Jahas, keskustelussa ilmeni uusia piirteitä. Edelleen, tästä ei ilmaisena pelinä tule rahaa tilille ja työt + perhe vaativat oman osansa ja valitettavasti niiden merkitys on a) rahanlähteenä ja b) elämisen tarkoituksena tärkeämpiä. Syyllistävällä tyylillä on turha vaatia yhtään mitään peliin, jota nyt on hivenen rivien välissä luettavissa.
Windows phone on ensiaskel kohti uusia alustoja ja pelaaminen on siirtynyt pöytäkoneista kohti mobiilia maailmaa. Se, että tuoko se riittävästi uusia pelaajia, jää nähtäväksi. Minun veikkaus on että ei, mutta jos/kun tämä joskus taipuu myös muille alustoille, niin tilanteen kehittymistä ei voi vielä nähdä loppuun asti. Tähänkään mennessä mitään uutta ei ole saatu julkaistua hetken hulinana, vaan kaikki uusi vaatii aikansa kehityksessä. Esimerkiksi, minulla on ollut PITKÄÄN kehitteillä uusi iso järvi, mutta täytyy sanoa, että ei vaan ole aikaa ja paukkuja istua enää 5 iltana viikossa 2-4h tekemässä peliä, kun on aamusta asti veivannut töitä ja siihen päälle normaalia lapsiperheen arkea. Vapaa-aika alkaa jostain 22.00 jälkeen ja silloin on hetki aikaa itselle.. ei tule ekana mieleen, että nyt jes jes jes avaan koneen ja alan tehdä järveä. Uusia järviä olisi mukava saada mukaan, mutta pp1 kohdalla se johti myös järvien tietyn "loogisuuden" katoamiseen ja samalla myös tutun ja turvallisen ennustettavuuden katoamiseen. Sama se on nyt tämän pp2 kohdalla, että jos editori jaettaisiin muiden käyttöön, voisi lopputulos olla katastrofi. Ei pakosta, koska on pp1 myös hyviä muiden tekemiä järviä... mutta pelin klassikko-järvet ovat pelintekijöiden tuotoksia.
Pelin tulevaisuus on pitkälti kiinni siinä, että onko tällä mobiilisovelluksella kysyntää ja tuoko se pelimerkkejä tekijöiden kassaan. Lahjoitustilillä ei ole kovin kummoista liikehdintä enää näkynyt, joten aika nihkeää on järvien teko omalla 7 vuotta täyttäneellä rouskulla. Eli meidän "objectives" on pelin vieminen mobiiliksi, sisällön optimointi, mahdollinen uusi sisältö + uudet ominaisuudet, mutta näitä mitään ei ole mahdollisuutta nykyresursseilla vielä kovin laajassa mittakaavassa vauhdilla eteenpäin. Se vaan valitettavasti on niin, että yksi asia kerrallaan. Jos on pitkään seurannut minun roolia pp2 maailmassa, niin ajankäytön väheneminen alkoi siitä että ensiksi minulla ei ollut enää aikaa tiimin johtajana toimimiseen, sitten jäi treenit, sitten oman tiimin rankingit, sitten SM-kisojen vetovastuu, sitten oltiin jo koko tiimipelaamisen tiputtamisen äärellä, seuraavaksi meni MM-kisojen vetovastuu ja nyt se on sitten jo sisällönkehittäminen, joka tuntuu liian isolta aikasyöpöltä. Koko ajan tunnit vähenee ja muut vievät tilaa, sellaista se elämä on. Se, että jos pp2 olisi nettihitti ja saisi valtavat latauslukumäärät mobiilissa, johtaisi tietenkin muutokseen. Olisi pakko muuttaa strategiaa ja siirtyä tuottamaan sisältöä työkseen - mutta se vaatisi sen, että siitä tulee rahaa tilille, jolla maksaa lainoja, ruokaa, vaatteita, polttoainetta, vakuutuksia jne...