Chat

Author Topic: Perholukkoja?  (Read 3034 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pike Fisher

• View Profile
Perholukkoja?
« on: May 13, 2003, 11:07:50 »
Kysymys olisi siitä että löytyiskö perholukkoja tai jotain vastaavaa, Muuten joutuu ostaan useamman perukeen vuodessa koska pitkät pätkät lähtee pois aina perhonvaihdon yhteydessä.
Kala,kala,kala,kala.kitara,kitara,kitara.

M1kko

• M1kko Alatalo
    • View Profile
Re:Perholukkoja?
« Reply #1 on: May 13, 2003, 11:28:25 »
Onhan niitä perholukkoja olemassa, mutta enpä ole kenenkään kuullut niitä perhokalastuksessa käyttävän. Pilkeissähän niitä käytetään.

No eipä se nyt ainakaan minua haittaa, vaikka perukesiimaa kuluu perhoja vaihdellessa. Itse kun teen perukkeet itse, enkä osta valmisperukkeita, niin eipä siitä nyt kustannuksia juuri tule.

Minä en ainakaan luottaisi minkäänlaiseen perholukkoon. Lisäksi lukko haittaisi varsinkin pienempien perhojen uintia.

Mayfly

• View Profile
    • Email
« Reply #2 on: May 13, 2003, 16:56:32 »
Ei kait sitä mitään lukkoja tarvi.
Minäkin sidon kyllä yleensä perukkeeni itse, mutta jos et siihen ole valmis, niin luulenpa, että kätevin keino olisi käyttää valmis peruketta ja ostaa vain yksi rulla peruke siimaa. Sitten kun kärki alkaa käymään lyhkäseksi, niin sidot vain uuden kären perukkeeseen. Näin varmaan tuo peruke säilyy yhden kauen, jos et erikoisimmin reviä perukkeita kivien kulmaan.
Kävin tässä pari päivää sitten Oulun kärkkäisellä ja siellä oli Visionin perukesiimoja ja valmis perukkeita. Suosittelen, että ostat Vision extreme perukesiimaa 4x paksuna ja sidot sitä sitten tuollaseen Vision trout 4x valmisperukkeeseen. Se on sitten toinen juttu löytyykö läheisestäsi kalastusväline liikkeestä, nuita Visionin tuotteita.

Yhteis hinta nuille vain 7 euroa. Eiköhän hinta ole sama suunilleen joka puolella suomea.
''Jokainen taimen on liian arvokas kalastettavaksi vain yhden kerran''. -Lee Wulff-

Perhokalastus tärkein harrastus minulle aina päivänä, jolloin ei muu duuni kutsu.
Perhokalastanut olen -93- vuodesta asti ja homma senku menee parempaan suuntaan.

/May

Anonymous

• Guest
« Reply #3 on: May 13, 2003, 21:29:15 »
Olet ilmeisesti ostanut kaupan perukkeita?? älä hyvä mies...
parempiakin paikkoja on laitta rahansa, siis ovathan ne paikassansa hyviä mutta...

Suosittelisin, että ostat esim. stroftin siimarullia esim. 4-5kpl, 100m siimaa per rulla vahvuudet 0.40, 0.30, 0.25, 0.20 ja jos pintureita, nymfejä, tai pupia käytät vielä 0.16, tämä jälkeen opettelet muutaman solmun, naula-, veri-, kirurgin- ja "clinck/rapala" tai unisolmun
En kiellä, että kerta ostoksena se on suurempi kustannus mutta sen jälkeen sulla on perukemateriaalia tarpeeksi käytössäsi. ja voit vaikka alussa ostaa pelkästään nuo ohuimmat ja sitoa pieni lisä tarvitsemaasi siimaa, näin kustannukset pysyvät kurissa.

Sitten noihin perholukkoihin, kyllähän niitä on jotka käyttävät, kai..., mutta aika harvassa ovat niiden käyttäjät, jotkut aloittelijat niitä käyttävät,.. ehkä.

suosittelisin tuota perukevaihtoehtoa tuossa yllä mut oma on ratkaisusi, itse en ole yhtä kertaa enempää käyttänyt ja sen jälkeen palasin pelkään perukkeeseen. Jos elävyyttä ajattelet niin saavutat saman lenkkisolmulla mutta muista vaihtaa solmutarpeeksi usein.

Pike Fisher

• View Profile
« Reply #4 on: May 14, 2003, 10:08:53 »
Oulun kärkkäisellä. Sepä sopivasti, pittääpi käyä ennen ku lähtee kalalle. Kärkkäinen nimittäin on juuri täälä Oulussa, niinkuin minäkin.

Raid3r

• View Profile
« Reply #5 on: May 14, 2003, 14:53:16 »
tai sitten sidot valmis perukkeen perään vain vaikka metrin monofiilipätkän (saman paksuinen kuin perukkeen kärki tai ehkä hitusen ohuempaa)
monofiiliä saat 200m 3e ja siitä riittää tarpeeksi pitkään...

Mayfly

• View Profile
    • Email
« Reply #6 on: May 14, 2003, 14:59:20 »
200m 3e
hmmm .Mahtaa kallistua nuihin Fladenin huippu hyviin monofili siimoihin.  :)

Edelleen olen sitä mieltä, että Visionin Extreme perukesiimat ovat laatu kamaa ja kannattaa satsata.
''Jokainen taimen on liian arvokas kalastettavaksi vain yhden kerran''. -Lee Wulff-

Perhokalastus tärkein harrastus minulle aina päivänä, jolloin ei muu duuni kutsu.
Perhokalastanut olen -93- vuodesta asti ja homma senku menee parempaan suuntaan.

/May

Teppo.P

• View Profile
    • Email
« Reply #7 on: May 14, 2003, 17:04:57 »
Riolta,orvikselta ja tectanilta löytyy mielestäni luotettavimmat/laadukkaimmat peruke siimat (siis rullat). Valmis perukkeet toimivat aina tietyssä tilanteessa, mutta itse kyhäämällä saa juuri sellaisen perukkeen kun kuhunkin tilanteeseen kaipaa, ja vielä suhteellisen pienillä kustanuksilla (ainakin valmis perukkeisiin verrattuna). Jos valmisperukkeen on ostamassa suosittelen climax:in paksu butt:isia perukkeita joiden oikeavuus on eriluokkaa varrattuna valtaosaan muista valmisperukkeista.  

Pike fisherille: Jos valmiiksi "kyhättyjä" perukkeita on aikomus käyttää kannattaa aina lisätä perään metrin pätkä tippet (siis rullissa myytävää) monofiiliä, eli vaikka valmis perukkeilla aikoo selvitä on suositeltavaa ostaa muutama rulla perukesiimaa, tietenkin astetta kärkeä(tip) ohuempana. Näin itse valmis peruke ei kulu kuin kärjen vaihdossa.

Pike Fisher

• View Profile
« Reply #8 on: May 15, 2003, 12:24:26 »
Pitääpi kokeilla tuota  Raid3rin ehdotusta. Kuulostaa ihan hyvältä.

center>