Terveisin,
Mikko Happo, Ph.D. Tenttinyt yliopistossa eettisyydet, eläintenhyvinvoinnit jne, kerran akateemisuuskorttia on vilauteltu niin minäkin teen sen myös.
ps. Eläinten hyvinvoinnista, eettisemmistä vaihtoehdoista, käyttäytymisestä jne voidaan puhua paljonkin. Se on minulle erittäin tärkeä asia.
pps. Vielä tuosta käyttäjien jäljityksestä. Joskus yhteisiä osumia antaa mm. samassa oppilaitoksessa tai jaetulla koneella tms käyttävät. Silloin harvemmin on yhteensattumat saman ketjun sisällä kirjoittavissa. Toinen yleinen tapaus on mobiilit IP:t, jotka vaihtuvat koko ajan. Siellä on listalla helposti 50 nimimerkkiä, jotka kaikki käyttävät mahdollisesti samaa osoitetta. Tällä kertaa osumat kohdistuvat pelkästään käyttäjiin puoliammattikalastaja, mester ohou ja Teemu Torssonen. Aika hyvä sattuma?
Hei Mikko
Oletan kirjoittamastasi, että ko. kommentointi ei tullut minun ip:stä. Tämä oli olennainen tieto, joka minun oli hyvä tietää. Mutta asia kunnossa.
Kirjoitat että sinulle on erittäin tärkeää eläinten hyvinvointi, eettisemmät vaihtoehdot, käyttäytyminen jne. Missä näistä voi puhua kehittävästi, onko täällä foorumilla siitä kokemusta/ketjua? Aiheet ovat mielenkiintoisia muidenkin kuin meidän mielestä ja usea onkin kaivannut näistä järkevää keskustelua. Kuten Mikko "Peltsi" Peltolakin on sanonut esim. kalan kipuun liittyvistä keskusteluista, että tästä aiheesta näyttää olevan mahdotonta keskustella järkevästi.
Tarkennan itse sen verran, että esim. ei-kalastajien kanssa järkevä keskustelu onnistuu, mutta kalastajien kanssa on toisin. Kysymys lienee klassisesta defenssiivimekanismista, eli koska kalastus on mukava harrastus, niin sen suhteen ei haluta ajatella että siinä samalla voidaan aiheuttaa kärsimystä eläimille. Kuitenkaan kun 99% kalastajista ja muista ihmisistä ei emotionaalisesti pidä siitä että he aiheuttavat kärsimystä toisille eläville(varsinkaan turhaa kärsimystä). Defenssimekanismi asian käsittelyn torjumisineen sitten aiheuttaa kaikenlaista epäasiallistakin käyttäytymistä, varsinkin jos kalastusharrastus on vielä osa henkilön minäkuvaa. Tällöin henkilö voi puolustautua olemalla epäasiallinen, laittamalla asian huumoriksi yms. epärakentavilla tavoilla. Vähän sama jos kerrot jollekin joka pitää tupakanpoltosta, että se aiheuttaa keuhkosyöpää. Vastaus on todnäk. jonkinlainen argumentaatiovirhe, kuten "tiedän Reiskankin joka poltti koko elämänsä, ja eli 100 vuotiaaksi".
Mielestäni kuitenkaan erilaisten asioiden huomioiminen kalastukseen liittyen ei ole mikään uhka harrastukselle. Paremminkin sitä kautta harrastuksesta voi saada enemmän ja täysipainoisemmin irti. Kun kuitenkin enemmän tai vähemmän alitajuisesti kalastajat tietävät kalastuksen eettisyyteen liittyvät seikat, vaikka niitä olisi eri tavoin torjuttukin. Joten on kokonaiskuvan kannalta parempi että asia on selvästi esille, eikä torjuttuna.
Mutta ilmoittele esim.
[email protected] mikäli rakentavaa keskustelua aiheesta on, ja toivottavasti on. Olen tässä vuosien varrella suhteellisen paljon saanut aiheesta tietoa ja siltä pohjalta olen kalastuksessa toimintaani eettisemmäksi muuttanut. Mielenkiintoista olisi oppia enemmän ja muutenkin siitä keskustella.