Chat

Author Topic: Jousipyssykalastus  (Read 58579 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Qurutin

• MSN Messenger - ttpessa@mbnet.fi
    • View Profile
    • Email
Vs: Jousipyssykalastus
« Reply #30 on: July 31, 2006, 10:18:10 »
Ilmeisesti täällä on joku joka näistä tietää paljon, niin kysynpä sellaista, että kuinka paljon maksaa kohtuu laadukas jalkajousi ja siihen vaikkapa 5 nuolta päälle?
Look at me, king anti-Midas

PeterPan

• View Profile
« Reply #31 on: July 31, 2006, 11:03:45 »
Suomessa jalkajouset maksavat monta sataa uutena. Käytettyjä voi olla jonkin verran liikkeellä. Linkeistä selviää hintataso ulkomailla, jos haluaa tilata sieltä. Toki paljon halvempia pakettejakin löytyy, mutta ne ovat tehottomia/heikkolaatuisia.

En tiedä tarkalleen, millaisella jousella Suomessa saa lain mukaan kalastaa. Jalkajousen käyttö on metsästyksessä nykyisin kielletty ja metsästämiseen saa käyttää vain talja-, pitkä- tai kaarijousta. Jos joku tietää kalastuksen osalta jalkajousen käyttämisen laillisuudesta, niin olisi kiva kuulla.

Mitään aseenkantolupaahan tai muuta ei näihin aseisiin tarvita, vaikka tehoikaimmat jouset läpäisevät jopa metrin puuta. Tehokkailla jalkajousilla saa helposti vahingossa lävistetyksi taulun taustan, sen takana olevan seinän ja pari sisäseinääkin. Ihan heppoisia taustaviritelmiä ei siis kannata jalkajouselle kyhätä :D

Metsästyskielto astui voimaan, kun liituimme EU:hun. En tiedä, kiellettiinkö samalla kalastus jalkajousella. Kielto perustuu lähinnä kait siihen, että salametsästäjät ovat käyttäneet lähes äänettömiä jalkajousia ja laki on monissa muissa Euroopan maissa perua kaukaisilta ajoilta. Tai istten siihen, että joissakin maissa jalkajousen omistaminen on kielletty kokonaan sen tuhovoimaisuuden takia. Laki haluttiin kuitenkin yhtenäistää koskemaan koko EU:n aluetta ja nykyisin siis metsästys on ainakin kielletty jalkajousella.

Nuolet ovat halpoja, joten niiden suhteen ei rahaa kulu juuri lainkaan. Lisäksi kärjen saa kierrettyä pois ja tilalle voi laittaa halaumansa kärjen. Näin voi käyttää lävistävää kärkeä, kalastuskärkeä tai harjoituskärkeä samassa rungossa. Nuolet maksavat muutaman euron kappale ja eri päät samaten.

nikkinen

• Guest
« Reply #32 on: October 01, 2006, 22:21:42 »
"Kalastukseen ja metsästykseen parhaiten sopivat jouset ovat talja- ja jalkajouset"

kyllä sitä kalastuksessa pärjää hyvin vastakaari jousellakin. itellä 45 paunanen samick sht ja hyvin on kalasta menny läpi pienelläkin vedolla. siihen ostin "kalastussetin", sis. kelan, narun, nuolen ja kären. alle 200e saa erittäin toimivan paketin jousikalastukseen. Ja on muuten 100 kertaa mukavampaa kun atraimella sohiminen. metästys on tietysti asia erikseen.

kala paikka10

• View Profile
« Reply #33 on: December 06, 2006, 18:38:11 »
200 euroa suurin piirtein mutta oon ite enemmän haulikko miehiä muista että kun ammut jotaki nuolta joka osuu puuhun ei välttis lähe irti

kaivo

• Guest
« Reply #34 on: December 07, 2006, 00:22:44 »
kokeilkaa ihmeessä piekkarilla kalastusta hauen kudun jälkeen!
Kuinka suuri on haavoittuneiden ja veteen jääneiden kalojen osuus kaikista ampumistasi hauista?

xyu

• Guest
« Reply #35 on: December 07, 2006, 08:17:28 »
en oo kokeillu mut kokeilkaa ihmeessä piekkarilla kalastusta hauen kudun jälkeen!

Kalastuslaki 16.4.1982/286
30 §
"Kalastuksessa ei saa käyttää räjähdyksellä tai muulla tavoin aikaansaatua painetta eikä myöskään ampuma-aseita, huumaavia, myrkyllisiä tai muutoin vesistöä pilaavia aineita eikä sähkövirtaa."

Eli ampuma-aseella kalastaminen on laissa kiellettyä. Eli älkää missään nimessä kokeilko piekkarilla kalastamista. Pääsette äkkiä edesvastuuseen. Sitten ei ole kivaa.

Tosimies

• Guest
« Reply #36 on: December 07, 2006, 18:19:06 »
 :-o kaikkea sitä! empä oo tuotakaan tienny.. melko isoja kaloja silleesä o tullu mut noin 1 kala 20 kalasta jää järveen,seki löytyy usein parinpäivän päästä kellumasta sieltä.mut siihe tais jäähä tuo harrastus minun kohalta.

Fiseri

• View Profile
« Reply #37 on: August 04, 2007, 02:48:28 »
Ite oon jousikalastanus itse tehdyllä jousella ja nuolilla  :-D, tosin vähä leikkimielellä mut tuloksena oli 1 hauki joka oli reili 2kg. Jousi oli lattaraudasta taivutettu kaari johon laitoin "kalastajan" narua (n. 1-2mm. punottua lankaa) ja käden sijan tein itse. Nuolet oli mm. vanhoja raketti keppejä ja vanhoista listoista vuoltuja tikkuja joihin taiteilin omia kärkiä. Tämä leikkimielinen kalastus loppui kun nuolten teko oli vaivalloista enkä keksinyt tarpeeksi kestävää materiaalia.

vima

• View Profile
    • Email
« Reply #38 on: June 26, 2008, 11:41:02 »
kerran ammuin Pahta järveltä jousella  1,4kg hauen rannasta

Kalle 37

• Pikku-Kalle
  • Kyl kala syö kun vaan tietäs missä :)
    • View Profile
    • Email
Erämaa-Kuusamon pilkkiviikot :)

madtrue

• Nyrkinheiluttaja ruispellossa
  • "hullujen kuningas"
    • View Profile
    • Email
« Reply #40 on: June 17, 2012, 23:22:08 »
Aika paljon keskustelua laidasta laitaan :), tässäkin lajissa metsästyksestä jousipyssyllä on hyötyä niille jotka osaa jousta käyttää ;).
Itse en ole ampunut kaloja, enkä usko että osuisinkaan ehkä jos se olisi valmiiksi kuollut/iso kala/kuivalla maalla/ 2metrin päässä.
Mutta mielenkiintoista varmaan tämäkin. Itse en menisi kokeilemaan "huonon" tuurini takia, minä varmaan ampuisin sukeltajan vahingossa :).
"rocky has left the building"

Kalle 37

• Pikku-Kalle
  • Kyl kala syö kun vaan tietäs missä :)
    • View Profile
    • Email
« Reply #41 on: August 01, 2012, 12:35:57 »
Nyt on tullu kaks säynävää kaks lahnaa ja yks hauki n.1kg
Erämaa-Kuusamon pilkkiviikot :)

center>