksi asti eikä huvikseen niin täkykalan koukutus kahdella kolmihaaralla varmistaa kalojen pysymisen, mutta vapautus ei ole sitten niin helppoa. Itse kyllästyin kun kaloja irtoili yhdestä kolmihaarasta ja rupesin käyttämään kahta eli toinen koukku täkykalan selkäevän alta ja notkealla perukkeella pienempi koukku kalan yläleukaan. Ei juurikaan ole irronnut sen jälkeen kun kalan vaan antaa tarpeeksi kauan niellä söyttiä, ei ole niin väliä miten vastaiskun tekee kun kala tartuttaa melkeinpä itse itsensä. En tosin ole mikään ekspertti näissä hommissa, satunnaisesti joskus keväisin tulee harrastettua tätä kalastusmuotoa.
Ehkä otin, ehkä en!

Lihamylly

• View Profile
« Reply #5 on: January 05, 2014, 16:42:02 »
Joo tuplakoukutuksella varmaan paremmin tarttuisi. Mites Suurkalastaja, millainen koukutus sulla on kun noinkin hyvin ylös tulee?
Mieluusti pitäytyisin yhdessä koukussa, jotta voi vahingoittumattomia pikkupulikoita suojasäällä takaisin sujautella.

Tänään oli huonoin reissu ikinä. Olikohan 5-6 tärppiä ja niistä 0 kalaa ylös :(
Jokaisessa odotin ekan syöksyn, mutta olisiko vain yksi noista lähtenyt stopin jälkeen liikkeelle. Koitin varovasti ärsyttää, mutta eipä liikahtaneet.
Stopista jouduin siis kiskaisemaan lähes kaikissa. Parissa tapauksessa olivat jo saaneet syötin irti, muissa lähes välitön irroitus noin sekunnin tai kahden rimpuilun jälkeen.

Kuinkas kauan yleensä odottelette tuossa stopissa? Venailin sen 30-60 sek, mutta ei siis lähteneet liikkeelle.
Pari kaveria on näemmä äänestäneet, jotta tekevät iskun ensi vedosta.
Huomenna kokeilen sitä. Silloin kala ainakin on poispäin matkalla syötti poikittain suussaan. Ei tuo tartutusprosentti huonommaksi ainakaan voi mennä :)

Liian suuri koukku voisi olla yksi syy siihen että sylkäisee stopissa tai ei niele ylipäätään. Mulla ei kyllä kovin isoa koukkua ole käytössä, oisko saman kokonen kuin 15cm Invincibleissä, luulisi hauen suuhun mahtuvan. Mites muilla tuo koukun koko?

p.s. Saattoi olla myös varovaisella syönnillä tai pikkuhaukiakin tänään. Yleensä vastaavalla setillä ja tekniikalla on kuitenkin lähes puolet tulleet ylös.

Suurkalastaja1

• Katiska-pehtori
  • Kaikki muu paitsi kalastus on turhaa.
    • View Profile
    • Email
« Reply #6 on: January 05, 2014, 18:20:46 »
Itse käytän aina pelkästään yhtä koukkua. Hyvin tuntuu tarttuvan kun suhteuttaa koukun koon syöttikalan kokoon ja pitää koukut terässä. Gamakatsu on mielestäni huippukoukku, ohutlankaisena tartuttaa hyvin. Koukkujen koot itellä 4-2/0.
Team Hazardi

Hauki on kalojen kuningas.

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #7 on: January 06, 2014, 00:18:47 »
Itse käytän aina pelkästään yhtä koukkua. Hyvin tuntuu tarttuvan kun suhteuttaa koukun koon syöttikalan kokoon ja pitää koukut terässä. Gamakatsu on mielestäni huippukoukku, ohutlankaisena tartuttaa hyvin. Koukkujen koot itellä 4-2/0.

