Uppoperhokalastus...?

Started by lurjake, January 21, 2003, 17:24:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

lurjake

En ole oikein päässyt noitten uppoperhojen kalastukseen sinuksi... Mulla on #5-6 l.k vehkeet ja pintasiima.. Pitäisköhän laittaa jotain painoo siimaan vai pitäiskö olla upposiima... Lähinnä olen kiinnostunut minkä kokoista painoa kannattaisi laittaa siimaan?

edit: otsikkoa viilattu

Kyllä pintasiimalla pystyy pörhöstään mainiosti uppoperhoilla. Joko perhoon laitetaan painoo, tai perukkeeseen haulia vaan kiinni....

lurjake

Minkälaisia ja minkä kokosia hauleja suosittelisitte uppoperho kalastukseen... Eikös sitä ole aika vaikea ja raskas heittää painon kanssa

Aleksi

Haulit ovat aina ikävä ratkaisu, koska silloin heittämisestä tulee enemmän tai vähemmän hankalaa ja epämiellyttävää. Vaihtoehtoisina ratkaisuina voisi kokeilla uppoavia (tehdasvalmisteisia) perukkeita, joihin suhteellisen lyhyt monofiilikärki tai kalastaa kahdella perholla, jolloin alaperhona käytetään raskaasti painotettua larvaa tms. Tällä tavalla kalastetaan useammasta syvyydestä samanaikaisesti ja saadaan haravoitua ottipaikkoja tehokkaammin.

Hauleista kaikkein pienimmät ovat parhaita. Sopivin välein kiinnitettynä perukkeeseen haittaa huomattavasti vähemmän heittämistä. Huono puoli on tosin, että pienet haulit vaativat ohuet perukkeet ja siltikin irtoavat melko helposti.
Aleksi Määttä,
Perhokalastuspuolen vastaava Kalassa.netissä
http://www.kalassa.net/perhokalastus/
Palautetta? [email protected]

Jaakko

hhmmm. olisi mielenkiintoista tietää minkäpituisia välejä käytätte perhon ja painon välillä.
Luulis senkin vaikuttavan heittoon ja kalastavuuteen.

Hota

Perhotapsin pituus haulista.
Riippu siitä millaisessa paikkassa kalastaa.
Jos on mietovirtainen mutta syvä niin 50cm.-100cm.
Mitä kovempivirta sitä enenmän paino ei kummiskaan mitään kiloluokkaa.
Kovassavirrassa n.20cm. on ollut hyvä.

Usea pienihauli on parempi kuin yksi iso kontroloimaton mötikkä.
Jauhesammuttimen kokoisena vaari vei -60 luvulla Päijänteelle Ahven-ongelle ja siitä asti on kalakärpänen vaivannut :)
Aloittanut aktiivi perhokalastuksen -83 ja homma jatkuu.

fly_fisher

Mä oon saanut melkein kaikki uppoperhokalastuksen kalat aika pinnasta. Että kyllä sitä kalaa tulee pinnastakin.

edit: isot kirjaimet, välimerkit