Chat

Author Topic: Vanhat turskan pyyntipaikat ja välineet Selkä- ja Saaristomerellä  (Read 6678 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pyydystelijä

• View Profile
Kuten varmaan kaikki täällä keskustelupalstalla ovat jo lukeneet, saapui joulukuussa Itämereen uusi ja tilavuudeltaan suuri suolapulssi, joka tulee näillä näkymin nostamaan suolapitoisuuden riittävän suureksi turskan lisääntymiselle eteläisellä Itämerellä. Sieltä turskia tulee muutaman vuoden päästä luultavasti riittämään myös Suomen aluevesille.

Itse olen sen verran nuori, että en ole harrastanut kalastusta vielä 70- ja 80-lukujen turskavuosien aikana. Niinpä ajattelin kysäistä täältä, että millaisilta alueilta turskaa saatiin esimerkiksi Saaristo- ja Selkämerellä 70- ja 80-luvuilla ? Lähinnä kiinnostaa pyyntisyvyydet (esim. 0-5 m, 5-10 m, 10-15 m jne.) , pyyntipaikan tyypit ( esim. syvänteen reuna/tasainen pohja/kivikkopohja) ja pyyntipaikkojen kuuluminen sisä-, väli- tai ulkosaaristoon. Lisäksi olisin kiinnostunut kuulemaan asiaan perehtyneeltä, kuinka turskaparvia etsittiin silloin 70- ja 80-luvuilla?

Välineistä olen kuullut juttua, että jopa kromatuilla ovenkahvoilla, joihin oli kiinnitetty koukut saatiin parhaimpina turskavuosina saalista. Siimana oli joillain kalastajilla ollut jopa ohut pyykkinaru painavimmissa pilkeissä. Kuitenkaan kyseisen kaltaiset välineet eivät varmaan ole parhaita mahdollisia. Millaiset vieheet olivat 70- ja 80-luvuilla parhaita turskan kalastuksessa Saaristo- ja Selkämerellä ?

center>