Itsellä juurikin sama Gamat on käytössä. Tosin 2 on pienin mitä olen käyttäny. Syötit on itellä tosin ollu aina pieniä, kun ei tunnu omilta paikoilta isompia ikinä saavan. 15-30g ahven tuntuu olevan se mitä omilta paikoilta pilkillä saa ja niitä sinne onkiin tulee laitettua. No toki joskus on tullu isompaakin syöttiä liotettua, mutta en sillätavalla ole eroa kiinni pysyvyydessä huomannu.
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Lihamylly

• View Profile
« Reply #8 on: January 06, 2014, 15:51:14 »
Täällä on käytössä Ownerin punaiset Stingerit kokoa 2/0.
Tänään ei ollut kuin pari tärppiä, kun nuoriso innostui jäälle pelaamaan lätkää varmaan eilisen nuorten lätkämestaruuden innoittamina.
Mikä on pelkästään hyvä asia :) Mutta kala oli hieman säikyllä tuulella.

Ainoaan tärppiin johon kerkesin mukaan, vedin nyt siis ekasta vedosta vastapalloon. Tarttui ja tuli ylös. Pieni oli, puolisen kiloa, mutta laittaahan se hieman miettimään, kun eilen toista spurttia odotellen 0/5 ja tänään ekasta vedosta 1/1 ;)

Jatketaan harjoituksia...

Lihamylly

• View Profile
« Reply #9 on: January 11, 2014, 17:36:57 »
Aika jännä tulos tällä hetkellä äänestyksessä kun suurin osa vetää vastaiskun ilmeisesti heti hauen napattua.
Tänään taas pilkillä ja yhden kerran pärisi ootto-ongen räikkä. Vedin vastaiskun n. 10 sek tärpin jälkeen, ennen kuin kala pysähtyi. Ylös tuli sellainen reilu kilon hauki.
Koukku oli syvällä kidassa vaikkei ollut pysähtynyt nielemään.
Aion jatkaa tällä mulle uudella linjalla(vastis ekasta vedosta) ainakin niin kauan kun ylössaantiprosentti on tätä luokkaa.

vaapunvetäjä98

• Mä täält Tokmannilta..
  • TEAM KALATON
    • View Profile
    • Email
« Reply #10 on: January 11, 2014, 18:20:08 »
Viime talvena kunnolla aloitin täkyonginnan.. Itsellä n. puolet kaloista ylös mille on päässyt vastaiskun lyömään.
Eli itse olen tehnyt sillai että heti kun olen ooton luo ehtiny niin hiljaa kuron siimaa jäälle käsin, ja kun tunnen pientä painoa siimassa eli kun siima kiristyy ja saan ensimmäisen kontaktin kalaan niin sillon jämäytän vastaan.. Yleensä hienosti jäänyt kiinni  :-)
Haittaakshe sua jollain tapaa?

Lihamylly

• View Profile
« Reply #11 on: January 12, 2014, 16:29:22 »
Viime talvena kunnolla aloitin täkyonginnan.. Itsellä n. puolet kaloista ylös mille on päässyt vastaiskun lyömään.
Eli itse olen tehnyt sillai että heti kun olen ooton luo ehtiny niin hiljaa kuron siimaa jäälle käsin, ja kun tunnen pientä painoa siimassa eli kun siima kiristyy ja saan ensimmäisen kontaktin kalaan niin sillon jämäytän vastaan.. Yleensä hienosti jäänyt kiinni  :-)

Juurikin samalla tavalla olen ryhtynyt tekemään ja hyvällä menestyksellä :)
Tänäänkin 2/2 ylös tuolla tekniikalla. Varmasti vaikutusta on sillä kuinka ahnaalla syönnillä hauki on, mutta aika usein löytyy ainut kolmihaarani suht syvältä hauen kidasta, vaikken pysähdystä saati kakkosvetoa olekaan enää viime kerroilla odotellut.
Enempikin tuntuu tänä vuonna menneen niin, että jos jää venaamaan stoppia, niin sen stopin aikana on hauki syöttiä mutustellessaan huomannut koukun tai perukkeen ja sylkäissyt koko paketin ulos. Kovalla syönnillä lienee se ja sama mitä tekee...

center>