Chat

Author Topic: Siima  (Read 8450 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kristian

• Guest
Siima
« on: August 04, 2015, 16:00:21 »
Hei,

Olisin super kiitollinen avusta. Eli mikä siima olisi paras järvikalastukseen, minulla nyt Abu garcia. Tai ajattelisin niin koska 
minulla on abu garcia virveli jossa siima 0,25mm oli valmiina. Prisman myyjä kertoi että tuo kestää 10kg.

Päiviä myöhemmin kun menin hakemaan muutama uistinta, huomasin että myydään abu garcia siimoja ja tuo
0,25mm kestää 4,6kg paketin mukaan, taisi mennä mönkään myyjän heitto. Abu garcia siimat maksaa 8-10e niin on varmaan
ihan hyviä mutta onkohan tuo 0,25mm liian ohut/kestävä? Lähden pian Jämsään kalalle, sitten tarkoitus kokeilla Vantaankoskea ja käydä vähän heittämässä Klaukkalassa, tuleeko edes järvistä tai vantaankoskelta yli 5kg kaloja?

Olen aloittelija ja ottaisin neuvoa mielellään vastaan, kiitos :)

Uistimista käytän Kuusamon professoria ja räsästä.

BlackIce

• Saukkovaaran Zorro
  • Toimittaja
  • Bläkkis a.k.a AlpoK
    • MSN Messenger - poju_97@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
Vs: Siima
« Reply #1 on: August 04, 2015, 16:27:03 »
Ekana on hyvä tietää haluatko panostaa vetolujuuteen ja ostaa kuitusiimaa vai sitten tyytyä halvempaan jolloin monifiili. Punottu kuitusiima on n. 2x paremman vetolujuuden omaava siima, jolloin saa hyvän vetolujuuden omaavan siiman ohuempana. Makuasioitahan ne on, mutta suosittelen kyllä kuitusiimaa jos haluaa ohuen siiman mutta hyvän vetolujuuden. Tulee kuitenkin huomioitava että kuitusiima ei veny, jolloin jarrun kanssa pitää olla tarkkana. Jos on epävarma tuosta kuitusiimasta niin monofiilihan on hyvä vaihtoehto sitten.

Yleensäkin noissa vapaseteissä olevat siimat ei ole mitään huippulaatuisia, itse vaihtanut kyllä ne aina jos on ollut. 0.25mm siimassa 4,6kg kuulostaa hieman vähältä, Storftin GTM siima kun kestää samassa paksuudessa 6,4kg.

Hiettokalastuksessa 0.25 ainaskin omasta mielestäni siinä perushyvän ylärajoilla, menee vielä hyvin. Itse kyllä käytän kuitusiimaa heittokalastuksessa niin paksumpaa löytyy vain haukisetistä jossa vaadin hyvää vetolujuutta. Mutta käyttäväthän monofiili-siimalla heittävät paksumpiakin siimoja kuin tuo, eli kyllä 0.25 on hyvä paksuus. Tunnostaa vain tuo abu garcian siima liian heikolta. Tiedä sitten miten se on mitattu, stroftissa ainakin on mitattu oikealla tekniikalla joten siihen on luottaminen.

Suosittelisin sinulle kyllä kuitenkin kuitusiimaa, ainaskin vaihtamaan parempaan monofiiliin. Stroftin monofiilista itse tykännyt, myös berkleyn trileneä itseltä löytyy kelaonki-vavoista ja olen kyllä tykännyt siitäkin. Kuitusiimoista sitten Powerpro, Berkley fireline, yoshino G-power (oma suosikkini) ja sufix 832 on ostamisen arvoisia kuitusiimoja, mutta hintaahan niissä on.

Kannattaa käväistä jossain kalastusliikkeessä, hong kong on todella asiallinen liike, ja kysäistä myyjältä mielipidettä. Siellä osataan auttaa ja neuvoa hyvin. Prismoissa ja tällaisissa liikkeissä missä kalastus-puoli on vain pieni sivubisnes ei niin tietävää palvelu aina saa. :-)

Kristian

• Guest
« Reply #2 on: August 04, 2015, 18:43:42 »
Hei,

Kiitos paljon vastauksestasi, varsinkin HongKong vinkistä. Menin heti heidän sivuille ja niilä on tuo Chat palvelu ja sain vastaukset heti.
Kysyisin samaa ja suosittelevat TUF SuperCast 114 m kuitusiima, paksuus 0,28mm ja vetolujuus 14.51kg.

Kyselin myös tuosta kun puhuit että jarrun kanssa täytyy varoa niin he vastasi myös että kuitusiima ei veny ym. mut kuitusiimalla tunnistaa paljon paremmin kun kala nykii tai iskee. Sanovat vielä että tuossa siimassa on kuitenkin hyvä kestävyys niin ei tarvitse olla peloissaan siitä että ehtii jarrutella vaan sitten kun iskee niin löysäilee, siima kyllä kestää kunhan ei ihan väkisin ala runtomaan.

Nyt oikea siima sitten taisi löytyä, toki he kalleinta suosittelevat mutta sanovat myös että sopii 0,20-0,30 kyseinen siima esim. hauen kalastukseen ja hauki minulla tähtäimessä. Kyl sitä hyvästä siimasta kannattaakin maksaa niin ei mee hyvät ja hintavat uistimet.

