Chat

Author Topic: Pintaverkkokalastuksen alkeet aloittelijalle  (Read 20491 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pyydystelijä

• View Profile
Pintaverkkokalastuksen alkeet aloittelijalle
« on: June 07, 2014, 21:43:06 »
Satuin saamaan ilmaiseksi erään edesmenneen ammattikalastajan jäämistöstä siialle suunnattuja 45-50 mm (langan vahvuus 0,17 mm) ja lohelle ja meritaimenelle suunnattuja 80 mm pintaverkkoja (0,20x6 ja 0,30 mm), joiden pituus on 120 m ja korkeus noin 5-6 m.

Nyt kysynkin, että mihin vuodenaikaan kyseisillä pyydyksillä kannattaisi siikaa tai lohta yrittää pyytää Selkämereltä, jotta kalastus olisi tuottoisinta ja minkä tyyppisistä paikoista? Entä kuinka korkeat pintaverkot tulisi ankkuroida? Entä tekisikö kyseisillä verkoilla mitään esimerkiksi eräällä Koillismaan järvellä, johon istutetaan järvilohta ja siikaa?

Fisherman1

• View Profile
Vs: Pintaverkkokalastuksen alkeet aloittelijalle
« Reply #1 on: June 07, 2014, 23:23:32 »
Meripyynnistä en tiedä, mutta tuosta lohen järvipyynnistä on kokemusta

Ensinnäkin mainitsemasi 80 mm lohiverkot soveltuvat hyvin myös järvipyyntiin. Vaikka tuo 0,20x6 liina saattaa tuntua järeältä, niin kokemukseen perustuen voin sanoa, että kyllä siihen järvilohi kiinni jää. Noihin 80 mm verkkoihin jää noin 2,5 kg lohi ja siitä ylöspäin. Paras kalastuskausi järvilohelle on syksy kun pintavesi jäähtyy noin 6 asteeseen ja tästä niin kauan kuin sulaa riittää. Tyypillisesti lohta saa pinnasta tai pinnan tuntumasta kun syksyllä muikun ruokaa eli planktonia ei muodostu veden kylmenemisen ja valon vähyyden takia kuin pintaan /pinnan tuntumaan. Itse olen marraskuussa saanut järvilohen pintaverkosta noin 15 cm pinnasta. Itse lähtisin etsimään syksyllä lohta syvän veden päältä ja plussaa on jos vieressä sattuu olemaan muikun kutualue. Vettä saa siis kokemuksieni mukaan olla mahdollisimman paljon, karkeasti mitä syvempää sitä parempi. Toki järvikohtaisia eroja löytyy.

Verkot ankkuroisin molemmista päistä noin 30-40 kg ankkurein, riippuen jadan pituudesta ja virtauksista. Optimaalisin olisi jättää toinen pää vapaaksi jos paikka vaan sen sallii (muista laittaa tietysti tuplalipullinen heijastimilla varustettu salko, vaikka jataa ei olisi toisesta päästä ankkuroitu).

Jotta jata pysyy paikallaan, köyden pituudeksi olen valinnut noin 1,5 x veden syvyys. Ankkurilta on yleensä laittanut ensin näkyvän 10-20 litran kanisterin ja tästä 5 m köydellä verkkosalon ja tästä edelleen köyden jonka pituus on 2 m pidempi kuin verkon korkeus. Tämä siksi, että verkkosalko ei sotkeudu verkkoon.

Muista laittaa hyvät heijastimet verkkosalkoihin ja jadan keskelle muutaman näkyvän extra kohon jadan näkyvyyttä parantamaan, sillä alueella on todennäköisesti myös uistelijoita. Muista käydä katsomassa jata päivittäin sillä lohi kuolee verkkoon nopeasti vaikka kidukset jäisivät auki. Siian pintaverkkokalastuksesta en tiedä valitettavasti mitään.

Toivottavasti vinkeistä on apua ja muista maltti kalastuksessa vaikka pyytäisit istukasjärväreitä.

center>