Näillä mennään :)
Kiitti

BlackIce

• Saukkovaaran Zorro
  • Toimittaja
  • Bläkkis a.k.a AlpoK
    • MSN Messenger - poju_97@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #3 on: August 04, 2015, 19:24:25 »
Ai niin unohdin mainita että onhan se verkkokaupassakin chat-palvelu. No hienoa että löysit sitä kautta hyvää neuvoa. Ite en pahemmin ole TUFin siimoja käyttäneet, mut kyllä varmasti niilläkin pääsee alkuun hyvin. Omasta mielestä tuossa paksuudessa 14,51kg vetolujuus tunnostaa aika alhaiselta kuitusiimaksi, mutta kyllä tuolla paremmin menee kuin sillä monofiililla.  :wink:

Jooh kuitusiima ei veny mutta on tunnokkaampi tärppien kanssa, tunnokas vapa vielä niin huomaa pienenkin nykäsyn jolloin huomaa tehdä vastaiskun. Itsellä on silleen, että ehkä hieman liian kireällä jarru ekaksi että vastaiskusta saa kunnollisen. Ja sitten kalan ollessa kiinni mututuntumalla säädän löysemmälle.

Jooh kyllä tuo 0.20-0.30 on hyvä paksuus hauen kalastuksessa. Jos sit menee raskaaseen hauenkalastukseen, niin sillon ehdottomasti pittee ol paksumpaa kuin tuo. Mutta sinun kohdallasi tuo 0.28mm on juuri sopiva.  :-)

Kyllä kuitusiima on hintansa arvoista, itse tykännyt heittokalastuksessa ja jatkossakin tulen kuitusiimaa siinä käyttämään.  :-)

Kristian

• Guest
« Reply #4 on: August 04, 2015, 19:49:57 »
Kun lähden pidemmäksi aikaa keskisuomeen mökkeilee jne..ajattelin napata matkaan myös monofiilia eli sama myyjä suositteli Stroft GTM 100m monofiilisiima, 0.30mm ja vetolujuus 8kg, 10.5kg oli loppu mutta myyjän mielestä tuo on hyvä niin ei mee liian paksuksi. Mitä mieltä?

Kun tuossa kuitusiimassa on tuo jarru juttu ja kun olen ns. aloittelija ja jos jarrutus ei suju niin on tuota toista siima. Vaikka täytyy myös monofiilissa löysätä jos isompi hauki iskee ja taistelee kunnolla mutta antaapahan siima 30% venyä, parempi kuin ei yhtään. Mökiltä lähin kauppa Siwa ja jos täytyy johonkin isoon kauppaan mennä, on 50km eli eiköhän oteta molemmat siimat mukaan ja testataan :)

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #5 on: August 05, 2015, 23:27:09 »
Niin, ettei liian helpoksi menis niin isolle lohelle teno/tornionjoki käytellään aika vahvoja monofiilisiimoja (04-0.60) yleisesti ja mielellään se 200m. Kojamo on vahva ja kivikkoisessa koskessa tuo hankauskestävyys joutuu koitokselle. Kuitusiima ei ole hankausta kovin hyvin sietävää monofiiliin verraten ja joustokin eduksi jos vapa mitoitettu jäykähköksi. Joustamaton siima taas esimerkiksi ultra light kalastuksessa antaa ylivoimaisen tuntuman vieheeseen verrattuna monofiiliin. Samoin heittopituudet on erimaailmasta. Tuo myyjän suosittelema on minunkin mielestä ihan kelpo siimaa kuvaamaasi kalastukseen.
Firelinen Tracker braid on minulle kokeilujen päätteeksi jäänyt noihin haspelikeloihin. Suurhauelle olisi hyvä tehdä peruke jostain kestävämmäs materiaalista.
Hauen ja isomman kuhankin leuka on kovaa materiaalia ja terävämmän vastaiskun tai tartutusnykäsyn saa kuidulla tarvittaessa. Toki on myös aika harvinaisia nuo metriset hauet aloittelevan kalastajan räsäsessä heinä elo kuussa, ei nyt  mahdottomia sentään. Jos nyt huippu tsägä käy niin .....
Muista pitää vapa väsytystilanteessa aina pystyssä tai kulmittain jolloin vapa pääsee joustamaan ja väsyttämään kalaa kuten kuuluu.
Kuitusiima vapa suorana kohti kalaa ja suurhauki siiman toisessa päässä on yhdistelmä jolle annan takuun , jotta karkaa, kuin myös se alimitoitettu haavi johon ei mahdu kuin suurhauen pää.... Haaviverkkoon sitten uistimen koukku tarttuu muttei hauki mahdu ja potkasee itsensä vapaaksi. Itse käytän nostokoukkua kiduskaaren alta pujotettuna jos ei muutakaan tarjolla.
Onhan noita pajupuusta tehdylläkin tullut joskus nosteltua jos eräksi ottaa. Cr kalat sitten päästän veteen tai suurempaan tarkoitusta varten tehtyyn haaviin uitellut. En juurikaan nykyisin ota yli metrisiä ruuaksi, sen verran hyödyllisempiä ovat särkikantaa harventamassa monissa vesissä.
Kireitä siimoja ja leppoisia kalastusreissuja sekä tervetuloa hyvän harrastuksen pariin
« Last Edit: August 05, 2015, 23:56:09 by KÖSTER »

center>